AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #261 Skrevet 12. mai 2023 shakini skrev (1 minutt siden): Staten og samfunnet tjener MASSE penger på at så mange kvinner er i full jobb. Da jeg var barn, var det mye vanligere at mødre jobba deltid. Dessuten hadde de et helt år med permisjon. Jeg kjenner faktisk ingen damer som var klare for å dra tilbake på jobb etter syv måneder. Ingen. Jeg synes vi kunne beholdt et år til mor og heller gitt far tre måneder i tillegg. De som tok et års permisjon tok jo ubetalt permisjon, og det kan man fortsatt gjøre. Vet ikke hvor gammel du er, men blant mine venner som fikk barn mellom 1985 og 1995 gikk de fleste tilbake på jobb etter betalt permisjon, dvs 18-26 uker. Noen tok kortere permisjon hvor far tok resten. Anonymkode: f3a23...7e5 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #262 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette er nok svært individuelt. Å vekkes 1 til 2 ganger av en 2 åring som må tisse eller er redd kan ikke sammenlignes med å amme hver time gjennom natten i ett år. De fleste har nok mye bedre søvn når barnet har fylt 1 til 1,5. Anonymkode: 52ea1...3ab Det må da virkelig høre til sjeldenhetene at et barn som nærmer seg ett år «må» nattammes hver time. Får ikke barnet i seg nok næring på dagtid? Det er jo ikke rart at det blir mye nattevåk på mor hvis man har en forestilling om at det er kun puppen som kan roe barnet om natten. Snakk om å gjøre seg selv til martyr. Anonymkode: b48a2...1ef 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #263 Skrevet 12. mai 2023 Ok, alle dere som mener at permisjonen for mor burde være et par år, er dere villig til å kompensere for kostnaden ved dette ved å bli pensjonist først som 76-åring? Nei? Anonymkode: b48a2...1ef 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #264 Skrevet 12. mai 2023 Maleficenta skrev (1 time siden): kvinner anbefales å amme kjære deg og far kan ikke ta over nattevåk da. puppen er ikke avtagbar. Ja msn kan gi mme, men er jo trist om man må det dersom amming funker. For det finnes selvsagt ikke morsmelk på flaske? Nei, ikke sant, kun amming med en pupp man ikke kan ta av eller mme. Anonymkode: bc87e...983 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #265 Skrevet 12. mai 2023 Blåttvann skrev (10 timer siden): Dette! Det er en stor kvinnefelle! Og kvinner blir ikke mer attraktive i arbeidslivet av dette akkurat, hvis det er det politikerne tror. Tja. Den lange fedrekvoten er med på å gjøre kvinner og menn mer likestilte på min jobb i allefall. Plutselig er både menn og kvinner en ulempe i permisjon. Anonymkode: 4c0aa...856 2 2
Blåttvann Skrevet 12. mai 2023 #266 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja. Den lange fedrekvoten er med på å gjøre kvinner og menn mer likestilte på min jobb i allefall. Plutselig er både menn og kvinner en ulempe i permisjon. Anonymkode: 4c0aa...856 Når 50% av alle kvinner tar ulønnet permisjon så faller hele poenget bort. Veldig mange blir også sykmeldte pga belastningen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #267 Skrevet 12. mai 2023 4 minutter siden, Blåttvann said: Når 50% av alle kvinner tar ulønnet permisjon så faller hele poenget bort. Veldig mange blir også sykmeldte pga belastningen. Velger heller å se på det som et velstandstegn at så mange tar seg råd. Og kanskje også et signal om at arbeidsgivere må bli mer fleksible. Da må det tas tak der, ikke ved å forlenge lønnet permisjon for mor. Anonymkode: 2cc34...312 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #268 Skrevet 12. mai 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: For det finnes selvsagt ikke morsmelk på flaske? Nei, ikke sant, kun amming med en pupp man ikke kan ta av eller mme. Anonymkode: bc87e...983 Nå kommer snart en kommentar om at ikke alle tar flaske. Og sånn holder folk på. Men babyer over 4 mnd tar faktisk kopp. Anonymkode: 2cc34...312 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #269 Skrevet 12. mai 2023 Det som er bra, er at far blir tettere knyttet til barnet. Da vil det gjerne bli en bedre fordeling av foreldreomsorg ved brudd, i og med at barnet hat knyttet tette bånd til begge foreldrene. Jeg tror en av grunnene til at vi har mange flere 50/50-fordelinger av barna skyldes at vi har gode løsninger som har gjort faren til en mer naturlig omsorgsperson. En annen fordel med dette, er at jeg som arbeidsgiver ikke vil unngå å ansette kvinner som kan tenkes å få barn, fordi det er ikke like stor forskjell på byrde met tanke på lengden man mister en arbeidstaker i permisjon, som det var i gamle dager. Anonymkode: f01f6...3e7 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #270 Skrevet 12. mai 2023 Yodas skrev (På 12.5.2023 den 22.37): Det er to typer syn på foreldrepermisjon her. Det finnes de som mener at foreldrepermisjonen er til for at noen må ta seg av barnet fram til det begynner i barnehage, og hvis staten først skal bruke masse penger på å betale for at noen skal være hjemme, så bør det gjøres på en slik måte at det ikke blir til altfor mye ulempe for arbeidslivet og likestillingen. Ut fra dette perspektivet er det fornuftig å dele permisjonen mellom mor og far. Og så finnes det de som mener at foreldrepermisjonen skal være en belønning fordi man har gått gjennom belastningen ved å være gravid, føde og amme. Noe man får fordi man har gjort seg fortjent til det. Har man dette synet på foreldrepermisjon, er det selvsagt at den skal tilfalle mor. Mange av de som har hatt vanskelige svangerskap eller fødsler er nok i sistnevnte kategori, og det er jo på sett og vis forståelig. Men de fleste av oss kommer oss gjennom fødsler, svangerskap og amming uten å ødelegge helsa, så da blir det jo et spørsmål om hvilken gruppe man skal basere systemet på. Syns det virker som du bevisst prøver å nedgradere oss som mener det er best for mor og barn å være lengre hjemme sammen. Du trenger ikke være så nedlatende til de du er uenig med. Jeg mener ikke det handler om at jeg har fortjent å være hjemme eller ikke. Jeg ønsker å komme meg litt ovenpå før jeg begynner å jobbe, altså ikke amme så ofte hverken dag/natt. Men vil jo amme så lenge som anbefalt. Dessuten lever mor/barn i en symbiose det første året, og det skaper mye stress hos begge å bli separert før de er klare fpr det. Det er heller ikke bare sunt for 1-åringer å begynne i barnehage, så her kommer vi til å ta litt ulønnet perm hver. Anonymkode: c0f05...069 4 3
Maleficenta Skrevet 12. mai 2023 #271 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå kommer snart en kommentar om at ikke alle tar flaske. Og sånn holder folk på. Men babyer over 4 mnd tar faktisk kopp. Anonymkode: 2cc34...312 noen babyer 1
Maleficenta Skrevet 12. mai 2023 #272 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det finnes selvsagt ikke morsmelk på flaske? Nei, ikke sant, kun amming med en pupp man ikke kan ta av eller mme. Anonymkode: bc87e...983 er du klar over hvor jævlig det er å pumpe? 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #273 Skrevet 12. mai 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): er du klar over hvor jævlig det er å pumpe? Ikke meg du siterer, men jeg syns faktisk det var mye jævligere å ha baby på puppen enn det pumpa var. Anonymkode: c8533...3de 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #274 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.09): Hvorfor skal mor kun ha krav på minimum det som det tar å komme seg til hektene samt den verste perioden i tillegg, for så å overlate kremperioden til en far med god fysisk helse. Likestilling, nei. Ikke så lenge kvinnen føder. Mener det bør gis barselstøtte til kvinnen. Ikke bare mer tid, men penger for å kunne feks. bruke den lille tiden hun har til rådighet til noe som faktisk fremmer likestilling heller enn å slite seg ut feks. penger til avlastning for å trene seg opp, komme seg ut, eller få veiledning etc. Selv vurderer jeg ulønnet fordi jeg er dødssliten. Irriterer meg over at jeg skal tilbake til jobb når det verste er over på hjemmebane. Anonymkode: c649f...bf9 Kremperioden? Den perioden barnet får tenner, skal ha flere måltider om dagen, begynner å utvikle seg motorisk etc? Kremperioden, my ass. Anonymkode: d7e5f...73c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #275 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 0.27): Syns det virker som du bevisst prøver å nedgradere oss som mener det er best for mor og barn å være lengre hjemme sammen. Du trenger ikke være så nedlatende til de du er uenig med. Jeg mener ikke det handler om at jeg har fortjent å være hjemme eller ikke. Jeg ønsker å komme meg litt ovenpå før jeg begynner å jobbe, altså ikke amme så ofte hverken dag/natt. Men vil jo amme så lenge som anbefalt. Dessuten lever mor/barn i en symbiose det første året, og det skaper mye stress hos begge å bli separert før de er klare fpr det. Det er heller ikke bare sunt for 1-åringer å begynne i barnehage, så her kommer vi til å ta litt ulønnet perm hver. Anonymkode: c0f05...069 Jeg synes det var mindre slitsomt å være på jobb enn å være hjemme hver dag med en på 7-8 mnd. Så det med å «komme seg igjen» etter fødsel med å være hjemme skjønner jeg ikke. Tror mange er enig med meg, men skjønner at det kommer an på hva slags jobb man har. For min del hadde jeg mye mer å gi mentalt når jeg kom hjem til barnet mitt etter jobb, enn når jeg gikk hjemme hver dag. Anonymkode: 3e5e7...72f 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #276 Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes det var mindre slitsomt å være på jobb enn å være hjemme hver dag med en på 7-8 mnd. Så det med å «komme seg igjen» etter fødsel med å være hjemme skjønner jeg ikke. Tror mange er enig med meg, men skjønner at det kommer an på hva slags jobb man har. For min del hadde jeg mye mer å gi mentalt når jeg kom hjem til barnet mitt etter jobb, enn når jeg gikk hjemme hver dag. Anonymkode: 3e5e7...72f Helt enig. Jeg ble koko av å bare gå hjemme og pludre. Det ble et veldig ensporet fokus. Det beste var å ha deltid permisjon sammen med mannen min (altså at vi byttet på). Da fikk jeg det beste fra to verdener. Helt nydelig. Og barnet vårt trivdes utrolig godt. Er virkelig blitt en veldig harmonisk og trygg unge. Anonymkode: 2cc34...312 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #277 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 0.41): Helt enig. Jeg ble koko av å bare gå hjemme og pludre. Det ble et veldig ensporet fokus. Det beste var å ha deltid permisjon sammen med mannen min (altså at vi byttet på). Da fikk jeg det beste fra to verdener. Helt nydelig. Og barnet vårt trivdes utrolig godt. Er virkelig blitt en veldig harmonisk og trygg unge. Anonymkode: 2cc34...312 Helt enig! Anonymkode: 3e5e7...72f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #278 Skrevet 12. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Gradert permisjon er helt håpløst, da har man nemlig ikke lov å jobbe så mye som en time overtid de andre dagene. I min søsters tilfelle var det hun som hadde den viktigste jobben, og mannen hennes måtte da ta ulønnet permisjon. Dette går nemlig begge veier. Fedrekvote er å ofre barnets beste for en politisk ideologi. Hinsides misbruk av samfunnets penger. Anonymkode: f69aa...e99 Så barnets beste er egentlig avhengig av hvem som har den viktigste (les: best betalte) jobben? Jeg trodde det handlet om pupp og en symbiose mellom mor og baby første året, biologi og gamle dager osv 😂😅 Er i alle fall det mange har proklamert her inne som argument mot tredelingen. Veldig morsomt at det koker ned til hvem som har prioriteten mht karriere og hvem som tjener mest. Slik at når mor har “viktigst” jobb så gjelder tydeligvis ikke alt dette med pupp og naturlig symbiose osv. Anonymkode: 2cc34...312 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #279 Skrevet 12. mai 2023 Blåttvann skrev (2 timer siden): Når 50% av alle kvinner tar ulønnet permisjon så faller hele poenget bort. Veldig mange blir også sykmeldte pga belastningen. Hvis kvinner blir sykemeldte av belastningen så er det 1. Deres egen feil at de ikke lar far ta mer av ansvaret hjemme, eller 2. De har en udugelig mann som ille tar nok ansvar hjemme. Anonymkode: c8533...3de 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #280 Skrevet 12. mai 2023 Maleficenta skrev (4 timer siden): kvinner anbefales å amme kjære deg og far kan ikke ta over nattevåk da. puppen er ikke avtagbar. Ja msn kan gi mme, men er jo trist om man må det dersom amming funker. Kan han vel. Man kan ikke ta av puppen, men far kan bringe babyen til puppen. Mannen min gjorde det med ene min, han kom og la til babyen på puppen så jeg sov og ammet samtidig 🤣👌Etter hvert ble det pumping og flaske i stedet for da. Anonymkode: c8533...3de 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå