Gå til innhold

MOVICOL baby 9 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Movicol baby - HARD mage (Forstoppelse)

Jenta vår på 9 mnd har vært hard i magen siden hun var 6 mnd. Hun ble fullammet til hun var 5,5 mnd ca, og etter innføring av fast føde har det blitt sjeldnere og sjeldnere avføring. Hun bæsjer kun små kuler selv, og de gangene hun faktisk får til å gå på do så er det ved at vi holder henne over vasken - da kommer det. 

hun begynte på laktulose når hun 7,5 mnd, det funket de to første dagene - ellers ingen effekt. Det at hun er hard i magen mistenker vi også går utover matlyst. Nå har jeg begynt på jobb, og vi får maks ammet 4 ganger om dagen. Å få i henne mye vann er vanskelig(!) men på en god dag får vi i henne typ 150ml. Fikk henvisning til barnelege for å få en vurdering, men fikk klar beskjed om å begynne med Movicol junior. Barneavdelingen på sykehuset mente at en time hos de var unødvendig da det uansett var det rådet vi ville fått.. 

Noen som har erfaring med movicol eller hard mage generelt?… sitter så langt inne å gi henne avføringsmiddel i en alder av 9 mnd. Hun er forøvrig veldig blid og glad, og sover godt. Virker ikke særlig påvirket av at hun er forstoppet! 

Anonymkode: 78a8c...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min fikk movicol junior når hun var rundt 1 år og brukte dette fast i over to år pga hard mage. Hun ble mye bedre i magen og avføring etter at hun startet med dette. Hun er nå en frisk og aktiv tenåring som ikke har noe problemer med hverken mage eller avføring.
Jeg prøvde både laktulose og maltekstrakt før hun starter opp med movicol, men uten videre effekt. 
Jeg fikk beskjed om at dette var helt uten bivirkninger og ganske ufarlig behandling mot forstoppelse den gang. Som sagt, hun har ikke hatt noe problemer med mage/tarm etter endt behandling. 
 

Anonymkode: 1af6a...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Datteren min fikk movicol junior når hun var rundt 1 år og brukte dette fast i over to år pga hard mage. Hun ble mye bedre i magen og avføring etter at hun startet med dette. Hun er nå en frisk og aktiv tenåring som ikke har noe problemer med hverken mage eller avføring.
Jeg prøvde både laktulose og maltekstrakt før hun starter opp med movicol, men uten videre effekt. 
Jeg fikk beskjed om at dette var helt uten bivirkninger og ganske ufarlig behandling mot forstoppelse den gang. Som sagt, hun har ikke hatt noe problemer med mage/tarm etter endt behandling. 
 

Anonymkode: 1af6a...508

Hvordan kuttet dere ned på det? Kuttet dere bare ut en dag? Var det i samråd ned lege?

Ts: Vår 10 mnd gamle gutt har gått på movicol en måned. Var plaget med forstoppelse og magesmerter siden 5-6 måneder, laktulose hjalp litt og jeg hadde inntrykket av at det ga mer magesmerter så vi kontaktet barnelegen som følger ham opp grunnet melkeallergi og fikk resept. Det endret seg ganske drastisk da vi begynte på movicol så skulle ønske vi hadde fått de tidligere. Nå har han avføring hver dag og gråter ikke når han bæsjer. Før det var det ofte 4-5 dager mellom og jobbet med magen hver eneste dag og gråt masse pga smerter.

Skal sies at han nå har en del magesmerter på natten (luftsmerter) den siste uka, men mistenker at det er melkeallergi og ikke movicol.

Anonymkode: e916c...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har brukt movicol i perioder. Minste fikk det når hun var 7 måneder, eldste var 10mnd. Brukte det en periode hvor magen var hard og væskeinntaket labert, matlysten deres gikk opp når de fikk tømt seg og ikke lengre hadde ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår måtte også ha movicol ein periode. Han bæsja berre små knerter, sånn som jenta di, og ca 2-3 dager mellom en liten. Oppstarten av movicol var forferdelig, første kvelden grått han seg i søvn. Men etter det har alt vore bra! Vi brukte movicol i ca 2 mnd, trappa gradvis ned og har aldri hatt problemer sidan. Veldig glad vi brukte det, og skulle gjorde det før! 

Anonymkode: ea72b...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt har gått på movicol siden 8mnd, nå 2 år, etter samråd med lege. 

Anonymkode: fd8c7...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn 1,5 år brukt movicol siden 7 mnd om jeg huske rett. Veldig god effekt av det. Fikk vite av hs i dag av nedtrapping skal gjøres over lang tid, så ikke lurt å bare kutte ut(det merker man jo fort om ikke funker😅). 

Matlyst og søvn ble veldig mye bedre når vi begynte på det 😊

Anonymkode: 5ab50...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har brukt det i 2 år. Har prøvd å trappe ned, men det fungerer ikke. Heller gi movicol enn at barnet skal ha vondt tenker jeg 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...