Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står vel strengt tatt ikke noe sted at mors andel MÅ tas ut rett etter de 6 ukene? Man står fritt til å ta ut fedrekvoten først, hvis det passer. Jeg kjenner faktisk familier der det har passet dem best.

Anonymkode: ef69e...360

Det følger vel av biologien vår at baby må ha mor i starten 

Anonymkode: 70956...951

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden; hvor vanlig er det egentlig å slite med plager 7-8 mnd etter fødsel/graviditet? Jeg kjenner ingen som har hatt nevneverdige problemer knyttet etter at permisjonen har vært over? Ingen kritikk eller mistro fra min side her altså, det er et genuint spørsmål.

Anonymkode: e1d29...164

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

jeg liker ordningen jeg, har jo 16 + 30 uker som man velger selv + 16 til far. Mer om man velger 80% lønn. Du kan jo ta ulønnet før far tar sin permisjon, så dette bestemmer dere jo selv. 

Anonymkode: 6c7b2...def

Enig, liker det også. Tok 80 % uttak og delte felleskvoten likt. Masse tid til baby begge to. Det er bra at fars rettigheter også blir beskyttet, ellers hadde nok mange følt på at de ikke "burde" ta noe mtp forventinger fra arbeidsgiver osv. Og bra at mor likestilles som fullverdig arbeidstaker og ikke forventes å gå hjemme. 

Anonymkode: 0915e...51e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.50):

Tror de fleste leger hadde ledd om du kom og ville ha sykemelding på grunn av underlivsplager etter fødsel. 

Anonymkode: 63215...330

Nå var ikke temaet underlivsplager, men keisersnitt, som er en kirurgisk prosedyre.

Jeg har født flere ganger, og har ikke hatt noen "underlivsplager". En vanlig fødsel er ikke noe som forhindrer deg fra vanlig aktivitet, med mindre det oppstår komplikasjoner. Noe er så komplisert at du blir syk, og trenger en til hjemme. Da kan du sykmeldes, og la far ta det tunge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor staten skal inn og styre dette i det hele tatt, mor har brukt 40 uker på omsorgen barnet trengte før fødsel, om far vil bruke de 40 ukene etterpå, eller om mor vil ha alt, eller hvordan de deler det må være helt opp til familien selv

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 12.5.2023 den 11.54):

Nå var ikke temaet underlivsplager, men keisersnitt, som er en kirurgisk prosedyre.

Jeg har født flere ganger, og har ikke hatt noen "underlivsplager". En vanlig fødsel er ikke noe som forhindrer deg fra vanlig aktivitet, med mindre det oppstår komplikasjoner. Noe er så komplisert at du blir syk, og trenger en til hjemme. Da kan du sykmeldes, og la far ta det tunge.

Keisersnitt var et eksempel. Og har du ikke hatt underlivsplager så har du vært heldig, for det er veldig plagsomt og begrensende for dem som får det :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette viser hvor bortskjemte folk i Norge er. Det ER opp til hver familie hvordan de vil gjøre det med permisjon. Det som staten kan bestemme er hvor mye LØNNET permisjon hver foreldrer skal ha en lovfestet rett til.

I flere land i Europa er den totale permisjonslengden til mor 3-4 mnd. Å klage på at det er for tidlig å starte jobb ved 6-7 mnd blir i det perspektivet ganske rart, spesielt når far tar over slik at barnet ikke trenger starte i barnehage før det er rundt ett år.

Det er også en sannhet med modifikasjoner at fullamming er anbefalt til 6 mnd. Det som står er at det er ingen grunn til å ikke fullamme til 6 mnd hvis barnet og mor trives med det. Men helsefordelen er allerede godt oppfylt hvis man fullammer til 4 mnd. Og en del barn er faktisk klar for gradvis innføring av tilleggskost fra det tidspunktet. Smaksprøver fra 4 mnd er også vist å redusere risikoen for allergi.

Anonymkode: 2cc34...312

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt på siden; hvor vanlig er det egentlig å slite med plager 7-8 mnd etter fødsel/graviditet? Jeg kjenner ingen som har hatt nevneverdige problemer knyttet etter at permisjonen har vært over? Ingen kritikk eller mistro fra min side her altså, det er et genuint spørsmål.

Anonymkode: e1d29...164

Det er ikke uvanlig, men det er kanskje ikke det kuleste å snakke åpent om? Tabubelagt tema. Så godt mulig at du har folk rundt deg som sliter med urinlekkasje og ubehag, de bare snakker ikke åpent om det. Med tanke på hvor mange som oppsøker helsevesenet om slike plager eller hopper på kurs i teknikker som hypopressiv trening o.l. så er det utbredt, i varierende grad av plager.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er flott at far også har mulighet til permisjon, og man ser jo at uttaket av permisjon for far øker eller synker etter hvor stor fedrekvoten er. Noe jeg syns er synd,  da det betyr at det enda er holdninger som vanskeliggjør fars permisjon. 

Se bare i tråden her hvor mange kvinner som mener de må / skal ha mer, eller alt.

Jeg er egentlig glad at vi fikk barn før alle disse fedrekvoteordningene så og så mange uker man måtte ta. For det hadde vanskeliggjort vår / min situasjon ganske mye hvis far ikke kunne tatt hele permisjonen sånn som han gjorde med 2 av våre 4 barn. Jeg var student, og hadde fått forsinket studiene ganske mye dersom jeg måtte vært hjemme i permisjon over lengre tid.

Anonymkode: c8533...3de

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Topsi said:

Jeg forstår ikke hvorfor staten skal inn og styre dette i det hele tatt, mor har brukt 40 uker på omsorgen barnet trengte før fødsel, om far vil bruke de 40 ukene etterpå, eller om mor vil ha alt, eller hvordan de deler det må være helt opp til familien selv

Det er dessverre slik at ingen statlig styring av dette fører til at kvinner blir diskriminert i arbeidsmarkedet og at menn opplever sterkere press på å ikke ta permisjon. Mange familier vil også oppleve at de ikke har et reelt  valg fordi far tjener mest og derfor ikke har “råd” til å gå hjemme.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at far fikk igjen ukene han opprinnelig hadde. Husk at fedrepermisjonen har blitt til ved å utvide foreldrepermisjonen med uker til far. Så kom Høyre med et veldig uheldig grep, hvor de tok fra far 4 uker, fordi de mente at vi var blitt såpass likestilte at far ville ta ut like mye permisjon. Da tok det ikke lang tid før mødrene begynte å føle et intenst eierskap til disse ukene.

Jeg heier på fedre som vil ta sin del av ansvaret i hjemmet! Også håper jeg at de forstår, og at mødre støtter opp under, at pappa hjemme i perm betyr at pappa er hovedomsorgsgiver. Å ha to omsorgspersoner som begge kjenner barnet godt, og som barnet stoler på, er en gave jeg synes er helt fantastisk at vi i Norge spleiser på! 

Også er jeg ikke enig i denne evige sytingen om at Staten styrer hvor mye den enkelte forelder kan være hjemme med barna. Det er ingen som har rørt ved at man har krav på opp til et år ubetalt permisjon hver i tillegg til 15x2 +16 uker, og jeg har til gode å oppleve at Staten og politikere har blandet seg opp i fordelingen av de første 3 årene med perm. Men man må jo, som med alle stønader, oppfylle visse kriterier for å få betalt for det. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre slik at ingen statlig styring av dette fører til at kvinner blir diskriminert i arbeidsmarkedet og at menn opplever sterkere press på å ikke ta permisjon. Mange familier vil også oppleve at de ikke har et reelt  valg fordi far tjener mest og derfor ikke har “råd” til å gå hjemme.

Men det siste du skriver her er jo enkelt å løse, nemlig at far får permisjon utfra egen inntekt, og ikke mors inntekt. Jeg vet allerede finnes unntak, en jeg kjenner som studerer, der skal far ta hele kvoten, og får etter egen lønn. Det blir helt feil at alt skal gå etter mors inntekt, det burde være slik at den som har permisjon får betalt ift egen lønn.

• Liker 4
Skrevet
Topsi skrev (16 minutter siden):

Du mener at staten ikke skal betale lønn under permisjon? Du tenker kanskje ordningene var bedre på 70-tallet? OK.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ettersom mennene har fått økte permisjonsrettigheter, og tatt mer ansvar hjemme, har også den totale permisjonslengden økt. 

Historisk er dette verdt et tilbakeblikk. Det var en seier i 1977 da permisjonen ble utvidet fra 12 uker til 18 uker rett på ulønnet permisjon rundt svangerskap og fødsel. https://www.ssb.no/a/histstat/in/in_9117.pdf

Endret av Andro
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Du mener at staten ikke skal betale lønn under permisjon? Du tenker kanskje ordningene var bedre på 70-tallet? OK.

Selvsagt skal staten betale, men det bør være opp til familien hvordan de fordeler permisjonen,  og begge må få betalt etter eget inntekt

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Selvsagt skal staten betale, men det bør være opp til familien hvordan de fordeler permisjonen,  og begge må få betalt etter eget inntekt

Får de ikke det da? Men det er begrenset til 6G, så man får ikke noe mer med mindre arbeidsgiver betaler mellomlegget. Hvis far tjener vesentlig mer enn det og mor mindre så taper jo familien penger om han tar ut mer permisjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forstår så godt hva du mener! Selv er jeg alenemor og sjeleglad for tiden jeg har hatt med baby. Hadde aldri klart å gå på jobb når baby bare var 9-10mnd. Det er ikke for barnets beste. Et akkurat i denne alderen de fleste har en skikkelig mammaperiode også. Mor skulle hatt hele og far kunn3 hatt en periode som han fritt kunne bruke av første 2 år

Anonymkode: 70956...951

9-10 måneder hadde jo vært nærmest luksus, nå for tiden må mor tilbake i jobb når baby er 7 måneder. 

Anonymkode: 66449...d9b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det verste med det hele er at det er opp til regjeringen å bestemme hvordan vi familier skal drive vår familie. Vi er i stand til å ta vare på et barn i mange mange år, uten noen særlige krav til foreldreveiledning, kursing eller involvering fra noen andre. Men når det kommer til å oppdele permisjonen slik den fungerer best for den enkelte familie - ja, der skal vi plutselig ikke ha noen medbestemmelsesrett. Som jo er en bisarr måte å tenke på, om man forstår at familier er forskjellige og folk har svært forskjellige behov. For de fleste så vil barnet ha to omsorgspersoner tilstede ganske mye av tiden likevel - både en engasjert mor og far, så det at far eller mor tar mindre permisjon enn den andre bør ikke tilsi at barnet får et mindre sterkt bånd til den ene forelderen.

Jeg husker tilbake til debatten da dette poengløse initiativet ble innført. Da var ett av argumentene fra politikerne at vi må ha lovpålagt permisjon til far, fordi det var så vanskelig for fedre å kreve overfor arbeidsgiver den selvbestemte permisjonen de ønsket. Det syns jeg er noe av det teiteste argumentet jeg har hørt ever. Hvor mye **** går ikke vi kvinner gjennom i arbeidslivet? Hvor mye må ikke vi fronte oss selv og stå på krava for å i det hele tatt ha f.eks. ei ordentlig lønnsøkning? At det er "ekkelt" for fedre å ta opp kampen med arbeidsgiver er bare tull. 

Personlig så støtter jeg ingen regjering som ikke legger til rette for at man på en fornuftig og flott måte skal kunne drive familien AS. Det er vanskelig å velge å få barn akkurat nå, og fødselsraten har aldri vært så lav som nå. Et godt initiativ til kommende regjering (den det skiftes til) -> fjern færre sykehus og helsetilbud til kommende mødre, la familier ha selvbestemmelsesrett over permisjonen og endre barnehageopptaket til løpende opptak året rundt.

Anonymkode: 70695...f0d

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Topsi skrev (29 minutter siden):

Er vel ikke helt unaturlig at den som betaler det, bestemmer betingelsene?

Endret av Splittbinders
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.27):

Hva vil vi ha? Likestilling?

Når vil vi ha det? Når det passer oss... 

Anonymkode: d7f09...78b

Det blir aldri likestilt når det kommer til svangerskap/fødsel/barselperiode/amming, av den enkle grunn: Biologi. 
Man kan ikke velge at far skal føde barnet, eller at far skal overta mors helse etter svangerskap og fødsel. Man kan heller ikke velge hvem av foreldrene som skal amme barnet. Fordi det er biologisk umulig. 

Ergo; vi har tatt mange hundre skritt bakover i tid når det kommet til nye permisjonsregler - hvor den fødende kvinne mister mer og mer rettigheter. 
Om noe skulle permisjonen vært utvidet med 1 år..da hadde mor hatt tid til å komme til hektene etter svangerskap og fødsel, samt få tid til å bygge en god relasjon til barnet før jobb..så kunne far overtatt når barnet var 12 mnd (om det var det man ønsket selvsagt). 
Uansett skulle det vært slik at man selv velger hvordan permisjonen skal løses. 

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...