Snok1 Skrevet 12. mai 2023 #81 Skrevet 12. mai 2023 Vera skrev (29 minutter siden): eg har 3 barn. Min permisjon var lengre med mitt første barn. Da har du og barnefar brukt fleksibiliteten til å gi barnefar mer fleksibilitet enn hans pliktdel. Kudos til dere for det!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #82 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fødsel og tiden etter fødsel har absolutt ingen ting med likestilling å gjøre! Anonymkode: d1964...ee3 Såklart det gjør det. Anonymkode: 1d32d...bbc 1
Snok1 Skrevet 12. mai 2023 #83 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.19): Artig at du beskylder andre for å være historieløs når det er du som tar feil: "Utvidelsene i 2009, 2011 og 2013 skjedde både ved en forlengelse av den samlede permisjonen og ved at noe av fellesdelen ble omgjort til fedrekvote. Ved utvidelsen i 2018 ble samtlige fem uker tatt fra fellesdelen." https://kjonnsforskning.no/nb/mer-likestilling-med-fedrekvote Anonymkode: 66449...d9b OK. Takk for korreksjon. Da tok jeg feil.
Vera Skrevet 12. mai 2023 #84 Skrevet 12. mai 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Da har du og barnefar brukt fleksibiliteten til å gi barnefar mer fleksibilitet enn hans pliktdel. Kudos til dere for det! Nope. Vet du hvordan dagens permisjonsordning fungerer? Det er ikke fleksibelt for å si det slik..eller jo, mor har et par timer i uken til amming. Med mitt første barn, var barnet ferdig ammet da far gikk ut i permisjon.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #85 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Holdninger kommer ikke av seg selv, de må ha litt hjelp. Som for eksempel gjennom fedrekvote Anonymkode: 1d32d...bbc Og det tenker jeg forsåvidt er bra. Men problemet er at staten ikke tok seg råd til å forlenge permisjonen så far OGSÅ får verdigull tid med barnet, men de tok det fra tiden til mor, som ikke akkurat var for lang i utgangspunktet. Anonymkode: c0f05...069 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #86 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.18): Det er faktisk kun 11 prosent av norske barn som fullammes til 6 mnd. Så dette enorme fokuset på amming synes jeg er litt irrelevant for de fleste. Kartet og terrenget stemmer ikke i det hele tatt. Permisjonsopprøret domineres av privilegerte mødre og ammeentusiaster som uansett har økonomi til ulønnet permisjon. Anonymkode: 2cc34...312 Er du sikker på det? Jeg tipper at andelen som får morsmelk som hovednæring er mye større men tallet blir kunstig lavt fordi babyer som får smaksprøver tidligere eller en flaske erstatning i ny og ne er stor. Anonymkode: 63215...330 3
Snok1 Skrevet 12. mai 2023 #87 Skrevet 12. mai 2023 Vera skrev (4 minutter siden): Nope. Vet du hvordan dagens permisjonsordning fungerer? Det er ikke fleksibelt for å si det slik..eller jo, mor har et par timer i uken til amming. Med mitt første barn, var barnet ferdig ammet da far gikk ut i permisjon. Jeg ble korrigert lenger opp i tråden, og beklager å ha kommet med feil påstand.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #88 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og det tenker jeg forsåvidt er bra. Men problemet er at staten ikke tok seg råd til å forlenge permisjonen så far OGSÅ får verdigull tid med barnet, men de tok det fra tiden til mor, som ikke akkurat var for lang i utgangspunktet. Anonymkode: c0f05...069 «Ved utvidelsen i 2018 ble samtlige fem uker tatt fra fellesdelen.» Fellesdelen er ikke automatisk mor sin. Anonymkode: 9cce6...108 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #89 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «Ved utvidelsen i 2018 ble samtlige fem uker tatt fra fellesdelen.» Fellesdelen er ikke automatisk mor sin. Anonymkode: 9cce6...108 Det er det heller ingen som påstår, vi diskuterer mors valgmuligheter når det gjelder lønnet permisjon. Anonymkode: 66449...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #90 Skrevet 12. mai 2023 Vera skrev (På 12.5.2023 den 12.27): Det blir aldri likestilt når det kommer til svangerskap/fødsel/barselperiode/amming, av den enkle grunn: Biologi. Man kan ikke velge at far skal føde barnet, eller at far skal overta mors helse etter svangerskap og fødsel. Man kan heller ikke velge hvem av foreldrene som skal amme barnet. Fordi det er biologisk umulig. Ergo; vi har tatt mange hundre skritt bakover i tid når det kommet til nye permisjonsregler - hvor den fødende kvinne mister mer og mer rettigheter. Om noe skulle permisjonen vært utvidet med 1 år..da hadde mor hatt tid til å komme til hektene etter svangerskap og fødsel, samt få tid til å bygge en god relasjon til barnet før jobb..så kunne far overtatt når barnet var 12 mnd (om det var det man ønsket selvsagt). Uansett skulle det vært slik at man selv velger hvordan permisjonen skal løses. Et helt år på å komme seg til hektene? Det er det sykeste, mest selvopptatte og bortskjemte jeg har hørt. Og far da, skal ikke han få bygge en god relasjon til barnet? Anonymkode: fa360...460 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #91 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det heller ingen som påstår, vi diskuterer mors valgmuligheter når det gjelder lønnet permisjon. Anonymkode: 66449...d9b ...eller snarere den enkelte families valgmuligheter. Anonymkode: 66449...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #92 Skrevet 12. mai 2023 Det var EN gang at uker ble flyttet fra felleskvoten til far. I er historisk perspektiv har både mors og fars del og den totale lønnede permisjonen økt BETYDELIG. Det er ikke god samfunnsøkonomi å øke mer. Pengene er bedre brukt på å styrke barnehagen og motivere flere mødre ut i jobb. Anonymkode: 2cc34...312 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #93 Skrevet 12. mai 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Er du sikker på det? Jeg tipper at andelen som får morsmelk som hovednæring er mye større men tallet blir kunstig lavt fordi babyer som får smaksprøver tidligere eller en flaske erstatning i ny og ne er stor. Anonymkode: 63215...330 Ja, tallet har vært stabilt i mange år. Smaksprøver teller ikke med. Norske mødre ammer mye, men veldig mange delammer når barnet er 4 mnd. Og det er ingenting galt i å supplere med MME fra den alderen, hvis man ønsker det. Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #94 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.18): Det er faktisk kun 11 prosent av norske barn som fullammes til 6 mnd. Så dette enorme fokuset på amming synes jeg er litt irrelevant for de fleste. Kartet og terrenget stemmer ikke i det hele tatt. Permisjonsopprøret domineres av privilegerte mødre og ammeentusiaster som uansett har økonomi til ulønnet permisjon. Anonymkode: 2cc34...312 Hvor har du de tallene fra? Samtlige 6 mødre i barselgruppen min ammet barnet sitt til det var et år eller eldre. Merkelig at akkurat min barselgruppe skulle være så spesiell? Anonymkode: b0f0a...ce7 2
Vera Skrevet 12. mai 2023 #95 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et helt år på å komme seg til hektene? Det er det sykeste, mest selvopptatte og bortskjemte jeg har hørt. Og far da, skal ikke han få bygge en god relasjon til barnet? Anonymkode: fa360...460 Du vet ikke helt hva som skjer under og etter et svangerskap..? Jeg regner med at enhver oppegående far bruker all sin ledige tid på å skape en relasjon til barnet. Men det er faktisk mor som bruker nesten 1 år på å gro et menneske i kroppen sin - og i følge ekspertene tar det enda lengre tid å komme til hektene igjen etter et svangerskap og en fødsel - om alt går som normalt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #96 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er det heller ingen som påstår, vi diskuterer mors valgmuligheter når det gjelder lønnet permisjon. Anonymkode: 66449...d9b Veldig mange kvinner (dvs omtrent alle) oppfører seg som om de har krav på hele fellesdelen jo. Anonymkode: c8533...3de 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #97 Skrevet 12. mai 2023 Faktum er at kvinner ikke har reell likestilling så lenge de blir tvunget til å ta ulønnet permisjon. Ja, mange har ikke har noe reelt valg dersom babyen skal få dekket et så basalt behov som mat. Eller kanskje kroppen som har båret frem et barn i 9 måneder og vært gjennom fødsel, trenger mer tid før man begynner å jobbe. Da blir det ulønnet permisjon og man taper pensjon og sykepengerettigheter som er det motsatte av reell likestilling. Tallenes tale er klare; 50%(!) av alle mødre ender opp med å ta ulønnet permisjon. Dette tallet har doblet seg etter at tredelingen kom. Da er det ganske åpenbart at noe burde gjøres med nettopp tredelingen (i likestillingens navn)! Det å sammenligne med hvordan ting var for min mor og bestemor blir helt feil. Selv på 90-tallet var det vanlig med både hjemmeværende mødre og mødre som jobbet deltid i større grad enn nå. I tillegg endrer tiden seg og vi får ny forskning. Vi vet mer om hvordan vi skal behandle kreft i dag enn for bare 10 år siden; akkurat som vi idag vet mer om barns behov. Det er merkelig at alle er enige i at vi skal ta i bruk kunnskap og ny forskning på alle andre felt enn i permisjonsdebatten. I mitt hode er det veldig bakvendt. Det er åpenbart at vi i dag må ha en del av permisjonen som er øremerket far. Jeg tror de aller fleste er enige i det, men den delen kan ikke gå på bekostning av mor og barn sine behov. Far er uten tvil en viktig omsorgsperson som skal og bør involveres fra starten av, men å likestille far og mor i permisjonsdebatten er som regel umulig all den tid de er biologisk ulike og som regel dekker barnets behov på ulike måter og tidspunkt i livet. Far blir ikke en dårligere pappa om han må ta permisjon senere enn i dag. Anonymkode: 39d3f...861 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #98 Skrevet 12. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har du de tallene fra? Samtlige 6 mødre i barselgruppen min ammet barnet sitt til det var et år eller eldre. Merkelig at akkurat min barselgruppe skulle være så spesiell? Anonymkode: b0f0a...ce7 Du må skille mellom fullamming til 6 mnd og delamming til 1 år. Anonymkode: 2cc34...312 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. mai 2023 #99 Skrevet 12. mai 2023 Foreldrepermisjon er ikke for at mor skal "komme til hektene". Det er barnets tid med foreldrene. Dersom mor er i unormalt dårlig form etter fødsel, får hun sykemelding. Det er heller ikke sånn at mor tar all fellesperioden og så tar far fedrekvota til slutt. Man kan jo organisere det annerledes; far kan tar perm fra babyen er 6 uker, og så kan mor få "kremperioden", som du kaller det. Blir flau av bortskjemte damer som sutrer over em av verdens beste foreldrepermisjonsordninger. Kvinner i USA hadde drept for å være i din posisjon... Skjerp deg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #100 Skrevet 12. mai 2023 Andro skrev (1 time siden): Ettersom mennene har fått økte permisjonsrettigheter, og tatt mer ansvar hjemme, har også den totale permisjonslengden økt. Historisk er dette verdt et tilbakeblikk. Det var en seier i 1977 da permisjonen ble utvidet fra 12 uker til 18 uker rett på ulønnet permisjon rundt svangerskap og fødsel. https://www.ssb.no/a/histstat/in/in_9117.pdf Dette er feil. Utvidelsen gjelde LØNNET permisjon. Vi hadde rett til et års ulønnet permisjon, 3 år for statsansatte. Anonymkode: f3a23...7e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå