AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Skrevet 12. mai 2023 Hei. Jeg vil ikke se stakkarslig ut. Men jeg er ganske ung, og akkurat begynt med gåstokk pga store smerter. Jeg klarer nesten ikke å gå, og det syns veldig lett. Fordi jeg er ung, og akkurat begynt med gåstokk og det vanskelig for meg å spørre om hjelp. Jeg er helt ute av min komforsone! Jeg kommer meg nesten ikke av og på bussen. Jeg har opplevd at ingen vil gi fra seg plassen sin, selv på de plassene som er for de som trenger det. De bare sitter der med mange handleposer. For det meste stirrer folk, selv om de ser jeg er i store smerter. Jeg lurer derfor på om det er fordi jeg er ung, og er det slik at folk heller vil sitte enn å gi fra seg sin plass? Jeg vet jeg burde si ifra,! Men det er så åpenlyst og jeg er sjenert. Jeg har til og med på bussen gråtet av smerter uten at noen har brydd seg utenom noen rare blikk. Om du ser noen i den sitasjonen, enten ung eller gammel. Spør du om de vil sitte?? Anonymkode: 46b7f...b72 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #2 Skrevet 12. mai 2023 Ser jeg kjenner slite så tilbyr jeg mitt sete. Anonymkode: a737e...10d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Skrevet 12. mai 2023 Du må selv be om å få et sete, ts. Ansvaret for ditt beste er ditt. Andre verken kan eller vil ta det - det ville være infantaliserende. Og du må også slutte å anta at folk som ikke åpenbart ser syke ut er friske. Hva om vedkommende som sitter der med posene sine er kjempesvimmel vil falle over ende om hen må stå? Hva om hun som sitter og hører på musikk har sin første dag hun er såpas syrisk at hun kan forlate sengen, og å stå hjem vil bety en uke til under dyna? Hva om hen som ser så henslengt ut tar paralgin forte mot knesmerter og strekker ut foten for å mestre turen hjem? Du må også slutte å tro at folk kan se at du er syk. Du kan jo bare være en ung person som er sliten etter en natt på byen? Eller etter en lang dag på jobb, eller en tøff nattevåk med en baby, eller etter et tøft besøk hos en dement bestefar? Og om du gråter? Kanskje har du slått opp med kjæresten, er deprimert eller annet. Folk kan ikke vite at du har smerter. Slik du ikke kan vite at de rundt deg ikke har smerter. For du tror det du føler synes. Men jeg vet det ikke synes. Stort sett lar vi folk i fred fordi folk stort sett vil bli latt i fred, ikke for å være til bry. For om alle du måtte i løpet av en dag skulle synes aktivt synd på deg? Da ville hverdagen blir ulidelig tung. Anonymkode: ddeed...23f 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Skrevet 12. mai 2023 Jeg hadde ikke reist meg, men det er fordi jeg har en usynlig sykdom. Mye smerter blant annet. I noen tilfeller er det grunnen til at folk ikke reiser seg. Folk er dårlige på å gi fra seg plassen sin, det kan handle om at man ikke vil tråkke feil. Det kan også bare være egoisme, meg og mitt først. Det er veldig ubehagelig, men spør om du kan få sitte. Folk er ikke tankelesere, selv om du mener at det syns på utsiden så er det ikke sikkert folk ser det. De er så opptatt med seg selv at de enser omtrent ikke de rundt. Anonymkode: 055ed...911 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Meg meg og så meg selv igjen over hele fjøla! Folk reiser seg kun for gamle fordi de har lært at gamle folk har det så ille, men unge folk kan også ha det ille! Anonymkode: ce583...ccd 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Tips: Spør en mann i alderen 30-60 på en fin måte, de kommer til å gi deg plassen sin med et smil. Ikke spør tenåringer, og ikke spør kvinner. Da kan du få en sur mine tilbake. Anonymkode: eb066...c34 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har i en lang periode brukt krykker. Det et alltid noen som tilbyr meg sitt sete på bussen, tilbyr en hånd når jeg skal reise meg, åpner dører osv. Erfaringen er at folk er veldig hyggelige og hjelpsomme. Synd at du har en annen erfaring. Ikke vær redd for å spørre, de fleste svarer ja Anonymkode: 5fd0c...95b 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Om jeg ikke ser gåstokken din så tilbyr jeg ikke plassen min. Jeg ser eldre mennesker, de som er høygravid og folk med krykker eller annet som gjør at jeg mener de trenger og sitte. Jeg hadde fint gitt deg plassen min om du spurte. Problemet nå er at vi sitter med nesa i mobilen og ikke er obs på omgivelsene våre. Spør! Anonymkode: b682b...cbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har ikke noe imot å stå, jeg reiser meg gjerne om du spør eller gjør det tydelig at du trenger og vil ha plassen. Men jeg er supersjenert og har litt sosial fobi, så jeg tør ikke bare å reise meg sånn uten videre. (Jeg kan ikke si noe i tilfelle du blir fornærma, jeg får bare reise meg og late som jeg har lyst til å stå. Men tenk om du ikke setter deg der, også blir vi stående der begge to og alt er bare 🫤🫤🫤) Jeg pleier å se alle andre veier enn mot de som går på bussen, i frykt for at det er noen jeg kjenner som jeg blir nødt til å prate med, så en diskret gåstokk hadde jeg ikke lagt merke til. Men jeg tror ikke du skal være så bekymra, jeg ser folk som reiser seg for andre hele tiden (og så blir jeg flau for at jeg ikke gjorde det først ) Anonymkode: cdaff...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Jeg gav setet mitt til ei ung jente på krykker i dag, men jeg var uoppmerksom fordi jeg leste jobb-epost så det var faktisk sidemannen som påpekte det til meg. Jeg tenker at om man åpenbart har et behov for å sitte så skal man selvsagt få sitte. Men det er vel kanskje her at det kommer inn at folk flest gjerne "ser etter" noe åpenbart som det å være eldre, på krykker osv., så om det "bare" er en ung person med gåstokk så kan det godt hende man ikke legger merke til det. De fleste gjør jo som meg og stikker nesa i telefonen i tillegg😅 Så selv om jeg skjønner at det kan være ubehagelig TS, spør likevel:) Du hadde glatt fått mitt sete. Selv om jeg overhodet ikke kunne se det på deg at du hadde noe behov for det. Jeg pleide å jobbe i helse, og jeg har vært så sliten at jeg faktisk har bedt om et sete en par ganger(sa bare jeg var dårlig), og det fikk jeg. Av og på bussen så trykker folk så fælt(jeg reiser mest i rushet), at det nesten er umulig å få med seg om noen trenger hjelp:\ Men jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke ville reist seg for deg på bussen ved spørsmål. Sier noen nei, spør en annen. Anonymkode: f8e14...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Om jeg skjønner noe trenger plassen mer enn meg gir jeg dem den. Dette tror jeg gjelder for de fleste egentlig. Men det kan var ofte jeg ikke fortår at noen sliter kanskje. Jeg skjønner det er vanskelig å spørre Ts. Men om en begynner i det små og øver blir en bedre på det meste. Si f.eks : "unnskyld at jeg spør, men jeg har så store smerter i dag. tror jeg kan få sitte der du sitter ? Ja om du ikke også har vondt. " Om ikke den du spør spretter opp vil sikkert noen rundt gjøre det. Lykke lykke til. Heier på deg Anonymkode: c8a3a...45d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Jeg hadde reist meg og tilbudt sete med en gang. Ingen tvil 🙂 Anonymkode: ba301...169
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 Nei, jeg hadde ikke gjort det da jeg trenger det selv. Anonymkode: fa290...906
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 Dessverre så gir jeg svært sjelden vekk eget sete på bussen. Da det kan medføre at jeg må stå og dermed kan dagen være ødelagt faktisk rett og slett pga mine egne dårlige bein. Nå bruker ikke jeg ganghjelpemidler, men jeg har likevel problemer med beina. Anonymkode: ded1f...073
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #15 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har vært på begge sider, desverre... Jeg måtte bruker krykker en lang periode pga røket leddbånd. Jeg tok tbane 12 min hver vei, hver dag, og opplevde aldri at noen ga setet sitt til meg. Så klikket ryggen, og jeg klarte knapt stå på beina. Rolig gange gikk fint, men jeg kunne ikke stå i ro, og hadde ikke mulighet til å balansere. Da bodde jeg slik at jeg alltid fikk sete, og det ga jeg ikke opp. Selv om jeg var ung, og sikkert så sprek ut. Anonymkode: a391e...0fe
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #16 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er ung og «usynlig» syk, jeg er avhengig av å sitte om jeg skal klare turen, på samme måte som jeg er avhengig av HC parkering når jeg kjører bil. Det er veldig ubehagelig å bli konfrontert med det, selv om jeg kan forstå at folk bare antar før de for eksempel ser i vindusruten på bilen eller snakker til meg ang. Sitteplass. Anonymkode: 92cee...7c9
Hannah80 Skrevet 12. mai 2023 #17 Skrevet 12. mai 2023 Jeg tar mye kollektiv transport. Og pleier å gi bort setet mitt hvis jeg ser noen som åpenbart trenger plassen mer enn meg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #18 Skrevet 12. mai 2023 Tusen takk for alle svar ❤️ jeg skal prøve å gå ut min komforsone å faktisk spørre om hjelp når jeg behøver det. Jeg er alt for ung for å la dette gå utover at jeg ikke klarer å dra på jobb. Det er fint å se at de fleste vil gjerne gi opp sete om jeg faktisk spørr om det. Klemmer fra TS! Anonymkode: 46b7f...b72
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Skrevet 12. mai 2023 Ja, gir opp setet hvis jeg ser at noen trenger det eller de spør, men er så fort gjort i disse dager å fornærme noen så hvis jeg er usikker gjør jeg det ikke. Anonymkode: 844ea...bf0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #20 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tips: Spør en mann i alderen 30-60 på en fin måte, de kommer til å gi deg plassen sin med et smil. Ikke spør tenåringer, og ikke spør kvinner. Da kan du få en sur mine tilbake. Anonymkode: eb066...c34 ? Er kvinne å hadde gidd bort setet uten spørsmål Anonymkode: b1acc...be4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå