Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Føler med deg. For en ufølsom og inkompetent holdning du har møtt.

Vel jeg er langt fra alene. Er med i en gruppe og der er det svært mange som gikk inn i psykose grunnet søvnmangel. 

Dette snakkes desverre ikke om. Det er mer vanlig enn en tror.

Mange forteller at de bad om sykemelding eller hjelp i mange måneder før det gikk over i psykose. 

Anonymkode: 52ea1...3ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må forskes mer på kvinnehelse. Det er i alle fall bra at ikke folk med fødselsdepresjon kan være alene hjemme med barn gjennom hele permisjonstiden. Det er en svært utsatt posisjon å være i, og langt mer belastende enn å få en far til å ta seg av omsorgen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 15.50):

Jo, mor får ammefri og kan for eksempel bruke den til å hente tidlig. Da kan far levere sent og komme hjem sent. Eller omvendt. Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Eventuelt kan en eller begge foreldrene jobbe redusert en periode, bruke besteforeldre en dag hvis de har mulighet, osv osv. Det er innefor rekkevidde for mange.

Anonymkode: 2cc34...312

Kjenner ingen som har jobb hvor far kan levere sent og bare utebli fra jobb. 

Har man ikke råd til ulønnet har man ikke råd til å jobbe redusert heller.  De færreste har råd til det. 

På min tidligere jobb fikk jeg ikke dra hjem i ammefri men fikk pumpe. Dette kan faktisk arbeidsgiver bestemme. Amnefri betyr ikke at du får forlate arbeidsplass. 

Min andre jobb var så langt unna at jeg var hjemme 16.30 når jeg dro hjem en time tidligere. Slik har veldig mange det mtp pendling. 

Og besteforeldre er vel også på jobb? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk mine hadde far bare 4 uker permisjon.

Jeg var veldig glad for det på førstemann. Svangerskapet mitt var et rent helvete pga kvalme og oppkast. Som alle hevdet ville gå over, noe det gjorde den dagen jeg fødte etter først å ha spydd ned jordmor som mente det var tull å være kvalm så lenge.

Fødselen var for så vidt ok, men jeg ble jo selvfølgelig dårlig etterpå. Det tok vanvittig tid å lære kroppen å spise nok og holde på maten. Jeg ammet annenhver time i fire mnd. Delammet til litt over fem mnd da barnet fikk tenner og amming ikke lenger var uten hyling, biting og blod. Han var elleve mnd når jeg begynte å jobbe og jeg slet enda et par mnd med kroppen.

Med barn nummer to kunne jeg fint ha gått ut i jobb etter to mnd. Jeg mistet melka etter tre uker så han måtte få flaske.

Synes det er greit at far får lenger permisjon, men at mors del burde være lang nok til at man ikke MÅ slutte fullamming.

Anonymkode: d97bd...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Såklart det gjør det. 

Anonymkode: 1d32d...bbc

På hvilke måte har det med likestilling å gjøre?

Anonymkode: d1964...ee3

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (7 minutter siden):

Det må forskes mer på kvinnehelse. Det er i alle fall bra at ikke folk med fødselsdepresjon kan være alene hjemme med barn gjennom hele permisjonstiden. Det er en svært utsatt posisjon å være i, og langt mer belastende enn å få en far til å ta seg av omsorgen.

Enig, da må jo mor få sykemelding så far kan ta over permisjon den perioden. Alene med baby og depresjon er ikke forsvarlig. 

Anonymkode: 0915e...51e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at for de fleste er det likevel realiserbart å forene dette med jobb hvis de ønsker det. Og hvis man ikke ønsker å gi MME kan man pumpe slik at barnet kan få 1-2 måltider med brystmelk når man ikke er hjemme. Det handler mye om innstilling.

Jeg er så griselei av masing om pumping og at det handler om innstilling.. Veldig mange kvinner klarer ikke pumpe, uansett hvor god innstilling de har. Pumping og amming kan ikke sammenlignes en gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 15.36):

Velvel, er tydelig at det er du som går rett i krenk her. Jeg påpeper bare at den puppen er er dårlig argument for at mor alltid må være hovedomsorgsperson og at mor fra naturens side liksom er laget for dette. Vi lever i et moderne samfunn som heldigvis har utviklet seg langt videre enn da mennesker bodde i huler og ammet hverandres barn (for var ikke alle som hadde melk da heller). Og levealderen er jo som kjent mer enn doblet.

Det er noen dokumenterte helsefordeler ved fullamming til 4 mnd. Bestrider overhodet ikke dette. Og delamming er også bra. Samtidig klarer barn seg veldig bra på MME i industriland hvor det er rent vann og god matsikkerhet. Nærhet og tilstedeværelse betyr mer for barnets trivsel enn amming. Og far har mye å bidra med der, hvis han slippes til.

Du påpekte det jævla bra da. 

Kjenner alt for mange barn i dette morderne samfunnet som har enten har en eller form for allergi, fedme, cøliaki, adhd. Og i dette morderne samfunnet konsumerer vi mer beardeidet mat enn noen sinne. Selv om vi går fremover så tar vi likevel noe skritt tilbake. Så jeg syns man skal la folk oppdra sine egen barn som de vil.  Det vil alltid være argumenter mot eller for. Folk har sine preferanser hva som passer best for dem. 

Dessuten har kvinne ammet barnet sitt i evigheter og de fleste mennesker har et godt forhold med sin far for det. Dette hysteriet om at barn mister nærhet til barnet til sin far pga. mangel på deres tilstedeværelsen som spedbarn er en overreaksjon. Om du ikke har et godt forhold til dine foreldre er fordi de mest sannsynlig ikke har vært tilstede i det hele tatt. 

Før du snakket ned på huleboere og ikke-moderne samfunn, så skal du vite at det har vært vanlig for kvinner å amme hverandres barn tidligere og fortsatt er dette vanlig i mange steder i verden når det var mødre som ikke hadde melk. Så enkelt var det. Ingen lagde store problemer ut av det eller fikk resten å amme mindre av den grunn. Altså, tåpelig at alle skal amme mindre for å få de som ikke kan det til å føle seg bedre. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som snakker om at mor trenger permisjon for å "komme til hektene igjen": De fleste har stillesittende arbeid i dag, og for oss som har kontorjobb er det mindre fysisk krevende å være på jobb enn å ta seg av en baby som må løftes, stelles, som man må løpe etter når den begynner å krabbe, som man må ta med seg på kontroller på helsestasjon/legekontor, bære inn og ut av vogn/bil når man skal levere eldre søsken i barnehage/skole/fritidsaktiviteter osv. Sånn sett burde man vel argumentere for lang pappaperm, slik at mor kan dra på jobb og "komme til hektene igjen".

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 15.54):

Kjenner ingen som har jobb hvor far kan levere sent og bare utebli fra jobb. 

Har man ikke råd til ulønnet har man ikke råd til å jobbe redusert heller.  De færreste har råd til det. 

På min tidligere jobb fikk jeg ikke dra hjem i ammefri men fikk pumpe. Dette kan faktisk arbeidsgiver bestemme. Amnefri betyr ikke at du får forlate arbeidsplass. 

Min andre jobb var så langt unna at jeg var hjemme 16.30 når jeg dro hjem en time tidligere. Slik har veldig mange det mtp pendling. 

Og besteforeldre er vel også på jobb? 

Det finnes sikkert tilfeller der alt er umulig. Men hvis de synes det er uaktuelt å sende barnet i bhg fra ett år og samtidig ikke har økonomi eller kan/vil endre job situasjonen slik at de kan vente med bhg eller gi kortere dager…Da burde de ikke få barn. De fleste finner løsninger. Å skrike etter stadig mer finansiering av permisjon blir for lettvint. Har man en så firkantet arbeidsgiver får man ta kampen der. Gjerne sammen med fagforening.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så griselei av masing om pumping og at det handler om innstilling.. Veldig mange kvinner klarer ikke pumpe, uansett hvor god innstilling de har. Pumping og amming kan ikke sammenlignes en gang. 

Da kan de gi MME i flaske eller kopp. Veldig mange kvinner klarer helt fint å pumpe. Jeg er lei av folk som bare skal si hvor umulig alt er. Det handler om innstilling, og mange går fullstendig i vranglås. Skulle ikke tro de var voksne og ansvarlige foreldre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Btw said:

Du påpekte det jævla bra da. 

image.thumb.png.7b5ec7e29cffa114e269dbe5016ae705.png

Kjenner alt for mange barn i dette morderne samfunnet som har enten har en eller form for allergi, fedme, cøliaki, adhd. Og i dette morderne samfunnet konsumerer vi beardeidet mer enn noen sinne. Selv om vi går fremover så tar vi likevel noe skritt tilbake. Så jeg syns man skal la folk oppdra sine egen barn som de vil.  Det vil alltid være argumenter mot eller for. Folk har sine preferanser hva som passer best for dem. 

Dessuten har kvinne ammet barnet sitt i evigheter og de fleste mennesker har et godt forhold med sin far for det. Dette hysteriet om at barn mister nærhet til barnet til sin far pga. mangel på deres tilstedeværelsen som spedbarn er en overreaksjon. Om du ikke har et godt forhold til dine foreldre er fordi de mest sannsynlig ikke har vært tilstede i det hele tatt. 

Amming motvirker ikke allergi og fedme, adhd osv. Hvor har du det fra? Fullamming uten smaksprøver av mat med allergener fra 4 mnd kan faktisk gi MER allergi. Dette er det forsket på. 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

Staten kan gi 100% lønn i 1 år og droppe å legge seg opp i hvordan familiene løser dette. Overformynderiet som tror de vet hva som er best for folk er så dølt. Og argumentet om at dette sikrer kvinnens karriere er jo bare rart. Jeg har jobbet med global talentutvikling i 15 år og slaget står IKKE på om en kvinne har 7, 10 eller 12 mnd permisjon. Vi jobber med 10 års perspektiv og regelrett jubler når en av våre talenter blir gravide. Om vi ikke klarer å legge til rette for at kvinner føder, er vi så j.... kjørt. 

Jeg avsluttet min arbeidsuke med en samtale med en av våre kvinnelige toppledere (topp 1%) i USA akkurat nå. Rundt henne surret to små barn og jeg hilste på dem (Teams). Livet inkluderer barn og om ledere (menn kanskje overrepresentert her) ikke tåler dette, føkk off. 

Endret av Agaton
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Agaton said:

Staten kan gi 100% lønn i 1 år og droppe å legge seg opp i hvordan familiene løser dette. Overformynderiet som tror de vet hva som er best for folk er så dølt. Og argumentet om at dette sikrer kvinnens karriere er jo bare rart. Jeg har jobbet med global talentutvikling i 15 år og slaget står IKKE på om en kvinne har 7, 10 eller 12 mnd permisjon. Vi jobber med 10 års perspektiv og regelrett jubler når en av våre talenter blir gravide. Om vi ikke klarer å legge til rette for at kvinner føder, er vi så j.... kjørt. 

Det er nok ikke innen global talentutvikling at diskrimineringen av kvinner pga fødsel og permisjon er størst. Du ser bare en liten elite og trolig bransjer som har et stort press på seg for å rekruttere kvinnelige ledere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Amming motvirker ikke allergi og fedme, adhd osv. Hvor har du det fra? Fullamming uten smaksprøver av mat med allergener fra 4 mnd kan faktisk gi MER allergi. Dette er det forsket på. 

Nei, jeg bare påpekte resultatet av det moderne samfunnet som du så fært heier frem. Jeg står fast på at morsmelk styrket immunsforsvaret til barn. Det er blitt forsket på. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nok ikke innen global talentutvikling at diskrimineringen av kvinner pga fødsel og permisjon er størst. Du ser bare en liten elite og trolig bransjer som har et stort press på seg for å rekruttere kvinnelige ledere.

Det er fair input. Men jeg tenker det sender viktige signaler til alle andre også. Skal sette meg litt mer inn i hvordan dette ser ut rundt omkring 🙂

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Btw said:

Nei, jeg bare påpekte resultatet av det moderne samfunnet som du så fært heier frem. Jeg står fast på at morsmelk styrket immunsforsvaret til barn. Det er blitt forsket på. 

Jeg tror ikke noen er tjent med en argumentasjonslinje som baserer seg på at det pre-moderne samfunnet var bedre. Vi har andre utfordringer i dag, men det er ubestridelig at vi totalt sett har bedre helse enn før. Vi lever mer enn dobbelt så lenge!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Btw skrev (7 minutter siden):

Det er også blitt forsket på at barn som blir fullammet mangler vitaminer, D vitamin og B12.

Anonymkode: c8533...3de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 12.5.2023 den 11.36):

Dersom du er sjuk og skada så må du få deg en sjukmelding. Det er ingen naturlov som tilsier at man skal være veldig mye mer utmatta enn en mann etter en to-tre måneder etter fødsel. Jeg syntes tvert imot at det var deilig avlastning å gå på jobb noen timer, mens far var hjemme med barnet, og jeg kunne ha kroppen min i fred. 
Jeg ville aldri fått barn med noen som ikke syntes at det var naturlig å ta halve permisjonen.

Men hvis man kunne dele fritt så kunne du og din mann fortsatt velge å dele 50-50 - hvorfor har du et behov for å tvinge andre familier som ikke ønsker det, til å dele?

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.39):

Hvor mye skal du egentlig ha? Mor kommer seg normalt til hektene lenge før fedrekvoten skal brukes. Det er de første 6 ukene som man trenger for å komme seg på normalt. 

Hos oss så har vi hatt like mye permisjon, eller dvs far tok mest siden han også tok 20 % ulønnet med første barn. 

Hvordan mannfolk er det egentlig du har hvis du er så sliten? Gjør han ingenting han? Likestillingen starter faktisk i hjemmet, mannen din må ta mer tak. 

Så mor skal bruke sin del av permisjonen på å komme seg til hektene og så når hun endelig er i form skal hun rett tilbake på jobb mens far får kose seg med sjarmøretappen med sin friske kropp som hverken er sønderrevet, lekker melk eller er full av kaotiske hormoner? Strålende og rettferdig ja…

Jeg kjenner ingen kvinner som er i samme form som før svangerskap, 6 uker etter fødsel. Eller engang 6 måneder. Faktisk tror jeg at sånn 80 % av kvinnene jeg kjenner fortsatt har lekkasjeproblemer, og smerter i korsryggen 10-20 år etter fødselen. Uten at jeg dermed mener de skal ha permisjon i 10 år. 

Anonymkode: f69aa...e99

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm... da minstebarnet mitt var 14 dager gammel så var jeg allerede igang med å konkurrere i idretten jeg drev på med igjen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...