Gjest Belinda B Skrevet 12. mai 2023 #1 Del Skrevet 12. mai 2023 Vi vet at ironi er en svært avansert form for kommunikasjon, men hvorfor skal den brukes med omhu i psykiatrien, særlig pasienter som blir «gaffet» lavt? «Gaffet: GAF-skala» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Del Skrevet 12. mai 2023 Fordi ironi lett kan mistolkes. Anonymkode: c7f7d...23d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Del Skrevet 12. mai 2023 Fordi ironi kan være frekt og nedlatende, og mistolkes. I psykiatrien er det selvsagt viktig å være tydelig og rett frem Anonymkode: a78bd...074 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 12. mai 2023 #4 Del Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi ironi lett kan mistolkes. Anonymkode: c7f7d...23d AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Fordi ironi kan være frekt og nedlatende, og mistolkes. I psykiatrien er det selvsagt viktig å være tydelig og rett frem Anonymkode: a78bd...074 Dere har poeng - men kan det ikke bli kjedelig uten humor selv i psykiatrien? Jeg skjønner at man skal styre unna sarkasme, men hvis ironi ikke brukes overfor en med Asperger (fordi de ofte tar ting bokstavelig) og ikke brukes overfor en i sterk psykose (fordi de kan bli enda mer paranoide), er det likevel mange i «gråsonen» som kan forstå ironien? Endret 12. mai 2023 av Belinda B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Del Skrevet 12. mai 2023 Gjelder ikke kun ironi. Man bør også generelt være forsiktig med overdrivelser. Er ikke alltid lett for mottakerne å vite når avsenderen overdriver eller ikke. Anonymkode: 8c196...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Del Skrevet 12. mai 2023 8 minutter siden, Belinda B said: Dere har poeng - men kan det ikke bli kjedelig uten humor selv i psykiatrien? Går jo an å bruke humor på andre måter enn der hvor det er fare for misforståelser. Anonymkode: 8c196...525 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg er psykisk syk. Varierer hvor syk eller frisk jeg er. I dårlig perioder forstår jeg ikke ironi og humor. I gode perioder bruker jeg masse humor selv, og liker humor. Så det er nok derfor- en skjønner ofte ikke humor og ironi når en er syk. Anonymkode: 4521b...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Del Skrevet 13. mai 2023 Jeg kan tenke meg til to grunner: 1. Mange forstår ikke ironi. 2. Mange kan lett bli krenket. Anonymkode: b1c94...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå