Gå til innhold

Hvordan leve med ptsd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mild kptsd hele livet uten å være klar over det, men fikk sterk for 1 år siden og får sterke reaksjoner om jeg går over toleransenivå som er blitt veldig lite. 

Jeg er 100% sykemeldt, og har også problemer med ting som trigger meg i hverdagen.

Kroppen ønsker å isolere seg da mennesker er slitsomt og veldig triggende. Jeg klarer ikke være sosial for lenge og må alltid ha en utvei. Mennesker er veldig triggende.

Jeg aner ikke hvor lenge jeg skal ha det sånn og vil helst ikke tenke og fokusere på min handikapp så mye, for det gjør meg deppa og ikke ser noe glede i noe.

Hvordan kan jeg tenke positivt og ha ett godt liv i min situasjon? Hvordan leve med dette og ha ett bra liv? Dere som er sykemeldt for ptsd, kan dere kjenne livsglede og ha det bra likevell? Hvordan?

Jeg vil våkne om morgen og prøve å leve normalt og ha gleder selvom jeg er veldig triggbar.

Hvor lenge skal jeg være så triggbar? Vil det bli mindre eller må jeg leve med så sterk ptsd resten av livet? Hvordan skal jeg få kroppen til å tåle mer ? Akkurat nå tåler den ingenting. 

Jeg ønsker å ha det bra selvom jeg har sterk ptsd og jeg ønsker å lære meg å tåle mer. Jeg vil ikke at det skal utvikle seg til depresjon og at jeg miste lysten på å leve.

Anonymkode: a621f...f85

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke diagnosen kptsd men jeg kjenner meg igjen i situasjonen din. Jeg har en utmattelsestilstand og jeg har barndomstraumer. Jeg prøver å være i aktivitet i den grad jeg klarer uten å bli slått ut. I begynnelsen var det ekstremt lav toleransegrense og da var det ikke mye innhold i dagene, bare hvile. Men sakte om sikkert har jeg lagt inn litt og litt innhold uten å kræsje. For meg var det viktig å få vært litt ute hver dag. Etter hvert kunne jeg også høre podkast og lydbok. Det betyr urolig mye å klare å ha innhold i hverdagen. Jeg klarer heller ikke være mye med mennesker. Det begrenser seg til egen familie og nå greier jeg også treffe en venninne av gangen i rolige omgivelser. Jeg kjenner godt usikkerheten, om jeg blir bedre? når jeg blir bedre? For meg har det vært best å ta en dag av gangen og fokusere på det. Det er når jeg greier det at jeg har hatt bedring. Sakte men sikkert, ikke gå for fort frem. 

Anonymkode: db4c3...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også kompleks ptsd og er også Veldig triggbar i perioder. Var sykemeldt nesten et år, for jeg var så dårlig. 

Jeg anbefaler terapi, trening (kanskje bare danse eller hoppe rundt eller enkle styrkeøvelser hjemme), å akseptere situasjonen (kjempevanskelig!), og boka til Modum bad, tilbake til nåtid. 

Det kan bli bedre, men hvis du begynner å skylde på deg selv og skamme deg osv kan det bli verre. 

Anonymkode: b6860...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler emosjonsfokusert terapi. Det forløser de undertrykte følelsene og frigjør energi og overskudd.  Det er ikke nødvendigvis en Quick fix men det funker ihvertfall. Og.psykomotorisk fysioterapi.

Anonymkode: d56df...8fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt mild kptsd hele livet uten å være klar over det, men fikk sterk for 1 år siden og får sterke reaksjoner om jeg går over toleransenivå som er blitt veldig lite. 

Jeg er 100% sykemeldt, og har også problemer med ting som trigger meg i hverdagen.

Kroppen ønsker å isolere seg da mennesker er slitsomt og veldig triggende. Jeg klarer ikke være sosial for lenge og må alltid ha en utvei. Mennesker er veldig triggende.

Jeg aner ikke hvor lenge jeg skal ha det sånn og vil helst ikke tenke og fokusere på min handikapp så mye, for det gjør meg deppa og ikke ser noe glede i noe.

Hvordan kan jeg tenke positivt og ha ett godt liv i min situasjon? Hvordan leve med dette og ha ett bra liv? Dere som er sykemeldt for ptsd, kan dere kjenne livsglede og ha det bra likevell? Hvordan?

Jeg vil våkne om morgen og prøve å leve normalt og ha gleder selvom jeg er veldig triggbar.

Hvor lenge skal jeg være så triggbar? Vil det bli mindre eller må jeg leve med så sterk ptsd resten av livet? Hvordan skal jeg få kroppen til å tåle mer ? Akkurat nå tåler den ingenting. 

Jeg ønsker å ha det bra selvom jeg har sterk ptsd og jeg ønsker å lære meg å tåle mer. Jeg vil ikke at det skal utvikle seg til depresjon og at jeg miste lysten på å leve.

Gå turer, gjør noe du liker. Prøv å tenk litt positivt inni alt det vonde.

Gå til psykolog om du trenger.

Mine triggere er familien som jeg ikke kan unngå. Prøver så godt jeg kan i det lengste men har barn og de har barn så må treffes noen ganger for det.

Tapper meg mye. 

Det er ikke lett. Men du kan få det bedre/lettere.

Anonymkode: ef70b...769

AnonymBruker
Skrevet

Bestem deg for at du skal vinne over angsten. Når triggerne kommer tenk: jaha, der er du igjen.. registrer at de er der og fortsett med det du holder på med. Ha fokus utover, ikke innover. 
Da vil angsten miste kraften, og du selv vil ha kontrollen. 
Jeg har nettopp opplevd et traume nå etter jul, og det var helt umulig å stå i. 
Ofte får jeg hendelsen kastet på meg og kroppen får et slags sjokk igjen. Da prøver jeg å tenke: dette er normalt, men jeg skal ikke dette ødelegge livet mitt. 
Akkurat når jeg skrev dette nå så fikk jeg en reaksjon i kroppen av panikk. 
Ta tiden til hjelp, og jobb deg sakte men sikkert gjennom det. 

Anonymkode: b8993...818

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan kan du ha hatt diagnosen uten å være klar over det? Du får jo diagnsoen basert på symptomer.

Anonymkode: 0166c...584

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd.

Fikk diagnosen for 6-7 år siden. Ikke gått til psykolog de siste 4-5 årene. 

Hvordan jeg takler det? Jeg lider meg gjennom hver dag. Jeg er er håpløst tilfelle så psykologene har gitt meg opp... 

Men!

Jeg finner stor glede i å dyrke planter. Det hjelper mot depresjon. Jeg finner også glede i å f.eks. sy klær. Hobby er altså en ekstremt viktig distribusjon.

Jeg er så uheldig å ha en annen sykdom i tillegg så jeg går rundt og er syk pga lite næring i kroppen. Distraksjon er greia. Hvis du KAN, ville jeg hatt hund.

Anonymkode: 54687...f83

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du KAN, ville jeg hatt hund.

Har du hund selv? Jeg anbefaler heller katt. Men jeg har altså kptsd og hund, og de dagene jeg er skikkelig dårlig (angst overalt) synes jeg ikke at jeg er en god hundeeier. Jeg er redd for å lage lyd, lister meg rundt, og det skjønner jo ikke hunden. Han trigger meg også enormt om han bjeffer, siden jeg skvetter en halv meter hver gang og er livredd lenge etterpå :( 

Det er også veldig krevende å gå lange turer når angsten sliter som verst, alltid med et blikk bak meg og foran meg og spesielt å stå stille lenge mens han skal snuse og tisse i evigheter, jeg har mest lyst å bare ta han under armen og gjemme meg bak et tre - i tilfelle, liksom. 

Hunder lever i femten år og er veldig avhengig av deg, så det hadde jeg vurdert VELDIG nøye før jeg faktisk gjorde det. 

Anonymkode: b6860...c61

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Får du ikke hjelp av de som utredet deg? 

Det finnes ulike terapier man kan få hos psykolog/psykiater som kan gjøre det enklere å takle sykdommen. Ta kontakt med de som utredet deg. For dette tror jeg er litt vanskelig å gjøre på egenhånd. 

Jeg har kptsd og blitt mye bedre med terapi. 

Anonymkode: 6894b...4e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan kan du ha hatt diagnosen uten å være klar over det? Du får jo diagnsoen basert på symptomer.

Jeg fikk feil diagnose før, Add. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk feil diagnose før, Add. 

De har jo langt i fra like symptomer så høres rart ut. For å få ptsd må man ha blant mer har minnet og flaschbacks noe som ikke er symptomet på add. Og kptsd gir symptomer fra starten. Man kan ikke leve uviten om at man den diagnosen

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De har jo langt i fra like symptomer så høres rart ut. For å få ptsd må man ha blant mer har minnet og flaschbacks noe som ikke er symptomet på add. Og kptsd gir symptomer fra starten. Man kan ikke leve uviten om at man den diagnosen

Jo, det kan man. Jeg blir trigget av å forklare hvorfor, så det orker jeg ikke. Men jo, mange kan leve med KPTSD i mange år uten å vite det selv. Det føles veldig godt når man får diagnosen og svar på alt sammen. Adhd og ptsd har mange felles symptomer og veldig ofte får mange adhd diagnosen før ptsd. Det er realiteten, bare til å Google og finne svar.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det kan man. Jeg blir trigget av å forklare hvorfor, så det orker jeg ikke. Men jo, mange kan leve med KPTSD i mange år uten å vite det selv. Det føles veldig godt når man får diagnosen og svar på alt sammen. Adhd og ptsd har mange felles symptomer og veldig ofte får mange adhd diagnosen før ptsd. Det er realiteten, bare til å Google og finne svar.

Uten å være klar over det nei. Har man ptsd så har man symptomene selv om man ikke har fått fastsatt selve diagnosen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uten å være klar over det nei. Har man ptsd så har man symptomene selv om man ikke har fått fastsatt selve diagnosen. 

Man kjenner vel symptomene uten å knytte det til diagnosen da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.
Takk, skulle til å si det samme. 

Jeg har hatt KPTSD siden jeg var liten, jeg fikk feil diagnose add, og som 30 åring fikk jeg den rette diagnosen KPTSD. Jeg har levd i mange år i uvitenhet om hva som var navnet på mine utfordringer, jeg visste ikke en gang at det var ett navn på det, jeg trodde det bare var slik det var. Det er VELDIG godt å få svaret, man føler seg ikke alene i det lenger❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har man vært utsatt fer grove gjentagende traumer og lever med minner,flashbacks osv skal det godt la seg gjøres at verken enn selv eller andre pleier innom tanken ptsd mer enn en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har man vært utsatt fer grove gjentagende traumer og lever med minner,flashbacks osv skal det godt la seg gjøres at verken enn selv eller andre pleier innom tanken ptsd mer enn en gang. 

Barn forstår ikke at de blir utsatt for traumer og skade.  De tenker det er normalt det de opplever.

Du burde få litt mer kunnskap før du uttaler deg så mye… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda det kan man. Adhd og kpstd har mange like symptomer. Mange får nok beskjed om at det "bare" er angst også, eller at reaksjonene er angst og bipolar. Hvis man har masse symptomer men ingen klare minner så "vet" man ikke at man har en slik diagnose. Det fordrer blant annet at man vet hva kpstd består av, og det vet man ikke før man jobber innen feltet, kjenner noen som beskriver det eller leser om det. De fleste tenker på ptsd som klare skremmende minner. 

Anonymkode: f79d7...f36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barn forstår ikke at de blir utsatt for traumer og skade.  De tenker det er normalt det de opplever.

Du burde få litt mer kunnskap før du uttaler deg så mye… 

Jeg har k-ptsd grunnet incest fra før jeg kunne gå til 5 års alder,vokst opp i mishandlingshjem pluss nye overgrep fra 11-16 år,så jeg er nok av kunnskap takk. Noe mer du vil vite? Og jo barn kan forstå. Men uansett så forstår man når man blir eldre og siden ptsd innebærer minner og Flashbacsk så synes jeg det er rart at tanken aldri har slått enn før man bikker 30,eller at behandlingsapparat ikke er innom en ptsd diagnose hos en pasient som opplever minner,flaschbacks og alt det andre som en k-ptsd diagnose innebærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...