Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, selvsagt for flere barn. Men mange har jo nettopp flere, og da blir ikke barnehage billig.

i land med slike utgifter til barnehage får familier med behov dekket, og x antall plasser er subsidier fra stat. 

Kan uansett ikke sammenlignes med Norge, mye her dekkes gjennom skatteinntekter.  Det er også noe du betaler. 

Anonymkode: 52ea1...3ab

Det er bare tull at familier med behov får dekket. Mange jobber redusert (begge foreldrene) pga de ikke har råd til bhg.

I Norge er barnetrygden høyere med mange barn og også høyere i de dyreste første årene. Barnehage er mer enn overkommelig, og det finnes plenty av ekstra ordninger for familier og aleneforeldre med lav inntekt.

Anonymkode: 2cc34...312

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (På 12.5.2023 den 12.19):

Selvsagt skal staten betale, men det bør være opp til familien hvordan de fordeler permisjonen,  og begge må få betalt etter eget inntekt

Definitivt nei fra meg.. Det å tvinge kvinnene ut i arbeid og mennene til å ta sin del av permisjon er det smarteste og eneste som fungerer.. 

Mest frykter jeg disse kvinnene som nekter far å ta ut permisjon pga "mammahjertet" - og mannen må innrette seg 100% etter kvinnen. Konsekvens, hun mister respekten for far som ikke følger hennes kommando.. 

Anonymkode: 10308...576

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min venninne betaler 9700 hver måned i kun barnehage.  Det er ikke billig. Skole er billig, nesten gratis. Barnehage er for mange en stor ugift.  

For dr av oss som hadde 18-26 ukers betalt permisjon, og deretter dyr dagmamma eller barnehage som en luksustilværelse. Det siste året før eldstemann begynte på skolen betalte vi mer i barnehage enn mannen min fikk utbetalt i full stilling. 

Så det å få barn har på mange måter blitt enklere og billigere.

Anonymkode: f3a23...7e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er flott at far får mer og mer permisjon. Forskning viser at det første året avgjør tilknytningen man får til begge sine foreldre, så om far er mye borte det første året så har det noe å si. 

Anonymkode: be607...718

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Definitivt nei fra meg.. Det å tvinge kvinnene ut i arbeid og mennene til å ta sin del av permisjon er det smarteste og eneste som fungerer.. 

Mest frykter jeg disse kvinnene som nekter far å ta ut permisjon pga "mammahjertet" - og mannen må innrette seg 100% etter kvinnen. Konsekvens, hun mister respekten for far som ikke følger hennes kommando.. 

Ja, argumentet politisk for en øket fedrekvoten har hele tiden vært at det er arbeidsgiver som stikker kjepper i hjulene for far.

Leser man på kvinneguiden, virker det snarere at det er de blødende/gråtende mammahjertene som er det virkelige hinderet.

Anonymkode: b48a2...1ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 20.51):

Det er idiotisk pg direkte ondsinnet, og skadelig for tilknytningen og for barnet. Ja, for enkelte fungerer det, men det er helt ufattelig for meg at noen kan være så omdskapsfulle at de vil tvinge alle andre fsmilier inn i sin egen trange boks. Jeg har null behov for at andre familier ikke skal få velge 50-50 eller at far tar mest - tvert i mot synes jeg absolutt de bør få bestemme det selv. Og jeg ønsker at jeg og min mann fikk velge selv om vi fikk et barn til. Men sånn det er nå anser jeg at man har 8 måneder permisjon og etter det må man ha spart opp selv. For i min, og mange andres, familie er det ikke et godt alternativ å avslutte amming tidlig, sparke mor ut i jobb og tvinge far til å gå hjemme i månedsvis. Det hadde ført til skilsmisse. (og by the way, ved skilmisse ville jeg, som mor, fått all permisjonen, festlig nok - da trenger far plutselig ikke lenger påtvungen permisjon 🤣)

Staten kan ikke gå inn med tvang i familier fordi enkelte menn er tøffelhelter. Hvem familie må selv bli enige om hvordan permisjon skal fordeles. Det er nøyaktig det samme som at staten ikke kan eller bør bestemme hvem som vasker badet og hvem som skifter dekk og hvem som måker taket, eller sørger for at det blir kjøpt julegaver.

Anonymkode: f69aa...e99

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fedrekvoten er ikke for lang, men den er for rigid. Det burde ved dokumentert legitime årsaker vært mulig å fravike. Min mann får ny jobb som krever at han begynner der 1 mnd før vi egentlig hadde planlagt at han skulle være ferdig, dette medfører at far skal på jobb 11 dager før vi har plass i bhg.

Jeg må dermed ta ulønnet perm 1 måned ekstra etter pappapermen for å gi barnet en god oppstart i bhg. Her handler det ikke om uvilje fra vår familie sin side, men at far har fått en yrkesmessig mulighet vi som familie trenger da han vil tjene mye bedre i den nye jobben. Jeg burde da virkelig kunnet ta over den måneden med lønn… men nei.

Utover det synes jeg det er fint at far og barn får god tid sammen.

Dokumentert legitime årsaker? Fedrekvoten burde kunne fravikes fordi dere mener at hans jobb er viktigere enn din? Poenget med fedrekvote er vel nettop å motvirke den typen holdninger om at mannens jobb alltid er viktigst.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er idiotisk pg direkte ondsinnet, og skadelig for tilknytningen og for barnet. Ja, for enkelte fungerer det, men det er helt ufattelig for meg at noen kan være så omdskapsfulle at de vil tvinge alle andre fsmilier inn i sin egen trange boks. Jeg har null behov for at andre familier ikke skal få velge 50-50 eller at far tar mest - tvert i mot synes jeg absolutt de bør få bestemme det selv. Og jeg ønsker at jeg og min mann fikk velge selv om vi fikk et barn til. Men sånn det er nå anser jeg at man har 8 måneder permisjon og etter det må man ha spart opp selv. For i min, og mange andres, familie er det ikke et godt alternativ å avslutte amming tidlig, sparke mor ut i jobb og tvinge far til å gå hjemme i månedsvis. Det hadde ført til skilsmisse. (og by the way, ved skilmisse ville jeg, som mor, fått all permisjonen, festlig nok - da trenger far plutselig ikke lenger påtvungen permisjon 🤣)

Staten kan ikke gå inn med tvang i familier fordi enkelte menn er tøffelhelter. Hvem familie må selv bli enige om hvordan permisjon skal fordeles. Det er nøyaktig det samme som at staten ikke kan eller bør bestemme hvem som vasker badet og hvem som skifter dekk og hvem som måker taket, eller sørger for at det blir kjøpt julegaver.

Ingen behov for å tvinge noen for å velge som meg, men når staten bevilger midler til en løsning er det ut fra hva som gagner fellesskapet og ikke den enkelte. Vær hjemme så mye du vil men ikke forvente at fellesskapet skal betale deg 

Delt permisjon er også for å dele byrden mellom arbeidsgivere. Disse har plikt til å gi permisjon og tilrettelegge, og den kostnaden må også mannsdominerte arbeidsplasser være med å betale.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fedrekvoten er ikke for lang, men den er for rigid. Det burde ved dokumentert legitime årsaker vært mulig å fravike. Min mann får ny jobb som krever at han begynner der 1 mnd før vi egentlig hadde planlagt at han skulle være ferdig, dette medfører at far skal på jobb 11 dager før vi har plass i bhg.

Jeg må dermed ta ulønnet perm 1 måned ekstra etter pappapermen for å gi barnet en god oppstart i bhg. Her handler det ikke om uvilje fra vår familie sin side, men at far har fått en yrkesmessig mulighet vi som familie trenger da han vil tjene mye bedre i den nye jobben. Jeg burde da virkelig kunnet ta over den måneden med lønn… men nei.

Utover det synes jeg det er fint at far og barn får god tid sammen.

Det burde derimot vært bedre lagt opp for familier i tiden fra barnet er 1 til 2 år gammel. Det er altfor tidlig å tvinges til å sende barnet i bhg ved 1 års alder. I det minste burde det vært mulighet for å få til en 50/50 løsning eller lignende det ene året.

Vi ser på muligheten for at jeg skal gå ned i stilling, evt ta lengre ulønnet perm for barnets del. Dette vil koste oss dyrt og gå hardt utover oppsparte midler. Vi må derfor tenke oss kraftig om før vi bestemmer oss for om vi har råd til ett barn til, selv om vi egentlig ønsker et barn til. Vi jobber begge 100% og har gjennomsnittslønn, og om vi kun har råd til ett barn vil jeg tro flere andre sitter på gjerdet av samme årsak.

En kraftig satsing på barnefamiliene økonomisk vil føre til mer tid sammen og økt vilje til å føde barn. Det er løsningen, men staten Norge er åpenbart ikke interessert inn hjelpe barnefamiliene der skoen trykker.

Anonymkode: cad05...fd5

Faren kan ta ur resten av permisjonen over en lengre periode. Jeg tror 10% er det minste, så en halv dag hver uke til permisjonen er oppbrukt. Alle arbeidsgivere klarer å planlegge for dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et helt år på å komme seg til hektene? Det er det sykeste, mest selvopptatte og bortskjemte jeg har hørt. Og far da, skal ikke han få bygge en god relasjon til barnet? 

Anonymkode: fa360...460

Nå vet ikke jeg om du har barn eller hvordan dine barn har vært, men jeg skjønner godt at endel mødre kan trenge et å på å komme til hektene etter f.eks.en fødsel som ikke gikk som den skulle eller en krevende babytid.

Med mitt første barn var vi heldig og fikk en rolig sovebaby som sov natten igjennom fra hun var tre måneder. Andremann har vært den rake motsetning og permisjonstiden med henne har derfor vært utrolig slitsom. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ville endt med sykmelding om jeg i de mest slitsomme periodene i tillegg skulle gått i full jobb. Men heldigvis har vi mulighet for å ta ut 1 års ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 8fec2...c37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme på fulltid til barnet var 5 mnd, etter det delte vi permisjonen 50/50, vi jobbet 2,5 dag hver. 
Jeg ammet før jeg dro på jobb og på kvelden. Når hun var 5 mnd trengte hun ikke mer enn det. Jeg synes det var helt perfekt å få noen «pustepauser» på jobb og pappaen var glad for å kunne skape en god relasjon til datteren vår tidlig. I tillegg var det vanskelig for mannen å være fullt borte fra jobb i 10 uker( som det var da), så da var 2,5 dag i uka over lengre tid bedre. 

Anonymkode: 3e5e7...72f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler jo ikke nødvendigvis om penger heller. 

Her kunne ikke far ta perm. Da ville han mistet jobben sin! Da ble jeg nødt til å ta ulønnet i hele 6 måneder! 

Jeg ble syk før jeg skulle ut i jobb og hadde Da ikke lengre rett på sykepenger. Ikke opptjening av pensjon osv. 

Ikke var jobben min særlig fornøyd heller. Mistet flere viktige prosjekt pga dette. Arbeidsgiver ser ikke blidt på oss som velger ulønnet. Men hadde vi egentlig et valg? Vi tryglet til barnehagen om å ta inn ved 8 mnd men de nektet. Vi søkte etter dagmamma i hele perioden men det fantes ingen her vi bor. 

Ja far kunne Latt jobben sin gå. Da ville han vært på dagpenger i tiden jeg ikke fikk sykepenger.  God løsning?

Altfor mange havner i slik knipe fordi man ikke får benytte permisjon etter eget behov.

drev han eget firma? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 20.51):

De kan tvinge de som ikke har råd til ulønnet permisjon. Men de får aldri hindret oss som har økonomiske muskler til å klare en ulønnet permisjon, til å slutte å ta det. Som sagt har jeg tatt ut 1 år ulønnet. Det samme gjorde vi med første barnet. Å starte i barnehagen ved 2- års alder er mye mye bedre for barna enn at de knapt er fylt ett år. Vi ønsker å gi barna våre de beste forutsetninger og gjør det vi synes passer best. 

Anonymkode: 8fec2...c37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var hjemme på fulltid til barnet var 5 mnd, etter det delte vi permisjonen 50/50, vi jobbet 2,5 dag hver. 
Jeg ammet før jeg dro på jobb og på kvelden. Når hun var 5 mnd trengte hun ikke mer enn det. Jeg synes det var helt perfekt å få noen «pustepauser» på jobb og pappaen var glad for å kunne skape en god relasjon til datteren vår tidlig. I tillegg var det vanskelig for mannen å være fullt borte fra jobb i 10 uker( som det var da), så da var 2,5 dag i uka over lengre tid bedre. 

men det funker ikke for alle. Det funka for oss fordi ungen ble flaskebarn pga ammeproblemer og da ble ikke amming en issue. Er verre for de som har en baby som må ammes lenge. og det anbefales jo amming iallefall i et år så er jo synd at tredelingen medfører st det ikke er gjennomførbart å følge anbefalingene og ammefri funker ikke alltid helt i praksis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Faren kan ta ur resten av permisjonen over en lengre periode. Jeg tror 10% er det minste, så en halv dag hver uke til permisjonen er oppbrukt. Alle arbeidsgivere klarer å planlegge for dette.

Gradert permisjon er helt håpløst, da har man nemlig ikke lov å jobbe så mye som en time overtid de andre dagene. 

Yodas skrev (16 minutter siden):

Dokumentert legitime årsaker? Fedrekvoten burde kunne fravikes fordi dere mener at hans jobb er viktigere enn din? Poenget med fedrekvote er vel nettop å motvirke den typen holdninger om at mannens jobb alltid er viktigst.

I min søsters tilfelle var det hun som hadde den viktigste jobben, og mannen hennes måtte da ta ulønnet permisjon. Dette går nemlig begge veier.

Fedrekvote er å ofre barnets beste for en politisk ideologi. Hinsides misbruk av samfunnets penger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei av dette gnålet om at kvinner MÅ ta ulønnet permisjon. Det er bare tull! Og hva legger du i ut i jobb for tidlig? Hvis de tar hele fellesperioden er det overhodet ikke tidlig. Og det er også helt overkommelig for de fleste å starte tidligere, med tanke på amming. Folk må realitetsorientere seg. Mange barn sover ikke godt om natta før de er tre år. Velkommen til livet med barn. Man kan ikke bli hjemme helt til nettene blir som da man ikke var forelder igjen. 

Anonymkode: 2cc34...312

kvinner anbefales å amme kjære deg og far kan ikke ta over nattevåk da. puppen er ikke avtagbar. Ja msn kan gi mme, men er jo trist om man må det dersom amming funker.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

men det funker ikke for alle. Det funka for oss fordi ungen ble flaskebarn pga ammeproblemer og da ble ikke amming en issue. Er verre for de som har en baby som må ammes lenge. og det anbefales jo amming iallefall i et år så er jo synd at tredelingen medfører st det ikke er gjennomførbart å følge anbefalingene og ammefri funker ikke alltid helt i praksis.

Men barn trenger ikke å ammes mer enn to ganger om dagen, morgen og kveld, når det er 5-6 mnd. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men barn trenger ikke å ammes mer enn to ganger om dagen, morgen og kveld, når det er 5-6 mnd. 

det er da veldig variabelt. Barnet er et menneske med sterk vilje. ikke roboter. Fins flust av batn som ikke er fornøyd med to ganger om dagen

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

det er da veldig variabelt. Barnet er et menneske med sterk vilje. ikke roboter. Fins flust av batn som ikke er fornøyd med to ganger om dagen

Nei, det er klart at mange barn vil ligge ved puppen konstant, men det betyr ikke at de skal gå lov til det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ganske kjent at ammingen øker i lengde og frekvens jo større barnet blir, og ettersom de færreste spiser 3 faste måltider før de er 9-10 mnd er det mellom. 5 og 8 mnd en ammer mest. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...