Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

er du klar over hvor jævlig det er å pumpe?

Åja, for det er en drøm å amme for alle.

Anonymkode: bc87e...983

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Agaton skrev (14 timer siden):

Staten kan gi 100% lønn i 1 år og droppe å legge seg opp i hvordan familiene løser dette.

Staten kan gi 100% lønn til alle hele tiden. Alle har alltid en plage, en utdanning de gjerne skulle tatt eller noe som bare er veldig, veldig viktig.

Men staten er tvunget til å bruke pengene sin slik politikerne -altså vi- har bestemt at de skal brukes. Dette blir kontrollert og fulgt opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

kvinner anbefales å amme kjære deg og far kan ikke ta over nattevåk da. puppen er ikke avtagbar. Ja msn kan gi mme, men er jo trist om man må det dersom amming funker.

Jeg ammet på natt til godt over året, men pappaen tok jo såklart nattevåket utover det! Han kan jo gjøre alt annet enn selve ammingen. 

Anonymkode: 053ae...92b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ammet på natt til godt over året, men pappaen tok jo såklart nattevåket utover det! Han kan jo gjøre alt annet enn selve ammingen. 

Samme her. 

Vi begynte øve på at far tok over natten noen helger før permisjonen min begynte. Dette var en baby som var vant til å samsove og ha tilgang til puppen hele natta, så vi visste vi måtte gå inn for en endring. Det skjer jo ikke av deg selv. Og det gikk utrolig bra, ingen gråt fra baby, da pappaen synger og bysser til hun sovner før han legger henne i krybba på eget rom nå. Når hun våkner om natta så roer han henne, og kanskje én gang kommer han med henne til meg så jeg kan amme. 

Anonymkode: 0915e...51e

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke meg du siterer, men jeg syns faktisk det var mye jævligere å ha baby på puppen enn det pumpa var.

Anonymkode: c8533...3de

det jeg syns var jævligst med pumpa var tiden jeg brukte på den kontra tiden med babyen. Men alle de mannsforkjempere her mener vel at far snart skal få all permisjonen. Mor kan bare være melkeku og pumpe og stikke på jobb for bonding mellom far og barn er det aller viktigste av alt. Mor har bare bært barnet i ni mnd men hun er ikke viktig...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ja men likevel gikk det jo ut over søvnen din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

det jeg syns var jævligst med pumpa var tiden jeg brukte på den kontra tiden med babyen. Men alle de mannsforkjempere her mener vel at far snart skal få all permisjonen. Mor kan bare være melkeku og pumpe og stikke på jobb for bonding mellom far og barn er det aller viktigste av alt. Mor har bare bært barnet i ni mnd men hun er ikke viktig...

Men - det var jo for deg. Jeg følte meg hverken som melkeku eller noe lite viktig selv om jeg startet å jobbe tidlig; men bare fordi jeg bar barnet i åtte mnd, mener jeg ikke at jeg er så jævla mye viktigere enn far at han ikke skal få sin kvote. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2023 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

Hvor har du de tallene fra? 
Samtlige 6 mødre i barselgruppen min ammet barnet sitt til det var et år eller eldre. Merkelig at akkurat min barselgruppe skulle være så spesiell?

Anonymkode: b0f0a...ce7

Jeg ammet også til over året, men fullammet ikke ved 7 mnd. Langt ifra

Anonymkode: 5be77...736

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Maleficenta said:

ja men likevel gikk det jo ut over søvnen din

So what? Hvis du tror at du skal få betalt permisjon til det å ha barn ikke gãr ut over søvnen din, trenger du en reality check.

Anonymkode: 2cc34...312

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

Det er vel ingen her som har sagt at mor ikke er viktig. Det vi sier er at far er like viktig, og kan gjøre omtrent alt det som mor gjør,  bortsett fra selve graviditeten, fødselen og ammingen. (Men man må ikke amme, og da kan far mate barnet like godt som mor gjør).

Jeg er blant de som mener at far burde ha like lang permisjon som mor, med unntak av de første 6 ukene. Men jeg ser at en slik ordning ville ha skapt vansker for vår familie  siden far tok hele permisjonen med 2 av barna (bortsett fra disse 6 ukene).

Man ser at far stort sett ikke tar ut mer permisjon enn enn det fedrekvoten er på, noe som er et tydelig signal på at familiene ikke greier å velge best selv. Jeg har hvertfall null interesse av å bli diskriminert i arbeidslivet fordi arbeidsgiver heller vil gi jobben til en mann bare fordi arbeidsgiver forventer at jeg skal bli mer borte i permisjon enn han.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2023 at 12:05 PM, AnonymBruker said:

Det er dessverre slik at ingen statlig styring av dette fører til at kvinner blir diskriminert i arbeidsmarkedet og at menn opplever sterkere press på å ikke ta permisjon. Mange familier vil også oppleve at de ikke har et reelt  valg fordi far tjener mest og derfor ikke har “råd” til å gå hjemme.

Anonymkode: 2cc34...312

Jeg syns for så vidt at fedrekvoten er en bra ting, men jeg syns det er altfor lite respekt for at det er vanskelig for en del mødre å begynne å jobbe fullt når man har en baby på 7 måneder.

Jeg har to barn, og jeg var totalt utslitt etter 4 måneder med første baby som våkna hver halvtime på natta og trengte mat. Han tok ikke flaske av noe slag, spiste kanskje 3 t-skjeer fast føde, og jeg hadde problemer med overproduksjon av melk. Dvs, at både baby og jeg hadde behov for å amme til baby's naturlige spisemønster.(Begge mine barn har jatt stramt tungebånd og derfor vært trege med fast føde, uansett hvor mye vi forsøkte å sulte dem, etter råd fra helsepersonell).

Det endte jo med at jeg ble sykemeldt pga søvnmangel, mens det jo egentlig var omsorgsbyrden som var for stor. Det burde være mulig å ha en løsning som ikke involverer sykemelding. Sykemeldinger kan f.eks gjøre det vanskelig for mor å få helseforsikring. Og søvnmangel fordi man må opp og yte omsorg på natta en periode er noe helt annet enn søvnmangel fordi man syns det er vanskelig å sove.

Med andremann hadde jeg første arbeidsdag da hun var 6 uker, så det var ikke akkurat det at jeg ikke ville å få til å jobbe med nr 1.

Anonymkode: dfda8...4a9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hvertfall at de kvinnene som er helt fornøyd med dagens ordning er i en av følgende kategorier:

- barnløs

- Har aldri opplevd en baby som sultestreiker eller dier i timesvis morgen, ettermiddag, kveld og natt eller hatt bryster som inmari lett begynner å overprodusere melk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 20.21):

Jeg tror hvertfall at de kvinnene som er helt fornøyd med dagens ordning er i en av følgende kategorier:

- barnløs

- Har aldri opplevd en baby som sultestreiker eller dier i timesvis morgen, ettermiddag, kveld og natt eller hatt bryster som inmari lett begynner å overprodusere melk.

Joda, det tror jeg flere har opplevd, evt andre  påkjenninger og utfordringer, MEN de klarer å tenke at det er en periode i livet, at før i tiden var permisjonen bare tre måneder og de klarte det da og, og de ber om hjelp fra mannen. Poenget er, at livet med barn er utfordrende, og det er ingen regel på at det blir mindre utfordringer etter ett år, eller to år. Vi må tilpasse oss samfunnet, samfunnet må ikke tilpasses til alle eventualiteter. 

Anonymkode: 3e5e7...72f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Heller lenger betalt permisjon enn at far sin del kuttes. 

Jeg synes også det er et sinnsykt press på kvinner om å ha karriere, føde barn, være veltrent, lage mat fra bunnen og gjør som regel mer husarbeid enn menn osv osv.  Ikke rart vi blir slitne og har høyere sykefravær. 

Men jeg tror ikke kutt i far sin foreldrepermisjon er riktig vei å gå.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel ingen her som har sagt at mor ikke er viktig. Det vi sier er at far er like viktig, og kan gjøre omtrent alt det som mor gjør,  bortsett fra selve graviditeten, fødselen og ammingen. (Men man må ikke amme, og da kan far mate barnet like godt som mor gjør).

Jeg er blant de som mener at far burde ha like lang permisjon som mor, med unntak av de første 6 ukene. Men jeg ser at en slik ordning ville ha skapt vansker for vår familie  siden far tok hele permisjonen med 2 av barna (bortsett fra disse 6 ukene).

Man ser at far stort sett ikke tar ut mer permisjon enn enn det fedrekvoten er på, noe som er et tydelig signal på at familiene ikke greier å velge best selv. Jeg har hvertfall null interesse av å bli diskriminert i arbeidslivet fordi arbeidsgiver heller vil gi jobben til en mann bare fordi arbeidsgiver forventer at jeg skal bli mer borte i permisjon enn han.

de øker fedrekvota gradvis og den spiser mer og mer av mors kvote. Først fikk han 6 uker, så 10, så 15, nå 16... Øker det mer fpr han hele fellesperioden snart og mor må ut i jobb etter 6 uker...

Man bør amme. Syns ikke fars permusjon skal gå på bekostning av amming

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

de øker fedrekvota gradvis og den spiser mer og mer av mors kvote. Først fikk han 6 uker, så 10, så 15, nå 16... Øker det mer fpr han hele fellesperioden snart og mor må ut i jobb etter 6 uker...

Kan du vise til noe statistikk på dette ekstreme synet ditt?

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du vise til noe statistikk på dette ekstreme synet ditt?

nei men de har jo økt kvota og hvem stopper dem fra å øke mer?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Man bør amme. Syns ikke fars permusjon skal gå på bekostning av amming

Nei, den spiser ikke noe av mors kvote. Problemet er at altfor mange kvinner oppfører seg som om fellesperioden er deres kvote.

Syns ikke at amming er så viktig jeg da, her i den vestlige verden kan man knapt måle forskjell mellom de barn som har blitt ammet og de som ikke har blitt det.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, den spiser ikke noe av mors kvote. Problemet er at altfor mange kvinner oppfører seg som om fellesperioden er deres kvote.

Syns ikke at amming er så viktig jeg da, her i den vestlige verden kan man knapt måle forskjell mellom de barn som har blitt ammet og de som ikke har blitt det.

hvis mor ikke tar fellesperioden så får jo far lengst siden fedrekvota er lengst. Det er mest rettferdig at mor får lengst permisjon. Hva du syns om amming er irrelevant. Dessuten trenger kvinner mye mer enn 6 uker for å komme seg etter et langt og tungt svangerskap pluss fødsel. Tror du fødsel er en dans på roser?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

hvis mor ikke tar fellesperioden så får jo far lengst siden fedrekvota er lengst. Det er mest rettferdig at mor får lengst permisjon. Hva du syns om amming er irrelevant. Dessuten trenger kvinner mye mer enn 6 uker for å komme seg etter et langt og tungt svangerskap pluss fødsel. Tror du fødsel er en dans på roser?

Jeg vet hvordan en fødsel foregår, ellers takk. Jeg har født 5 ganger, uten smertestillende. 

Og nei, kvinner trenger normalt ikke mer enn 6 uker.

Det er heller ingen krise at far får lengst permisjon. Syns det er litt mye svart hvitt tenkning på deg. Det er ikke sånn at fellesperioden skal gå til enten mor eller far, den heter felles. Og felles skal ikke være ensbetydende med bare mor hver gang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...