AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #121 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du må skille mellom fullamming til 6 mnd og delamming til 1 år. Anonymkode: 2cc34...312 Ja, det er greit nok. Men delamming 6 ganger daglig utgjør også en stor del av barnets næring. Det er greit å huske på det også. Anonymkode: b0f0a...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #122 Skrevet 12. mai 2023 Jeg heier på fedrekvoten! Så glad for at mannen fikk en god og lang periode med hovedomsorgen for barna, det har gjort oss mer likestilte som foreldre. Jeg synes jeg hadde mer enn lang nok permisjon, det var mye mer slitsomt p gå hjemme enn å jobbe. Som skattebetaler er ikke jeg interessert i å betale for at noen mødre skal gå hjemme lengre - det får de som ønsker det ta på egen kappe. Vi har en utrolig gunstig betalt permisjonsordning som det er. Anonymkode: a74bd...3df 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #123 Skrevet 12. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er greit nok. Men delamming 6 ganger daglig utgjør også en stor del av barnets næring. Det er greit å huske på det også. Anonymkode: b0f0a...ce7 Jeg mener at for de fleste er det likevel realiserbart å forene dette med jobb hvis de ønsker det. Og hvis man ikke ønsker å gi MME kan man pumpe slik at barnet kan få 1-2 måltider med brystmelk når man ikke er hjemme. Det handler mye om innstilling. Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #124 Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette her provoserer meg grenseløst! HVEM tenker på hva som er best for barna oppi dette her!! Likestilling på bekostning av bittesmå spedbarn, som absolutt ikke kan kommunisere sine behov er rett og slett fælt! Nå tar vi babyene vekk fra mor i den mest sårbare perioden til barna! Hvorfor er det ingen som bryr seg om hva som er best for barna! Og når når det er sagt er det ikke likestilling å behandle kvinner og menn likt etter en graviditet og fødsel! Mannen har jo ikke vært gjennom en dritt! Anonymkode: cf2d3...f4e Det er svært få land, jeg vil nesten påstå ingen land, som har så god lønnet permisjonsordning som Norge. Jeg har bodd en del år i USA og kjenner flere der som måtte være tilbake på jobb igjen seks uker etter fødsel, og var prisgitt besteforeldre og morsmelkerstatning dersom de ikke hadde god nok økonomi til å ta ulønnet permisjon. Ei jeg kjenner som er lærer planla slik at hun fødte alle barna sine i mai/juni, slik at hun i hvert fall kunne være hjemme ut skoleferien. Da er det rart å komme hjem til Norge, og høre mødre som gråter over å "bare" få være hjemme med ungen i syv måneder (selv om ungen får fortsette å være hjemme en god stund, men da med far som omsorgsperson). Og igjen, folk står helr fritt til å ta ulønnet permisjon hvis de føler det er det beste for dem, men å klage over dagens permisjonsordning fordi den fastslår at også far skal ha noen uker med permisjon (som mor synes hun har enerett på) synes jeg er skammelig med tanke på hvor god permisjonsordningen faktisk er her til lands. Anonymkode: 3cb1b...3fd 10 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #125 Skrevet 12. mai 2023 Btw skrev (På 12.5.2023 den 14.28): Akkurat, når mannen ikke kan føde og gi pupp så virker denne likestillingen på denne arenaen helt frakoblet fra virkelighet. Fra dyreriket så er det også vanlig og naturlig at det er moren som beskytter og passer på ungene når de er små. Det hadde vært komisk om man hører David Attenborough skal drive å tukle med det. Vet du hva, å være forelder til en baby handler om veldig mye mer enn den jævla puppen. Husk på at de finnes damer som ikke får til amming av ulike grunner. Det er vel ingen som hevder at de ikke er fullverdige mødre? Menn og damer som ikke har melk I puppen kan også gi trygghet og nærhet. Anonymkode: 2cc34...312 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #126 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er absolutt ingenting i veien for å amme litt sjeldnere ila arbeidsdagen og gi MME og grøt da. Er faktisk det mange gjør. Og så ammes det en del på kvelden. Jeg misforstår overhodet ikke. Er lei av mas om amming når de aller fleste IKKE fullammer ved 4 mnd engang og er godt i gang med andre ting før 6 mnd. Anonymkode: 2cc34...312 Altså.. Jeg måtte selv reise fra min 7 mnd. gamle baby og være borte i tre uker første gang. Av den grunn måtte vi innføre både mat og så godt kutte ut amming før han var 6 mnd. Han fikk masse MME tidlig. Det gikk jo, men det var jo ikke det beste for han. Å når jeg dro så var fortsatt hovedernæringen melk. Etter å ha fått grøten, så måtte han drikke seg mett på melk. Selv om vi fikk til dette, så ser jeg likevel at det er vanskelig for mange å få til i praksis. Det er ikke alle unger som tar flaske. De blir ikke mett av grøt eller andre ting da de ikke er moden for det. Tenker at den undersøkelsen du viser til understreker nettopp det. Anonymkode: 39d3f...861 2
Btw Skrevet 12. mai 2023 #127 Skrevet 12. mai 2023 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du hva, å være forelder til en baby handler om veldig mye mer enn den jævla puppen. Husk på at de finnes damer som ikke får til amming av ulike grunner. Det er vel ingen som hevder at de ikke er fullverdige mødre? Menn og damer som ikke har melk I puppen kan også gi trygghet og nærhet. Anonymkode: 2cc34...312 Herregud, du kan ikke dra frem unntaket for å lage en regel for majoriteten. Det er helt idiotisk. Nå tar ikke vi oss problemet for som ikke kan amme - det er ingen har nevnt at de ikke er fullverdige mødre - fordi de er ikke temaet her!! Hvem har sagt at de ikke kan det? Alle vet jo at morsmelk styrker immunforsvaret til ungen. Det går ikke å sammenlikne det med pulver. Opprett et eget tråd for dem som ikke kan amme eller ta det krenkettoget ditt med deg hjem og grin! Endret 12. mai 2023 av Btw
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 12. mai 2023 #128 Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 14.21): Nå tar vi babyene vekk fra mor i den mest sårbare perioden til barna! Hvorfor er det ingen som bryr seg om hva som er best for barna! Og når når det er sagt er det ikke likestilling å behandle kvinner og menn likt etter en graviditet og fødsel! Mannen har jo ikke vært gjennom en dritt! Endret 27. mai 2023 av Tøffenbøffen
Vera Skrevet 12. mai 2023 #129 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 14.13): Man må ta inn over seg at ikke alle barn har best av å være hjemme i to år. Integrering, språkutvikling, sosialisering er bare noen av faktorene som kan hemmes ved å være lenge hjemme. Det kan også hemme foreldrenes integrering, sosialisering, og språkutvikling (når det er snakk om barn av innvandrere). Høyt utdannede mennesker om ønsker å bli lengre hjemme kan finansiere dette selv. Det gjorde min egen mor, som supplerte inntekten med å være dagmamma. Men jeg ønsker Ikke det, og jeg ønsker IKKE å betale for at to år hjemme skal være normen. Anonymkode: 2cc34...312 Hvor stor prosentandel av barna er innvandrere, og hvor mye integrering og sosialisering tror du man går glipp av de 2 første leveårene? Barn har stort sett ikke særlig utbytte av barnehage før de er 2 år, og har forutsetning for å kunne sosialisere seg. At enkelte barn ikke har det bra hjemme, er helt sant - men vi har en etat som skal fange opp disse barna? Hva tror du er best for barnet? Barnehage eller foreldre? Hva vil det gjøre for barna om de får en barnehagestart når de er klar for det, og har forutsetning til å kunne ha nytte av barnehagen? Stressnivået hos en 1-åring i barnehage er ikke særlig oppløftende..og man vet hva stress gjør med kroppen. Jeg tror samfunnet kommer bedre ut av det med barn som starter senere i barnehage. Også økonomisk. Hvem vet? Kanskje færre barn vil slite psykisk? Kanskje færre unge vil bli uføretrygdet? Spekulasjoner..men det ville ikke ha overrasket meg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #130 Skrevet 12. mai 2023 Tøffenbøffen skrev (34 minutter siden): Permisjon er vel først og fremst for barnet? Hvis mor har senskader etter graviditet så må hun gå til legen, så går legen vurdere sykemelding med mer? Hvor mange kvinner får hjelp til fødsesskader 7 mnd. etter fødselen tror du? De fleste får beskjed om at såpass må de regne med så kort tiden etter fødselen da det tar minst 1 år å komme seg etter svangerskap og fødsel. Du får ikke sykemelding om du tisser deg ut eller har smerter i tissen/bekkenet. Du får kanskje bleier på blå resept og beskjed om å knipe mer. Kvinner må leve med skadene i årevis før de kanskje får behandling. Jeg kan love deg at mørketallene er store. Jeg har selv fødsesskade som ikke er registrert noen steder. Det er 11 år siden jeg fødte og selv ikke barnefar som jeg bodde med i 9 år etter fødselen vet at jeg av og til tisser meg ut litt. Dette er dessverre ikke et alternativ pr. dags dato. Permisjonen er for at barnet skal få dekt sine behov. Behovene til baby er biologisk betinget og henger sammen med hva mor kan tilby fra naturens side. Det er en grunn til at så mange mødre tar ulønnet permisjon. Det å reise fra babyen sin er noe av det mest unaturlige jeg har gjort. Det handler ikke bare om amming og fødselsskader, selv om det for mange er en stor del av det. Alt i meg skreik at det ikke var riktig. De instinktene jeg kjente på er de sterkeste instinktene jeg noen gang har kjent. Jeg gjorde det likevel, men det var ikke bra for meg, barnet eller far. Vi er jo dyr vi også. Om du tar en valp for tidlig fra tispa vil du motta masse hets, men å skille mor og barn før de er klare for det er liksom greit. Anonymkode: 39d3f...861 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #131 Skrevet 12. mai 2023 Andro skrev (3 timer siden): Jo, det får man, om man ikke kan løfte babyen pga sårskader. Men det må naturligvis være dokumentert av lege. Du får ikke sykemelding av alvorlig søvnmangel, ei heller av fødselsdeprisjon. Så om du såvidt har hodet over vannet må du fortsatt gå på jobb hver dag, og sove maks 3 timer hver natt. Jeg synes ikke det er rart at så mange går fra hverandre før ungene er fylt 3 år. Anonymkode: 52ea1...3ab 4 1
Andro Skrevet 12. mai 2023 #132 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får ikke sykemelding av alvorlig søvnmangel, ei heller av fødselsdeprisjon. Jo, man kan få sykmelding av fødselsdepresjon. Kollegaen min hadde nylig en kone med fødselsdepresjon. Hun ble sykmeldt, og han fikk overført en større del av permisjonen til seg, og var hjemme med mor og barn. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #133 Skrevet 12. mai 2023 Har skummet litt i tråden, og for et klientell det er her inne. Livets harde skole? Ingen venninner har klaget over dette, de har gledet seg til å komme tilbake til sitt normale liv, og latt mannen dra lasset hjemme. Menn jeg kjenner setter pris på tiden de får, tidligere var det jo gjerne press fra jobben om å jobbe hjemmefra og innimellom tross permisjon. Nå er faktisk alle, absolutt alle, borte i 3 måneder, så det har blitt legitimt, og man finner løsninger. Anonymkode: 9fd21...fe7 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #134 Skrevet 12. mai 2023 46 minutter siden, Btw said: Herregud, du kan ikke dra frem unntaket for å lage en regel for majoriteten. Det er helt idiotisk. Nå tar ikke vi oss problemet for som ikke kan amme - det er ingen har nevnt at de ikke er fullverdige mødre - fordi de er ikke temaet her!! Hvem har sagt at de ikke kan det? Alle vet jo at morsmelk styrker immunforsvaret til ungen. Det går ikke å sammenlikne det med pulver. Opprett et eget tråd for dem som ikke kan amme eller ta det krenkettoget ditt med deg hjem og grin! Velvel, er tydelig at det er du som går rett i krenk her. Jeg påpeper bare at den puppen er er dårlig argument for at mor alltid må være hovedomsorgsperson og at mor fra naturens side liksom er laget for dette. Vi lever i et moderne samfunn som heldigvis har utviklet seg langt videre enn da mennesker bodde i huler og ammet hverandres barn (for var ikke alle som hadde melk da heller). Og levealderen er jo som kjent mer enn doblet. Det er noen dokumenterte helsefordeler ved fullamming til 4 mnd. Bestrider overhodet ikke dette. Og delamming er også bra. Samtidig klarer barn seg veldig bra på MME i industriland hvor det er rent vann og god matsikkerhet. Nærhet og tilstedeværelse betyr mer for barnets trivsel enn amming. Og far har mye å bidra med der, hvis han slippes til. Anonymkode: 2cc34...312 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #135 Skrevet 12. mai 2023 Vera skrev (På 12.5.2023 den 15.05): Hvor stor prosentandel av barna er innvandrere, og hvor mye integrering og sosialisering tror du man går glipp av de 2 første leveårene? Barn har stort sett ikke særlig utbytte av barnehage før de er 2 år, og har forutsetning for å kunne sosialisere seg. At enkelte barn ikke har det bra hjemme, er helt sant - men vi har en etat som skal fange opp disse barna? Hva tror du er best for barnet? Barnehage eller foreldre? Hva vil det gjøre for barna om de får en barnehagestart når de er klar for det, og har forutsetning til å kunne ha nytte av barnehagen? Stressnivået hos en 1-åring i barnehage er ikke særlig oppløftende..og man vet hva stress gjør med kroppen. Jeg tror samfunnet kommer bedre ut av det med barn som starter senere i barnehage. Også økonomisk. Hvem vet? Kanskje færre barn vil slite psykisk? Kanskje færre unge vil bli uføretrygdet? Spekulasjoner..men det ville ikke ha overrasket meg. Jeg vil heller bruke skattepenger på å styrke barnehagen enn å gjøre to års permisjon til normen. Barnehagen er ikke perfekt, men den utjevner sosiale forskjeller, og det har stor positiv effekt på at barn får like muligheter i skolen og arbeidslivet senere. Heldigvis trenger ikke barn velge mellom foreldre eller barnehagen. Foreldre må selv vurdere når barnet er klar til de lengste dagene. Har de ikke økonomi til ulønnet perm, kan de levere sent og hente tidlig i starten. Da er det ikke mange timene barnet er våkent i barnehagen. Barnehage i Norge er grisebillig og sterkt subsidiert, og er et gode som foreldre i mange andre land nesten ikke kan tro at finnes. Anonymkode: 2cc34...312 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #136 Skrevet 12. mai 2023 Andro skrev (14 minutter siden): Jo, man kan få sykmelding av fødselsdepresjon. Kollegaen min hadde nylig en kone med fødselsdepresjon. Hun ble sykmeldt, og han fikk overført en større del av permisjonen til seg, og var hjemme med mor og barn. Jeg har hatt depresjon med alle mine. Aldri fått. Har også hatt forskjellige leger. Venninnen din var heldig. Jeg fikk bare beskjed om at det var vanlig å ha alle symptomer på depresjon under graviditet og noen år etter fødsel 😓 Fødte siste i høst, lignende beskjed da men fikk tilbud om samtale med jordmor, jepp jordmor.... Anonymkode: 52ea1...3ab 1
Andro Skrevet 12. mai 2023 #137 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk bare beskjed om at det var vanlig å ha alle symptomer på depresjon under graviditet og noen år etter fødsel 😓 Føler med deg. For en ufølsom og inkompetent holdning du har møtt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #138 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 15.43): Jeg vil heller bruke skattepenger på å styrke barnehagen enn å gjøre to års permisjon til normen. Barnehagen er ikke perfekt, men den utjevner sosiale forskjeller, og det har stor positiv effekt på at barn får like muligheter i skolen og arbeidslivet senere. Heldigvis trenger ikke barn velge mellom foreldre eller barnehagen. Foreldre må selv vurdere når barnet er klar til de lengste dagene. Har de ikke økonomi til ulønnet perm, kan de levere sent og hente tidlig i starten. Da er det ikke mange timene barnet er våkent i barnehagen. Barnehage i Norge er grisebillig og sterkt subsidiert, og er et gode som foreldre i mange andre land nesten ikke kan tro at finnes. Anonymkode: 2cc34...312 Så om man ikke har råd til ulønnet har de råd å betale noen for å levere sent og hente tidlig? Dagmamma er ikke billig. Slike ordninger fungerer bare i et fåtall jobber, de færreste får fri fra jobb for å hente tidlig og levere sent 😆 Anonymkode: 52ea1...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #139 Skrevet 12. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Altså.. Jeg måtte selv reise fra min 7 mnd. gamle baby og være borte i tre uker første gang. Av den grunn måtte vi innføre både mat og så godt kutte ut amming før han var 6 mnd. Han fikk masse MME tidlig. Det gikk jo, men det var jo ikke det beste for han. Å når jeg dro så var fortsatt hovedernæringen melk. Etter å ha fått grøten, så måtte han drikke seg mett på melk. Selv om vi fikk til dette, så ser jeg likevel at det er vanskelig for mange å få til i praksis. Det er ikke alle unger som tar flaske. De blir ikke mett av grøt eller andre ting da de ikke er moden for det. Tenker at den undersøkelsen du viser til understreker nettopp det. Anonymkode: 39d3f...861 De fleste må ikke reise fra baby i tre uker på det tidspunktet hvis de skal tilbake på jobb. Tenker likevel at det må ha vært mer enn bra nok for ditt barn og sikkert det beste for familien totalt sett. Unger som ikke tar flaske ved 6 mnd tar for øvrig som regel kopp. Jeg har aldri hørt om at barn sulter ihjel fordi de ikke tar flaske og ikke har tilgang på pupp. Men det er klart, har man en situasjon som er ekstra krevende kan man jo bare ta en større del av fellesperioden til mor. Så jeg ser ikke problemet. Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #140 Skrevet 12. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Så om man ikke har råd til ulønnet har de råd å betale noen for å levere sent og hente tidlig? Dagmamma er ikke billig. Slike ordninger fungerer bare i et fåtall jobber, de færreste får fri fra jobb for å hente tidlig og levere sent 😆 Anonymkode: 52ea1...3ab Jo, mor får ammefri og kan for eksempel bruke den til å hente tidlig. Da kan far levere sent og komme hjem sent. Eller omvendt. Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Eventuelt kan en eller begge foreldrene jobbe redusert en periode, bruke besteforeldre en dag hvis de har mulighet, osv osv. Det er innefor rekkevidde for mange. Anonymkode: 2cc34...312 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå