AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #321 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg fødte for tidlig, og mistet da ingen av mine uker. Var tilbake i jobb samme dato uansett. Mannen min er den som måtte begynne på jobb en uke før. Anonymkode: 0915e...51e Kan legge til at vi delte fellesperioden likt. Det var altså fellesperioden de dagene forsvant fra; ikke min eller mannens kvote. Anonymkode: 0915e...51e 3
Rhodiola Skrevet 17. mai 2023 #322 Skrevet 17. mai 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporing, nedsettende ytringer, brudd på regelen om opphavsrett og svar til slettede innlegg. Rhodiola, admin.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #323 Skrevet 17. mai 2023 Jeg var personlig glad for å begynne på jobb etter 7,5 måneder. Hadde ingen kroppslige plager og var ikke utslitt, tross kolikkbaby. Opplevde jobb som rene ferien sammenlignet med å passe på en baby som krabbet i full fart og reiste seg opp overalt. Anonymkode: 3af65...e6f 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #324 Skrevet 17. mai 2023 Jeg syns ærlig talt det er egoistisk å være negativ til fedrekvoten, og å være misfornøyd med dagens ordning, så godt som vi har det i dag, og når det er så mange viktigere ting vi bør sette på agendaen - reell kvinnehelse, fødselsskader, keisersnitt og bearbeiding i ettertid, kvinner som tisse på seg resten av livet pga styrtfødsel(/fødsler) og med mer. Ja, ting kan alltid bli bedre. Nei, ordningen er ikke dårlig, selv om den ikke er optimal for alle og en hver. Jo, det bør være en egen kvote for fedre. Nei, det er ikke like viktig som kvinnehelse i seg selv. Med fokus på kvinnehelse, å faktisk bli tatt på alvor og finne løsninger på skader og lidelser etter fødsel, å kunne få en sykemelding der det er nødvendig selv om man "ikke er i jobb" i permisjon, er så mye viktigere enn at ellers friske mødre skal få være hjemme lønnet i X antall mnd ekstra. De fleste fødekvinner kommer seg raskt etter fødsel, fysisk og psykisk, og som ved forkjølelse og influensa skal man ikke trenge å vente til kroppen er 100% tilbake der den var før (før argumentet om at man trenger like lang tid som svangerskapet på å komme seg, kommer) før man begynner i jobb igjen. Ei heller skal samfunnet betale for at man har lyst å være hjemme (og tro meg, jeg hadde lyst!). Men er man syk, har man skader som hemmer en i hverdagen, så skal man selvsagt ikke bare måtte finne seg i det!!!! Anonymkode: 0608f...977 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #325 Skrevet 18. mai 2023 On 5/14/2023 at 12:19 PM, Maleficenta said: men mor mister jo av sine uker uansett om hun føder prematurt eller for seint. Er ungen født to uker for tidlig, mister hun to uker permisjon. Far mister ingen av sine Dette er ikke riktig. Kan hende ukene før fødsel eller evt fellesperioden blir kortere, men de 15 ukene etter fødsel forblir de samme. Anonymkode: 2cc34...312 2
FeraVera Skrevet 18. mai 2023 #326 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 13.22): Siden du er så opptatt av at mor mister så mye: og at alt er så urettferdig: far kan også miste sin kvote på bakgrunn av mor. Før mistet far hele kvota si om mor ikke har opptjent rett til permisjon og jobbet. De fikk ingen permisjon. Nå er det heldigvis slik at de «kun» mister 7 uker, så far opptjener selvstendig rett i 8 uker. Men de mister noe de også i det tilfellet. Anonymkode: bc87e...983 Samme om mor er gradert ufør. Da mister far uker i henhold til uførefraden til mor😑 1
Maleficenta Skrevet 18. mai 2023 #327 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 1.44): Alke økninger i fars permisjon har vært økninger i total oermisjon, så ingen reduksjon i mors permisjon. Anonymkode: f3a23...7e5 den totale permisjonen er da ikke noe lengre selv om de har økt fars kvote. Den spiser av den tidligere fellesperioden
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #328 Skrevet 18. mai 2023 On 5/14/2023 at 12:19 PM, Maleficenta said: men mor mister jo av sine uker uansett om hun føder prematurt eller for seint. Er ungen født to uker for tidlig, mister hun to uker permisjon. Far mister ingen av sine Er ungen født mister de av fellesperioden. Anonymkode: 5be77...736 2
Maleficenta Skrevet 18. mai 2023 #329 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ungen født mister de av fellesperioden. Anonymkode: 5be77...736 ja of størstedelen av den trenger jo mor
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #330 Skrevet 18. mai 2023 1 hour ago, Maleficenta said: ja of størstedelen av den trenger jo mor De som er enige om det kan jo også bare dele den slik at mor får mest. Hva er problemet? Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #331 Skrevet 18. mai 2023 1 hour ago, Maleficenta said: ja of størstedelen av den trenger jo mor Noen mener det ja. Men ikke alle. Anonymkode: 5be77...736 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #332 Skrevet 18. mai 2023 Maleficenta skrev (1 time siden): ja of størstedelen av den trenger jo mor Nei det gjør hun ikke. Må du slutte med dette tullet ditt. FELLESPERIODE, Ikke mestmorsperiode... Anonymkode: c8533...3de 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #333 Skrevet 18. mai 2023 Maleficenta skrev (2 timer siden): ja of størstedelen av den trenger jo mor Hva mener du med størstedelen? Vi delte fellesperioden 50/50. Jeg trengte ikke mer enn det. Anonymkode: 0915e...51e 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #334 Skrevet 18. mai 2023 Maleficenta skrev (2 timer siden): ja of størstedelen av den trenger jo mor Nei, mor trenger ikke den. Babyen trenger den kanskje for å få morsmelk, men mor trenger ikke den. Anonymkode: 0608f...977 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #335 Skrevet 18. mai 2023 Burde være opp til hver enkelt familie å bestemme hva som passer best for dem. Her føler ikke far seg klar til å være lange dager alene, lille er helt avhengig av pupp og jeg er ikke klar til å forlate henne alene ennå. Jeg blir derfor tvunget til å ta minst ett par mnd ulønnet før far tar over. Anonymkode: 9e15c...530
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #336 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde være opp til hver enkelt familie å bestemme hva som passer best for dem. Her føler ikke far seg klar til å være lange dager alene, lille er helt avhengig av pupp og jeg er ikke klar til å forlate henne alene ennå. Jeg blir derfor tvunget til å ta minst ett par mnd ulønnet før far tar over. Anonymkode: 9e15c...530 Hvis han ikke føler seg klar til å ta lange dager alene nå, hvorfor tror du at dette skal endre seg bare du tar noen måneder ulønnet? Du forlater henne jo ikke alene hvis / når far tar over permisjonen. Hun har en annen voksenperson til å ta seg av henne... Det jeg er enig med deg i er at hver familie burde få bestemme selv. Men historien har vist seg at dette funker ikke i praksis da det bare vil bety at nesten ingen fedre vil ta ut permisjon, og at diskrimineringen av kvinner i arbeidslivet bare får lov å fortsette. Anonymkode: c8533...3de 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #337 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis han ikke føler seg klar til å ta lange dager alene nå, hvorfor tror du at dette skal endre seg bare du tar noen måneder ulønnet? Du forlater henne jo ikke alene hvis / når far tar over permisjonen. Hun har en annen voksenperson til å ta seg av henne... Det jeg er enig med deg i er at hver familie burde få bestemme selv. Men historien har vist seg at dette funker ikke i praksis da det bare vil bety at nesten ingen fedre vil ta ut permisjon, og at diskrimineringen av kvinner i arbeidslivet bare får lov å fortsette. Anonymkode: c8533...3de Men den videre historien viser jo bare at kvinner nå tar ner ulønnet. Er det bedre egentlig, for deres pensjon, arbeid og karriere og mtp diskriminering? Anonymkode: 52ea1...3ab
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #338 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men den videre historien viser jo bare at kvinner nå tar ner ulønnet. Er det bedre egentlig, for deres pensjon, arbeid og karriere og mtp diskriminering? Anonymkode: 52ea1...3ab Nei det er det ikke. Men å ta ulønnet burde være helt unødvendig når man har så lang permisjon som vi har i Norge. Den eneste som tok ulønnet hjemme hos oss var far. Men dette var pga at det ikke var kommet selvstendig opptjeningsrett for far da. Han tok 20 % ulønnet, altså 1 dag i uka, slik at jeg kunne følge et fag på universitetet. (De andre fagene tok jeg hjemmefra, men dette faget var særs viktig å få fysisk med seg på studiestedet). Anonymkode: c8533...3de 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #339 Skrevet 18. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men den videre historien viser jo bare at kvinner nå tar ner ulønnet. Er det bedre egentlig, for deres pensjon, arbeid og karriere og mtp diskriminering? Anonymkode: 52ea1...3ab Jeg regner egentlig med at de alle fleste familier er praktisk anlagt, og det er den som tjener mindre, som tar ulønnet permisjon. For det er det som lønner seg for familien. Mange må ta ulønnet, ikke alle er så heldig med "riktig" tidspunkt på fødsel, sånn at det er nok permisjon frem til barnehagestart. I begge mine permisjoner, tok mannen ulønnete uker (et par måneder) fordi han tjente mindre da. Jeg ammet allikevel begge barna fram til 18 måneder som ca. Så hvem som tar ulønnet er vel opptil enhver familie. Anonymkode: c6dd7...f8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #340 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men den videre historien viser jo bare at kvinner nå tar ner ulønnet. Er det bedre egentlig, for deres pensjon, arbeid og karriere og mtp diskriminering? Anonymkode: 52ea1...3ab Sånn får det bare være. Staten skal ikke måtte betale for at kvinner har lyst til å være hjemme. Anonymkode: 0608f...977 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå