Gå til innhold

Er denne sparekontoen til Nordea bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ca 50 000 på vanlig sparekonto, og ønsker å sette noe av dette på en låst sparekonto med bedre rente. Fungerer denne kontoen bra til det? https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/fastrentekonto.html

Her må man minimum sette inn 15k, som er fint, for da kan jeg ha ca 30k på vanlig sparekonto som en buffer om noe skulle skje. (Ved siden av dette har jeg også ca 50k i fondsparing, og ønsker ikke å ha alle pengene der, derfor tenker jeg å sette 15–20k inn på denne sparekontoen til Nordea). 

Men altså: Er det lurt? Er det slik at pengene står det i 12 mnd, og så kan man ta dem ut? Eller blir de låst i 12 mnd, så fri til uttak en kort periode, og så låst 12 nye mnd? Jeg skjønner ikke helt! Hehe. 

Anonymkode: da502...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er lurt i forhold til en ordinær "sparekonto" i DNB eller Nordea som typisk gir ca 1,3% rente.

Jeg synes du har fornuftige resonnementer og styring av egen økonomi. Du bør nok ha noen penger som ikke er bundet opp i tilfelle ekstraordinære utgifter. Vær obs. på at en del fond nå er urimelig "overpriset" som følge av at de investerer i utenlandske selskaper som gjør at kursen stiger veldig når krona svekkes - med mulig økt rente framover er det jo ikke utenkelig at krona skal styrke seg litt. Jeg vet ikke, men bare noen momenter å tenke over.

Har du penger du ikke skal investere i aksjer, og ikke skal bruke på et år, så er dette et godt alternativ, ja.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver kalles en rentetrapp. Det er veldig lurt å ha og det virker som om du har knallkontroll på det. Det er godt mulig at du burde justere litt på risokoviljen og risikoevnen din. Kommer tilbake til det.

En klassisk rentetrapp er gjerne beskrevet slik:

1) Buffer tilsvarende 3 mnd. lønn bør alltid være tilgjengelig på en sparekonto. Gir nesten ingen avkastning men er tilgjengelig når du trenger det.

2) Risikofri formuebygging. Her benyttes det gjerne fastrentekontoer med ulik løpetid. Du får litt mer avkastning mot at du låser pengene. 

3) Risikabel formuebygging. Her er det gjerne aksjefond og bolig. Legg merke til at disse verdier kan svinge mye i verdi. Du får mye mer avkastning over tid men du må også tåle risikoen at det svinger og at det ikke alltid er like gunstig å hente ut penger.

1) og 2) kalles gjerne kortsiktig sparing mens 3) er langsiktig sparing.

Du har følgende fordeling på din portefølje ut fra hva du delte:

Risikofri: 50k (50%)
Risikodel: 50k (50%)

Det kan beskrives som moderat vekting. 

Hva er tidshorisonten din da? Hva ønsker du å spare til? Når trenger du pengene?

Det er godt mulig at du burde vekte det litt mer defensiv eller offensiv. En moderat vekting er sjelden kost.

Det kommer også litt an på din risikodel. Hvor risikabel er den egentlig? Snakker vi globale indeksfond eller aktive høyrisiko fond?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, isw said:

Hei.

Det er lurt i forhold til en ordinær "sparekonto" i DNB eller Nordea som typisk gir ca 1,3% rente.

Jeg synes du har fornuftige resonnementer og styring av egen økonomi. Du bør nok ha noen penger som ikke er bundet opp i tilfelle ekstraordinære utgifter. Vær obs. på at en del fond nå er urimelig "overpriset" som følge av at de investerer i utenlandske selskaper som gjør at kursen stiger veldig når krona svekkes - med mulig økt rente framover er det jo ikke utenkelig at krona skal styrke seg litt. Jeg vet ikke, men bare noen momenter å tenke over.

Har du penger du ikke skal investere i aksjer, og ikke skal bruke på et år, så er dette et godt alternativ, ja.

Tusen takk for godt svar! 

Mener du at fond nå er overpriset, og at de vil bli rimeligere om ikke så lang tid fordi krona trolig styrkes fremover? Og med det mener du at det er lurt å kjøpe fond når krona er sterkere og fondene dermed billigere? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: da502...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for godt svar! 

Mener du at fond nå er overpriset, og at de vil bli rimeligere om ikke så lang tid fordi krona trolig styrkes fremover? Og med det mener du at det er lurt å kjøpe fond når krona er sterkere og fondene dermed billigere? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: da502...cea

Ikke prøv deg på markedstiming med dine sårbare sparepengene. Du ødelegger din avkastning som regel betydelig.

Har du penger som skal i fond, så kjøper du uansett hva kurs du får.

Har du penger som skal ut av fond så selger du uansett hva kurs du får.

Det er tiden mellom kjøp og salg som er avgjørende. For globale i indeksfond bør den være 15 år eller mer.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Schmuhu said:

Det du beskriver kalles en rentetrapp. Det er veldig lurt å ha og det virker som om du har knallkontroll på det. Det er godt mulig at du burde justere litt på risokoviljen og risikoevnen din. Kommer tilbake til det.

En klassisk rentetrapp er gjerne beskrevet slik:

1) Buffer tilsvarende 3 mnd. lønn bør alltid være tilgjengelig på en sparekonto. Gir nesten ingen avkastning men er tilgjengelig når du trenger det.

2) Risikofri formuebygging. Her benyttes det gjerne fastrentekontoer med ulik løpetid. Du får litt mer avkastning mot at du låser pengene. 

3) Risikabel formuebygging. Her er det gjerne aksjefond og bolig. Legg merke til at disse verdier kan svinge mye i verdi. Du får mye mer avkastning over tid men du må også tåle risikoen at det svinger og at det ikke alltid er like gunstig å hente ut penger.

1) og 2) kalles gjerne kortsiktig sparing mens 3) er langsiktig sparing.

Du har følgende fordeling på din portefølje ut fra hva du delte:

Risikofri: 50k (50%)
Risikodel: 50k (50%)

Det kan beskrives som moderat vekting. 

Hva er tidshorisonten din da? Hva ønsker du å spare til? Når trenger du pengene?

Det er godt mulig at du burde vekte det litt mer defensiv eller offensiv. En moderat vekting er sjelden kost.

Det kommer også litt an på din risikodel. Hvor risikabel er den egentlig? Snakker vi globale indeksfond eller aktive høyrisiko fond?

Schmuhu

Tusen takk for et utfyllende og veldig informativt og klokt svar!

Ja, porteføljen stemmer! 

I tillegg kjøpte jeg bolig i fjor (førstegangskjøp), hvor min del av EK utgjør ca 330 000 (eier 50/50 med samboer). Vi har jo ikke rukket å nedbetale så mye ennå, men håper på prisstigning over tid. Men som du sier, er det jo på lang sikt.

Jeg sparer til større bolig på sikt. Håper å få familieforøkelse en gang, og å få råd til rekkehus og kanskje en hytte en gang i fremtiden. Tidshorisonten er sånn sett ganske langt frem i tid. Så kanskje jeg kan beholde det risikofrie beløpet jeg har nå, men sette sparepenger fremover i risikodelen slik at vektingen over tid blir mer offensiv?

Risikodelen min nå er ikke så risikabel. Jeg har det meste av innskuddet i globalt indeksfond, og et par tusenlapper i noen andre fond (som har middels risiko).

 

 

Anonymkode: da502...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bull, men bedre åspare enn aksjer nå...svenske banker som nordea nordex osv begynner jeg å bli skeptisk til ..iht kollapsene rundt omkring i vesten.. men det ka jo seff være ubegrunnet, men holder en knapp på norskregulerte sparebanker i det lange løp.. som sagt..helt subjektive følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, porteføljen stemmer! 

I tillegg kjøpte jeg bolig i fjor (førstegangskjøp), hvor min del av EK utgjør ca 330 000 (eier 50/50 med samboer). Vi har jo ikke rukket å nedbetale så mye ennå, men håper på prisstigning over tid. Men som du sier, er det jo på lang sikt.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Risikodelen min nå er ikke så risikabel. Jeg har det meste av innskuddet i globalt indeksfond, og et par tusenlapper i noen andre fond (som har middels risiko).

Det er flott med mer informasjon, for da ser jo porteføljen din litt annerledes ut enn først skissert.

Formue: 430k

Risikofri: 50k (12%)
Risokodel: 380k (88%)

Porteføljen kan beskrives som veldig offensiv. Men du har lang horisont og dermed er dette faktisk helt innenfor.

Din risikodel på 380k er delt opp:

bolig: 330k (86%)
global indeksfond: 50k (14%).

Jeg ser bort fra smålappene i andre  fond portefølje. 
 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sparer til større bolig på sikt.

Dette kan tyde på at du ønsker å ta ned risikoen litt. Penger til bolig om 15 år eller mindre tolkes gjerne som kortsiktig sparing. Det er dog veldig konservativ. Kan være spennende å tenke litt på likevel.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kanskje jeg kan beholde det risikofrie beløpet jeg har nå, men sette sparepenger fremover i risikodelen slik at vektingen over tid blir mer offensiv?

Ja, om jeg hadde vært deg så hadde jeg ikke forandret noe som helst. Fordelingen er ok om du selv mener at kun 50k i buffer er forsvarlig for din situasjon.

Nei, jeg hadde ikke gått mer offensiv. Jeg hadde faktisk økt defensiv sparing. Det vil si at jeg hadde spart mindre i fond per måned en stund og spart mer til sparekontoen for p få det mer mot 100k.

Livet skjer og det er fort gjort at en trenger 50k eller 60k til noe, spesielt som boligeier. Da er jo det kjip om en må røre fondet.

Lykke til.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Schmuhu said:

Det er flott med mer informasjon, for da ser jo porteføljen din litt annerledes ut enn først skissert.

Ja, om jeg hadde vært deg så hadde jeg ikke forandret noe som helst. Fordelingen er ok om du selv mener at kun 50k i buffer er forsvarlig for din situasjon.

Nei, jeg hadde ikke gått mer offensiv. Jeg hadde faktisk økt defensiv sparing. Det vil si at jeg hadde spart mindre i fond per måned en stund og spart mer til sparekontoen for p få det mer mot 100k.

Livet skjer og det er fort gjort at en trenger 50k eller 60k til noe, spesielt som boligeier. Da er jo det kjip om en må røre fondet.

Lykke til.

Schmuhu

Takk for enda et bra innspill! Kanskje det er bedre i første omgang å bygge opp den tilgjengelige, risikofrie bufferen. Takk! :)
 

Anonymkode: da502...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for godt svar! 

Mener du at fond nå er overpriset, og at de vil bli rimeligere om ikke så lang tid fordi krona trolig styrkes fremover? Og med det mener du at det er lurt å kjøpe fond når krona er sterkere og fondene dermed billigere? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: da502...cea

Jeg er nå egentlig enig med @Schmuhu i at det er vanskelig å time kjøp og salg av fond. Ofte bommer man, og dette er langsiktige investeringer.

Jeg tenker vel at denne tiden passer det å holde på de fondene man har (gitt at de presterer bra selvsagt), men for egen del har jeg en fordeling på ca 15% aksjer, 25% aksjefond, 20% rentefond og resten i bankinnskudd for tiden. Jeg er ikke motivert for å kjøpe mer aksjer nå (bortsett fra den faste spareavtalen min)

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, isw said:

(...) men for egen del har jeg en fordeling på ca 15% aksjer, 25% aksjefond, 20% rentefond og resten i bankinnskudd for tiden.

Takk for blomstene @isw ;) !

Det var jo spennende at du også deler din portefølje. Jeg lurer på en ting som kanskje kan være spennende. Hvordan vurderer du både risikoen du tar og avkastning du får når det gjelder rentefondet ditt? Hvorfor mener du at den er bedre en banksparing som f.eks. fastrente?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...