Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør ettersom jeg ble bedt om å forklare det, men hvordan skal jeg anvende alle 7 rettskilder. Hvilke eksempler er det i for eksempel rettspraksis og sedvaner? Har fått med meg at lovtekster er den aller viktigste, og er da selve teksten i lovboka, men hva mer enn det? Noen som går jus/erjuris                              

Anonymkode: 4bdff...b6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? 

Tenker du hvilke rettskilder som finnes?

Anonymkode: d9ec7...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Lovtekst

forarbeidere

høyesterettspraksis

forvaltningspraksks 

rettspraksis 

internasjonal praksis

reelle hensyn 

muligens juridisk teori 

Forskrifter

?? 

Anonymkode: 7eac5...36f

Skrevet

... og rundskriv

Skrevet

En rettskilde er noe som bidrar til å gi deg svaret på et juridisk spørsmål

Et juridisk spørsmål kan for eksempel være: Er dette testamentet gyldig? Hvor finner man svaret på dette? Arvelovens bestemmelser om testamenter gir deg normalt svaret, men noen ganger finner man ikke svaret ved å slå opp i den relevante loven fordi den mangler en bestemmelse som omhandler spørsmålet, eller bestemmelsene i loven er uklar. For eksempel kan et testament mangle vitner, og da er det normalt ugyldig, men loven har et unntak om såkalte nødtestamenter. Arveloven § 46 sier at "Hvis farlig sykdom eller annet nødstilfelle hindrer noen fra å opprette testament etter § 42, kan han eller hun likevel opprette gyldig testament ved at det opprettes muntlig for to vitner som er til stede sammen. Vitnene bør straks sette opp testamentet skriftlig og skrive på testamentet hva som hindret opprettelse av testament etter § 42. Hvis det er umulig for testator å opprette testament med vitner, kan testator likevel opprette gyldig testament med et dokument som han eller hun underskriver alene. Testament etter første eller annet ledd er ikke lenger gyldig når testator i tre måneder etter at testamentet ble opprettet, ikke har vært hindret i å følge reglene i § 42."

Hva ligger i uttrykket "farlig sykdom eller annet nødstilfelle"? Det presiseres ikke i lovteksten. For å finne svaret kan man undersøke i lovens forarbeider. Det vil si de dokumentene som er resultatet av arbeidet som lovgiver gjorde før loven ble vedtatt. Der kan det gå fram hva Stortinget har ment. Altså kan lovens forarbeider være en rettskilde.

Domstolene tar stilling til søksmål når noen bringer en tvist om et juridisk spørsmål inn til behandling, for eksempel om et bestemt testament er gyldig. Da må dommerne leite i rettskildene for å finne svaret. En dom som behandler et juridisk spørsmål, inneholder informasjon om hvordan rettstilstanden er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...