AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #21 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vil noen dele erfaringer med foreldrepermisjon som ble nogenlunde likt fordelt mellom mor og far? Var dere fornøyd med løsningen? Hvor gammel var baby da mor dro tilbake til jobb? Hvordan løste dere det med amming / mating da far startet sin permisjon? Og hvordan opplevdes det for mor å være borte fra baby til å begynne med? Anonymkode: 7282f...298 Vi har for så vidt delt cirka likt totalt sett for de 4 barna. Men med nr 1 så hadde ikke selvstendig permisjonsrett kommet for far når mor studerer, så da tok jeg 80 % mens han tok 20 % prosent ulønnet permisjon. Med nr 2 og nr 3 så tok han hele permisjonen (etter de første 6 uker), og med nummer 4 så tok jeg alt. Som sagt dette var før det hadde kommet regel om at mor og far måtte ha så og så mange uker. Det forenklet nok det hele at jeg var student da jeg fikk alle 4. Amming er oppskrytt, så det var aldri sånn at jeg "måtte" være hjemme for å amme. Men jeg pumpet da, slik at vi begge kunne gi dem morsmelk fra flaske. Å være borte fra baby gikk helt fint. Det er jo ikke sånn at man er borte fra dem hele døgnet. Anonymkode: ab380...f49 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #22 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi skal dele nesten likt nå, har termin nå i juni. Jeg skal være hjemme ut Januar, og pappen fra Februar til August! Tror ert blir veldig bra. Jeg liker bedre jobben min enn han gjør 😉 Jeg har bare delammet de 2 første barna, så regner med det blir likt denne gangen. Blir bra barn av MME unger også! Anonymkode: be4c4...eff Vi gjør omtrent det samme som dere; termin i juli og jeg er i perm ut februar. Mannen tar da over fra starten av mars og har permisjon til midten av september. Han tar seg da også av tilvenningen i barnehage fra august og barnet kan ha litt kortere dager i starten mens han fortsatt har perm. Vi synes det er en super ordning for alle tre. Kjempeviktig med tilknytningen mellom pappa og barnet. Jeg har ikke hjemmekontor, men to timer ammefri og kan enten komme sent/gå tidlig fra jobb, eller mannen kan trille opp til jobben min midt på dagen. Totalt har vi én måned ulønnet permisjon, og 100% dekning. Anonymkode: 9361f...1d8 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #23 Skrevet 11. mai 2023 Jeg begynte i jobb da baby var 7,5 mnd så vi delte ikke helt likt men jeg var heller ikke hjemme ett år. Det som var litt dumt her var at mannen ikke hadde like mange å møte i sin perm og var dårligere på å få kontakt selv med folk så han kjedet seg mye mer og barnet fikk kanskje litt mindre morsomme dager pga det, lite sosialisering. Det verste for meg var at jeg fremdeles måtte ta nettene og baby våknet veldig ofte. Selv om mannen forsøkte å ta nettene iblant så var det umulig å sove pga gråtingen. Så jeg sov jo veldig lite (og mannen mente plutselig at den som var i perm trengte mest søvn 🙄) Baby spiste heller ikke nok fast føde til å "klare seg" hele arbeidsdagen min men jeg hadde ammefri og mannen ga MME så akkurat det gikk greit. Men glad jeg hadde kortere dager og mulighet for hjemmekontor for å slippe spreng eller pumping. Tenker at likedeling funker best om det er likedelt fra start. Det var det ikke helt her. Tror det er en del mødre som fortsetter å ta nettene, legger opp til pumping/amming i kombinasjon med jobb osv, ting som fedrene ikke trenger tenke på. Det sagt, jeg syntes det også var veldig fint å komme tilbake på jobb etter 7,5 mnd og var egentlig klar for det Anonymkode: e3ca6...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #24 Skrevet 11. mai 2023 Vi delte likt. Far tok over permisjon da baby var rundt 6 mnd. Det gikk helt fint! Baby var vant med flaske, da jeg delammet og ga mme fra fødsel, og hadde begynt på fast føde da hen var 4 mnd. Spiste allerede ett grøt måltid og hadde såvidt begynt med middagsglass. Selv om du ammer, er det mulig å dele permisjonen likt. Kjenner flere som har gjort det. Det som er viktig for at dere lykkes er at far er på banen fra dag 1. Han kan ikke amme, men han kan bysse, kose, skifte bleie og ellers være nær baby når den ikke blir ammet. Ville gjort det på samme måte igjen! Anonymkode: 302f8...b79 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #25 Skrevet 11. mai 2023 Vi delte likt, men angret fort. Ente med at jeg gikk ut av jobb igjen og rett i ulønnet permisjon. Hverken jeg eller baby var klar og jeg klarte ikke å forutse i graviditeten hvor knyttet man blir. Anonymkode: eb5fc...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #26 Skrevet 11. mai 2023 Nr 1 tok jeg alt. (annen far) Nr 2: jeg var bare hjemme mine 16 uker. Mannen hadde hele felles sin perm. Det var rett og slett fordi det var under covid, og vi hadde flyttet 1.5 time unna og det var ikke så lett å bytte jobb for han, mens jeg som sykepleier fikk jobb på minuttet. Så startet å jobbe rett før han ble 4 mnd, men det gikk veldig bra. Ammet ikke. Nr 3 nå er jeg hjemme i litt over halve fellesperioden, også overtar pappa etter det, så ca likt da. Fungerer veldig bra:) Anonymkode: 11fd9...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #27 Skrevet 12. mai 2023 Takk for alle relevante svar! Veldig kjekt å lese at det er flere solskinnshistorier. Men jeg skjønner også at det ikke passer alle. Og som førstegangsforeldre er det jo ikke helt lett å vite hvordan det blir for oss. Vet noen om det er mulig å gjøre endringer i permisjonsfordelingen underveis, dersom vi ser at det trengs? Eller er man låst når man sender inn den første søknaden til NAV, allerede før babyen er født? Vi har fleksible jobber, så fra deres side skal det gå greit. Anonymkode: 7282f...298
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #28 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for alle relevante svar! Veldig kjekt å lese at det er flere solskinnshistorier. Men jeg skjønner også at det ikke passer alle. Og som førstegangsforeldre er det jo ikke helt lett å vite hvordan det blir for oss. Vet noen om det er mulig å gjøre endringer i permisjonsfordelingen underveis, dersom vi ser at det trengs? Eller er man låst når man sender inn den første søknaden til NAV, allerede før babyen er født? Vi har fleksible jobber, så fra deres side skal det gå greit. Anonymkode: 7282f...298 Du kan helt fint gjøre endringer underveis. Jeg tok et kurs gjennom jobben, og da bare la jeg inn endringen på NAV sine sider uken før kurset. Tror ikke det er endret noe siden 2020 Men jeg hadde allerede delvis jobb,så det var bare å endre litt, sjekk at det fremdeles er mulig hvis du har full permisjon. Anonymkode: c973a...408 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #29 Skrevet 12. mai 2023 Vi delte nesten likt. Jeg begynte å jobbe når baby var 6 måneder. Han hadde begynt med litt fast føde, men han fikk aldri erstatning da jeg fikk pumpet på jobb og ammet når jeg var hjemme. Ammer faktisk ennå og han er 2,5 år. (ikke for å snakke dårlig om erstatning, men for å poengtere at likedeling ikke nødvendigvis påvirker amming) Alt i alt, veldig fornøyd med fordelingen. Jeg likte ikke å være i permisjon og det var fantastisk å begynne på jobb. Far har et veldig tett bånd til barnet og det er virkelig en 50/50 ansvarsfordeling på hjemmefronten. Jeg synes at det var godt at han kunne se hva permisjonen innebar mtp det harde arbeidet som legges ned i den perioden og å oppleve å ha ansvar alene for baby. Nå venter vi tvillinger og jeg planlegger å komme tilbake på jobb enda tidligere.. Så får vi se hvordan det går Anonymkode: 22073...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #30 Skrevet 12. mai 2023 Vi gjorde det med første mann. Jeg var tilbake i jobb når hun var rundt 6-7 måneder. Hadde 1 time ammefri og har fleksitid. Så her ammet jeg når hun våknet til mat på morningen også la jeg henne ned ved siden av pappaen så sov de videre mens jeg dro tidlig på jobb. De pleide å sove en god stund på morningen. Så fikk hun litt fastføde og litt pumpet melk fra kopp. (Tok ikke flaske). Jeg var tidlig hjemme siden jeg dro tidlig. Så de rakk egentlig bare et måltid. Ammet henne så fort jeg kom hjem. De storkoste seg hjemme og jeg syns det var godt å komme meg tilbake på jobb. Var tidlig hjemme så følte ikke jeg gikk glipp av så mye. Nullstress med ammingen. Siden jeg ennå ammet en del på natten holdt produksjonen seg i gang, og ammet henne lenge. Hadde gjort det samme igjen nå. Men pga situasjonen på jobb og potensielt bytte av jobb tar jeg hele fellesperioden denne gang. Anonymkode: 9d570...24e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #31 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for alle relevante svar! Veldig kjekt å lese at det er flere solskinnshistorier. Men jeg skjønner også at det ikke passer alle. Og som førstegangsforeldre er det jo ikke helt lett å vite hvordan det blir for oss. Vet noen om det er mulig å gjøre endringer i permisjonsfordelingen underveis, dersom vi ser at det trengs? Eller er man låst når man sender inn den første søknaden til NAV, allerede før babyen er født? Vi har fleksible jobber, så fra deres side skal det gå greit. Anonymkode: 7282f...298 Man kan fint endre på fordeling, søke utsettelser eller annet. Eneste man ikke kan velge å endre er 80% eller 100% der er man låst. Anonymkode: 9d570...24e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #32 Skrevet 12. mai 2023 Vi hadde tenkt til det med yngste, men det gikk ikke i praksis. Hun tok ikke flaske eller kopp, selv om vi introduserte dette tidlig. Var også veldig treg med fast føde. Når jeg kom hjem var hun derfor helt på felgen og hang på puppen. Var også mye våken for å spise på natt. Så det var rett og slett ikke verdt det og jeg trappet ned på jobb til hun spiste mer fast føde. Eldste tok både smokk, flaske med både mme eller morsmelk med en gang, så to ganske ulike erfaringer der altså. Anonymkode: 39e65...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #33 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for alle relevante svar! Veldig kjekt å lese at det er flere solskinnshistorier. Men jeg skjønner også at det ikke passer alle. Og som førstegangsforeldre er det jo ikke helt lett å vite hvordan det blir for oss. Vet noen om det er mulig å gjøre endringer i permisjonsfordelingen underveis, dersom vi ser at det trengs? Eller er man låst når man sender inn den første søknaden til NAV, allerede før babyen er født? Vi har fleksible jobber, så fra deres side skal det gå greit. Anonymkode: 7282f...298 Det er veldig fleksibelt. Jeg endret det både før og etter babyen ble født. Og begynte før jeg planla til og med. Mange vet også ikke at man kan faktisk endre det uke til uke, hvis man har jobbet mer eller mindre, må man bare melde det inn til NAV, så justerer de permisjonstiden. Anonymkode: 8338f...cfa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå