Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvinner, kvinner, kvinner. 

Grunnen til at det ofte faller på kvinner, er kanskje også fordi de har fungert som eneste primæromsorgsperson for barnet, og dermed ikke har delt nok på ansvaret. Fordi kvinner liker det, ikke fordi de føler de må. Det er ikke manglende likestilling når de ikke vil dele på ansvaret fra starten av. 

Likestilling handler dog også om menn. Menn har vanskelig for å be om, - og å ta lengre permisjon når de ønsker det, fordi det er ikke sosialt akseptert. Menn får høre det på jobb, og det blir huffet over at han skal bli borte lengre enn antatt (som er det absolutt minimume). De får høre det hjemme, fordi mor ammer jo, må gud vite. Dog mange ganger ikke. Men mor trenger lenger permisjon, likevel, så mannen må bare klipe igjen. Det er ikke så nøye hva mannen ønsker. 

Anonymkode: 0608f...977

Dette er selve poenget med fedrekvoten. Om mannen ikke tvinges til å ta den, vil veldig mange menn presses til å ikke ha permisjon.

På lik linje med tvungen fedrekvoten bør det også være tvinger fordeling av sykt barn dager. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest storetora
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe som hver familie skulle ha fått bestemt og fordelt selv. Ingen hjem er like, noen mødre ønsker seg ut i arbeid igjen tidlig andre ønsker å vær hjemme lenger. Vanskeligt for mor å gå ut tidlig i jobb når en fremdeles ammer, barnet er totalt avhengig av mor å som en omsorgsfull far absolutt ser. De fleste ser også at dette opplegget rundt permisjon helt på tryne. Resultatet er at mange mødre søker om ulønnet permisjon, som da går ut over inntekt til mor, pensjonssparing, sykelønn ved eventuell sykdom. Men det er vist ingen som ser...Er det likestilling???

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, storetora said:

Jeg tenker at dette er noe som hver familie skulle ha fått bestemt og fordelt selv. Ingen hjem er like, noen mødre ønsker seg ut i arbeid igjen tidlig andre ønsker å vær hjemme lenger. Vanskeligt for mor å gå ut tidlig i jobb når en fremdeles ammer, barnet er totalt avhengig av mor å som en omsorgsfull far absolutt ser. De fleste ser også at dette opplegget rundt permisjon helt på tryne. Resultatet er at mange mødre søker om ulønnet permisjon, som da går ut over inntekt til mor, pensjonssparing, sykelønn ved eventuell sykdom. Men det er vist ingen som ser...Er det likestilling???

De fleste som søker ulønnet er vel de som føder des-juni? Så der er det vel en annen utfordring enn permisjonsfordeling som er problemet.

Anonymkode: 5be77...736

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Brunello said:

Dette er selve poenget med fedrekvoten. Om mannen ikke tvinges til å ta den, vil veldig mange menn presses til å ikke ha permisjon.

På lik linje med tvungen fedrekvoten bør det også være tvinger fordeling av sykt barn dager. 

Det er vel indirekte tvang av fordeling sykt barn dager, det er jo (for 1-2 friske barn) 10 dager hver.

Skrevet
storetora skrev (2 minutter siden):

Poenget er at det ikke er familien som bestemmer om det er fritt. Ekstremt mange menn ville blitt tvunget av arbeidsgiver til ikke å ga en eneste dag. Og av de som ikke blir tvunget av arbeidsgiver, vil mange bli tvunget av kona.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel indirekte tvang av fordeling sykt barn dager, det er jo (for 1-2 friske barn) 10 dager hver.

Neida. Veldig mange menn har ingen sykt barn dager. Barn er som voksne. 80% er veldig lite syke, mens de siste 20% blåser fraværet opp. Prosentandelen kan selvsagt være noe annerledes. Poenget er at et lite mindretall er veldig mye borte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De fleste som søker ulønnet er vel de som føder des-juni? Så der er det vel en annen utfordring enn permisjonsfordeling som er problemet.

Løpende opptak, så løser man det uten å måtte ta fra far som mange foreslår. 

Anonymkode: bc87e...983

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er fascinerende med alle trådene som opprettes om udugelige fedre som ikke bidrar eller tar ansvar for barna. Og selv de med noenlunde fungerende mannfolk, som tross alt støvsuger og lager middag noen dager i uken, klager over at de må _fortelle_ mannen hva de skal gjøre (for ellers blir det ikke gjort), og ellers ta det tredje skiftet med å huske på bursdagsgaver som skal handles inn, foreldremøter og dugnad i barnehage/skole, pakke barnas koffert når de skal ut på reise, osv. 

Tenker dere ikke på at det å dele opp foreldrepermisjonen slik at far MÅ ta ansvar for alle sidene ved det å ha barn, kan hjelpe på disse problemene? Selv har jeg erfart at etter at min mann var i permisjon i mange måneder, ble han mye flinkere til å se barnets behov (selv om han fortsatt ikke ser støvet på gulvet), og spør ikke meg hva barnet skal ha på seg eller hva han skal pakke med av mat og drikke til barnet når vi drar på tur. Han fikser det selv. Det var utrolig deilig å reise bort på ferie, og så trengte jeg bare å pakke MIN koffert, mannen tok sine ting og barnas ting. 

Og det er aldri snakk om at han sitter barnevakt for egne barn. Hvis han er ute en kveld med kompiser, er det en selvfølge at jeg drar ut en annen kveld med mine venner. Vi er et team.

Anonymkode: 9b80a...977

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (21 timer siden):

Jeg er enig i at det ikke primært bare skal være mors arbeidsgiver det går ut over hvis barn er syke, men det kan være vanskelig å gjennomføre. Dersom den ene forelderen bortreist i en sykdomsperiode, for eksempel.

Anonymkode: b48a2...1ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke primært bare skal være mors arbeidsgiver det går ut over hvis barn er syke, men det kan være vanskelig å gjennomføre. Dersom den ene forelderen bortreist i en sykdomsperiode, for eksempel.

Anonymkode: b48a2...1ef

Men hvorfor er det selvsagt at det er far som er bortreist? 

Anonymkode: bc87e...983

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 5/18/2023 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

Nei, mor trenger ikke den. Babyen trenger den kanskje for å få morsmelk, men mor trenger ikke den. 

Anonymkode: 0608f...977

Jeg fikke store problemer krøll på melkeproduksjonen da jeg starta å jobbe, og masse runder med brystbetennelse. JEG trengte å være i nærheten av baby, så baby fikk tømt brystet godt etter babys etterspørsel.

Jeg trengte også en baby som ikke spiste på dagtid mens jeg var på jobb og som klarte å få i seg væske fra annet sted enn pupp og som dermed måtte ammes hele natta. Jeg hadde desverre ikke en sånn baby, så JEG trengte å være i nærheten av baby på dagtid for å være nogenlunde oppegående. 

Anonymkode: dfda8...4a9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...