Gjest Ananas Skrevet 6. januar 2006 #1 Skrevet 6. januar 2006 Er det mange her som har et aktivt forhold til sin egen mentale helse, og som bruker tid på å holde seg sunn og frisk, psykisk? Nå mener jeg ikke bare det å ha en psykisk lidelse som man prøver å bli kvitt, men sånn generelt. Psykisk helse dreier seg om mye mer enn fravær av diagnostiserbare lidelser. Jeg bruker tid på dette, og finner stor glede og nytte i blant annet acem-meditasjon og å lese selvhjelpsbøker.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 (endret) Jeg føler egentlig at dette går inn under min religiøsitet, som innebærer bla yoga, meditasjon, selvutvikling via verktøy som astrologi og tarot, ritualer for å lette ulike overganger og problemer i livet. Jeg har tidligere hatt psykiske lidelser som jeg også har jobbet meg bort i fra med de samme metodene, og føler at dette også fungerer forebyggende. Endret 6. januar 2006 av Varg-Menja
Gjest Jalileh Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 Ja jo...men jeg har min egen greie. Jeg har det med å psyke meg opp til ting. Jeg fant ut at når jeg klarte å psyke meg selv ned, da burde jeg søren meg klare å psyke meg selv opp også, og det har jeg fått til.
Belit Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 Jeg var mye nedfor og så negativt på alt mulig da jeg var yngre. Så bestemte jeg meg for å se på alle utfordringer og veivalg på den mest mulig positive måten, for å holde kjeft hvis jeg ikke hadde noe positivt å si om en sak eller person, for å ikke bære nag og ikke samle på dårlige minner, og for å telle mine velsignelser ofte. Det funket. Jeg har blitt et helt nytt menneske, og har det naturligvis mye mye bedre både med meg selv og med mine omgivelser!
Gjest riffaboffa Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 Her sto det mye fine råd og tanker, så jeg dytter litt på denne og vil følge med heretter.. Selv går dette med å være aktiv og ta ordentlig tak i min psykiske helse, opp og ned. (Har hatt en del plager.) For tiden arbeider jeg ikke på mitt mest intense - noen ganger tror jeg det riktigste er å la ting hvile litt og jobbe litt på egenhånd.. Andre ganger må/bør ting tas tak i. Men jeg anser at mye av det jeg gjør for en god helse, gjør jeg like mye for min psykiske som min fysiske. Som: -å trene (gjør dette bevisst for å holde på psyken, merker det så utrolig godt i perioder uten trening. Bruker psyken som motivasjon for å trene, hvis jeg ikke har lyst..) -spise sunt (samme argumentasjon som over) -få nok søvn -og som Varg-Menja, så hører noe inn under min religion.. takker mine hjelpere hver kveld for dagen jeg har opplevd, etc. Går gjennom dagen i hodet. Vil ikke legge meg til å sove uten å ha tenkt på et par ting jeg er takknemmelige for (og dette kan man jo gjøre uavhengig om man tror på hjelpere eller ikke). Tenker også at hvis noe vondt skjer, så har det en mening. (Opium for folket, vil noen kanskje si - for meg har det gitt livet mer mening). -og forresten skriver jeg gjerne fem linjer etc dagbok hver dag før jeg legger meg, bare for å få dagen litt ut av hodet og ned på papir.. Dette var det jeg kom på nå.. Tror altså at det jeg gjør for min psykiske helse, ikke kan løsrives fra min helse og mitt velvære for øvrig.
Hu i Svingen Skrevet 9. januar 2006 #6 Skrevet 9. januar 2006 Fysisk treninbg og Omega 3 er mine tips.
karina44 Skrevet 9. januar 2006 #7 Skrevet 9. januar 2006 Jeg har etter mye mas funnet ut en enkel fremgangsmåte for å holde humøret oppe! 1) Hvis jeg er glad og alt sklir lett prøver jeg å unngå negative mennesker! Jeg ringer dem ikke, tar heller ikke telefonen når de ringer. Merker jo at mitt gode humør faller flere etasjer hvis jeg snakker med dem! Det er ikke alle man kjenner som forstår hvor grensene går når det gjelder problemer som en skal belaste andre med. Når jeg selv er i dritthumør passer det derimot kjempebra å snakke med overnevnte personer. Et lite tips!
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2006 #8 Skrevet 9. januar 2006 Tror ikke jeg "jobber" med psyken min, men er jo bevisst på en del ting som gjør livet og psyken bedre; *nok søvn *gode venner *unngå å utsette ubehagelige ting *positiv affirmasjon *moderat trening og ok kosthold *refleksjon, ikke dytte ting under teppet.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 hehe, Karina.. skal ha den i bakhodet..!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå