Gå til innhold

INFORMERT P-PILLE BRUK


Kaudervelsk

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for deg som har slitt med depresjon og soppinfeksjon i jakten på et prevensjonsmiddel. Dette skal være en informert prevensjonsguide. Målet er opplysning gjennom både personlige erfaringer og kunnskap ervervet fra artikler og møter med helsepersonell. 

Regler: kort og til poenget. Har du noe du vil tilføye av nyttig informasjon? Kommenter! 

Ikke-hormonell prevensjon

Kobberspiral. Kan gi kronisk soppinfeksjon da spiralen er et fremmedelegeme og den endrer floraen i skjeden for å gjøre det utrivelig for sæden. Risikoen for kronisk soppinfeksjon er høy også ved andre fremmedlegemer, som hormonspiral og p-ring. Mens spiraler er intrauterine prevensjonsmiddel (i uterus, livmor), er p-ringen intravaginal (i vagina, skjeden). Dersom du går på disse prevensjonstypene og sliter med tilbakevendende soppinfeksjon (eller andre infeksjoner som bakteriell vaginose), altså 4 ganger i året eller mer, så fjern fremmedlegemet og spør legen om en langtidskur på flukanazol. 

- - -

Kondom. Gjør samleiet dessverre oppstykket – "nå skal vi penetrere" – og opplevelsen mindre smidig og spontan og digg. Er det fare for seksuelt overførbare sykdommer så bruk kondom. 

Hormonell

Hormonprevensjon er svært individuelt. Det er uglesett, og med rette, men håpet er at det finnes i alle fall én av dem som fungerer for deg. De mest alvorlige bivirkningene utenom blodpropp er depresjon og tap av sexlyst, og om nedstemthet kommer som en bivirkning så er terskelen mye lavere for å bytte merke, mens småblødninger tar ca. 3 måneder for å stabilisere seg. 

Det finnes forskjellige typer hormoner og dette må tas i betraktning. Man vet ikke hvordan man reagerer før man prøver, så her er prøv og feil-metoden den eneste. All hormonprevensjon inneholder progestogen (gestagen) og det finnes mange ulike typer. På felleskatalogen.no kan man lese nøyaktig hvilket hormon prevensjonsmiddelet har. 

- - -

Hormonspiral. Alle tre typer – Jaydess, Mirena og Kyleena – har progestogenet levonorgestrel. Fra minst hormon til mest: 

Jaydess varer i 3 år. Frigir mikrogram levonorgestrel (gestagen) i døgnet. 

Kyleena varer i 5 år. Frigir 12,6 mikrogram levonorgestrel (gestagen) i døgnet det første året, deretter 9 mikrogram i døgnet. 

Mirena varer i 8 år. Frigir 20 mikrogram levonorgestrel (gestagen) i døgnet det første året, deretter 18 mikrogram i døgnet over 3 år -- 15 mikrogram i døgnet over 5 år -- 13 mikrogram i døgnet over 8 år. 

- - - 

P-ring. I likhet med hormonspiral unngår hormonene å bli tatt opp i magen (i motsetning til p-piller), noe som kan spille en rolle når det kommer til bivirkninger. P-ringen er et fremmedlegeme og kan øke sjansene for kronisk soppinfeksjon. Alle p-ringer inneholder en kombinasjon av etinyløstradiol (østrogen) og etonogestrel (gestagen). Legg merke til at det er en annen gestogentype enn hormonspiralen. 

Begge typer – Ornibel og Nuvaring "2care4" og "Oreganon" – frigir 120 mikrogram etonogestrel (gestagen) og 15 mikrogram etinyløstradiol (østrogen) i døgnet.

- - -

P-pillen: fryktet og beryktet. Kvinners uheldige erfaringer med pillen har de siste årene fått mer medieoppslag enn tidligere. For kvinner virker det å gå på prevensjon som et valg mellom pest eller kolera, eller en kamp mellom lys og mørke. Men pillen kan også være til hjelp. De som sliter med PMDD, altså sterke depressive symptomer i premenstruell fase, kan få hjelp til å stabilisere humøret ved p-piller som et alternativ til psykofarma som antidepressiver.

For de som ønsker å stabilisere humøret med p-piller er det tydeligvis anbefalt å bruke piller med kombinasjonen drospirenon (gestagen) og etinyløstradiol (østrogen), fordi drospirenon har en antiandrogen effekt. Den antiandrogene effekten kan derimot hemme sexlysten, fordi det er testosteron (det mannlige kjønnshormonet) som sørger for dette. Men det er lave doser, så det trenger ikke å spille en stor rolle-

I p-pille-verden er variasjonene mange. Man har rene gestagenpiller og så har man kombinasjonspiller. Pillene tas en gang i døgnet, så mengden hormoner kan lett sammenlignes med de preparatene som frigir hormoner kontinuerlig. I denne listen er de med stjerne de vanligst utskrevne merkene. 

Gestagenpiller: 

Cerazette*Desirett og Vinelle inneholder 75 mikrogram destrogestel (gestagen) pr pille. 

Minipiller: Slinda og Zlynda inneholder 4000 mikrogram drospirenon (gestagen) pr pille. 

Conludag inneholder 350 mikrogram noretisteron (gestagen) pr pille. 

Kombinasjonspiller: 

Loette*, Melleva, Microgynon*, Mirabella og Oralcon* inneholder alle en kombinasjon av levonorgestrel (G - gestagen) og etinyløstradiol (Ø - østrogen). Altså samme type gestagen som i hormonspiraler. Loette og Mirabella: 100 mikrogram G og 20 mikrogram Ø pr pille. Melleva, Microgynon og Oralcon: 150 mikrogram G og 30 mikrogram Ø pr pille. 

Marvelon og Mercilon inneholder begge en kombinasjon av desogestrel (gestagen) og etinyløstradiol (østrogen). Altså samme type gestagen som Cerazette, Desirett og Vinelle. Marvelon: 150 mikrogram G og 30 mikrogram Ø pr pille. Mercilon: 150 mikrogram G og 20 mikrogram Ø pr pille. 

Amorina inneholder en kombinasjon av 250 mikrogram norgestimat (gestagen) og 35 mikrogram etinyløstradiol (østrogen) pr pille.

Diza, Naiwanel, Yasmin*, Yasminelle og Yaz inneholder alle en kombinasjon av drospirenon (G - gestagen) og etinyløstradiol (Ø - østrogen). Diza og Yasmin: 3000 mikrogram G og 30 mikrogram Ø pr pille. Naiwanel, Yasminelle og Yaz: 3000 mikrogram G og 20 mikrogram Ø pr pille. 

Zoely inneholder en kombinasjon av 2500 mikrogram nomegestrol (gestagen) og 1500 mikrogram østradiol (østrogen) pr pille.

Yana inneholder en kombinasjon av 2000 mikrogram dienogest (gestagen) og 30 mikrogram etinyløstradiol (østrogen) pr pille.

Drovelis inneholder en kombinasjon av 3000 mikrogram drospirenon (gestagen) og 1420 mikrogram estetrol (østrogen) pr pille.

- - -

Personlig logg: 

Kronisk soppinfeksjon under kobberspiral i 6 år. 

2022: Depressive symptomer på hormonspiralen Kyleena (levonorgestrel). 

Vår 2023: Depressive symptomer på gestagenpillen Cerazette (destrogestel). 

Prøve neste: Yasmin kombinasjonspille (drospirenon og etinyløstradiol). 

 

Endret av Kaudervelsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

Kaudervelsk skrev (På 11.5.2023 den 16.42):

 

- - -

Personlig logg: 

Kronisk soppinfeksjon under kobberspiral i 6 år. 

2022: Depressive symptomer på hormonspiralen Kyleena (levonorgestrel). 

Vår 2023: Depressive symptomer på gestagenpillen Cerazette (destrogestel). 

Prøve neste: Yasmin kombinasjonspille (drospirenon og etinyløstradiol). 

 

Hvordan fungerte Yasmin for deg?

Anonymkode: 6c354...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på cerazette. Fikk mørk melasma i ansiktet. Tatt år å blekne, er fortsatt ikke borte.

Anonymkode: c5ae0...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Yasmin noen år nå, synes det funker ganske bra. Sliter med akne som har blitt mye bedre med Yasmin. Opplever derimot minsket sexlyst, ganske så sikker på at det er pillen. Har tidligere gått på p-ring og Diane, opplevde ikke det da. Derimot var jeg mye kvalm på Diane men holdt ut på dem i 6 år. Kastet opp om jeg tok de på morgenen så måtte ta de på kvelden og våknet oftest opp kvalm, altså ganske ille. Men de funket utrolig bra mot akne. P-ring var styrete og ga meg akne tilbake. 

Anonymkode: 536ae...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting fungerte på meg. Har prøvd flere p-piller. Veldig hormonell. Min mann ba meg om å slutte for jeg ble umulig å bo med. Har prøvd minipille. Har prøvd kobberspiral. Blødde så mye at jeg orket ikke mere. Min mann tok da ansvar og steriliserte seg. No når jeg har blitt «gammel» så blør jeg mye. Så prøvde meg på p piller for å slippe mensen. Men nei. Da kjennes det ut som jeg skulle få blodpropp. Fikk så vondt i ene foten min da. Så det er ikke lett dette altså. 

Anonymkode: 9d50d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen humør-reaksjoner på hormonprevensjon. Har prøvd p-pillene Mercilon og Microgynon. Førstnevnte fungerte bra, sistnevnte fikk jeg mellomblødninger på, tror ikke den var "sterk" nok, rett og slett.

Kopperspiral blødde jeg veldig mye av, så kutta ut det.

Har nå brukt hormonspiralen Mirena (som forresten må byttes hvert 5. år, ikke 8. som påstås i første innlegg), og er veldig fornøyd. Litt økt utflod, men ellers ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hormonprevensjon mister jeg all sexlyst av.

Anonymkode: 82885...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Jeg har ingen humør-reaksjoner på hormonprevensjon. Har prøvd p-pillene Mercilon og Microgynon. Førstnevnte fungerte bra, sistnevnte fikk jeg mellomblødninger på, tror ikke den var "sterk" nok, rett og slett.

Kopperspiral blødde jeg veldig mye av, så kutta ut det.

Har nå brukt hormonspiralen Mirena (som forresten må byttes hvert 5. år, ikke 8. som påstås i første innlegg), og er veldig fornøyd. Litt økt utflod, men ellers ingen bivirkninger.

Hvert 8 år er det nye. 

Anonymkode: 0d6fc...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvert 8 år er det nye. 

Anonymkode: 0d6fc...2a3

Stemmer, ser det står her: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-mirena-bayer-ab-561574

Jeg fikk imidlertid beskjed om å bytte den etter 5 år nå ganske nylig.

Ser også at det står i felleskatalogen at dersom den brukes til behandling av kraftige blødninger, har den effekt i 5 år. Ikke å ha mensen er jo noe av det deiligste med hormonspiral, så jeg har ikke noe imot å skifte oftere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde null problemer med kobberspiral. Beste oppdagelsen i mitt liv. Hadde aldri soppinfeksjon, blødninger avtok jo lengre jeg hadde den i. Tok den ut da jeg ble singel, men den skal på plass igjen i et fast forhold 🥳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...