Vera Skrevet 12. mai 2023 #101 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pengene er bedre brukt på å styrke barnehagen og motivere flere mødre ut i jobb. Dersom du leser noen av artiklene som legges ut i denne tråden - har dagens permisjonsordning bidratt til at flere mødre går ut i jobb? Samfunnsmessig er det bedre at foreldrene oppdrar barna sine - kontra en institusjon. Du kan styrke en barnehage så mye du lyster - det erstatter allikevel aldri omsorgen foreldre kan gi et barn. Men nå er jeg så radikal at jeg mener det burde etterstrebes at ingen barn starter i barnehagen før de er 2 år. 1
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 12. mai 2023 #102 Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 14.04): Faktum er at kvinner ikke har reell likestilling så lenge de blir tvunget til å ta ulønnet permisjon. Ja, mange har ikke har noe reelt valg dersom babyen skal få dekket et så basalt behov som mat. Eller kanskje kroppen som har båret frem et barn i 9 måneder og vært gjennom fødsel, trenger mer tid før man begynner å jobbe. Da blir det ulønnet permisjon og man taper pensjon og sykepengerettigheter som er det motsatte av reell likestilling. Tallenes tale er klare; 50%(!) av alle mødre ender opp med å ta ulønnet permisjon. Dette tallet har doblet seg etter at tredelingen kom. Da er det ganske åpenbart at noe burde gjøres med nettopp tredelingen (i likestillingens navn)! Det å sammenligne med hvordan ting var for min mor og bestemor blir helt feil. Selv på 90-tallet var det vanlig med både hjemmeværende mødre og mødre som jobbet deltid i større grad enn nå. I tillegg endrer tiden seg og vi får ny forskning. Vi vet mer om hvordan vi skal behandle kreft i dag enn for bare 10 år siden; akkurat som vi idag vet mer om barns behov. Det er merkelig at alle er enige i at vi skal ta i bruk kunnskap og ny forskning på alle andre felt enn i permisjonsdebatten. I mitt hode er det veldig bakvendt. Det er åpenbart at vi i dag må ha en del av permisjonen som er øremerket far. Jeg tror de aller fleste er enige i det, men den delen kan ikke gå på bekostning av mor og barn sine behov. Far er uten tvil en viktig omsorgsperson som skal og bør involveres fra starten av, men å likestille far og mor i permisjonsdebatten er som regel umulig all den tid de er biologisk ulike og som regel dekker barnets behov på ulike måter og tidspunkt i livet. Far blir ikke en dårligere pappa om han må ta permisjon senere enn i dag. Anonymkode: 39d3f...861 Endret 27. mai 2023 av Tøffenbøffen
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #103 Skrevet 12. mai 2023 Det er HELT tragisk. Tar ut 4 mnd ulønnet her. For jeg vil være med babyen min, og jeg er ikke klar for å skilles fra babyen min enda. Og det er definitivt ikke babyen heller. Jeg er IKKE rik! Jeg er barnehagelærer som vet så forbanna godt at babyer har det bedre hjemme når de er så små. Anonymkode: cf2d3...f4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #104 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et helt år på å komme seg til hektene? Det er det sykeste, mest selvopptatte og bortskjemte jeg har hørt. Og far da, skal ikke han få bygge en god relasjon til barnet? Anonymkode: fa360...460 Mange plager går ikke over på et år en gang. Men her spiller også pågående faktorer som lite søvn pga nattamming inn. Selvfølgelig skal far få bygge en relasjon til barnet, noe han vitterlig bør ha sørget for å gjøre hver dag siden barnet ble født. Og relasjon til barnet har aldri vært hovedmålet med økt fedrekvote, det har vært likestilling i arbeidslivet og hjemme. Anonymkode: 66449...d9b 2
Blueberrysmoothie Skrevet 12. mai 2023 #105 Skrevet 12. mai 2023 Fedrekvoten er ikke problemet. Den er kjempeviktig og bra. Problemet er at morskvoten burde være enda lengre. Vi skal ikke redusere menns rettigheter for at kvinner skal få det bedre, men gi kvinner forbedrede rettigheter tilpasset kjønn og i dette tilfellet morsrollen og det å være nyfødende kvinne som har gått gjennom svangerskap. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #106 Skrevet 12. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det verste med det hele er at det er opp til regjeringen å bestemme hvordan vi familier skal drive vår familie. Vi er i stand til å ta vare på et barn i mange mange år, uten noen særlige krav til foreldreveiledning, kursing eller involvering fra noen andre. Men når det kommer til å oppdele permisjonen slik den fungerer best for den enkelte familie - ja, der skal vi plutselig ikke ha noen medbestemmelsesrett. Som jo er en bisarr måte å tenke på, om man forstår at familier er forskjellige og folk har svært forskjellige behov. For de fleste så vil barnet ha to omsorgspersoner tilstede ganske mye av tiden likevel - både en engasjert mor og far, så det at far eller mor tar mindre permisjon enn den andre bør ikke tilsi at barnet får et mindre sterkt bånd til den ene forelderen. Jeg husker tilbake til debatten da dette poengløse initiativet ble innført. Da var ett av argumentene fra politikerne at vi må ha lovpålagt permisjon til far, fordi det var så vanskelig for fedre å kreve overfor arbeidsgiver den selvbestemte permisjonen de ønsket. Det syns jeg er noe av det teiteste argumentet jeg har hørt ever. Hvor mye **** går ikke vi kvinner gjennom i arbeidslivet? Hvor mye må ikke vi fronte oss selv og stå på krava for å i det hele tatt ha f.eks. ei ordentlig lønnsøkning? At det er "ekkelt" for fedre å ta opp kampen med arbeidsgiver er bare tull. Personlig så støtter jeg ingen regjering som ikke legger til rette for at man på en fornuftig og flott måte skal kunne drive familien AS. Det er vanskelig å velge å få barn akkurat nå, og fødselsraten har aldri vært så lav som nå. Et godt initiativ til kommende regjering (den det skiftes til) -> fjern færre sykehus og helsetilbud til kommende mødre, la familier ha selvbestemmelsesrett over permisjonen og endre barnehageopptaket til løpende opptak året rundt. Anonymkode: 70695...f0d Du kan ta så mye ulønnet permisjon du bare vil, hvis det f.eks. passer best for din familie at du går hjemme og suller med ungen frem til hen er konfirmant er det fritt fram, men du kan ikke få lønn for det. Du er veldig opptatt av at familien AS skal få bestemme alt selv, men hvem skal betale regningene for familien AS? Hvis familiene fikk bestemme selv havner vi jo der igjen at mor tar ut all permisjon, og far tar ikke ut noe. Det er hovedvekten av innleggene i denne tråden en god indikator på. Det vil da få en veldig negativ effekt for kvinner i arbeidslivet, da arbeidsgivere må belage seg på at kvinnelige ansatte forsvinner fra arbeidsplassen i årevis sammenlagt (mens mannlige ansatte er en mye tryggere investering, for de forsvinner aldri). Hvis en mann og en kvinne på rundt 30 begge søkte samme jobb med samme kvalifikasjoner, hvem ville du ansatt? Mannen som trolig ville være på jobb hver dag de neste ti årene, eller kvinnen som muligens kun sporadisk vil jobbe fem år til og fra (fordi de resterende fem årene kommer til å gå med til å drive Familien AS). Anonymkode: 3cb1b...3fd 4 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #107 Skrevet 12. mai 2023 2 minutter siden, Vera said: Dersom du leser noen av artiklene som legges ut i denne tråden - har dagens permisjonsordning bidratt til at flere mødre går ut i jobb? Samfunnsmessig er det bedre at foreldrene oppdrar barna sine - kontra en institusjon. Du kan styrke en barnehage så mye du lyster - det erstatter allikevel aldri omsorgen foreldre kan gi et barn. Men nå er jeg så radikal at jeg mener det burde etterstrebes at ingen barn starter i barnehagen før de er 2 år. Man må ta inn over seg at ikke alle barn har best av å være hjemme i to år. Integrering, språkutvikling, sosialisering er bare noen av faktorene som kan hemmes ved å være lenge hjemme. Det kan også hemme foreldrenes integrering, sosialisering, og språkutvikling (når det er snakk om barn av innvandrere). Høyt utdannede mennesker om ønsker å bli lengre hjemme kan finansiere dette selv. Det gjorde min egen mor, som supplerte inntekten med å være dagmamma. Men jeg ønsker Ikke det, og jeg ønsker IKKE å betale for at to år hjemme skal være normen. Anonymkode: 2cc34...312 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #108 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er HELT tragisk. Tar ut 4 mnd ulønnet her. For jeg vil være med babyen min, og jeg er ikke klar for å skilles fra babyen min enda. Og det er definitivt ikke babyen heller. Jeg er IKKE rik! Jeg er barnehagelærer som vet så forbanna godt at babyer har det bedre hjemme når de er så små. Anonymkode: cf2d3...f4e Det er altså dine behov som er viktig her forstår jeg 😵💫 Anonymkode: c8533...3de 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #109 Skrevet 12. mai 2023 Her skriver du at 78% ble ammet ved 6 mnd. alder og at gjennomsnittlig ammefrekvens var 7 ganger pr. døgn. Det vil si at ungene ble ammet ca. hver 3,5 time i snitt. Det er ca. like ofte som min sønn ble ammet da han ble fullammet. Anonymkode: 39d3f...861 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #110 Skrevet 12. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Her skriver du at 78% ble ammet ved 6 mnd. alder og at gjennomsnittlig ammefrekvens var 7 ganger pr. døgn. Det vil si at ungene ble ammet ca. hver 3,5 time i snitt. Det er ca. like ofte som min sønn ble ammet da han ble fullammet. Anonymkode: 39d3f...861 Javel, men undersøkelsen viste at det var bare 39 prosent som ble fullammet ved fire måneder!!! Og som sagt betydelig færre ved 6 mnd. Men la oss si at det tar 3,5 time da. Med 1-2 timers ammefri og litt amming etter jobb og om morgenen burde det ikke være til hinder for at mor jobber. Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #111 Skrevet 12. mai 2023 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Det er heller ikke sånn at mor tar all fellesperioden og så tar far fedrekvota til slutt. Man kan jo organisere det annerledes; far kan tar perm fra babyen er 6 uker, og så kan mor få "kremperioden", som du kaller det. Blir flau av bortskjemte damer som sutrer over em av verdens beste foreldrepermisjonsordninger. Kvinner i USA hadde drept for å være i din posisjon... Skjerp deg. Nå ligger det noen ganske sterke biologiske føringer for at mor tar den første tiden i flertallet av tilfellene, det er ikke "bare" å bytte om på det. Og at andre har det fælt betyr ikke at man selv skal godta noe som er for dårlig. Anonymkode: 66449...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #112 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her skriver du at 78% ble ammet ved 6 mnd. alder og at gjennomsnittlig ammefrekvens var 7 ganger pr. døgn. Det vil si at ungene ble ammet ca. hver 3,5 time i snitt. Det er ca. like ofte som min sønn ble ammet da han ble fullammet. Anonymkode: 39d3f...861 Men bete 5% ble fullammet. De fleste får grøt og annet middagsmat. Anonymkode: f3a23...7e5 3
Btw Skrevet 12. mai 2023 #113 Skrevet 12. mai 2023 1 hour ago, Splittbinders said: Er vel ikke helt unaturlig at den som betaler det, bestemmer betingelsene? Er ikke det våre skattepenger som kommer ut av våre lønninger?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #114 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan ta så mye ulønnet permisjon du bare vil, hvis det f.eks. passer best for din familie at du går hjemme og suller med ungen frem til hen er konfirmant er det fritt fram, men du kan ikke få lønn for det. Du er veldig opptatt av at familien AS skal få bestemme alt selv, men hvem skal betale regningene for familien AS? Hvis familiene fikk bestemme selv havner vi jo der igjen at mor tar ut all permisjon, og far tar ikke ut noe. Det er hovedvekten av innleggene i denne tråden en god indikator på. Det vil da få en veldig negativ effekt for kvinner i arbeidslivet, da arbeidsgivere må belage seg på at kvinnelige ansatte forsvinner fra arbeidsplassen i årevis sammenlagt (mens mannlige ansatte er en mye tryggere investering, for de forsvinner aldri). Hvis en mann og en kvinne på rundt 30 begge søkte samme jobb med samme kvalifikasjoner, hvem ville du ansatt? Mannen som trolig ville være på jobb hver dag de neste ti årene, eller kvinnen som muligens kun sporadisk vil jobbe fem år til og fra (fordi de resterende fem årene kommer til å gå med til å drive Familien AS). Anonymkode: 3cb1b...3fd Dette her provoserer meg grenseløst! HVEM tenker på hva som er best for barna oppi dette her!! Likestilling på bekostning av bittesmå spedbarn, som absolutt ikke kan kommunisere sine behov er rett og slett fælt! Nå tar vi babyene vekk fra mor i den mest sårbare perioden til barna! Hvorfor er det ingen som bryr seg om hva som er best for barna! Og når når det er sagt er det ikke likestilling å behandle kvinner og menn likt etter en graviditet og fødsel! Mannen har jo ikke vært gjennom en dritt! Anonymkode: cf2d3...f4e 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #115 Skrevet 12. mai 2023 Blueberrysmoothie skrev (8 minutter siden): Fedrekvoten er ikke problemet. Den er kjempeviktig og bra. Problemet er at morskvoten burde være enda lengre. Vi skal ikke redusere menns rettigheter for at kvinner skal få det bedre, men gi kvinner forbedrede rettigheter tilpasset kjønn og i dette tilfellet morsrollen og det å være nyfødende kvinne som har gått gjennom svangerskap. Her tror jeg alle er enige. Grunnen til at fedrekvoten trekkes frem er fordi mye av det som tidligere var felles permisjon ble gjort om til fars permisjon. Idealsitiasjonen hadde vært at mor fikk muligheten til å velge ett år lønnet permisjon, og så kunne far ta ut permisjon etter det. Det ville også hjulpet på barnehageproblemet med de som ikke har rett på plass ved fylte ett år, selv om det også her burde endres så alle fikk rett på barnehageplass på det tidspunkt den totale mengden permisjon var brukt opp. Anonymkode: 66449...d9b 1
Reign Skrevet 12. mai 2023 #116 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.09): Hvorfor skal mor kun ha krav på minimum det som det tar å komme seg til hektene samt den verste perioden i tillegg, for så å overlate kremperioden til en far med god fysisk helse. Likestilling, nei. Ikke så lenge kvinnen føder. Mener det bør gis barselstøtte til kvinnen. Ikke bare mer tid, men penger for å kunne feks. bruke den lille tiden hun har til rådighet til noe som faktisk fremmer likestilling heller enn å slite seg ut feks. penger til avlastning for å trene seg opp, komme seg ut, eller få veiledning etc. Selv vurderer jeg ulønnet fordi jeg er dødssliten. Irriterer meg over at jeg skal tilbake til jobb når det verste er over på hjemmebane. Anonymkode: c649f...bf9 Hva er det du klager på her? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #117 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Javel, men undersøkelsen viste at det var bare 39 prosent som ble fullammet ved fire måneder!!! Og som sagt betydelig færre ved 6 mnd. Men la oss si at det tar 3,5 time da. Med 1-2 timers ammefri og litt amming etter jobb og om morgenen burde det ikke være til hinder for at mor jobber. Anonymkode: 2cc34...312 Du misforstår. Hvis det er 24 timer i døgnet og du ammer 7 ganger i løpet av døgnet, vil det si at det er ca. 3,5 time mellom hver gang du ammer. Det er så ofte at det tilsvarer nesten fullamming av en 4 uker gammel baby. Selv om de ikke nødvendigvis blir fullammet, så er likevel hovednæringen morsmelk. Ammefrekvensen er så høy at den tilsvarer å fullamme et yngre barn. Anonymkode: 39d3f...861 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #118 Skrevet 12. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette her provoserer meg grenseløst! HVEM tenker på hva som er best for barna oppi dette her!! Likestilling på bekostning av bittesmå spedbarn, som absolutt ikke kan kommunisere sine behov er rett og slett fælt! Nå tar vi babyene vekk fra mor i den mest sårbare perioden til barna! Hvorfor er det ingen som bryr seg om hva som er best for barna! Og når når det er sagt er det ikke likestilling å behandle kvinner og menn likt etter en graviditet og fødsel! Mannen har jo ikke vært gjennom en dritt! Anonymkode: cf2d3...f4e Så tullete å si at mannen ikke har vært gjennom en dritt. I vårt likestilte hjem har min mann tatt ALT med henting og levering av unger og husarbeid og laging av mat i månedsvis fordi jeg har vært så dårlig og kvalm. Han har deltatt på undersøkelser og kjørt til sykehus, skaffet utstyr til baby osv osv. Alt imens han har jobbet fullt og jeg har vært delvis sykmeldt. Det blir han som tar mesteparten med de andre barna i starten av barseltiden, slik at jeg får etablert amming og kommet meg etter fødselen. Går det slik som sist trenger jeg seks uker og ikke seks måneder til det! Anonymkode: 2cc34...312 7 3
Btw Skrevet 12. mai 2023 #119 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.09): Hvorfor skal mor kun ha krav på minimum det som det tar å komme seg til hektene samt den verste perioden i tillegg, for så å overlate kremperioden til en far med god fysisk helse. Likestilling, nei. Ikke så lenge kvinnen føder. Mener det bør gis barselstøtte til kvinnen. Ikke bare mer tid, men penger for å kunne feks. bruke den lille tiden hun har til rådighet til noe som faktisk fremmer likestilling heller enn å slite seg ut feks. penger til avlastning for å trene seg opp, komme seg ut, eller få veiledning etc. Selv vurderer jeg ulønnet fordi jeg er dødssliten. Irriterer meg over at jeg skal tilbake til jobb når det verste er over på hjemmebane. Anonymkode: c649f...bf9 Akkurat, når mannen ikke kan føde og gi pupp så virker denne likestillingen på denne arenaen helt frakoblet fra virkelighet. Fra dyreriket så er det også vanlig og naturlig at det er moren som beskytter og passer på ungene når de er små. Det hadde vært komisk om man hører David Attenborough skal drive å tukle med det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #120 Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du misforstår. Hvis det er 24 timer i døgnet og du ammer 7 ganger i løpet av døgnet, vil det si at det er ca. 3,5 time mellom hver gang du ammer. Det er så ofte at det tilsvarer nesten fullamming av en 4 uker gammel baby. Selv om de ikke nødvendigvis blir fullammet, så er likevel hovednæringen morsmelk. Ammefrekvensen er så høy at den tilsvarer å fullamme et yngre barn. Anonymkode: 39d3f...861 Det er absolutt ingenting i veien for å amme litt sjeldnere ila arbeidsdagen og gi MME og grøt da. Er faktisk det mange gjør. Og så ammes det en del på kvelden. Jeg misforstår overhodet ikke. Er lei av mas om amming når de aller fleste IKKE fullammer ved 4 mnd engang og er godt i gang med andre ting før 6 mnd. Anonymkode: 2cc34...312 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå