Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg liker ordningen jeg, har jo 16 + 30 uker som man velger selv + 16 til far. Mer om man velger 80% lønn. Du kan jo ta ulønnet før far tar sin permisjon, så dette bestemmer dere jo selv. 

Anonymkode: 6c7b2...def

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil vi ha? Likestilling?

Når vil vi ha det? Når det passer oss... 

Anonymkode: d7f09...78b

• Liker 41
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste fedre jeg har snakket med, er glade for at de har såpass lang permisjon som de har, far er tross alt omsorgsperson i tillegg. Vet ikke helt om de har kremperioden heller, min er 8 mnd og skal krype og reise seg overalt, blir ikke mye tid for far til å slappe av, mens jeg koste meg på sofaen med amming og kos med baby på brystet de første månedene. Jeg savner jo barnet nå som jeg har begynt å jobbe igjen, men det ville jeg jo gjort om jeg hadde vært hjemme i to år og skulle sendt barnet i barnehage også.

Tredeling av permisjonen syns jeg er helt greit, jeg syns heller det er trist at samfunnet er lagt opp til at man må ha to inntekter i en familie for å klare seg, nå for tiden er jo det knapt nok for noen også. Jeg kunne godt tenkt meg å være hjemmeværende fram til ungene er litt eldre, syns det er tidlig med barnehagestart når de er ett år.

Anonymkode: e1d29...164

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 11.20):

jeg liker ordningen jeg, har jo 16 + 30 uker som man velger selv + 16 til far. Mer om man velger 80% lønn. Du kan jo ta ulønnet før far tar sin permisjon, så dette bestemmer dere jo selv. 

Anonymkode: 6c7b2...def

Det er vel ikke helt riktig. 

Med 100% uttak har mor og far hver især 15 uker, så kan man fordele fellesperioden på 16 uker. Så hvis mor tar alt hun kan, svarer det til 31 uker. Det er 7 måneder. Man kan eventuelt supplere med ferie, men det fungerer ikke for alle hvis man har flere barn og må planlegge ferien etter det f.eks. 

Da min første var 7,5 måned og jeg begynte på jobb igjen, ammet vi fortsatt 3-4 x dgl og 2 x på natten. Jeg brukte lunsjen min på å pumpe, og jeg var en zombie på jobb pga. våkentiden på nettene. Det var ikke et godt sted å være. Ja, man kan ta ulønnet, men da mister man sykepengerettigheter, pensjonsoppsparing osv. 

Jeg er enig med TS. Det er lagt opp på en elendig måte. Barselomsorgen er elendig, og permisjonsfordelingen er ikke optimal. Det fremmer på ingen som helst måte likestilling. 

Anonymkode: b0f0a...ce7

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

^ Kan tilføye at far her syns han hadde for lang permisjon. Han så hvor sliten jeg var, og hvor belastende det var å fortsatt være hovedomsorgsperson i tillegg til å være i 100% jobb. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil vi ha? Likestilling?

Når vil vi ha det? Når det passer oss... 

Anonymkode: d7f09...78b

Fikser du det så menn kan føde og amme da?

Anonymkode: cff4b...357

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns vi har en super ordning 

Anonymkode: 5be77...736

• Liker 12
  • Hjerte 3
Skrevet

Dersom du er sjuk og skada så må du få deg en sjukmelding. Det er ingen naturlov som tilsier at man skal være veldig mye mer utmatta enn en mann etter en to-tre måneder etter fødsel. Jeg syntes tvert imot at det var deilig avlastning å gå på jobb noen timer, mens far var hjemme med barnet, og jeg kunne ha kroppen min i fred. 
Jeg ville aldri fått barn med noen som ikke syntes at det var naturlig å ta halve permisjonen.

• Liker 18
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal mor kun ha krav på minimum det som det tar å komme seg til hektene samt den verste perioden i tillegg, for så å overlate kremperioden til en far med god fysisk helse.

Likestilling, nei. Ikke så lenge kvinnen føder. Mener det bør gis barselstøtte til kvinnen. Ikke bare mer tid, men penger for å kunne feks. bruke den lille tiden hun har til rådighet til noe som faktisk fremmer likestilling heller enn å slite seg ut feks. penger til avlastning for å trene seg opp, komme seg ut, eller få veiledning etc. Selv vurderer jeg ulønnet fordi jeg er dødssliten. Irriterer meg over at jeg skal tilbake til jobb når det verste er over på hjemmebane.

Anonymkode: c649f...bf9

Hvor mye skal du egentlig ha? Mor kommer seg normalt til hektene lenge før fedrekvoten skal brukes. Det er de første 6 ukene som man trenger for å komme seg på normalt. 

Hos oss så har vi hatt like mye permisjon, eller dvs far tok mest siden han også tok 20 % ulønnet med første barn. 

Hvordan mannfolk er det egentlig du har hvis du er så sliten? Gjør han ingenting han? Likestillingen starter faktisk i hjemmet, mannen din må ta mer tak. 

Anonymkode: c8533...3de

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

^ Kan tilføye at far her syns han hadde for lang permisjon. Han så hvor sliten jeg var, og hvor belastende det var å fortsatt være hovedomsorgsperson i tillegg til å være i 100% jobb. 

Hvorfor i all verden skal du være hovedomsorgsperson når det er far som er i permisjon? 

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For vår familie passet ordningen dårlig. Far ønsket ikke så lang tid og jeg var absolutt ikke klar for å dra fra babyen etter 7 mnd., det ødela for hele ammingen å starte i jobb igjen mens vi fortsatt ammet så mye (fullammet til anbefalte 6 mnd. og hadde kun fått inn et grøtmåltid til lunsj til jeg skulle tilbake på jobb). Hadde ikke økonomi til å ta ulønnet fri i tillegg. Synes det bør være opp til hver enkelt familie å bestemme permisjonsfordelingen

Anonymkode: 34562...d2f

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal mor kun ha krav på minimum det som det tar å komme seg til hektene samt den verste perioden i tillegg, for så å overlate kremperioden til en far med god fysisk helse.

Anonymkode: c649f...bf9

Det står vel strengt tatt ikke noe sted at mors andel MÅ tas ut rett etter de 6 ukene? Man står fritt til å ta ut fedrekvoten først, hvis det passer. Jeg kjenner faktisk familier der det har passet dem best.

Anonymkode: ef69e...360

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (8 minutter siden):

Dersom du er sjuk og skada så må du få deg en sjukmelding. Det er ingen naturlov som tilsier at man skal være veldig mye mer utmatta enn en mann etter en to-tre måneder etter fødsel. Jeg syntes tvert imot at det var deilig avlastning å gå på jobb noen timer, mens far var hjemme med barnet, og jeg kunne ha kroppen min i fred. 
Jeg ville aldri fått barn med noen som ikke syntes at det var naturlig å ta halve permisjonen.

Ehm. Det der er jo overhodet ikke virkeligheten. Man må liksom bare regne med å være i drittdårlig form etter fødsel, man får ikke sykemelding av helt vanlige plager etter fødsel. Ikke engang etter keisersnitt får man det. 

Anonymkode: 63215...330

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

får ikke sykemelding av helt vanlige plager etter fødsel. Ikke engang etter keisersnitt får man det. 

Jo, det får man, om man ikke kan løfte babyen pga sårskader. Men det må naturligvis være dokumentert av lege.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det bare å være den som føder 😕

Reduserer man fedrekvoten så vil andel fedre som tar permisjon falle som en stein. Og vi har vel kanskje en av verdens beste permisjonsordninger, så den kommer neppe til å bli utvidet noe mer, dessverre. Det betyr jo ikke at den er så bra den kunne vært.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm. Det der er jo overhodet ikke virkeligheten. Man må liksom bare regne med å være i drittdårlig form etter fødsel, man får ikke sykemelding av helt vanlige plager etter fødsel. Ikke engang etter keisersnitt får man det. 

Man får sykemelding når man er for syk til å jobbe. Uavhengig av hva som er årsaken. Hvis du ikke har fått dette så bør du bytte lege.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår så godt hva du mener! Selv er jeg alenemor og sjeleglad for tiden jeg har hatt med baby. Hadde aldri klart å gå på jobb når baby bare var 9-10mnd. Det er ikke for barnets beste. Et akkurat i denne alderen de fleste har en skikkelig mammaperiode også. Mor skulle hatt hele og far kunn3 hatt en periode som han fritt kunne bruke av første 2 år

Anonymkode: 70956...951

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Jo, det får man, om man ikke kan løfte babyen pga sårskader. Men det må naturligvis være dokumentert av lege.

Tror de fleste leger hadde ledd om du kom og ville ha sykemelding på grunn av underlivsplager etter fødsel. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får sykemelding når man er for syk til å jobbe. Uavhengig av hva som er årsaken. Hvis du ikke har fått dette så bør du bytte lege.

Tror jeg misforstod litt, jeg tenkte sykemelding i starten for å få avlastning av far i den tyngste perioden. Men ja, man kan være for syk til å jobbe men ikke regnet som for syk til å ta seg av en nyfødt alene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...