Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri forlatt baby når den var 7 måneder, med melkespreng og den der biologiske hysteriet om jeg var borte fra den i 30 minutter. Aldri... 'Jeg forstår ikke helt hvordan dere greier det? 

Anonymkode: 223dc...c4a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Dersom du er sjuk og skada så må du få deg en sjukmelding. Det er ingen naturlov som tilsier at man skal være veldig mye mer utmatta enn en mann etter en to-tre måneder etter fødsel. Jeg syntes tvert imot at det var deilig avlastning å gå på jobb noen timer, mens far var hjemme med barnet, og jeg kunne ha kroppen min i fred. 
Jeg ville aldri fått barn med noen som ikke syntes at det var naturlig å ta halve permisjonen.

Det er ingen naturlov, men når mor er den som ammer flere ganger om natten så sier det seg selv at hun er mer sliten enn far.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ehm. Det der er jo overhodet ikke virkeligheten. Man må liksom bare regne med å være i drittdårlig form etter fødsel, man får ikke sykemelding av helt vanlige plager etter fødsel. Ikke engang etter keisersnitt får man det. 

Anonymkode: 63215...330

Nei, mange får sykemelding, man bare tenker ikke over å be om det.

Anonymkode: 5be77...736

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.00):

Jeg hadde aldri forlatt baby når den var 7 måneder, med melkespreng og den der biologiske hysteriet om jeg var borte fra den i 30 minutter. Aldri... 'Jeg forstår ikke helt hvordan dere greier det? 

Anonymkode: 223dc...c4a

Har en på 6 mnd nå og skjønner ikke helt hva du snakker om.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det eksakte problemet ?
Hva har du brukt tiden til utenom å ha en baby ? 
Har du begynt å trene, jevnlige turer ut for å komme i form ? 
Har du fått en nyoppdaget sykdom? 
Hvordan er rutinene på dagtid og om natten ? 

Anonymkode: fd849...032

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt for oss å ikke ta ut 1 års ekstra ulønnet perm. Barnet er nærmere 2 år når hun starter i barnehagen og det var vårt eldste barn også. Både fastlege, helsesøster og de ansatte i barnehagen roser dette.

Politikerne trodde nok at den nye ordningen skulle tvinge kvinner raskere tilbake på jobb. Realiteten er at de med god økonomi bare ender med å ta ut ulønnet perm når vi ønsker det. Og slik kommer det nok til å fortsette. Aldri i livet om politikere skal få styre mine livsvalg og hvordan vi som familie skal ha det. 

Anonymkode: 8fec2...c37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 12.30):

Helt enig. Hvis vi ikke har råd til å gi både mor lang nok permisjon OG far permisjon etterpå, så må da mors rehabilitering, amming, og barnets behov komme først. Når vi har prioritert det, DA kan vi se på om vi har råd til pappaperm. Her skulle jeg gjerne hatt mer, og far ville helst hatt mindre. Jeg kommer nok til å måtte ta ulønnet permisjon, noe mange kvinner gjør. Mister sykepengegrunnlag og pensjonsoppsparing. Mannen må selvsagt dele på summen av alt jeg taper, men det er jo opp til oss å ordne, så tipper mange ikke gjør det, bare fordi de ikke vet bedre. Skikkelig kvinnefelle. 

Nei at vi skal i full jobb mens vi dortsatt ammer både dag og flere ganger om natta, det er helt urimelig. «Ammefri» er noe tøys, funker overhodet ikke. Dessuten sier det litt om reglene når mor faktisk kun har rett på de første to ukene, mens far har rett på mange flere. Bakvendtland…

Anonymkode: c0f05...069

Mors rehabilitering går først. Da er sykemelding det riktige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 12.30):

Helt enig. Hvis vi ikke har råd til å gi både mor lang nok permisjon OG far permisjon etterpå, så må da mors rehabilitering, amming, og barnets behov komme først. Når vi har prioritert det, DA kan vi se på om vi har råd til pappaperm. Her skulle jeg gjerne hatt mer, og far ville helst hatt mindre. Jeg kommer nok til å måtte ta ulønnet permisjon, noe mange kvinner gjør. Mister sykepengegrunnlag og pensjonsoppsparing. Mannen må selvsagt dele på summen av alt jeg taper, men det er jo opp til oss å ordne, så tipper mange ikke gjør det, bare fordi de ikke vet bedre. Skikkelig kvinnefelle

Nei at vi skal i full jobb mens vi dortsatt ammer både dag og flere ganger om natta, det er helt urimelig. «Ammefri» er noe tøys, funker overhodet ikke. Dessuten sier det litt om reglene når mor faktisk kun har rett på de første to ukene, mens far har rett på mange flere. Bakvendtland…

Anonymkode: c0f05...069

Dette!

Det er en stor kvinnefelle!

Og kvinner blir ikke mer attraktive i arbeidslivet av dette akkurat, hvis det er det politikerne tror.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt uaktuelt for oss å ikke ta ut 1 års ekstra ulønnet perm. Barnet er nærmere 2 år når hun starter i barnehagen og det var vårt eldste barn også. Både fastlege, helsesøster og de ansatte i barnehagen roser dette.

Politikerne trodde nok at den nye ordningen skulle tvinge kvinner raskere tilbake på jobb. Realiteten er at de med god økonomi bare ender med å ta ut ulønnet perm når vi ønsker det. Og slik kommer det nok til å fortsette. Aldri i livet om politikere skal få styre mine livsvalg og hvordan vi som familie skal ha det. 

Så flott for dere at dere velger det som er riktig for dere. Politikerne setter premisser for hvor lenge dere skal få betalt permisjon og evt kontantstøtte. Og det mener jeg er helt riktig. Jeg vil IKKE betale over mine skattepenger for ditt ett år ekstra i permisjon. Det får dere gjøre selv.

Anonymkode: 2cc34...312

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flott for dere at dere velger det som er riktig for dere. Politikerne setter premisser for hvor lenge dere skal få betalt permisjon og evt kontantstøtte. Og det mener jeg er helt riktig. Jeg vil IKKE betale over mine skattepenger for ditt ett år ekstra i permisjon. Det får dere gjøre selv.

Det har vi da også gjort. Vi har en bufferkonto der vi har spart til permisjonen. Ca. 200 000 har det kostet å ta et ekstra permisjonsår. Det er verdt hver eneste krone. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Topsi said:

Men det siste du skriver her er jo enkelt å løse, nemlig at far får permisjon utfra egen inntekt, og ikke mors inntekt. Jeg vet allerede finnes unntak, en jeg kjenner som studerer, der skal far ta hele kvoten, og får etter egen lønn. Det blir helt feil at alt skal gå etter mors inntekt, det burde være slik at den som har permisjon får betalt ift egen lønn.

Det går jo etter egen lønn. Ikke mors.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vil vi ha? Likestilling?

Når vil vi ha det? Når det passer oss... 

Anonymkode: d7f09...78b

Fødsel og tiden etter fødsel har absolutt ingen ting med likestilling å gjøre!

Anonymkode: d1964...ee3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

.

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk kun 11 prosent av norske barn som fullammes til 6 mnd. Så dette enorme fokuset på amming synes jeg er litt irrelevant for de fleste. Kartet og terrenget stemmer ikke i det hele tatt. Permisjonsopprøret domineres av privilegerte mødre og ammeentusiaster som uansett har økonomi til ulønnet permisjon.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 12.5.2023 den 12.39):

Alle utvidelser av fars permisjonsrettigheter har alltid skjedd ved å utvide den totale rammen.

Påstanden din er ikke bare positivt feil, den er også historieløs. Moren din ville vært overlykkelig over ordningen du klager over i dag. Mormoren din ville ikke kunne fantasert om dagens situasjon.

Artig at du beskylder andre for å være historieløs når det er du som tar feil: 

"Utvidelsene i 2009, 2011 og 2013 skjedde både ved en forlengelse av den samlede permisjonen og ved at noe av fellesdelen ble omgjort til fedrekvote. Ved utvidelsen i 2018 ble samtlige fem uker tatt fra fellesdelen."

https://kjonnsforskning.no/nb/mer-likestilling-med-fedrekvote

Anonymkode: 66449...d9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vil alltid være unntak. Men de aller fleste ammer ikke så mye når baby er 7 mnd. Reglene kan ikke lages etter unntakene. Det finnes ikke helsemessig grunnlag for å statlig finansiere at mor skal amme så mye ved 7 mnd. Familier kan gjerne velge det, men det har en kostnad for dem.

I andre land går mødre på jobb etter 4 mnd og pumper tilsammen halvannen time imens de er på jobb. For de aller fleste går det fint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg syntes det var såååå godt å starte å jobbe igjen, få gå på do alene, drikke VARM kaffe, sitte stille på kontoret mitt, og snakke med andre voksne. 

Anonymkode: e933b...be9

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vi da også gjort. Vi har en bufferkonto der vi har spart til permisjonen. Ca. 200 000 har det kostet å ta et ekstra permisjonsår. Det er verdt hver eneste krone. 

Flott! Flere burde tenke som deg. Jeg hadde ikke valgt slik, men er helt for at andre kan spare opp og ta slike valg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 13.19):

Artig at du beskylder andre for å være historieløs når det er du som tar feil: 

"Utvidelsene i 2009, 2011 og 2013 skjedde både ved en forlengelse av den samlede permisjonen og ved at noe av fellesdelen ble omgjort til fedrekvote. Ved utvidelsen i 2018 ble samtlige fem uker tatt fra fellesdelen."

https://kjonnsforskning.no/nb/mer-likestilling-med-fedrekvote

Forøvrig kan vi jo legge til dette om økt fedrekvotes effekt på likestilling fra samme artikkel :

"Forventningen om positive arbeidsmarkedsutfall for mor får liten støtte i samtlige studier "

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (38 minutter siden):

Jeg er klar over der, men jeg mener likevel at staten, uten altfor store problemer kan endre slik at familier har større valgfrihet uten at kvinner dermed skal komme mye dårligere ut

Mye dårligere ut enn hva eller hvem? Eldre kvinner som ikke fikk permisjon, eller menn som har samme rettigheter? 
Jeg ser ikke en sammenligning som gir mening.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...