AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #201 Skrevet 12. mai 2023 Jeg kunne egentlig ønske far kunne gå enda mer, men andelen forbeholdt far kan ikke gå på bekostning av hvor lenge mor har mulighet til å ta permisjon. Det er jo helt merkelig at man feks ikke får ammet så lenge som ekspertene anbefaler. Anonymkode: c0f05...069 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #202 Skrevet 12. mai 2023 Og ja, permisjonsreglene er en grunn til at jeg har ventet lenge med å få barn, og en grunn til at jeg kommer til å få færre barn enn jeg egentlig kunne tenke meg. Det at jeg føler vi blir tvunget til å ta ut noe ulønnet permisjon blir en så stir belastning på familieøkonomien at vi holder igjen. Anonymkode: c0f05...069 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #203 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg greier ikke ta dette seriøst. Da kjenner ikke du et representativt utvalg. Anonymkode: 2cc34...312 Jo, det troe jeg nok at jeg gjør AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke. 6/10 kvinner sliter med fødselsskader 8 måneder etter fødselen. En naturlig konklusjon da er at tallet er enda høyere 6 måneder etter fødselen. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/6-av-10-modre-sliter-med-fodselsplager_-_-pa-grensen-til-kvinnediskriminering-1.16264105 Anonymkode: 39d3f...861 Og AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare legge til at her er det snakk om store skader. Anonymkode: 39d3f...861 Nemlig! Og langt flere har det helsevesenet anser som små skader, men som kan være grusomme å leve med. Ikke kunne jogge lenger, eller hoppe, eller nyse eller le for mye. Ikke kunne løfte tunge ting uten at underlivet føles som det faller ut. Ikke kunne ligge flatt på rygg lenger, eller på siden uten en pute mellom beina. Ingenting av dette er med i statistikken over fødselsskader, for såpass må vi visst bare regne med i Norge. Yodas skrev (49 minutter siden): Dere som mener at fedrekvoten er for lang: Hvor lang mener dere at den bør være? Da fedrekvoten var 6 uker, så var problemet at mange ordnet seg slik at mor tok ut ferie samtidig med at far tok ut permisjon, og så reiste hele familien på ferie i pappapermen, og mor var i prinsippet hovedomsorgsperson. Hvis man først skal ha fedrekvote, så bør den være så lang at han i praksis har hovedansvaret alene hjemme i denne perioden. Jeg synes man kunne hatt tre uker hver og resten fordeles fritt sånn familien selv velger. Trenger ikke at staten skal leke overformynderi og prøve å bestemme hvem som skal ha hovedansvarer hjemme. Min svigerbror tok hele permisjonen fra babyene var 1 uke på to av sine. Min mann tok null uker permisjon, fordi jeg ønsket og trengte mer tid hjemme og han ikke hadde noe behov for å være hjemme. Men både vår og min svigerbror og søsters løsning kostet oss masse penger fordi vi må straffes økonomisk for å ikke følge regimet staten har bestemt. Det er helt meningsløst. Anonymkode: f69aa...e99 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #204 Skrevet 12. mai 2023 Fedrekvoten er ikke for lang, men den er for rigid. Det burde ved dokumentert legitime årsaker vært mulig å fravike. Min mann får ny jobb som krever at han begynner der 1 mnd før vi egentlig hadde planlagt at han skulle være ferdig, dette medfører at far skal på jobb 11 dager før vi har plass i bhg. Jeg må dermed ta ulønnet perm 1 måned ekstra etter pappapermen for å gi barnet en god oppstart i bhg. Her handler det ikke om uvilje fra vår familie sin side, men at far har fått en yrkesmessig mulighet vi som familie trenger da han vil tjene mye bedre i den nye jobben. Jeg burde da virkelig kunnet ta over den måneden med lønn… men nei. Utover det synes jeg det er fint at far og barn får god tid sammen. Det burde derimot vært bedre lagt opp for familier i tiden fra barnet er 1 til 2 år gammel. Det er altfor tidlig å tvinges til å sende barnet i bhg ved 1 års alder. I det minste burde det vært mulighet for å få til en 50/50 løsning eller lignende det ene året. Vi ser på muligheten for at jeg skal gå ned i stilling, evt ta lengre ulønnet perm for barnets del. Dette vil koste oss dyrt og gå hardt utover oppsparte midler. Vi må derfor tenke oss kraftig om før vi bestemmer oss for om vi har råd til ett barn til, selv om vi egentlig ønsker et barn til. Vi jobber begge 100% og har gjennomsnittslønn, og om vi kun har råd til ett barn vil jeg tro flere andre sitter på gjerdet av samme årsak. En kraftig satsing på barnefamiliene økonomisk vil føre til mer tid sammen og økt vilje til å føde barn. Det er løsningen, men staten Norge er åpenbart ikke interessert inn hjelpe barnefamiliene der skoen trykker. Anonymkode: cad05...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #205 Skrevet 12. mai 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva vil vi ha? Likestilling? Når vil vi ha det? Når det passer oss... Anonymkode: d7f09...78b Enig. Og når det kommer til biologiske ting som barn så vil det jo alltid være forskjeller mellom mann og kvinne. Går ikke an å lage et system som alle vil synes er rettferdig. Anonymkode: 049eb...69f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #206 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt på siden; hvor vanlig er det egentlig å slite med plager 7-8 mnd etter fødsel/graviditet? Jeg kjenner ingen som har hatt nevneverdige problemer knyttet etter at permisjonen har vært over? Ingen kritikk eller mistro fra min side her altså, det er et genuint spørsmål. Anonymkode: e1d29...164 Jeg slet psykisk, men det var fint å jobbe for min del i tillegg til perm Men jeg er helt for permisjonen og fars kvote. Det er viktig at far får sin tid også. Her delte vi den i 50% slik at far også fikk tid med baby fra den var liten, og han var den som tok innkjøring i barnehagen for han hadde litt lenger perm. I utlandet kopierer man fars perm, mange selskap følger den nordiske modellen og gir far også permisjon på lik linje som mor, noe man bør være stolt over også. Anonymkode: bc87e...983 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #207 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 19.14): Jeg må dermed ta ulønnet perm 1 måned ekstra etter pappapermen for å gi barnet en god oppstart i bhg. Her handler det ikke om uvilje fra vår familie sin side, men at far har fått en yrkesmessig mulighet vi som familie trenger da han vil tjene mye bedre i den nye jobben. Jeg burde da virkelig kunnet ta over den måneden med lønn… men nei. Beklager, men denne tankegangen synes jeg er skrudd. Mannen din har takket ja til ny jobb og går opp i lønn. Dette sier du er til familiens beste pga dere får bedre økonomi. Men likevel mener du at du skal kunne ta over hans permisjon med lønn på dette grunnlaget, slik at dere får ENDA mer penger! Altså, går det an? Skjønner godt at dere har valgt slik hvis nye jobben til din mann virkelig ikke var litt fleksibel engang. Men da kunne heller mannen forhandlet med nye jobben og best dem kompensere for tapt lønnet permisjon. Det er ikke statens oppgave. Makan! Anonymkode: 2cc34...312 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #208 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager, men denne tankegangen synes jeg er skrudd. Mannen din har takket ja til ny jobb og går opp i lønn. Dette sier du er til familiens beste pga dere får bedre økonomi. Men likevel mener du at du skal kunne ta over hans permisjon med lønn på dette grunnlaget, slik at dere får ENDA mer penger! Altså, går det an? Skjønner godt at dere har valgt slik hvis nye jobben til din mann virkelig ikke var litt fleksibel engang. Men da kunne heller mannen forhandlet med nye jobben og best dem kompensere for tapt lønnet permisjon. Det er ikke statens oppgave. Makan! Anonymkode: 2cc34...312 Det handler jo ikke nødvendigvis om penger heller. Her kunne ikke far ta perm. Da ville han mistet jobben sin! Da ble jeg nødt til å ta ulønnet i hele 6 måneder! Jeg ble syk før jeg skulle ut i jobb og hadde Da ikke lengre rett på sykepenger. Ikke opptjening av pensjon osv. Ikke var jobben min særlig fornøyd heller. Mistet flere viktige prosjekt pga dette. Arbeidsgiver ser ikke blidt på oss som velger ulønnet. Men hadde vi egentlig et valg? Vi tryglet til barnehagen om å ta inn ved 8 mnd men de nektet. Vi søkte etter dagmamma i hele perioden men det fantes ingen her vi bor. Ja far kunne Latt jobben sin gå. Da ville han vært på dagpenger i tiden jeg ikke fikk sykepenger. God løsning? Altfor mange havner i slik knipe fordi man ikke får benytte permisjon etter eget behov. Anonymkode: 52ea1...3ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #209 Skrevet 12. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler jo ikke nødvendigvis om penger heller. Her kunne ikke far ta perm. Da ville han mistet jobben sin! Da ble jeg nødt til å ta ulønnet i hele 6 måneder! Jeg ble syk før jeg skulle ut i jobb og hadde Da ikke lengre rett på sykepenger. Ikke opptjening av pensjon osv. Ikke var jobben min særlig fornøyd heller. Mistet flere viktige prosjekt pga dette. Arbeidsgiver ser ikke blidt på oss som velger ulønnet. Men hadde vi egentlig et valg? Vi tryglet til barnehagen om å ta inn ved 8 mnd men de nektet. Vi søkte etter dagmamma i hele perioden men det fantes ingen her vi bor. Ja far kunne Latt jobben sin gå. Da ville han vært på dagpenger i tiden jeg ikke fikk sykepenger. God løsning? Altfor mange havner i slik knipe fordi man ikke får benytte permisjon etter eget behov. Anonymkode: 52ea1...3ab Hvordan kan en arbeidsgiver lovlig sparke noen fordi de vil ta ut foreldreperm? Det høres helt hårreisende ut. For meg er slike ting du forteller et problem med arbeidsgivere og ikke noe som skal løses med at foreldrepermisjonen blir mer fleksibel (som i virkeligheten vil skyve mer over på mor, i snitt). Problemene kan faktisk bli enda verre for mor rent karrieremessig. Anonymkode: 2cc34...312 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #210 Skrevet 12. mai 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Det burde derimot vært bedre lagt opp for familier i tiden fra barnet er 1 til 2 år gammel. Det er altfor tidlig å tvinges til å sende barnet i bhg ved 1 års alder. I det minste burde det vært mulighet for å få til en 50/50 løsning eller lignende det ene året. Vi ser på muligheten for at jeg skal gå ned i stilling, evt ta lengre ulønnet perm for barnets del. Dette vil koste oss dyrt og gå hardt utover oppsparte midler. Gjelder ikke kontantstøtten? Eventuelt er det fritt frem å jobbe 50 prosent (eller begge 75 prosent) slik at barnet kan gå deltid i barnehagen. Barnehage er så billig i Norge at det kan lønne seg mer å jobbe deltid og betale for en fulltidsplass enn å ta full ulønnet permisjon. Anonymkode: 2cc34...312 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #211 Skrevet 12. mai 2023 Jeg føler for å si noe om hvorfor jeg ikke vil ha barn. En stor del av det handler om at jeg ikke ønsker morsrollen slik den er i dag. De fleste jeg kjenner som har barn er ikke bare mor til barnet, de må i tillegg mase og organisere og tilrettelegge for at far skal ta noe av arbeidet. Dette er jo velkjent fra utallige tråder her inne også. Samfunnet har voldsomt lave forventninger til fedre. De får jo applaus hvis de bytter en bleie, mens det er en selvfølge at mor tar det første, andre og tredje skiftet. Far fortsetter livet med kompiser, karriere og hobbyer mens mor er redusert til å kun være en mor. Livet utenfor morskapet er over, fra nå av er barn hele livet ditt. Jeg vet at selv om min mann sier han vil ta ansvar så kommer mesteparten av byrden med et barn til å falle på meg. Pluss at forholdet sikkert ryker av at jeg blir nødt til å mase på han, og skuffelsen over at han aldri gjør noe på eget initiativ. Poenget er at hvis fedrekvoten hjelper på likestilling i hjemmet vil i alle fall sånne som meg se på det som mer attraktivt å få barn. Anonymkode: e6b91...de5 1 2
Maleficenta Skrevet 12. mai 2023 #212 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): jeg liker ordningen jeg, har jo 16 + 30 uker som man velger selv + 16 til far. Mer om man velger 80% lønn. Du kan jo ta ulønnet før far tar sin permisjon, så dette bestemmer dere jo selv. Anonymkode: 6c7b2...def har de økt til 16 uker til far nå!?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #213 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gjelder ikke kontantstøtten? Eventuelt er det fritt frem å jobbe 50 prosent (eller begge 75 prosent) slik at barnet kan gå deltid i barnehagen. Barnehage er så billig i Norge at det kan lønne seg mer å jobbe deltid og betale for en fulltidsplass enn å ta full ulønnet permisjon. Anonymkode: 2cc34...312 Min venninne betaler 9700 hver måned i kun barnehage. Det er ikke billig. Skole er billig, nesten gratis. Barnehage er for mange en stor ugift. Anonymkode: 52ea1...3ab
Maleficenta Skrevet 12. mai 2023 #214 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva vil vi ha? Likestilling? Når vil vi ha det? Når det passer oss... Anonymkode: d7f09...78b vi kan aldri få 100 prosent likestilling her. Det er kun mor som føder. og det blir ikke likestilling når flere kvinner må ta ulønnet permisjon pga dette. De må ut i jobb for tidlig og mange er langt fra klare til det. Manhe nattammer gjerne fortsatt og må yte 100 prosent på jobb med kanskje 2-3 timer søvn pr natt... Henger ikke på greip 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #215 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg føler for å si noe om hvorfor jeg ikke vil ha barn. En stor del av det handler om at jeg ikke ønsker morsrollen slik den er i dag. De fleste jeg kjenner som har barn er ikke bare mor til barnet, de må i tillegg mase og organisere og tilrettelegge for at far skal ta noe av arbeidet. Dette er jo velkjent fra utallige tråder her inne også. Samfunnet har voldsomt lave forventninger til fedre. De får jo applaus hvis de bytter en bleie, mens det er en selvfølge at mor tar det første, andre og tredje skiftet. Far fortsetter livet med kompiser, karriere og hobbyer mens mor er redusert til å kun være en mor. Livet utenfor morskapet er over, fra nå av er barn hele livet ditt. Jeg vet at selv om min mann sier han vil ta ansvar så kommer mesteparten av byrden med et barn til å falle på meg. Pluss at forholdet sikkert ryker av at jeg blir nødt til å mase på han, og skuffelsen over at han aldri gjør noe på eget initiativ. Poenget er at hvis fedrekvoten hjelper på likestilling i hjemmet vil i alle fall sånne som meg se på det som mer attraktivt å få barn. Anonymkode: e6b91...de5 Det er irrelevant hva samfunnet har av forventninger. Hva jeg har av forventninger til min partner er viktigere. Det virker som om mange kvinner har svært lave krav til hvem de får barn med når man leser her inne. Anonymkode: bc87e...983 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #216 Skrevet 12. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler for å si noe om hvorfor jeg ikke vil ha barn. En stor del av det handler om at jeg ikke ønsker morsrollen slik den er i dag. De fleste jeg kjenner som har barn er ikke bare mor til barnet, de må i tillegg mase og organisere og tilrettelegge for at far skal ta noe av arbeidet. Dette er jo velkjent fra utallige tråder her inne også. Samfunnet har voldsomt lave forventninger til fedre. De får jo applaus hvis de bytter en bleie, mens det er en selvfølge at mor tar det første, andre og tredje skiftet. Far fortsetter livet med kompiser, karriere og hobbyer mens mor er redusert til å kun være en mor. Livet utenfor morskapet er over, fra nå av er barn hele livet ditt. Jeg vet at selv om min mann sier han vil ta ansvar så kommer mesteparten av byrden med et barn til å falle på meg. Pluss at forholdet sikkert ryker av at jeg blir nødt til å mase på han, og skuffelsen over at han aldri gjør noe på eget initiativ. Poenget er at hvis fedrekvoten hjelper på likestilling i hjemmet vil i alle fall sånne som meg se på det som mer attraktivt å få barn. Anonymkode: e6b91...de5 👏👏👏 Jeg mistenker at en del kvinner føler seg truet. De ser ikke den sammenhengen du påpeker og ender nettopp opp med å klage på mannen samtidig som de tar holdningen at “de får kjempe frem sine egne rettigheter, dette skal ikke gå ut over MEG og MITT”. Anonymkode: 2cc34...312 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #217 Skrevet 12. mai 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Min venninne betaler 9700 hver måned i kun barnehage. Det er ikke billig. Skole er billig, nesten gratis. Barnehage er for mange en stor ugift. Anonymkode: 52ea1...3ab For ett barn? Det tviler jeg sterkt på. Her er en realitetsorientering: I andre land ikke langt fra Norge (og med sammenlignbar eller lavere inntektsnivå og samme eller høyere levekostnader for øvrig) koster barnehage for ett barn 12000-14000 kr per måned. Den reelle kostnaden for en barnehageplass er minst fire ganger det du betaler selv. Anonymkode: 2cc34...312
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #218 Skrevet 12. mai 2023 8 minutter siden, Maleficenta said: vi kan aldri få 100 prosent likestilling her. Det er kun mor som føder. og det blir ikke likestilling når flere kvinner må ta ulønnet permisjon pga dette. De må ut i jobb for tidlig og mange er langt fra klare til det. Manhe nattammer gjerne fortsatt og må yte 100 prosent på jobb med kanskje 2-3 timer søvn pr natt... Henger ikke på greip Er så lei av dette gnålet om at kvinner MÅ ta ulønnet permisjon. Det er bare tull! Og hva legger du i ut i jobb for tidlig? Hvis de tar hele fellesperioden er det overhodet ikke tidlig. Og det er også helt overkommelig for de fleste å starte tidligere, med tanke på amming. Folk må realitetsorientere seg. Mange barn sover ikke godt om natta før de er tre år. Velkommen til livet med barn. Man kan ikke bli hjemme helt til nettene blir som da man ikke var forelder igjen. Anonymkode: 2cc34...312 7 1
Skyblue7 Skrevet 12. mai 2023 #219 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har blitt mer å mer fan av fedrekvoten, men var i mot den når jeg fikk mitt første barn i 2011. Jeg tok all permisjon jeg kunne med de 2 eldste barna, og pappae’n var liksom bare en de hilste på på ettermiddagen. De ble ikke ordentlig close, for jeg var jo der hele tiden. Nå kommer 3 og siste ungen, og nå skal vi dele permisjoen likt! Tenker også mer karriere nå, vi kvinner setter oss selv i bakleksa med å være hjemme 1 år ( og kanskje sykmeldt 3-4-5 mnd før fødsel) for hvert barn vi får.. vi får ikke de gode jobbene, det blir mye enklere å ansette en mann! Men om menn og kvinner er like mye hjemme, så utjevnes dette ☺️ Det finnes jo selvfølgelig unntak, i noen familier er det jo helsemessige grunner til at den ene bør være hjemme lenge. 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #220 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For ett barn? Det tviler jeg sterkt på. Her er en realitetsorientering: I andre land ikke langt fra Norge (og med sammenlignbar eller lavere inntektsnivå og samme eller høyere levekostnader for øvrig) koster barnehage for ett barn 12000-14000 kr per måned. Den reelle kostnaden for en barnehageplass er minst fire ganger det du betaler selv. Anonymkode: 2cc34...312 Nei, selvsagt for flere barn. Men mange har jo nettopp flere, og da blir ikke barnehage billig. i land med slike utgifter til barnehage får familier med behov dekket, og x antall plasser er subsidier fra stat. Kan uansett ikke sammenlignes med Norge, mye her dekkes gjennom skatteinntekter. Det er også noe du betaler. Anonymkode: 52ea1...3ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå