Gå til innhold

Konfirmasjon - uerfaren med selskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon på lørdag, og jeg har begynt å tenke mye på hvordan de forskjellige tingene gjøres.

1. Skal kransekaken stå på bordet med konfirmanten? Og skal den deles opp til kakene?

2. Er det rart med eget bord til kaffe, 1,5 liters flasker brus, Farris, vann o.l? Slik at gjestene forsyner seg selv? Gjerne med en skål med Twist ved siden av? Eler småflasker på bordet?

3. Skal konfirmanten forsyne seg først? Og hvilken rekkefølge etter det? 

4. Er det greit å ønske velkommen til bords og kun si et par ord? Vi er ingen talerfamilie, og det er stort sett ikke svigerfamilien heller. Vet at de fleste kun er interessert i å spise og snakke sammen.

5. Skal gjestene få kaffe før middag, eller kun til kakene, eller allerede i pausen mellom mat og kaker?

6. Hvor lenge vente mellom mat og kaker? Og hva gjør gjestene i mellomtiden?

Huff, gruer meg så sinnsykt, fordi jeg har så liten erfaring med slike selskaper og mange av gjestene våre «gjør slik til dagen». Ikke at de er så fine på det, men jeg føler meg helt lost her.

Noen som kan gi meg noen tips? 😊

Anonymkode: ce156...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg ville hatt ett kakebord og latt kransekake stå der. Den skal ikke deles opp på forhånd. 

2. Smak og behag. Jeg er vant til at drikke står på bordet, spes under middagen. Mens kaffe står på kakebordet. 

3/4. Er vant til at foreldrene ønsker velkommen til bordet, og da sier noe om at konfirmanten kan gå først, så det og det bordet feks.. 

5. Jeg er vant med kaffe til kakene. 

6. En liten stund i mellom. Da kam man ta.luft. barn kan leke, og man kan snakke med familiemedlemmer man sjeldent ser. Kanskje få ett par ord med konfirmanten. 

Anonymkode: 0e1ae...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall greit å ha drikke på bordet der man spiser, ellers vil det vel bli et evig styr med folk som reiser seg opp og setter seg og går fram og tilbake for å hente seg drikke. Og tenk på unger som begynner å skjenke seg brus selv av flasker de ikke klarer å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle kakene på samme bordet. Heller hatt en litt større blomsteroppsats på bordet der konfirmanten sitter. 
 

Har laget eget bord for drikke, men flaskene/ kaffekanner blir alltid tatt med på bordet. Sånn sett kan du like gjerne sette de på bordet. Har hatt store flasker. 

Jeg har latt konfirmanten og nærmeste familie forsyne seg først, så bare byttet på hvilket bord som fikk forsyne seg først av mat og kaker. 
 

Vi er heller ikke noe flink på taler, så jeg ønsket alle velkommen, takket for at de ville komme å feire konfirmanten med oss og ba de ta plass. De som var invitert hadde fått beskjed om at de gjerne måtte holde tale om de ønsket.
 

Jeg har servert kaffe med det samme folk kom fra kirken. Det tar gjerne litt tid før alt er i orden, og da er det greit med en kopp kaffe. Har brukt å satt ut litt stoler langs veggene da vi har en del eldre folk i familien. Ingen vil sette seg ved bordene.

Vent lengst mulig med kakene. Folk er gjerne mett av maten. Og dropp dessert, evt sett den på kakebordet. 
Ta bilder, gå rundt å snakk med gjestene, rydd matbord, vask litt kopper… Gjestene underholder seg selv med prat. 
 

Og husk å puste! Det er tross alt bare venner, familie og folk som vil deg vel som er rundt dere denne dagen😊

Lykke til😊

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kransekaken settes frem sammen med den andre kaken(e) etter middag/lunsj. Når gjestene forsyner seg med kake bryter man opp de nederste tingene og legger de rundt resten av kransekaken. Fyll på etterhvert med oppdelte ringer (nedenfra).

2. Til kake /kaffe kan gjerne brus/vann etc stå sammen med kaffe på siden av kakebordet / et eget bord. Man kan forsyne seg selv av kald drikke til kaffe (men til hovedmåltidet kan drikken serveres eller stå på bordet).

3. Skal konfirmanten forsyne seg først? Ja, det er hyggelig. Og kanskje besteforeldre etter det?

4. Talen til mor / far kan godt være kort, velkommen osv, men dere bør si noen hyggelige ord til og om konfirmanten. Slik at det er en tale, selv om den er kort. Mange velger å vise noen bilder fra oppveksten på en storskjerm. Gjerne bilder der gjestene er med (ferie til onkel Geir når konfirmanten var 4 år osv).

Konfirmanten bør også si noe, selv om det er utenfor komfortsonen. Synes jeg. Feks nevne alle gjestene, og si noe hyggelig til hver av dem.

5. Det er ok å vente med kaffen til kake/kaffe.

6. Hvor lenge vente mellom mat og kaker? Det er her man håper på fint vær, så gjestene kan mingle og prate ute. Mens bord ryddes og kake settes frem etterhvert. En time kanskje? Med mindre middag har vært veldig lang og noen snart må dra, da bør de få kaffe og kake før de drar..

Kanskje konfirmanten pakker opp gaver i denne pausen?

Det blir en fin dag! 

Anonymkode: ce156...f24

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere alle 🌸

Her var gode og konkrete tips, som jeg tar til meg fra dere alle! Kjenner meg tryggere nå :)

Og, ja, det er jo bare folk vi kjenner godt :) 

 

Anonymkode: ce156...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi skal ha konfirmasjon på lørdag, og jeg har begynt å tenke mye på hvordan de forskjellige tingene gjøres.

1. Skal kransekaken stå på bordet med konfirmanten? Og skal den deles opp til kakene?

2. Er det rart med eget bord til kaffe, 1,5 liters flasker brus, Farris, vann o.l? Slik at gjestene forsyner seg selv? Gjerne med en skål med Twist ved siden av? Eler småflasker på bordet?

3. Skal konfirmanten forsyne seg først? Og hvilken rekkefølge etter det? 

4. Er det greit å ønske velkommen til bords og kun si et par ord? Vi er ingen talerfamilie, og det er stort sett ikke svigerfamilien heller. Vet at de fleste kun er interessert i å spise og snakke sammen.

5. Skal gjestene få kaffe før middag, eller kun til kakene, eller allerede i pausen mellom mat og kaker?

6. Hvor lenge vente mellom mat og kaker? Og hva gjør gjestene i mellomtiden?

Huff, gruer meg så sinnsykt, fordi jeg har så liten erfaring med slike selskaper og mange av gjestene våre «gjør slik til dagen». Ikke at de er så fine på det, men jeg føler meg helt lost her.

Noen som kan gi meg noen tips? 😊

Anonymkode: ce156...f24

1. Kransekaken er ikke noe annerledes enn vanlige kaker. Den står på kakebordet. Den deles ikke opp. 

2. Nei? Det er det vanligste. Man har eget kakebord, og setter drikken lett tilgjengelig på siden. Gjestene står i kø og forsyner seg selv. Å prøve ås ette kakene på bordet er jo bare tull, da blir det bare kaos med å sende hit og dit, og veldig forstyrrende. Ikke småflasker på bordet. Det er irriterende når onkel Tore tar den eneste Pepsien i rekkevidde, og så føler man seg frekk om man går bort og tar pepsien fra "Noen andre" sin klynge. Ha drikken på kakebordet, eller et eget drikkebord. 

3. Konfirmanten forsyner seg først. Deretter tar man det som det kommer. Gjerne naturlig å si at vi starter på denne enden av bordet, så ikke alle stormer til samtidig. Og så starte på andre siden av bordet når det er kaker. 

4. Helt fullstendig ok å bare si noen ord. Hater taler. 

5. Kaffe kommer etter middagen, ikke før. Man kan gjerne sette frem kaffen umiddelbart etter middagen, så folk kan forsyne seg selv. 

6. Ikke mer enn to timer, maks. Gjestene mingler og småprater. 

Har vært i ørten konfirmasjoner, og det er sånn det foregår i samtlige jeg har vært i. 

Anonymkode: 8dff8...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha konfirmasjon på lørdag. Lykke til forresten!

1. Skal kransekaken stå på bordet med konfirmanten? Og skal den deles opp til kakene?

Vi skal ha den på kakebordet. Den deles ikke opp.

2. Er det rart med eget bord til kaffe, 1,5 liters flasker brus, Farris, vann o.l? Slik at gjestene forsyner seg selv? Gjerne med en skål med Twist ved siden av? Eler småflasker på bordet?

Det er ikke rart, men det blir fort upraktisk om mange mennesker skal reise seg igjen og igjen under måltidet for å hente seg mer drikke. Mens vi spiser middag skal vi ha vann, brus o.l. stående på bordene. Kaffen lar vi derimot stå på kakebordet slik at folk forsyner seg med kaffe der. Man drikker ikke like mye kaffe og forsyner seg sjeldnere så det går fint. Vi bruker store flasker, rett og slett fordi det er rimeligere og vi ikke ser noen grunn til å bruke mer penger på samme drikke bare i mindre flasker. VI skal ha en skål Twist på kakebordet.

3. Skal konfirmanten forsyne seg først? Og hvilken rekkefølge etter det? 

Konfirmanten forsyner seg først og deretter gjestene. Foreldrene (altså vert(inn)ene forsyner seg sist.

4. Er det greit å ønske velkommen til bords og kun si et par ord? Vi er ingen talerfamilie, og det er stort sett ikke svigerfamilien heller. Vet at de fleste kun er interessert i å spise og snakke sammen.

Ja, det er det absolutt. Personlig synes jeg én av foreldrene bør holde en liten tale til konfirmanten og konfirmanten selv bør også reise seg og si takk for gavene og takk for at gjestene kom. Jeg vet en del er sterkt uenig med meg i det (eller så er det bare typisk KG å si seg uenig), men jeg mener det er en del av pakken og en konfirmant er snart voksen og bør klare å si noen få ord til det som er hans/hennes nærmeste familie (og jada, forutsatt at de ikke sliter med angst eller noe annet som gjør dette vanskelig, jeg har selvfølgelig forståelse for det). 

5. Skal gjestene få kaffe før middag, eller kun til kakene, eller allerede i pausen mellom mat og kaker?

Vi serverer kaffe til kakene, ikke før, men det kan dere gjøre som dere vil. 

6. Hvor lenge vente mellom mat og kaker? Og hva gjør gjestene i mellomtiden?

En times tid tenker jeg. I mellomtiden kan folk gå ut og trekke frisk luft, mingle og prate litt med noen man ikke satt til bords med. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (22 minutter siden):

 

2. Er det rart med eget bord til kaffe, 1,5 liters flasker brus, Farris, vann o.l? Slik at gjestene forsyner seg selv? Gjerne med en skål med Twist ved siden av? Eler småflasker på bordet?

Det er ikke rart, men det blir fort upraktisk om mange mennesker skal reise seg igjen og igjen under måltidet for å hente seg mer drikke. Mens vi spiser middag skal vi ha vann, brus o.l. stående på bordene. Kaffen lar vi derimot stå på kakebordet slik at folk forsyner seg med kaffe der. Man drikker ikke like mye kaffe og forsyner seg sjeldnere så det går fint. Vi bruker store flasker, rett og slett fordi det er rimeligere og vi ikke ser noen grunn til å bruke mer penger på samme drikke bare i mindre flasker. VI skal ha en skål Twist på kakebordet.

 

Er ikke helt enig med å ha store 1,5 liters flasker stående på bordet. Det er ofte svært dominerende. Hvis man absolutt skal ha brus på bordet så er det bedre med små bokser. 

Karaffel med vann kan man ha bordet, men man trenger ikke mange av disse. 1 karaffel per 8 til 10 gjester. 

Anonymkode: c542b...170

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kransekaken står på kakebordet sammen med de andre kakene. Hos oss er det vanlig å ha en sånn liten figur på toppen, så konfirmanten får toppen før resten forsyner seg.

2. Til kakene kan godt drikkevarene stå på et eget bord. Til middagen har vi småflasker eller bokser med brus og vannmugger på bordene.

3. Konfirmanten forsyner seg først hvis det er koldtbord, og først av kakebordet. Blir servert først hvis det er vanlig middag. Etter konfirmanten følger faddere, besteforeldre, nærmeste familie osv.

4. Helt greit. Kanskje en av fadderne, eller kanskje konfirmanten selv, vil ta på seg å takke for maten etter middagen? Trenger ikke si mer en et par setninger. I den siste konfirmasjonen jeg var, var det konfirmanten som takket for maten, en kort tale der han takket gjestene for at de kom og for gavene, og takket foreldrene for at de arrangerte selskapet. Og han er den mest sjenerte 15-åringen jeg vet om. Konfirmantens mor ønsket velkommen, og sa litt om menyen og hvilken rekkefølge de forskjellige bordene skulle forsyne seg.

5. Vi serverer kaffe til desserten og til kakene. Før middag setter vi fram vann og brus som gjestene kan forsyne seg av. 

6. Det kommer an på om det serveres dessert eller om kakene også er dessert. Hvis dere har dessert etter middagen kan kakene godt vente minst 2 timer. Mellom middag og kaker er det godt å gå ut og trekke litt frisk luft, la barna løpe litt, ta bilder,  prate med folk, se på gavebordet, og det pleier å være laaaaang kø til toalettet.

Noe som slår an hvis det er mange barn til stede, er pappkrus med popcorn (vanlige små pappkrus). Disse kan settes på kakebordet, eller før middag hvis det tar litt tid før middagen serveres. Fyll opp flere enn du tror er nødvendig, for voksne kommer også til å forsyne seg.

 

Anonymkode: 148a0...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 11.26):

Vi skal ha konfirmasjon på lørdag, og jeg har begynt å tenke mye på hvordan de forskjellige tingene gjøres.

1. Skal kransekaken stå på bordet med konfirmanten? Og skal den deles opp til kakene?

2. Er det rart med eget bord til kaffe, 1,5 liters flasker brus, Farris, vann o.l? Slik at gjestene forsyner seg selv? Gjerne med en skål med Twist ved siden av? Eler småflasker på bordet?

3. Skal konfirmanten forsyne seg først? Og hvilken rekkefølge etter det? 

4. Er det greit å ønske velkommen til bords og kun si et par ord? Vi er ingen talerfamilie, og det er stort sett ikke svigerfamilien heller. Vet at de fleste kun er interessert i å spise og snakke sammen.

5. Skal gjestene få kaffe før middag, eller kun til kakene, eller allerede i pausen mellom mat og kaker?

6. Hvor lenge vente mellom mat og kaker? Og hva gjør gjestene i mellomtiden?

Huff, gruer meg så sinnsykt, fordi jeg har så liten erfaring med slike selskaper og mange av gjestene våre «gjør slik til dagen». Ikke at de er så fine på det, men jeg føler meg helt lost her.

Noen som kan gi meg noen tips? 😊

Anonymkode: ce156...f24

1: står på kakebordet. Kan fint bryte opp noen av de nederste ringene, eller bare la den være. 
 

2: drikke kan fint stå på eget bord. Eller på bordet der man sitter. Det er det samme hva du gjør.
 

3: ingen spesiell rekkefølge 

 

4: ja

 

5: kaffe til kakene, evt kan man sette kanne kaffe på bordet også etter middag sammen med tekst/after eight. Men holder lenge at man har det til kakene

 

6: ca 2 timer. Om feks festen starter kl 16, med mat, så kommer ikke folk igang før 16:15/16:30. Så spiser man, kanskje en tale og smalltalk, så kan man si «nå strekker vi litt på bena» og gjøre klar til dessert ca kl 18. 

 

Kan ha feks bildekavalkade, sang.. vi hadde med noen spill gjestene kunne spille (feks dart)

Anonymkode: 5b4e3...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 12.05):

Er ikke helt enig med å ha store 1,5 liters flasker stående på bordet. Det er ofte svært dominerende. Hvis man absolutt skal ha brus på bordet så er det bedre med små bokser. 

Karaffel med vann kan man ha bordet, men man trenger ikke mange av disse. 1 karaffel per 8 til 10 gjester. 

Anonymkode: c542b...170

Vi hadde 1-2 1,5 liter Pepsi og ellers småflasker/bokser og karaffel med vann på bordet der folk satt. Tenkte ikke på at det var dominerende med de store flaskene. Tror ingen tenkte på det. 

Anonymkode: 5b4e3...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi hadde 1-2 1,5 liter Pepsi og ellers småflasker/bokser og karaffel med vann på bordet der folk satt. Tenkte ikke på at det var dominerende med de store flaskene. Tror ingen tenkte på det. 

Anonymkode: 5b4e3...d69

Jeg har tenkt på det.. Jeg er lav ;) Og sliter da med å se de som sitter på andre siden av bordet - og sånn er det for unger også. Det blir en veldig barriere mellom folk. 

Anonymkode: 8dff8...ad0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sukk etter vårens andre konfirmasjon: det hadde vært hyggelig om vertskapet tok litt hensyn til folk med småbarn mtp bordplassering. Slitsomt å bli satt helt innerst bakerst i lokalet, lengst unna buffeeten, gjerne inneklemt slik at det er knotete og vanskelig å åle seg forbi stoler, når man må reke frem og tilbake for å finne mat både til seg selv og unger som er så små at de ikke klarer bære fatet hele den lange veien fra buffeten uten å miste alt på gulvet og søle ut all drikken.. 

Anonymkode: 8dff8...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde konfirmasjon i helgen. Vi hadde langbord og bak den ene siden stod en skjenk og så satte vi et trillebord på andre siden av bordet og hadde drikke på disse to. Enkelt å få tak i selv om en del måtte reise seg for å nå, men bedre enn å ha det direkte på bordet og bedre enn å ha det på buffeten som var lenger unna. 

Håper dagen ble vellykket TS. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har tenkt på det.. Jeg er lav ;) Og sliter da med å se de som sitter på andre siden av bordet - og sånn er det for unger også. Det blir en veldig barriere mellom folk. 

Anonymkode: 8dff8...ad0

Det er jo bare å flytte flaska noen cm til siden. Det gjør alltid jeg med høye lysestaker/vaser som kommer akkurat så man ikke ser den på andre siden av bordet. 

Anonymkode: 5b4e3...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et praktisk spørsmål til. Hvor lenge er det vanlig at et konfirmasjonsselskap varer?

Anonymkode: 6e761...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt opp til dere. Vårt selskap begynte kl 16 og de siste gjestene dro kl 21. Eller, det var ESC samme kveld så noen av gjestene ble værende for å se på dette sammen med oss, men selve konfirmasjonsselskapet føltes avsluttet kl 21. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Et praktisk spørsmål til. Hvor lenge er det vanlig at et konfirmasjonsselskap varer?

Anonymkode: 6e761...f39

Det varier veldig, og kommer også an på reiseveien til gjestene... vil tro lørdagsselskap gjerne varer lenger enn søndagsselskap, men....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...