AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #241 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er klart at mange barn vil ligge ved puppen konstant, men det betyr ikke at de skal gå lov til det. Anonymkode: 3e5e7...72f Høres ut som min helsesøster. Min ville ikke ha mat ved 6 måneder kun morsmelk. Fikk beskjed om å reise bort, gjerne ta en utenlandsferie uten barnet. Selvsagt skal en baby på under ett år få morsmelk så ofte den har behov. Om de ikke spiser måltider som de færreste gjør ved 5 og 6 måneder er jo eneste alternativ å sulte dem? Du mener altså at det er ok å kun mate et barn som ikke spiser nok mat, kun morgen og kveld?? Anonymkode: 52ea1...3ab 4 1
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 12. mai 2023 #242 Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 20.48): Norge. Om du regner ser du raskt at hun har 3, men her må du også legge på kostpenger. De varierer litt mellom barnehagene. Anonymkode: 52ea1...3ab . Endret 27. mai 2023 av Tøffenbøffen
Maleficenta Skrevet 12. mai 2023 #243 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er klart at mange barn vil ligge ved puppen konstant, men det betyr ikke at de skal gå lov til det. Anonymkode: 3e5e7...72f jo de er babyer. alle ammeeksperter sier de skal få så mye de vil 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #244 Skrevet 12. mai 2023 17 minutter siden, Maleficenta said: kvinner anbefales å amme kjære deg og far kan ikke ta over nattevåk da. puppen er ikke avtagbar. Ja msn kan gi mme, men er jo trist om man må det dersom amming funker. Vet ikke hva du forventer, men vi har begge hatt nattevåk med våre barn til de var både to, tre og fire år gamle. For det meste pga andre ting enn amming. Forventningene er for høye hvis man tror man skal få sove hele natten bare fordi kan skal opp på jobb. Dessuten, amming om natten var for meg det minst forstyrrende for søvnen. Hormonene gjør at man både trenger mindre søvn og sovner fortere igjen. Anonymkode: 2cc34...312 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #245 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke hva du forventer, men vi har begge hatt nattevåk med våre barn til de var både to, tre og fire år gamle. For det meste pga andre ting enn amming. Forventningene er for høye hvis man tror man skal få sove hele natten bare fordi kan skal opp på jobb. Dessuten, amming om natten var for meg det minst forstyrrende for søvnen. Hormonene gjør at man både trenger mindre søvn og sovner fortere igjen. Anonymkode: 2cc34...312 Dette er nok svært individuelt. Å vekkes 1 til 2 ganger av en 2 åring som må tisse eller er redd kan ikke sammenlignes med å amme hver time gjennom natten i ett år. De fleste har nok mye bedre søvn når barnet har fylt 1 til 1,5. Anonymkode: 52ea1...3ab 2
Yodas Skrevet 12. mai 2023 #246 Skrevet 12. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Min venninne betaler 9700 hver måned i kun barnehage. Det er ikke billig. Skole er billig, nesten gratis. Barnehage er for mange en stor ugift. Anonymkode: 52ea1...3ab Vi var oppe i 12 000 i måneden en stund, med 2 i barnehage og 2 på SFO. Og søskenrabatt gjelder ikke på tvers av barnehage/SFO. Så barnepass kan absolutt bli en stor utgift når man har mange barn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #247 Skrevet 12. mai 2023 Yodas skrev (2 minutter siden): Vi var oppe i 12 000 i måneden en stund, med 2 i barnehage og 2 på SFO. Og søskenrabatt gjelder ikke på tvers av barnehage/SFO. Så barnepass kan absolutt bli en stor utgift når man har mange barn. Var også der, og litt høyere. Ingen søskenrabatter, 4 barn i barnehage, to forskjellige barnehager, og en deltidsdagmamma fordi den ene barnehagen stengte kl 15. Nesten en hel lønn gikk til barnepass. Anonymkode: f3a23...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #248 Skrevet 12. mai 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er nok svært individuelt. Å vekkes 1 til 2 ganger av en 2 åring som må tisse eller er redd kan ikke sammenlignes med å amme hver time gjennom natten i ett år. De fleste har nok mye bedre søvn når barnet har fylt 1 til 1,5. Anonymkode: 52ea1...3ab Amme hver time gjennom natten i ett år!!! Det er IKKE normen og vi kan ikke designe lønnet permisjon ut fra det. Anonymkode: 2cc34...312 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #249 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men barn trenger ikke å ammes mer enn to ganger om dagen, morgen og kveld, når det er 5-6 mnd. Anonymkode: 3e5e7...72f Det er virkelig ikke opp til deg å bestemme. Skremmende gammeldags og uenpatisk tankegang. Jeg hadde ikke sultet barnet mitt fordi staten har bestemt at ungen min kun trenger mat to ganger per dag om familien vår skal være verdige permisjonspenger, da hadde heller JEG sultet. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, det er klart at mange barn vil ligge ved puppen konstant, men det betyr ikke at de skal gå lov til det. Anonymkode: 3e5e7...72f Jo. Det er det kun opp til babyen og eieren av puppen å bestemme. Anonymkode: f69aa...e99 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #250 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 16.48): At andre har det værre er aldri et argument for å slutte å jobbe for en sak. Anonymkode: c0f05...069 Men at man har det helt i verdenstoppen gjør at man bør være fornøyd. Anonymkode: 70c00...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #251 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 21.44): Høres ut som min helsesøster. Min ville ikke ha mat ved 6 måneder kun morsmelk. Fikk beskjed om å reise bort, gjerne ta en utenlandsferie uten barnet. Selvsagt skal en baby på under ett år få morsmelk så ofte den har behov. Om de ikke spiser måltider som de færreste gjør ved 5 og 6 måneder er jo eneste alternativ å sulte dem? Du mener altså at det er ok å kun mate et barn som ikke spiser nok mat, kun morgen og kveld?? Anonymkode: 52ea1...3ab Flertallet har faktisk begynt med grøt og annet ved 6 mnd. Og mange fra 4 mnd. Mine babyer har fått ammes så lenge de ville, men ikke så ofte de ville. Man kan faktisk styrke det litt selv og det er bare sunt for både mor og baby. Smokk og kos er også trøst, ikke bare pupp. Og det finnes både kopp og flaske. Anonymkode: 2cc34...312 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #252 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Amme hver time gjennom natten i ett år!!! Det er IKKE normen og vi kan ikke designe lønnet permisjon ut fra det. Anonymkode: 2cc34...312 Det er faktisk helt vanlig. Det går heldigvis i perioder når de nærmer seg året. Ser mange plages i termingruppe med at de fortsatt nattammer mange måneder etter at de startet på jobb. Jeg tror det er mer vanlig enn å ha barn som sover natten gjennom, eller som roer seg med en klem og litt stryk på ryggen. Anonymkode: 52ea1...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #253 Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er faktisk helt vanlig. Det går heldigvis i perioder når de nærmer seg året. Ser mange plages i termingruppe med at de fortsatt nattammer mange måneder etter at de startet på jobb. Jeg tror det er mer vanlig enn å ha barn som sover natten gjennom, eller som roer seg med en klem og litt stryk på ryggen. Anonymkode: 52ea1...3ab Jeg nattammet også lenge, og barna våknet mange ganger. Men jeg nattammet ikke HVER TIME. Herregud, det er et tegn på at baby bruker puppen som smokk. Da må får trå til. For jeg trenger også sammenhengende søvn. Mødre som nattammer hver time etter 6 mnd burde søke hjelp. Anonymkode: 2cc34...312 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #254 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg nattammet også lenge, og barna våknet mange ganger. Men jeg nattammet ikke HVER TIME. Herregud, det er et tegn på at baby bruker puppen som smokk. Da må får trå til. For jeg trenger også sammenhengende søvn. Mødre som nattammer hver time etter 6 mnd burde søke hjelp. Anonymkode: 2cc34...312 Vet du, folk er forskjellige. For noen er det faktisk det eneste som fungerer. Du vet ikke noe om andres utfordringer og liv, likevel mener du at din metode er eneste rette og de som gjør det anderledes må søke hjelp faktisk.. Anonymkode: 52ea1...3ab 4
herzeleid Skrevet 12. mai 2023 #255 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er for så vidt enig i at det virker urimelig å skulle tvinge familiene til å ta ut permisjon etter "likestillingshensyn" og synes godt far sin del kunne vært opp til paret å fordele. Familier og svangerskap er ulike, og her tror jeg familiene selv vet best hva som passer dem. Samtidig må en nok ta innover seg at den manglende friheten i stor grad er et resultat av et ønske om "likestilling", og at dette nok i liten grad handler om menns rettigheter men om å jevne ut forskjeller på arbeidsmarkedet. Sånn sett er det et interessant eksempel på feministisk politikk som skal være til kvinners beste ved å nekte dem å velge selv. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #256 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 21.07): Staten kan ikke gå inn med tvang i familier fordi enkelte menn er tøffelhelter. Hvem familie må selv bli enige om hvordan permisjon skal fordeles. Det er nøyaktig det samme som at staten ikke kan eller bør bestemme hvem som vasker badet og hvem som skifter dekk og hvem som måker taket, eller sørger for at det blir kjøpt julegaver. Tøffelheltene er de mannfolka som virkelig er skikkelig tøffe mannfolk. Er det staten som betaler for vasking av badet hjemme hos dere? Staten betaler dere sikkert også for å skifte dekk, takmåking eller for at dere skal handle julegaver? Ikke det nei, nei da er det ikke nøyaktig det samme som at de kan bestemme hvor mye permisjon minimum hver av dere skal ta. Anonymkode: c8533...3de 4
Brunello Skrevet 12. mai 2023 #257 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er virkelig ikke opp til deg å bestemme. Skremmende gammeldags og uenpatisk tankegang. Jeg hadde ikke sultet barnet mitt fordi staten har bestemt at ungen min kun trenger mat to ganger per dag om familien vår skal være verdige permisjonspenger, da hadde heller JEG sultet. Jo. Det er det kun opp til babyen og eieren av puppen å bestemme. Anonymkode: f69aa...e99 Enig med deg. Det er opp til hver enkelt å velge. Men man kan ikke forlange at staten betaler for sitt valg. Velger man noe annet enn det flertallet har bestemt, må man betale for det selv. 5
Yodas Skrevet 12. mai 2023 #258 Skrevet 12. mai 2023 Det er to typer syn på foreldrepermisjon her. Det finnes de som mener at foreldrepermisjonen er til for at noen må ta seg av barnet fram til det begynner i barnehage, og hvis staten først skal bruke masse penger på å betale for at noen skal være hjemme, så bør det gjøres på en slik måte at det ikke blir til altfor mye ulempe for arbeidslivet og likestillingen. Ut fra dette perspektivet er det fornuftig å dele permisjonen mellom mor og far. Og så finnes det de som mener at foreldrepermisjonen skal være en belønning fordi man har gått gjennom belastningen ved å være gravid, føde og amme. Noe man får fordi man har gjort seg fortjent til det. Har man dette synet på foreldrepermisjon, er det selvsagt at den skal tilfalle mor. Mange av de som har hatt vanskelige svangerskap eller fødsler er nok i sistnevnte kategori, og det er jo på sett og vis forståelig. Men de fleste av oss kommer oss gjennom fødsler, svangerskap og amming uten å ødelegge helsa, så da blir det jo et spørsmål om hvilken gruppe man skal basere systemet på. 2
shakini Skrevet 12. mai 2023 #259 Skrevet 12. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette viser hvor bortskjemte folk i Norge er. Det ER opp til hver familie hvordan de vil gjøre det med permisjon. Det som staten kan bestemme er hvor mye LØNNET permisjon hver foreldrer skal ha en lovfestet rett til. I flere land i Europa er den totale permisjonslengden til mor 3-4 mnd. Å klage på at det er for tidlig å starte jobb ved 6-7 mnd blir i det perspektivet ganske rart, spesielt når far tar over slik at barnet ikke trenger starte i barnehage før det er rundt ett år. Det er også en sannhet med modifikasjoner at fullamming er anbefalt til 6 mnd. Det som står er at det er ingen grunn til å ikke fullamme til 6 mnd hvis barnet og mor trives med det. Men helsefordelen er allerede godt oppfylt hvis man fullammer til 4 mnd. Og en del barn er faktisk klar for gradvis innføring av tilleggskost fra det tidspunktet. Smaksprøver fra 4 mnd er også vist å redusere risikoen for allergi. Anonymkode: 2cc34...312 Staten og samfunnet tjener MASSE penger på at så mange kvinner er i full jobb. Da jeg var barn, var det mye vanligere at mødre jobba deltid. Dessuten hadde de et helt år med permisjon. Jeg kjenner faktisk ingen damer som var klare for å dra tilbake på jobb etter syv måneder. Ingen. Jeg synes vi kunne beholdt et år til mor og heller gitt far tre måneder i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #260 Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, shakini said: Staten og samfunnet tjener MASSE penger på at så mange kvinner er i full jobb. Da jeg var barn, var det mye vanligere at mødre jobba deltid. Dessuten hadde de et helt år med permisjon. Jeg kjenner faktisk ingen damer som var klare for å dra tilbake på jobb etter syv måneder. Ingen. Jeg synes vi kunne beholdt et år til mor og heller gitt far tre måneder i tillegg. Har mors permisjon noen gang vært et helt år? Det tror jeg ikke. Anonymkode: 2cc34...312 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå