Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 14.5.2023 den 0.31):

det er jo ikke et valg når det er fastsatt kvote. Dessuten velger jo garra de fleste st mor tar fellesen uansett da de fleste menn syns perm er kjedelug og vil helst være på jobb uansett. Og jo det er urettferdig fordi menn slipper så billug unna alt

Her synes jeg du motsier deg selv litt. 

Altså: Menn synes det er kjedelig å ha permisjon, og vil helst være på jobb uansett. Så da bør det være med fellesperiode (som mor tar ut) og mindre låst tid som far MÅ ta ut. 
Og samtidig: Det er urettferdig at menn slipper billig unna alt som har med barn å gjøre. 

Fedrekvoten er jo nettopp et forsøk på å TVINGE menn til å ta mer ansvar for hjem og barn. 
Og forskning har vist at nettopp de foreldrene som DELER fellesperioden, og der far faktisk tar ansvaret for barnet når han er hjemme i permisjon, er mer likestilte etter permisjonen. 
Hvorfor? Jo, fordi begge forstår at det å være hjemme med barn og ta seg av huset er en krevende jobb. I tillegg har begge bygget en nær relasjon med barnet, vet å være primæromsorgsperson i en lengre periode. 

Min erfaring er at mange fedre gjerne skulle ønske de fikk mulighet til å være mer hjemme med barna sine. Men at samfunnet (arbeidsgiver, familie, venner og i noen tilfeller barnets mor) forventer at de ikke skal ta ut mer permisjon enn de MÅ. Og helst at de forsøker å finne måter å unngå også å ta det. 

Mange av disse samfunnsforventningene er nok også litt ubevisste. Det sees ofte ved at menn som er alene med barn en helg, ofte blir tilbudt at en av barnets bestemødre kommer og "hjelper til", mens kvinner kan være alene med barn 3 av 4 helger i måneden uten at de samme bestemødrene tenker at de skal tilby å avlaste litt. 
Eller når arbeidsgivere ansetter, og tar med i beregningen når de ansetter en kvinne i fertil alder, at hun blir borte i minst en graviditet og et års permisjon etterpå. (Uansett om hun sier at hun ikke ønsker barn.) Eller at en enslig kvinne med barn blir spurt ut under intervjuer om hvordan hun tenker å få det til å fungere at hun har ansvar for barn, og også jobbe fulle dager.  Mens det ikke er noen menn som møter slike antagelser og spørsmål. 

Hvis menn slipper billig unna, så er det fordi kvinner gjør det mulig for menn å slippe billig unna. Jeg skulle ønske jeg kunne sagt at "Jeg synes rydding og husvask er kjedelig og vil heller være på jobb." Og så lot noen meg bare slippe all rydding og husvasken og lot meg jobbe istedenfor. 
Men dessverre så tror visst samfunnet at fordi jeg er kvinne, så skal jeg bare godta at rydding og husvask er mitt ansvar i tillegg til at jeg skal gjøre jobben min. 

Nå tror ikke jeg at å dele permisjonen i to, med en låst del på halvparten + 6 uker til mor, og resten låst til far, er den optimale løsningen, og passer for alle. Men jeg tror at flere enn i dag hadde hatt godt av å delt på denne måten. 

For noen kvinner vil fødselen eller barselperioden ha vært veldig hard, og de trenger å være hjemme lengre. 
For andre kan det være at far reelt sett ikke er i stand til å være en god far, og derfor ikke kan være så lenge hjemme med barnet. (I noen enkelttilfeller gjelder dette mor isteden) 
Familier er forskjellige, og folk bør ha en viss form for frihet til å ta de riktige valgene for seg. 

For egen del var jeg hjemme i 7 mnd med begge mine barn, og syntes det ble ordentlig kjedelig  og lite stimulerende å være hjemme etter hvert som permisjonsslutt nærmet seg. Å komme på jobb føltes som ferie fra den intense "hjemmejobben". 
Men for oss var jo dette et lett valg, siden min jobb lot seg kombinere lett med ammefri, og jeg har en mann som var fullt i stand til å ta ansvaret for både barn og hus. 
For andre vil det måtte vente lengre, for å kunne ivareta ammingen. 

Anonymkode: 39f92...466

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså: Menn synes det er kjedelig å ha permisjon, og vil helst være på jobb uansett. Så da bør det være med fellesperiode (som mor tar ut) og mindre låst tid som far MÅ ta ut. 
Og samtidig: Det er urettferdig at menn slipper billig unna alt som har med barn å gjøre. 

Fedrekvoten er jo nettopp et forsøk på å TVINGE menn til å ta mer ansvar for hjem og barn. 
Og forskning har vist at nettopp de foreldrene som DELER fellesperioden, og der far faktisk tar ansvaret for barnet når han er hjemme i permisjon, er mer likestilte etter permisjonen. 
Hvorfor? Jo, fordi begge forstår at det å være hjemme med barn og ta seg av huset er en krevende jobb. I tillegg har begge bygget en nær relasjon med barnet, vet å være primæromsorgsperson i en lengre periode. 

Min erfaring er at mange fedre gjerne skulle ønske de fikk mulighet til å være mer hjemme med barna sine. Men at samfunnet (arbeidsgiver, familie, venner og i noen tilfeller barnets mor) forventer at de ikke skal ta ut mer permisjon enn de MÅ. Og helst at de forsøker å finne måter å unngå også å ta det. 

Mange av disse samfunnsforventningene er nok også litt ubevisste. Det sees ofte ved at menn som er alene med barn en helg, ofte blir tilbudt at en av barnets bestemødre kommer og "hjelper til", mens kvinner kan være alene med barn 3 av 4 helger i måneden uten at de samme bestemødrene tenker at de skal tilby å avlaste litt. 
Eller når arbeidsgivere ansetter, og tar med i beregningen når de ansetter en kvinne i fertil alder, at hun blir borte i minst en graviditet og et års permisjon etterpå. (Uansett om hun sier at hun ikke ønsker barn.) Eller at en enslig kvinne med barn blir spurt ut under intervjuer om hvordan hun tenker å få det til å fungere at hun har ansvar for barn, og også jobbe fulle dager.  Mens det ikke er noen menn som møter slike antagelser og spørsmål. 

Hvis menn slipper billig unna, så er det fordi kvinner gjør det mulig for menn å slippe billig unna. Jeg skulle ønske jeg kunne sagt at "Jeg synes rydding og husvask er kjedelig og vil heller være på jobb." Og så lot noen meg bare slippe all rydding og husvasken og lot meg jobbe istedenfor. 
Men dessverre så tror visst samfunnet at fordi jeg er kvinne, så skal jeg bare godta at rydding og husvask er mitt ansvar i tillegg til at jeg skal gjøre jobben min. 

Nå tror ikke jeg at å dele permisjonen i to, med en låst del på halvparten + 6 uker til mor, og resten låst til far, er den optimale løsningen, og passer for alle. Men jeg tror at flere enn i dag hadde hatt godt av å delt på denne måten. 

For noen kvinner vil fødselen eller barselperioden ha vært veldig hard, og de trenger å være hjemme lengre. 
For andre kan det være at far reelt sett ikke er i stand til å være en god far, og derfor ikke kan være så lenge hjemme med barnet. (I noen enkelttilfeller gjelder dette mor isteden) 
Familier er forskjellige, og folk bør ha en viss form for frihet til å ta de riktige valgene for seg. 

For egen del var jeg hjemme i 7 mnd med begge mine barn, og syntes det ble ordentlig kjedelig  og lite stimulerende å være hjemme etter hvert som permisjonsslutt nærmet seg. Å komme på jobb føltes som ferie fra den intense "hjemmejobben". 
Men for oss var jo dette et lett valg, siden min jobb lot seg kombinere lett med ammefri, og jeg har en mann som var fullt i stand til å ta ansvaret for både barn og hus. 

du diskuterer som om jeg ikke ønsker fedrekvote i det hele tatt. Jeg syns det skal være fedrekvote men jeg syns 10 uker er nok

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (52 minutter siden):

du diskuterer som om jeg ikke ønsker fedrekvote i det hele tatt. Jeg syns det skal være fedrekvote men jeg syns 10 uker er nok

Hvorfor er 10 uker nok? Hvorfor ikke 15?

Anonymkode: bc87e...983

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er 10 uker nok? Hvorfor ikke 15?

fordi den spiser av fellesperioden. Kan akseptere 15 uker så lenge mor kan ta et år i tillegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne sett at permisjonen var to-delt, altså like mange uker til begge foreldrene.

Anonymkode: 9cce6...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

fordi den spiser av fellesperioden. Kan akseptere 15 uker så lenge mor kan ta et år i tillegg

Hvorfor skal mor ta ett år i tillegg fordi far får 5 uker mer (som han har nå)? Hvorfor er du så opptatt av at mor må ha mest permisjon?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Maleficenta said:

Skrekk og gru. Håper aldri det blir forventet at jeg skal være hjemme ett år.

Anonymkode: 5be77...736

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Maleficenta said:

Den spiser 1 uke av fellesperioden. De 4 andre var opprinnelig tatt fra fedrekvoten 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den spiser 1 uke av fellesperioden. De 4 andre var opprinnelig tatt fra fedrekvoten 

tstt fra fedrekvoten? Før i tidden hadde ikke fedre kvote i det hele tatt. 1 uke av fellesperioden blir en uke mindre av mors da det er vanligst st mor tar fellesen

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Maleficenta said:

tstt fra fedrekvoten? Før i tidden hadde ikke fedre kvote i det hele tatt. 1 uke av fellesperioden blir en uke mindre av mors da det er vanligst st mor tar fellesen

Før i tiden hadde ikke mor ett års permisjon heller. Og før det igjen jobbet ofte mor ikke. Hvor vil du hen? Tilbake til 50-tallet?

Anonymkode: 2cc34...312

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Før i tiden hadde ikke mor ett års permisjon heller. Og før det igjen jobbet ofte mor ikke. Hvor vil du hen? Tilbake til 50-tallet?

Anonymkode: 2cc34...312

morsomt at du tror de ikke jobbet

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (17 timer siden):

Du er jo helt på bærtur. 

Anonymkode: 0608f...977

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

morsomt at du tror de ikke jobbet

Morsomt at du ikke evner å debattere på et skikkelig vis. 

Dette er dødfødt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.27):

Hva vil vi ha? Likestilling?

Når vil vi ha det? Når det passer oss... 

Anonymkode: d7f09...78b

Tja. Nå skal det sies at ordningen funker fint for meg og min samboer, jeg unner ham tiden hjemme med baby, og jeg var ganske klar for å jobbe igjen. Men at det er så likestilt, er jeg ikke helt enig i. Jeg prøver å amme så mye som mulig, siden det er anbefalingen fram til minimum et år. Jeg er heldig som får to timer ammefri. Likevel synes jeg det er forstyrrende avbrekk i arbeidsdagen å ta ammepauser. Jeg må jo også amme når jeg kommer hjem, om kvelden og natta  for det har min baby behov for. Det vil jeg ikke kalle likestilling. Men jeg setter som sagt pris på at jeg kan jobbe og at samboer koser seg hjemme med babyen. Og det er bra at vi har ammefri.

Anonymkode: a02e9...043

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Det er ikke en uke mindre til mor. Det er en uke fra fellesperioden, som like gjerne kan gå helt til far. Hos oss måtte min mann tilbake på jobb én uke tidligere enn planlagt da jeg fødte for tidlig; ikke jeg. 

Anonymkode: 0915e...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Og den ene uken mener du man skal kompensere med ett år til mor. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke en uke mindre til mor. Det er en uke fra fellesperioden, som like gjerne kan gå helt til far. Hos oss måtte min mann tilbake på jobb én uke tidligere enn planlagt da jeg fødte for tidlig; ikke jeg. 

Anonymkode: 0915e...51e

Nettopp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Maleficenta said:

Vanligst ja,  men felles er ikke mors. Ja, 4 uker er gitt tilbake til fedre kvoten. Da jeg hadde første barn hadde far rett på 14 uker (men tok mer), med barn to hadde han bare rett på 10 uker og fikk høre det på jobb når han skulle ta mer, og nå er det 15 uker igjen. 

Fedrekvote har det vært lenge.

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (8 timer siden):

Foreslår at vi går tilbake til slik det var på 70-tallet. Da fikk far ingen ting og mor 18 uker. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 10.15):

Mange bra poenger her.
Det viser seg at økt fedrekvoten ikke har gjort veldig mye for likestillingen. Årsaken er antakelig at veldig mange kvinner tar alt av fraværsdager, legetimen med mer i barnas oppvekst.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Mange bra poenger her.
Det viser seg at økt fedrekvoten ikke har gjort veldig mye for likestillingen. Årsaken er antakelig at veldig mange kvinner tar alt av fraværsdager, legetimen med mer i barnas oppvekst.

Kvinner, kvinner, kvinner. 

Grunnen til at det ofte faller på kvinner, er kanskje også fordi de har fungert som eneste primæromsorgsperson for barnet, og dermed ikke har delt nok på ansvaret. Fordi kvinner liker det, ikke fordi de føler de må. Det er ikke manglende likestilling når de ikke vil dele på ansvaret fra starten av. 

Likestilling handler dog også om menn. Menn har vanskelig for å be om, - og å ta lengre permisjon når de ønsker det, fordi det er ikke sosialt akseptert. Menn får høre det på jobb, og det blir huffet over at han skal bli borte lengre enn antatt (som er det absolutt minimume). De får høre det hjemme, fordi mor ammer jo, må gud vite. Dog mange ganger ikke. Men mor trenger lenger permisjon, likevel, så mannen må bare klipe igjen. Det er ikke så nøye hva mannen ønsker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...