AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 Huff, kjenner jeg ble lei meg nå. Datteren min skal konfirmeres neste år og jeg har spart i årevis for å få råd til bunad. Har tenkt at hun kan velge mellom Østfold bunad og Oslobunad siden det er det vi bor/har røtter. Men hun er veldig bestemt på at hun ønsker en bunad som vi ikke har noe tilknytning til. Begrunnelsen er at denne bunaden er finest og man skal velge den man liker best. Er dette normalt nå? Kjenner jeg blir lei meg, føler at hun er utakknemlig og ikke setter pris på tradisjoner. Og den bunaden hun ønsker seg er også mye dyrere enn de andre, så har egentlig ikke råd heller. Anonymkode: b1f31...749 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Her fikk de velge mellom stedene vi har tilknytning til. Du betaler og bestemmer. Anonymkode: 64fb5...5a7 27 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 Man skal velge en bunad man har tilknytning til, der er jeg enig med deg. Men å si at hun er utakknemlig fordi hun ønsker å velge en bunad dere ikke har tilknytning til, det blir for dumt. Anonymkode: 9e14c...816 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Da bør hun dekke mellomlegget selv. Jeg fikk av mine foreldre 10.000 i konfirmasjonsgave som enten kunne gå til bunad eller som jeg kunne få i form av penger. Jeg valgte bunad, og de pengene dekket ca kun stoffet til bunaden. Av andre familiemedlemmer fikk jeg bunadsskjorte, at bunaden ble sydd osv. Fra jeg var 10 år hadde jeg fått bunadssølv til alle mine bursdager og til jul. Så det er en måte å gjøre det på. Anonymkode: a16f8...2d7 3 1 1
Kinder Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 Da tenker jeg at du sier at du gir den summen du hadde tenkt å gi til bunad, og resten får hun spare selv. Da blir det nok kanskje ikke bunad til konfirmasjonen, men det er i så fall hennes valg. Og kanskje er det likså greit, for det kan jo tenkes at hun heller ønsker en bunad hun har tilknytning til når hun blir eldre. 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff, kjenner jeg ble lei meg nå. Datteren min skal konfirmeres neste år og jeg har spart i årevis for å få råd til bunad. Har tenkt at hun kan velge mellom Østfold bunad og Oslobunad siden det er det vi bor/har røtter. Men hun er veldig bestemt på at hun ønsker en bunad som vi ikke har noe tilknytning til. Begrunnelsen er at denne bunaden er finest og man skal velge den man liker best. Er dette normalt nå? Kjenner jeg blir lei meg, føler at hun er utakknemlig og ikke setter pris på tradisjoner. Og den bunaden hun ønsker seg er også mye dyrere enn de andre, så har egentlig ikke råd heller. Anonymkode: b1f31...749 Ja hun må velge der hun har tilknytning. Annen bunad kan hun kjøpe selv senere. Du kan eventuelt lete etter litt flere forslag? Er det kun der dere har slekt på begge sider? Anonymkode: 8fd86...d16 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Man bør velge et sted man har tilknytning til. Bostedet, eller en av foreldrenes fødested. Tipper det er Telemarksbunad hun vil ha 😃. Halve Oslo går jo rundt i den. Anonymkode: 2e869...815 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 Det er jo veldig enkelt, hun må velge mellom de du har råd til. Om hun selv har penger til å dekke mellomlegget så er det jo greit, men det er vel heller tvilsomt. Anonymkode: 7242e...57c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Det Kinder skrev. Forklar det på en pedagogisk måte. Det er vel ikke utakknemlig å ønske noe annet enn det du hadde sett for deg. Si det heller som det er. At det var ikke det du hadde planlagt for. Hun kan få pengene som er øremerket bunad. Så sparer hun resten selv. Evt se om dere finner hennes ønskebunad på Finn? Er enig i at man bør ta den bunad hvor man har tilknytning til. Men er det en bunad man ikke liker kan man vel gå litt bakover i slekta? Anonymkode: c1e26...879 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 Jeg prøvde meg på det jeg også, da jeg var konfirmant. Glad i ettertid for at mamma og pappa satte foten ned.Det man syntes er «pent» når man er 15 er ikke nødvendigvis det man liker hele livet. Endte opp med en bunad fra der vi har ratter PG er sjeleglad for det i ettertid. Anonymkode: 79bcb...7a0 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 Her hadde jeg ikke latt hun bestemme, de lar seg lett rive med av strømmen på den alderen og mye forandrer seg de neste årene. Hadde sakt at det er ikke slik bunad fungerer, at de blir pengene stående på konto til hun har funnet sin steds-tilknyttning og så blir det heller vanlig kjole i konfirmasjonen. Anonymkode: f4890...05d 12 1
Gliffy Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Hun kan vel få velge seg en festdrakt? Syns det er utidig å ikle seg noen andre sin bunad, men en festdrakt kan jo være en minnelig løsning. 2
Jaane doe Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 Jeg syns det er rart å velge seg en bunad fra en plass man ikke har tilknytning til. Kjenner ingen som har kjøpt seg bunad som hører til et sted som de har ingen tilknytning til bare fordi den var "fin". 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Skrevet 13. mai 2023 Bedre hun får en hun liker og vil gå i. Istedenfor å tvinge igjennom en bunad hun ikke vil ha. Da kommer hun uansett aldri til å like den, når det er presset igjennom som tvang Anonymkode: 05c47...2ee 5 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Man bør velge et sted man har tilknytning til. Bostedet, eller en av foreldrenes fødested. Tipper det er Telemarksbunad hun vil ha 😃. Halve Oslo går jo rundt i den. Anonymkode: 2e869...815 Er virkelig telemarksbunaden fortsatt mest populær? Jeg synes den ser så OL i Lillehammer ut. Er da mange andre som er penere, feks Rogalandsbunaden med de ulike fargene på vesten. Den ser mer moderne ut. Anonymkode: 531bf...6f9
Jaane doe Skrevet 13. mai 2023 #16 Skrevet 13. mai 2023 Oslobunaden er jo også (i min mening) en utrolig fin bunad. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke ville ha den f.eks. om det er et sted hun også har tilknytning til? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Skrevet 13. mai 2023 Jeg hadde sagt at hun må velge bunad vi har tilknytning til, enten gjennom nær slekt eller der vi bor. Eller hun kan velge en stedsløs, som kystdrakt eller grafferdrakt. Hun får ikke velge kun etter estetikk. Anonymkode: e0d95...0b3 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Skrevet 13. mai 2023 Hvor mange i den alderen går rundt med stedstilhørighet fra tidligere generasjoner? Det sagt så er det jo naturlig at hun skal ha bunaden i mange år og da er det å velge den som er trendy i 2023 bare fordi den er trendy ikke noe sjakktrekk. Så utskknemmlig? Nei, men jeg ville ikke kjøpt en dyrere bunad uten noen tilknytning. Anonymkode: 39e61...632
fru Alving Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 Hm, vanskelig. Det viktigste er vel at hun selv liker bunaden og vil ønske og bruke den? Men jeg er likevel enig i at det du liker som 14 åring ikke alltid er det samme som varer resten av livet. Er det et alternativ å leie bunad eller kjøpe brukt? Så kan hun heller få pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 Vanskelig når jenta er så liten. Klart en 14-åring vil velge den fineste bunaden. Og det kan godt hende hun fortsatt ville valgt en bunad hun ikke har tilknyttning til om hun var 30 år også, men sannsynligheten er jo stor for at hun i fremtiden ville valgt en bunad fra et sted hun har røtter. Jeg ville sagt at enten så får du østfold/oslobunad til konfirmasjonen, eller så får du vente og kjøpe den selv når du blir eldre. Så får hun heller få penger som hun kan sette på sparekonto til den dagen hun får råd til den bunaden hun ønsker seg Anonymkode: a9cbd...588 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå