Gå til innhold

Gir du opp bussete?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde gitt bort setet mitt til deg. Jeg selv er lam i en fot, men det er ikke så veldig synlig for andre. Bruker ikke krykker eller stokk. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må selv be om å få et sete, ts. Ansvaret for ditt beste  er ditt. Andre verken kan eller vil ta det - det ville være infantaliserende.

Og du må også slutte å anta at folk som ikke åpenbart ser syke ut er friske. Hva om vedkommende som sitter der med posene sine er kjempesvimmel vil falle over ende om hen må stå? Hva om hun som sitter og hører på musikk har sin første dag hun er såpas syrisk at hun kan forlate sengen, og å stå hjem vil bety en uke til under dyna? Hva om hen som ser så henslengt ut tar paralgin forte mot knesmerter og strekker ut foten for å mestre turen hjem?

Du må også slutte å tro at folk kan se at du er syk. Du kan jo bare være en ung person som er sliten etter en natt på byen? Eller etter en lang dag på jobb, eller en tøff nattevåk med en baby, eller etter et tøft besøk hos en dement bestefar? Og om du gråter? Kanskje har du slått opp med kjæresten, er deprimert eller annet. Folk kan ikke vite at du har smerter. Slik du ikke kan vite at de rundt deg ikke har smerter. For du tror det du føler synes. Men jeg vet det ikke synes. Stort sett lar vi folk i fred fordi folk stort sett vil bli latt i fred, ikke for å være til bry. For om alle du måtte i løpet av en dag skulle synes aktivt synd på deg? Da ville hverdagen blir ulidelig tung.

Anonymkode: ddeed...23f

Nå må du gi deg.

De aller fleste er friske folk. Noen av passasjerene kan være syke som du nevner, men det store flertallet vil være helt friske folk som fint kan tilby plassen sin.

Selvsagt trenger ikke TS gå spissrotgang for å tigge seg til en sitteplass. Oppegående folk ser at hun strever og vil tilby plassen sin uten å bli spurt. De fleste er faktisk såpass høflige og hensynsfulle.

Hvis TS mot formodning møter på en noen som ikke vil gi fra seg setet sitt, så snakk med bussjåføren og han/hun kan hjelpe deg. Du kan også be noen om hjelp til å komme deg av eller på bussen, akkurat der kan det være greit å spørre, for ikke alle ønsker sånn hjelp.

Anonymkode: 93038...132

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må også slutte å tro at folk kan se at du er syk. Du kan jo bare være en ung person som er sliten etter en natt på byen? Eller etter en lang dag på jobb, eller en tøff nattevåk med en baby, eller etter et tøft besøk hos en dement bestefar? Og om du gråter? Kanskje har du slått opp med kjæresten, er deprimert eller annet. Folk kan ikke vite at du har smerter. Slik du ikke kan vite at de rundt deg ikke har smerter. For du tror det du føler synes. Men jeg vet det ikke synes. Stort sett lar vi folk i fred fordi folk stort sett vil bli latt i fred, ikke for å være til bry. For om alle du måtte i løpet av en dag skulle synes aktivt synd på deg? Da ville hverdagen blir ulidelig tung.

Anonymkode: ddeed...23f

Det er ganske stor forskjell på å være mentalt utslitt og ha store smerter i kroppen. Jeg har vært sykt deprimert selv, men det gjør jo ikke at jeg kan stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Jeg sliter med en rygg og ett bekken som låser seg når jeg går eller står mye. På korte turer hvor jeg ikke skal gå lang etterpå så reiser jeg meg men hvis jeg skal reise fem mil og så gå tvers over Kvadraturen etterpå så må jeg sitte selv.

Anonymkode: e0255...b67

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei.

Jeg vil ikke se stakkarslig ut. 

Men jeg er ganske ung, og akkurat begynt med gåstokk pga store smerter. Jeg klarer nesten ikke å gå, og det syns veldig lett. Fordi jeg er ung, og akkurat begynt med gåstokk og det vanskelig for meg å spørre om hjelp. Jeg er helt ute av min komforsone!  Jeg kommer meg nesten ikke av og på bussen. Jeg har opplevd at ingen vil gi fra seg plassen sin, selv på de plassene som er for de som trenger det. De bare sitter der med mange handleposer. For det meste stirrer folk, selv om de ser jeg er i store smerter.

Jeg lurer derfor på om det er fordi jeg er ung, og er det slik at folk heller vil sitte enn å gi fra seg sin plass?

Jeg vet jeg burde si ifra,! Men det er så åpenlyst og jeg er sjenert. 

Jeg har til og med på bussen gråtet av smerter uten at noen har brydd seg utenom noen rare blikk.

Om du ser noen i den sitasjonen, enten ung eller gammel. Spør du om de vil sitte??

Anonymkode: 46b7f...b72

Jeg spør ikke de, jeg tilbyr de sete mitt

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Jeg spør ikke de, jeg tilbyr de sete mitt

Jeg bor i Oslo om det har noenting å si. Her er det alltid mange folk på bussen og ingen bryr seg.

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i Oslo om det har noenting å si. Her er det alltid mange folk på bussen og ingen bryr seg.

Hilsen TS

Hvis du opplever dette, så snakk med bussjåføren og be han/hun om å hjelpe deg. Du har et spesielt behov for å få sitte, og det skal bussjåføren hjelpe deg med, akkurat som at de hjelper folk i rullestol osv.

Anonymkode: 93038...132

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt mange ganger. Hvorfor fins det ikke en sticker/halskjede eller noe man kan putte på vesken/rundt halsen som betyr jeg trenger å sitte. Det hadde vært en bra business ide for de som behøver det. 

Stjel å lag ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde sett stokken din eller klart å se smertene i ansiktsuttrykket ditt så hadde jeg selvsagt reist meg. Jeg har også reist meg for barn som har stått og klamret seg fast med tung skolesekk på ryggen.

Er det en migrenedag eller at jeg er dønn utkjørt (som ofte leder til migrene) så hadde jeg latt noen andre reist seg.

Anonymkode: 23a5b...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir setet mitt til handikappede og eldre.

Andre folk får stå.

Anonymkode: 57578...1f0

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

? Er kvinne å hadde gidd bort setet uten spørsmål 

Anonymkode: b1acc...be4

Joda, mange kvinner som er som det. Men sannsynligheten for å få negativ respons er mye større om man spør en kvinne eller en tenåring. Dette har jeg hørt flere si

Anonymkode: eb066...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...