Gå til innhold

Datteren min vil veldig bunaden selv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er det vanlig at man får bunad til konfirmasjon; min mor fikk det, jeg fikk det, døtrene mine fikk det. Å kjøpe/få sydd bunad ut i fra hva man som 15-åring liker best hadde vært uaktuelt 

(jeg bodde en annen plass i landet pga mamma tok etterutdanning da jeg konfirmerte meg, og jeg ønsket å ha samme bunad som resten av jentene i klassen, men det var blankt nei. Jeg fikk værsegod få bunaden fra der vi kommer fra, og skulle flytte tilbake til etterhvert. Var endel surmuling der og da og jeg skiller meg ut på felles-bilde der alle de andre har mørk bunad med både sort vest og sort stakk, mens jeg lyser opp på bildet i min bunad med andre farger…..hatet det da, men veldig takknemlig for at mamma sto på sitt)

Eldstedatteren min hadde ikke noe valg da jeg og far er fra samme sted

Yngste har annen pappa fra annet sted i landet og hun kunne velge mellom to bunader, og valgte bunad fra farfolket sitt. Mannen min har også bunad, og jeg elsker de gangene vi alle fire er sammen og har bunad på oss❤️

Mye av poenget med bunad er at den representerer hvor du kommer fra. På 17 mai feks så blir det ofte kommentert «hvor fin bunad du har; hvor er den fra? Eller man er i feks i konfirmasjon i en annen plass i landet og skiller seg ut i bunaden sin og får spørsmål om opphav. Da blir det litt teit å svare; «nja….jeg ville ha telemarksbunaden pga jeg synes den er så fin….men opprinnelig så er jeg fra Narvik asså» 

Så jeg synes du skal bare sette ned foten ts og hold fast på de bunadene hun kan velge mellom. Enten de eller ingen (så setter du evt pengene du har spart opp til bunad unna sånn at når den dagen kommer at hun angrer på at hun var så dum da hun var 15 så får hun pengene som er merket bunad.. Svigermor gjorde det til mannen min da han nektet å ha bunad da han ble konfirmert. 5 år etter så angret han, og han ville ikke hatt økonomi som student til å kjøpe seg bunad. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tipper det er Telemarksbunad hun vil ha 😃. Halve Oslo går jo rundt i den.

Anonymkode: 2e869...815

Beltestakken du mener, eller er det Øst-Telemarksbunaden?

Begge de to florerer det jo av i Oslo. Helt latterlig om man ikke har slekt fra Telemark! 🤦🏼‍♀️

54 minutter siden, Jaane doe said:

Jeg syns det er rart å velge seg en bunad fra en plass man ikke har tilknytning til. Kjenner ingen som har kjøpt seg bunad som hører til et sted som de har ingen tilknytning til bare fordi den var "fin".

Jeg tror neppe de fleste i Oslo med beltestakk eller Øst-Telemarksbunad har slekt fra Telemark nei. De blir valgt fordi de er fine. 

Anonymkode: b6924...7ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, skruf said:

Mye av poenget med bunad er at den representerer hvor du kommer fra. På 17 mai feks så blir det ofte kommentert «hvor fin bunad du har; hvor er den fra? Eller man er i feks i konfirmasjon i en annen plass i landet og skiller seg ut i bunaden sin og får spørsmål om opphav. Da blir det litt teit å svare; «nja….jeg ville ha telemarksbunaden pga jeg synes den er så fin….men opprinnelig så er jeg fra Narvik asså» 

Jeg har en Øst-Telemarksbunad fra morssiden og opplevde svært ofte da jeg bodde i Oslo nettopp det over når jeg spurte andre. Man kan ikke stole på at folk kommer fra det stedet bunaden de har på seg er fra. «Halve Norge» kommer ikke fra Telemark altså. 

Anonymkode: b6924...7ea

• Liker 2
Skrevet

Skal hun først ha bunad, bør det jo være en hun synes er fin både nå og om 25 år. Jeg er enig i at man bør ha en en form for tilknytning til stedet man skal ha bunad fra, og at man må prøve å finne 100 forskjellige måter å formidle historie og slektstilknytning overfor den kommende konfirmanten. Men samtidig ville jeg ikke insistert på at konfirmanten må velge en bunad hun mistrives med. Det kan fort knyttes såpass negative følelser rundt bunaden og bunadbruk på den måten, at hun ikke vil finne glede i den senere i livet, heller. Finnes det virkelig ingen flere bunader å velge mellom hvis man går flere generasjoner bakover i slekta? Er det ingen oldemor fra Sunnmøre, oldefar fra Gudbrandsdalen, farmor fra Hardanger eller noe?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruke flere titalls tusen på en kjole som mottakeren ikke liker? 🤷‍♀️

Jeg støtter forslaget om å lete lenger bak i slekta for å finne en bunad konfirmanten kan like. Evt. gå for en drakt uten spesiell tilknytning, som Sagadrakten eller lignende.

Anonymkode: 9a8bf...46f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Huff, kjenner jeg ble lei meg nå. Datteren min skal konfirmeres neste år og jeg har spart i årevis for å få råd til bunad. Har tenkt at hun kan velge mellom Østfold bunad og Oslobunad siden det er det vi bor/har røtter.  

Men hun er veldig bestemt på at hun ønsker en bunad som vi ikke har noe tilknytning til. Begrunnelsen er at denne bunaden er finest og man skal velge den man liker best. 

Er dette normalt nå? Kjenner jeg blir lei meg, føler at hun er utakknemlig og ikke setter pris på tradisjoner. Og den bunaden hun ønsker seg er også mye dyrere enn de andre, så har egentlig ikke råd heller. 

Anonymkode: b1f31...749

Hva med å se på andre Østfoldvarianter enn den vanlige Østfoldbunaden? Og så finnes det vel flere Oslo varianter?

https://snl.no/.tema/Bunader_fra_Østfold

Ellers så er det vel bare å si at dere betaler, dere bestemmer.

Anonymkode: d6045...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva med å se på andre Østfoldvarianter enn den vanlige Østfoldbunaden? Og så finnes det vel flere Oslo varianter?

https://snl.no/.tema/Bunader_fra_Østfold

Ellers så er det vel bare å si at dere betaler, dere bestemmer.

Nå skjønner jeg jenta litt bedre .Ingen av de der var spesielt fine.

Anonymkode: 531bf...6f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skjønner jeg jenta litt bedre .Ingen av de der var spesielt fine.

Anonymkode: 531bf...6f9

Deg om det, jeg syns løkendrakta f.eks er veldig fin

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å se på bunaden hvor oldeforeldrene eller tippoldeforeldrene var fra da? Det må jo ikke være fra dere dere/besteforeldre er fra, det går fint å gå lengre bak i slekten og se!

Anonymkode: d7105...01b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Trøndelag. Liker ikke trønderbunaden. Liker en fra Oslo. Er 50 å kommer til å kjøpe meg den!!  Vil gå med en bunad jeg liker!

Anonymkode: a4fd0...019

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er fra Trøndelag. Liker ikke trønderbunaden. Liker en fra Oslo. Er 50 å kommer til å kjøpe meg den!!  Vil gå med en bunad jeg liker!

Anonymkode: a4fd0...019

Jeg har også kjøpt meg bunad i voksen alder, og har ikke bunad fra det området jeg kommer fra. Derimot kommer bunaden min fra et distrikt i nærheten. I min familie er det blitt tradisjon å bruke bunader fra akkurat det området, selv om vi ikke har våre røtter akkurat der. Dermed kan jeg skylde på familietradisjon, likevel. :fnise: 

Anonymkode: 1cf1a...be8

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jaane doe skrev (5 timer siden):

Oslobunaden er jo også (i min mening) en utrolig fin bunad. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke ville ha den f.eks. om det er et sted hun også har tilknytning til? 

Jubileumsdrakta er fin, men kan skjønne ikke alle ønsker seg den og særlig Oslobunaden/Østfoldbunad.

Hun er jo ikke utakknemlig, men jeg hadde sagt at nå er X sum spart opp som kan brukes på bunad. 

Vil hun ha en dyrere får hun spare mellomlegget selv. 

Bunad til konfirmasjon er jo litt styrete da, veldig få passer den i form og størrelse som voksne. Ikke bare pga vekt, men man endrer jo så kroppsform. 

Jeg betalte egen bunad som 20-åring, valgte den jeg selv ville ha. Den var fra min region og joda jeg har slekt som er derfra.

Men mine foreldre og slekt er ikke fra mitt fødested, og valget stod mellom 8 ulike bunader som faktisk er de minst fine ever. 

Bunaden fra fødestedet er grei den, men passformen er helt superkjip til meg. Hadde virkelig ikke sett kledelig ut. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at hun må få velge selv, ellers blir det ett plagg hun ikke kommer til å bruke. Hva om dere går lengre tilbake i slektsleddene? 

Samtidig kan jeg jo se tilbake til den tiden selv, da ønsket jeg meg vestfold-bunad med rødt liv og blått skjørt eller sort Bergensbunad. (Oppvokst i Vestfold, men ingen aner derfra. Heller ingen fra Bergen) Nå vil jeg kun ha den helt sorte eller Segerbrandt-bunaden i sort eller hvitt om jeg skulle valgt vestfold-bunad. Men om jeg kunne velge fritt hadde jeg i dag valgt beltestakken fra Telemark. (Takk Oldemor for at du gir meg alibi nok til den ;) )
Og synes av de andre jeg kunne ha valgt i, at Nedre Buskerud (morfar, og der mesteparten av slekta på morssiden endte opp) , Lundeby (Hedmark/hele landet) og Graffer (Hele landet) er vel så fine. Kunne også valgt både Hedmark (farsslekt), og Ringerike (mormor). 

Det er så mye fint å velge i, og når man først skal legge så mye penger i ett plagg er det viktig at man faktisk liker det. Jeg endte aldri opp med bunad, noe jeg egentlig er glad for, for ikke  søren om bunaden jeg hadde fått til konfirmasjon hadde vært mulig å sy om til kroppen i dag! Og jeg slipper dårlig samvittighet for å la ett slikt stasplagg henge ubrukt. 

Anonymkode: f20eb...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter skal konfirmeres neste år. Hun vil ikke ha bunad fra Østfold,men heller fra fars fødested. Det synes jeg er helt fælt🙈. Jeg ønsker at hun får en bunad fra byen hun er oppvokst i(og jeg). Jeg er vanligvis et oppegående menneske,men kjenner at i denne saken blir jeg så barnslig og urimelig.

Anonymkode: 743e0...1d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter skal konfirmeres neste år. Hun vil ikke ha bunad fra Østfold,men heller fra fars fødested. Det synes jeg er helt fælt🙈. Jeg ønsker at hun får en bunad fra byen hun er oppvokst i(og jeg). Jeg er vanligvis et oppegående menneske,men kjenner at i denne saken blir jeg så barnslig og urimelig.

Anonymkode: 743e0...1d1

Pga hun ikke vil matche deg når dere har på dere bunader?

Faren og hans slekt teller jo like mye selv om jenta ikke er oppvokst der. Men selv om hun ikke er oppvokst akkurat der så kan tilhørigheten til plassen og farfolket føles veldig sterkt, og tilknytningen blir enda sterkere når hun får en bunad som vil forsterke følelsene hennes. Og det blir nok en stolt pappa, farmor og farfar :) 

Anonymkode: b2e0e...4a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha en annen da jeg ble konfirmert, foreldrene mine nektet og jeg måtte ha bunaden fra hjemplassen. Det er jeg vanvittig glad for i voksen alder (og spesielt etter jeg flyttet bort fra hjemplassen).

Anonymkode: 0cc5a...1da

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (7 timer siden):

Skal hun først ha bunad, bør det jo være en hun synes er fin både nå og om 25 år. Jeg er enig i at man bør ha en en form for tilknytning til stedet man skal ha bunad fra, og at man må prøve å finne 100 forskjellige måter å formidle historie og slektstilknytning overfor den kommende konfirmanten. Men samtidig ville jeg ikke insistert på at konfirmanten må velge en bunad hun mistrives med. Det kan fort knyttes såpass negative følelser rundt bunaden og bunadbruk på den måten, at hun ikke vil finne glede i den senere i livet, heller. Finnes det virkelig ingen flere bunader å velge mellom hvis man går flere generasjoner bakover i slekta? Er det ingen oldemor fra Sunnmøre, oldefar fra Gudbrandsdalen, farmor fra Hardanger eller noe?

Veldig enig. Selv har jeg bunad fra stedet min bestemor er født (men ikke oppvokst). Vet ærlig talt ikke om noen i slekta som er oppvokst der, men det går kanskje langt tilbake. Heldigvis er stedet ikke altfor langt unna hjembyen min så den var relativt vanlig i min krets. 

Innerst inne er det en annen i nærområdet til hjemfylket jeg elsker også som er relativt lik, men jeg tar den jeg har. Det er altfor dyrt å bytte når de er ganske like, og min er nedarvet og derfor spesiell på sin egen måte. 

Tror egentlig jeg bare ønsker at den var blå 🤭 men svart er fint det og. 

Anonymkode: 030c1...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Min datter får kun velge bunad fra her vi bor, eller mitt opprinnelsessted. Den hun syns er finest nå, er ikke nødvendigvis finest om 20 år, da stiller antagelig tradisjon, sterkere enn det gjør i dag. 

Anonymkode: d1212...37a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...