AnonymBruker Skrevet 10. mai #1 Del Skrevet 10. mai Hei, er det noen her inne som har valgt å kjøpe solcellepanel til sin bolig? Vi vurderer det, er usikker på om det er «verdt» det. Beregninger kostnadene til 200-250.000,-. Det føles mer naturlig å bruke pengene på å renovere to bad. Økte solceller verdien på boligen? Vil gjerne høre andres erfaring 🙂 Anonymkode: cd46d...7c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10. mai #2 Del Skrevet 10. mai Ja. Du får ikke mye bad for 200k. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, er det noen her inne som har valgt å kjøpe solcellepanel til sin bolig? Vi vurderer det, er usikker på om det er «verdt» det. Beregninger kostnadene til 200-250.000,-. Det føles mer naturlig å bruke pengene på å renovere to bad. Økte solceller verdien på boligen? Vil gjerne høre andres erfaring 🙂 Anonymkode: cd46d...7c5 Hvis målet ditt er verdiøkning gjør du ingen av delene. Økonomer sier solceller lønner seg over tid, men det er endel usikkerhet. Renovasjon av bad gir stort sett ikke samme verdiøkning som investeringskostnaden, for det er dyrt og kjøpere kan ha helt annen smak enn deg. Personlig skulle jeg gjerne gjort begge deler, nytt bad fordi jeg liker å ha det fint og solceller for miljøet og lavere strømregninger. Men jeg er ikke sikker på om noe av det er den beste investeringen. Anonymkode: 9351e...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, er det noen her inne som har valgt å kjøpe solcellepanel til sin bolig? Vi vurderer det, er usikker på om det er «verdt» det. Beregninger kostnadene til 200-250.000,-. Det føles mer naturlig å bruke pengene på å renovere to bad. Økte solceller verdien på boligen? Vil gjerne høre andres erfaring 🙂 Anonymkode: cd46d...7c5 Du får ikke renovert to bad for 250 000kr. Du får gjort noe overflatisk flikking for at de skal se bedre ut, ikke noe annet. For å regne ut om det lønner seg må du regne ut forventet effekt, hva du kan få betalt for å selge strøm til nettet i perioder med høy produksjon, og hvor lang tid det vil ta før anlegget er nedbetalt. Anonymkode: cd4d3...a2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 10. mai #5 Del Skrevet 10. mai Solceller øker ikke verdien på huset, men du sparer en del penger, spørs hvor bra strømnettet er hvor mye du sparer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Del Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis målet ditt er verdiøkning gjør du ingen av delene. Økonomer sier solceller lønner seg over tid, men det er endel usikkerhet. Anonymkode: 9351e...291 Vel, jeg har lest denne artikkelen og blir enda mer usikker, for den sier 14% https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/hvor-mye-mer-blir-huset-verdt-med-solceller/ AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du får ikke renovert to bad for 250 000kr. Du får gjort noe overflatisk flikking for at de skal se bedre ut, ikke noe annet. For å regne ut om det lønner seg må du regne ut forventet effekt, hva du kan få betalt for å selge strøm til nettet i perioder med høy produksjon, og hvor lang tid det vil ta før anlegget er nedbetalt. Anonymkode: cd4d3...a2f Jeg har nylig totalrenovert et hus så jeg vet utmerket godt at det er mulig å renovere bad for en gitt sum. Spørsmålet er jo hva som gir best avkastning på boligverdien. Vi betaler også anlegget ned fra egen lomme, så ingen lån vil tas dersom vi går for solcellepanel på taket. trøndermann38 skrev (6 timer siden): Solceller øker ikke verdien på huset, men du sparer en del penger, spørs hvor bra strømnettet er hvor mye du sparer. Se link ovenfor i innlegget. TS Anonymkode: cd46d...7c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann12345 Skrevet 22. mai #7 Del Skrevet 22. mai Nei. Solcelle-panel er styrete om vinteren om du skal fjerne snø hele tiden, og dere tjener det ikke inn før om flere ti år. Vill nesten du investerer bedre på å lage en super kjøkkenhage og aldri kjøpe grønnsaker igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Del Skrevet 22. mai Solceller er kanskje bra i Spania. Her er det lite sol, mye regn, snø og annet som hindrer produksjon. Selv på hytta bruker vi max 200-500,- pr mnd i strøm. Anlegg koster fra 150.000,- Anonymkode: cd07d...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Del Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Solceller er kanskje bra i Spania. Her er det lite sol, mye regn, snø og annet som hindrer produksjon. Selv på hytta bruker vi max 200-500,- pr mnd i strøm. Anlegg koster fra 150.000,- Anonymkode: cd07d...487 Dette stemmer ikke. De produserer bedre ved lave temperaturer, og de fungerer selv når det er overskyet. Norske vinterdager med skarp sol og bitende kulde er helt topp. Anonymkode: c929a...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Del Skrevet 22. mai 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. De produserer bedre ved lave temperaturer, og de fungerer selv når det er overskyet. Norske vinterdager med skarp sol og bitende kulde er helt topp. Anonymkode: c929a...9ce Sprøyt. Om vinteren er det ofte max 2-3 timer sol hvert døgn. Tror du vi kan slå spania i produksjon. Hva med snø på panelene? Anonymkode: cd07d...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #11 Del Skrevet 22. mai Jeg tror solcellepaneler i beste fall er "nice to have" og at det ikke øker boligverdien nevneverdig slik det er i dag. Det er jo kun en liten nisje av folk som "driver" med solcelleanlegg. Mulig det er bedre marked sør i landet, men fra Trondheim og nordover tror jeg folk nesten er like usikre på vedlikeholdskostnader og problemer som kan oppstå, enn de er sugne på å spare strøm/selge strøm fra egne solcellepaneler. Været er jo ikke helt på vår side. I tillegg er jo ikke strømprisene særlig avskrekkende. Altså: skal du bo der, gjør hva f du vil. Er det for å selge, ville jeg heller satset på andre ting. Anonymkode: d7de1...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Del Skrevet 11. august Hei, jeg har tittet litt rundt på nettet nå og fant denne posten, så tenkte jeg kunne låne denne, vurderer selv også solceller på taket. Er det noen som har erfaring med solceller fra følgende leverandører? Den Grønne Mølle - https://www.solcellertiltaket.com/ eller Sparelys - https://www.sparelys.no/ alle tips mottas med takk... Anonymkode: cd730...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå