Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

hvis mor ikke tar fellesperioden så får jo far lengst siden fedrekvota er lengst. Det er mest rettferdig at mor får lengst permisjon. Hva du syns om amming er irrelevant. Dessuten trenger kvinner mye mer enn 6 uker for å komme seg etter et langt og tungt svangerskap pluss fødsel. Tror du fødsel er en dans på roser?

Hva er egentlig problemet med at far får litt lengre permisjon enn mor? Vi har alltid vært likestilt hele veien så ser ikke problemet. ( jada våre barn tok flaske)
Har aldri trengt mer enn 6 uker for å komme meg etter fødsel. (Men kan se for meg at jeg hadde trengt lengre tid hvis jeg skulle fått barn nå når jeg er over 40) 

Anonymkode: 9cce6...108

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er egentlig problemet med at far får litt lengre permisjon enn mor? Vi har alltid vært likestilt hele veien så ser ikke problemet. ( jada våre barn tok flaske)
Har aldri trengt mer enn 6 uker for å komme meg etter fødsel. (Men kan se for meg at jeg hadde trengt lengre tid hvis jeg skulle fått barn nå når jeg er over 40) 

problemet er at det er urettferdig. kvinner går igjennom ddt største helvetet hvorfor skal far få mest perm når han har sluppet å gå gravid?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 20.21):

Jeg tror hvertfall at de kvinnene som er helt fornøyd med dagens ordning er i en av følgende kategorier:

- barnløs

- Har aldri opplevd en baby som sultestreiker eller dier i timesvis morgen, ettermiddag, kveld og natt eller hatt bryster som inmari lett begynner å overprodusere melk.

Anonymkode: dfda8...4a9

Jeg er fornøyd med dagens ordning og ikke en av de kategoriene

Anonymkode: 5be77...736

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

problemet er at det er urettferdig

Det er din personlige mening, ikke legg det fram som at alle kvinner mener det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

det er jo ikke et valg når det er fastsatt kvote. Dessuten velger jo garra de fleste st mor tar fellesen uansett da de fleste menn syns perm er kjedelug og vil helst være på jobb uansett. Og jo det er urettferdig fordi menn slipper så billug unna alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

det er jo ikke et valg når det er fastsatt kvote. Dessuten velger jo garra de fleste st mor tar fellesen uansett da de fleste menn syns perm er kjedelug og vil helst være på jobb uansett.

Jo, det er valg. Det er en kvote til mor, en kvote til far og en fellesperiode. Hva man gjør med fellesperioden er et valg. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bc87e...983

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er valg. Det er en kvote til mor, en kvote til far og en fellesperiode. Hva man gjør med fellesperioden er et valg. Enkelt og greit. 

ja og de fleste velger at far ikke tar den, mest fordi menn ikke vil ha den

• Liker 1
Skrevet

og for å legge til ennå en ting. Dersom barnet er født på overtid eller er prematur er det kun mor som mister permisjonstiden sin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Maleficenta said:

nei mor har 6 og far har 15 og så er fellesen delt på slik de selv vil ha det. Hvor har du 9 uker fra. perm til mor starter jo tre uker før termin

Nei, både mor og far har 15.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far har 15 uker permisjon mens mor i realiteten har 9 uker fordi de første 6 er hun tvunget til å ta ut rett etter fødsel i stedet for sykmelding, og går hun på overtid mister hun jo enda mer. De tre ukene før termin er ikke tid med barnet.

Anonymkode: f69aa...e99

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

nei men de har jo økt kvota og hvem stopper dem fra å øke mer?

Alke økninger i fars permisjon har vært økninger i total oermisjon, så ingen reduksjon i mors permisjon.

Anonymkode: f3a23...7e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Far har 15 uker permisjon mens mor i realiteten har 9 uker fordi de første 6 er hun tvunget til å ta ut rett etter fødsel i stedet for sykmelding, og går hun på overtid mister hun jo enda mer. De tre ukene før termin er ikke tid med barnet.

Går hun på overtid går det av fellesdelen. Så mor får fortsatt 15 uker etter fødsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det siste kommer med her er en helt skrudd logikk. De 6 ukene som er forbeholdt mor rett etter fødsel er jo fremdeles mor sine og en del av hennes kvote! Heldigvis trenger ikke kvinner bruke sykmelding til de ukene, slik at det går ut over rett til sykepenger senere og blåser opp sykmeldingstallene på feil grunnlag. Etter fødsel har mor og far like stor kvote. Hvis fødselen skjer litt tidligere har de fremdeles like stor kvote etter fødsel. Hvis fødselen skjer mye tidligere blir “mistet” tid før fødsel lagt til etter fødsel.

Anonymkode: 2cc34...312

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alke økninger i fars permisjon har vært økninger i total oermisjon, så ingen reduksjon i mors permisjon.

Anonymkode: f3a23...7e5

Ikke den siste desverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det siste kommer med her er en helt skrudd logikk. De 6 ukene som er forbeholdt mor rett etter fødsel er jo fremdeles mor sine og en del av hennes kvote! Heldigvis trenger ikke kvinner bruke sykmelding til de ukene, slik at det går ut over rett til sykepenger senere og blåser opp sykmeldingstallene på feil grunnlag. Etter fødsel har mor og far like stor kvote. Hvis fødselen skjer litt tidligere har de fremdeles like stor kvote etter fødsel. Hvis fødselen skjer mye tidligere blir “mistet” tid før fødsel lagt til etter fødsel.

Anonymkode: 2cc34...312

men mor mister jo av sine uker uansett om hun føder prematurt eller for seint. Er ungen født to uker for tidlig, mister hun to uker permisjon. Far mister ingen av sine

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (59 minutter siden):

men mor mister jo av sine uker uansett om hun føder prematurt eller for seint. Er ungen født to uker for tidlig, mister hun to uker permisjon. Far mister ingen av sine

Siden du er så opptatt av at mor mister så mye: og at alt er så urettferdig: far kan også miste sin kvote på bakgrunn av mor. Før mistet far hele kvota si om mor ikke har opptjent rett til permisjon og jobbet. De fikk ingen permisjon. Nå er det heldigvis slik at de «kun» mister 7 uker, så far opptjener selvstendig rett i 8 uker. Men de mister noe de også i det tilfellet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden du er så opptatt av at mor mister så mye: og at alt er så urettferdig: far kan også miste sin kvote på bakgrunn av mor. Før mistet far hele kvota si om mor ikke har opptjent rett til permisjon og jobbet. De fikk ingen permisjon. Nå er det heldigvis slik at de «kun» mister 7 uker, så far opptjener selvstendig rett i 8 uker. Men de mister noe de også i det tilfellet. 

det skal jeg være enig i er urettferdig. Dyns heller de skulle gitt far selvstendig opptjrningsrett til hele din permisjon heller enn å drive å endre på kvota.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 18.54):

Jo, det troe jeg nok at jeg gjør

Og

Nemlig! Og langt flere har det helsevesenet anser som små skader, men som kan være grusomme å leve med. Ikke kunne jogge lenger, eller hoppe, eller nyse eller le for mye. Ikke kunne løfte tunge ting uten at underlivet føles som det faller ut. Ikke kunne ligge flatt på rygg lenger, eller på siden uten en pute mellom beina. Ingenting av dette er med i statistikken over fødselsskader, for såpass må vi visst bare regne med i Norge.

Jeg synes man kunne hatt tre uker hver og resten fordeles fritt sånn familien selv velger. Trenger ikke at staten skal leke overformynderi og prøve å bestemme hvem som skal ha hovedansvarer hjemme. 

Min svigerbror tok hele permisjonen fra babyene var 1 uke på to av sine. Min mann tok null uker permisjon, fordi jeg ønsket og trengte mer tid hjemme og han ikke hadde noe behov for å være hjemme. Men både vår og min svigerbror og søsters løsning kostet oss masse penger fordi vi må straffes økonomisk for å ikke følge regimet staten har bestemt. Det er helt meningsløst.

Da vil mange menn kun få tre uker permisjon. Punktum. Det kan kanskje virke fint på kort sikt for den enkelte familie (eller de enkelte kvinne…. Som bestemmer… menn som ønsker permisjon blir ikke nødvendig hørt!), men på lang sikt undergraver det likestilling - både hjemme og i jobb. 

Anonymkode: 86d7f...36e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Jeg fødte for tidlig, og mistet da ingen av mine uker. Var tilbake i jobb samme dato uansett. Mannen min er den som måtte begynne på jobb en uke før. 

Anonymkode: 0915e...51e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.20):

jeg liker ordningen jeg, har jo 16 + 30 uker som man velger selv + 16 til far. Mer om man velger 80% lønn. Du kan jo ta ulønnet før far tar sin permisjon, så dette bestemmer dere jo selv. 

Anonymkode: 6c7b2...def

Ja, det er jo ulønnet de fleste går for, og da risikerer man jo veldig mye. 

Anonymkode: 565e1...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...