Gå til innhold

Erfaringer med likedelt permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil noen dele erfaringer med foreldrepermisjon som ble nogenlunde likt fordelt mellom mor og far?

Var dere fornøyd med løsningen? Hvor gammel var baby da mor dro tilbake til jobb? Hvordan løste dere det med amming / mating da far startet sin permisjon? Og hvordan opplevdes det for mor å være borte fra baby til å begynne med? 

Anonymkode: 7282f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi måtte være hjemme til barnet var 15 måneder gammel, og delte likt i tid hjemme (dvs jeg fikk nesten hele fellesperioden og mannen min måtte ta litt ulønnet permisjon). Jeg begynte å jobbe da babyen var 7,5 mnd gammel. Jeg delammet da, og ammet egentlig bare morgen og kveld, og av og til på natta. Så det var ikke noe problem at jeg begynte å jobbe med tanke på å få i barnet mat. Jeg hadde en veldig fin permisjon, men syntes likevel det var fint å begynne å jobbe igjen. Ikke minst var det veldig fint å gi stafettpinnen videre og la pappaen overta ansvaret på hjemmebane. Med tanke på det forholdet de fikk av å være hjemme lenge sammen, og hvor dreven han ble, er jeg utrolig glad for at vi delte tiden hjemme likt. 

Anonymkode: 344b4...906

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte permisjonene ca likt. Var hjemme på fulltid i ca 8 mnd, og deretter var det fars tur.
Det gikk veldig greit med amming, og når jeg var borte fikk baby vann, grøt og annen mat.
Det var deilig å komme på jobb, og ha kroppen sin for seg selv noen timer, men også å ha voksne folk å snakke med om helt vanlige ting. Det var også deilig å komme hjem om ettermiddagen, og amme baby i sofaen mens far lagde middag.
Husker det generelt som en god tid. Vi hadde ca 15 mnd permisjon per barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann delte vi nesten likt. Jeg begynte å jobbe da babyen var 6,5 mnd. Mannen var da hjemme i ca. 5 mnd.

Jeg synes det var krevende. Babyen savnet meg mye. Han var veldig krevende med soving (langt utenfor normalen), og de første ukene klarte ikke far å få babyen til å sove mens jeg var på jobb. Babyen brukte lang tid på å lære å spise og åt veldig lite da jeg gikk tilbake i jobb. Jeg klarte ikke pumpe, og babyen likte ikke mme. Han fikk omtrent bare i seg vann mens jeg var på jobb. Jeg hadde ammefri på slutten av arbeidsdagen, og ammet masse når jeg kom hjem, om kvelden og natta og tidlig morgen før jeg dro.

Jeg angrer mye på at vi delte permisjonen som vi gjorde. Med andremann tok jeg hele fellesdelen og en måned ulønnet permisjon. Far tok sin del og en måned oppspart ferie/avspasering/ulønnet. Med tredjemann tok jeg hele fellesdelen og fire måneder ulønnet permisjon, og mannen tok sin del pluss fire uker oppspart ferie/avspasering/ulønnet. Skulle definitivt ønske vi hadde gjort det med de to første barna også.

 

Anonymkode: 3e963...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde pga. fødselsdepresjon hos meg. Angrer ikke, å få begynne på jobb igjen gjorde at jeg hatet livet litt mindre. Jeg ammet ved anledning, pumpet litt og så fikk ungen også noe erstatning. Og ellers godt i gang med fast føde så det gikk bra. 

Anonymkode: e8e8e...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gjort det. Babyer trenger mammaen sin! Pappa blir tidsnok like viktig som mor. Det første året er babyen et spedbarn. De trenger puppen og nærheten til mor. Tenk deg godt om! 

Anonymkode: 942f3...970

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle dere som har gitt relevante svar om deres egne erfaringer! 

Anonymkode: 7282f...298

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første 5 månedene 100%, og begynte å jobbe 50% når baby var 5 mnd og far tok 50% perm. Vi fikk være hjemme med baby til hun begynte i barnehage når hun var 1 år. Da gikk hun korte dager for far var i 50% permisjon i noen måneder lenger. Hadde gjort det igjen! Det var en kjempefin balanse og overgang til hverdagen for oss alle, og babyen fikk ha oss begge og knytte sterke bånd med begge. Kunne egentlig tenkt meg å begynt å jobbet litt før så vi fikk bittelitt lenger permisjon. 

Anonymkode: 8338f...cfa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ville aldri gjort det. Babyer trenger mammaen sin! Pappa blir tidsnok like viktig som mor. Det første året er babyen et spedbarn. De trenger puppen og nærheten til mor. Tenk deg godt om! 

Anonymkode: 942f3...970

Uenig. En far er også en omsorgsperson og babyen kan få mye nærhet fra far. Det som var riktig for deg, er ikke riktig for andre. Ts, gjør det som føles riktig ut for deg og din familie! 

Anonymkode: 8338f...cfa

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ville aldri gjort det. Babyer trenger mammaen sin! Pappa blir tidsnok like viktig som mor. Det første året er babyen et spedbarn. De trenger puppen og nærheten til mor. Tenk deg godt om! 

Anonymkode: 942f3...970

Jeg ammer ikke, så her får babyen like mye nærhet fra pappaen sin. 

Anonymkode: cd6b7...2b1

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på midten hvor vi tar 6 mnd. Har to timer ammefri og pumpet også på jobb mens jeg jobber slik at babyen har mat til et måltid midt på dagen dagen etter. Vi har delt ansvaret siden dag 1 og pappa er like mye omsorgsperson som jeg er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte 50/50. Veldig glad for at vi tok det valget. Pappa og barnet har en like nær relasjon som meg og barnet. På tidspunktet jeg begynte igjen i jobb startet ammevegringen til barnet, så vi gikk over til flaske. Opplevde ingen utfordringer.

 

Jeg syns dessuten permisjon var rimelig kjedelig og ganske kjipt. Deilig å kunne dele.

Anonymkode: 90cb1...c3c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle dele nesten 50/50, men sånn ble det ikke. Jeg ble sykemeldt i min permisjon fordi jeg var utslitt med en kolikkunge som ikke sov. Dermed var mannen med oss i flere måneder og siden sykemeldinger gikk i ferien min i fjor fikk jeg tatt den igjen i slutten av min permisjon i tillegg til at jeg "tok" flere av fellesukene fordi starten hadde vært så tøff. Det tok også mye lengre tid før jeg kom meg både fysisk og psykisk enn det jeg hadde trodd.

Babyen vår hadde fortsatt mye plager da jeg begynte i jobb, men han var på bedringens vei og ting er enklere nå. Jeg unner pappaen en fin permisjon, men kjenner på at jeg er "snytt" for denne magiske barseltiden mange snakker om, og hadde jeg valgt om igjen hadde jeg tatt mer permisjon ulønnet. I tillegg gikk innføring av fast føde veldig tregt selv om vi begynte flere måneder før far skulle ut i perm, så han fullammet nesten enda da jeg begynte i jobb, han drikker lite vann og ble plutselig vanskelig med flaske da jeg begynte på jobb, så det har vært et stressmoment.

Når det er sagt så er det sykt digg å være på jobb igjen og snakke med voksne mennekser om andre ting en bleier og våkenetter. 

Anonymkode: addd5...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet på jobb da baby var nesten 6 mnd, jobbet gradert i 3 mnd og deretter fullt. Vi har delt fellesperioden likt. Var litt travelt første måneden, men etter innføring av mer fast føde kom nattesøvnen til baby seg og det ble mye bedre. Vil anbefale å starte tidligst ved 7 mnd sånn sett, siden man kan starte avvenning fra nattamming ved 6 mnd. (Vi bor i liten leilighet, så om far skulle gitt flaske på natt ville jeg uansett våkna av gråt - har man bedre plass vil det kanskje være lettere). Var fint å dele litt på permisjonen en periode synes jeg, så ble det ikke veldig brå overgang for noen😊 

Anonymkode: 8cb2b...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ville aldri gjort det. Babyer trenger mammaen sin! Pappa blir tidsnok like viktig som mor. Det første året er babyen et spedbarn. De trenger puppen og nærheten til mor. Tenk deg godt om! 

Anonymkode: 942f3...970

Dette er så lite hjelpsomt. Ta formaningene og dine personlige meninger om hva andre burde gjøre og hva babyer trenger et annet sted. TS spurte etter erfaringer.

Anonymkode: 0b343...b79

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet deltid fra hjemmekontor etter 3 mnd, og var tilbake i full jobb ved 7 mnd (ikke hjemmekontor). Det var helt perfekt for oss, ville gjort akkurat det samme igjen! Barnet spiste greit med mat og litt pumpemelk, og med amming morgen og ettermiddag, kveld og natt gikk de timene hjemme helt fint.

Anonymkode: c973a...408

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi delte felleskvoten likt og har 80 % uttak så fikk ca 6 mnd hver med barnet. Far har nettopp begynt sin permisjon nå for noen uker siden og det går veldig bra. Mentalt er det godt for meg å få kommet meg på jobb igjen, og jeg ser at han og baby stortrives hjemme sammen. Hun får grøtmåltider, frukt, og smaksprøver gjennom dagen, og jeg har også to timer ammefri, så begynner på jobb litt senere og går litt før. Har hjemmekontor 2-3 ganger i uka også. 

Anonymkode: df8a9...cd4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for den pokkers ammingen skulle vi også delt 50/50. 

Jeg startet i jobb igjen da ungene var 8 mnd begge gangene. Da spiste de såpass mye fast føde at det gikk greit at jeg ammet før jeg dro på jobb, og dro hjem en time tidligere (ammefri) for å amme.

Å pumpe på jobb hadde vært helt umulig, og også uaktuelt at far skulle måtte drasse med seg babyen til min jobb for at jeg skulle amme (og hadde brukt hele ammefrien på reising om jeg skulle reist hjem for å amme). 

Her var det utfordrende at babyen våknet og måtte ha mat i 4-tiden hver natt. Det ble veldig lite søvn. 

Anonymkode: 44bf0...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal dele nesten likt nå, har termin nå i juni. Jeg skal være hjemme ut Januar, og pappen fra Februar til August! Tror ert blir veldig bra. Jeg liker bedre jobben min enn han gjør 😉 Jeg har bare delammet de 2 første barna, så regner med det blir likt denne gangen. Blir bra barn av MME unger også! 

Anonymkode: be4c4...eff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte permisjonen 50/50 med andre barnet. Jeg hadde to timer ammefri per dag. Gikk veldig fint. 

Anonymkode: 2e271...c7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...