Gå til innhold

Mannen vil kvitte seg med katten,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spyr den veldig ofte? Har hatt katt selv og tørket opp spy veldig sjelden - dog så var det utekatt, så jeg aner jo ikke hvor mange ganger hun eventuelt har harket opp hårballer i buskene. Men inne så var det et par ganger i året kanskje.

Kunne jo tatt en tur til dyrlegen kanskje, for en prat og en sjekk om den faktisk feiler noe?

Og/eller prøvd annen mat, mindre porsjoner etc. Har du en plante som katter pleier å tygge på og bli dårlige av, eller får hun i seg noe av deres mat som hun ikke tåler osv. Jeg har ikke peiling her og bare hiver ut ting, men ville undersøkt hva som kan være årsakene og om det er noe man kan gjøre som kan hjelpe.

Tipper samboeren din bare ikke liker katta uansett da, når han går rett på å drepe den. Hadde ikke likt dette, kanskje blitt litt redd for at han tok saken i egne hender en dag.. 

Anonymkode: 4b94a...e4f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

TS skrev at hun er den som vasker opp oppkastet og ikke mannen. Ergo TS tar seg av katten når det kommer til ulempen. 

Jeg har hatt 9 katter og noen av dem spydde uten at det var noe gale. Noen spiste gress for å kaste opp om de har spist for fort eller mye. 

Ingen dyr spyr bare for moroskyld, det har sin årsak. 

Kan hende mannen gir katten kos og mat - aner ikke. Men hvis TS i utgangspunktet er den som ville ha katt og mannen bare "godtok" det, så fylles begeret hans raskere opp enn TS sitt beger 

AnonymBruker
Skrevet

Kattene våre spyr alltid litt på våren når vinterpelsen slipper taket. Blir jo veldig mye hår de svelger. Mannen din virker utrolig uopplyst? 

Anonymkode: fdb2c...2d6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må da ligge mer bak enn at katten har kastet opp et par ganger?

Anonymkode: 8ea5f...0b8

Skrevet
2 minutter siden, Badebuksa2.0 said:

Ingen dyr spyr bare for moroskyld, det har sin årsak. 

Kan hende mannen gir katten kos og mat - aner ikke. Men hvis TS i utgangspunktet er den som ville ha katt og mannen bare "godtok" det, så fylles begeret hans raskere opp enn TS sitt beger 

Jeg har ikke skrevet at man spyr for moroskyld. Årsaken kan vær mange, men i fleste tilfeller er det at katten har spist for mye eller for fort. 

Når man inngår i et forhold med noen som har dyr fra før så får man ta et valg: Holde ut fordi man elsker den personen og skjønner at dyret betyr veldig mye for hen.. eller.. finne en annen partner uten dyr.  

Skrevet
Kenelz skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet at man spyr for moroskyld. Årsaken kan vær mange, men i fleste tilfeller er det at katten har spist for mye eller for fort. 

Når man inngår i et forhold med noen som har dyr fra før så får man ta et valg: Holde ut fordi man elsker den personen og skjønner at dyret betyr veldig mye for hen.. eller.. finne en annen partner uten dyr.  

Eller finne en løsning som passer for alle. F.eks. ta dyret til dyrlegen og finne ut årsaken til den irriterende spyinga. 

Er det hår, kan man gre katta daglig for å forebygge. Er det sykdom, kan man behandle.

Skrevet
6 minutter siden, Badebuksa2.0 said:

Eller finne en løsning som passer for alle. F.eks. ta dyret til dyrlegen og finne ut årsaken til den irriterende spyinga. 

Er det hår, kan man gre katta daglig for å forebygge. Er det sykdom, kan man behandle.

Så klart skal man dra til dyrelegen for å finne årsak, men om dyret har det bra så får empatiløse personen holde ut eller avslutte forholdet. 

Det er så egoistisk å foreslå avliving som første løsning. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke normalt at katten spyr "hele tiden", med mindre den er syk - sensitiv mage, innvollsormer etc. De spyr ikke opp hårballer daglig.

Har du endret for i det siste?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med mannen din. IKKE I AVLIVING, men å kvitte seg med den. Mannen min har anskaffet oss to katter og de er helt utrolig slitsomme. Oppkast, orm, flått, masing og mat, ut/inn av døren hele tiden. Altså jeg tar godt vare på de og gjør det som trengs hvis han ikke er tilstedet, men helt ærlig så hadde jeg fint klart meg uten.

Anonymkode: 47f32...8d2

Selvfølgelig er katter styr.

Det jeg virkelig ikke fatter er folk som sier ja til slikt uten å ha satt seg godt inn i ting.

Det er temmelig tilbakestående å si ja til katt når du med et-par googleklikk kunne forstått at det er slik det er. 

Anonymkode: b1b02...679

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hårballer. Men jeg synes det er rart at den har spydd så mye. Jeg har hatt mine to i 12 år nå og den ene har spydd 3 ganger på de årene, og den andre ingen ganger. 
Børster du katten ofte nok? Bader den? Det finnes deshedding shampoo som er veldig bra. 
Og kvitt deg med mannen. 

Anonymkode: 53250...3b7

AnonymBruker
Skrevet
Motelvibes skrev (2 timer siden):

Har dere hatt den lenge? Er den en omplasseringskatt, ta kontakt med forrige eier som helt sikkert vil ta den tilbake istedenfor at den  skal avlives. (Er ikke lov å avlive en katt pga den kaster opp hårballer) fyren din virker latterlig. Skal dere ha barn en gang,  så skal han klage fordi ungen bæsjer også? Ta kontakt med forrige eier du, og lever tilbake katten.   

Jo det er lov. Uetisk, helt klart, men absolutt lov. Du trenger ingen grunn i det hele tatt for å avlive et dyr.

Og hvorfor mener du ts skal kvitte seg med katten, og ikke med mannen? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste menn hater katter dsv, og nyter å mishandle de (siden de fleste menn har lite empati). Så jeg hadde kvittet meg med mannen, da han sikkert er slem med katten.

Anonymkode: 5e754...3ef

Dummeste jeg har hørt. Svært mange menn er helt tussete etter katter faktisk, og blant de fisefine som ikke tåler litt hår eller at det blir kastet opp innimellom er det nok flere kvinner.

Anonymkode: 7e8a1...5d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis katten spyr mer enn 1 gang i mnd ville jeg gått til dyrlege.

Anonymkode: 5e754...3ef

Nja, hvis man har en langhåret katt som er i verste røyteperioden, og man ser at det er for det meste pelshår som kastes opp, så trenger det overhodet ikke være noe galt bare fordi katten kaster opp oftere enn 1 gang i mnd. Spesielt ikke om katten ellers er frisk og rask, og både spiser og drikker som normalt. Man lærer seg fort å se forskjell på en hårball som harkes opp og at katten spyr av andre årsaker.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svært mange menn er helt tussete etter katter faktisk, og blant de fisefine som ikke tåler litt hår eller at det blir kastet opp innimellom er det nok flere kvinner.

Anonymkode: 7e8a1...5d1

Mannen her i huset er ikke noen crazy cat guy akkurat, men blir stadig tatt på fersken i å koseprate med babystemme og dulle med kattene i huset. Når det kommer til alt som handler om spy, bæsj og andre illeluktende ting (inkludert matsøppel, tette sluk og gammel mat) så er det dama i huset som må trå til! :ler:

Anonymkode: 62ff0...309

AnonymBruker
Skrevet

Svar til TS: si til mannen din at du godt kan få katten sjekket hos dyrlege, men at det er helt normalt at katter spyr opp hårballer av og til, spesielt i røyteperioder.

Jeg skjønner ikke egentlig hva som er hovedproblemet til mannen her; er det at han er bekymret for katten som spyr ofte, eller er det at han synes det er ekkelt og tungvint med en katt i huset? Hvis han er bekymret så ta katten med til dyrlege for å sjekke at den er ok, og for å berolige mannen. Hvis han bare synes katten er noe herk, så kan du jo si ifra at du tar deg av katten din selv, så han trenger ikke akke og uffe seg hver gang den spyr eller gjør andre ting han irriterer seg over. Eventuelt må du ta valget mellom katten eller mannen.

Jeg har hørt om de som var på nippet til å avlive en katt fordi den hadde innvollsorm, rett og slett fordi de ikke visste at det er vanlig hus utekatter og at det kan løses med ormekur. Det er en del manglende kunnskap om katt blant folk enda, så mulig mannen bare tenker at avlivning er løsningen på nesten alt av problemer med en katt. Da må du bare opplyse og oppdatere ham.

Anonymkode: 62ff0...309

AnonymBruker
Skrevet

Behold katta, og kvitt deg med mannen. Ja, det mener jeg helt seriøst.

Anonymkode: 0c47c...c85

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...