AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har i lengre tid ventet på besøk fra et familiemedlem (krever overnatting). Har forsøkt å avtale konkrete datoer og forklart det med at vi liker å planlegge, men vedkommende har aldri hatt noe svar på når h*n var reiseklar. Plutselig ser jeg at jeg har fått en snap med beskjed om at billett er bestilt.. Ville selv aldri bestilt uten å høre med de jeg skulle besøke om det passet! Værtfall, så kommer vedkommende hit om et par dager. Når jeg spør hvor lenge h*n tenker å bli er svaret «vet ikke». Jeg sier da: «for oss passer det at du blir til *konkret dato*, dagene etter det har vi en del planer». H*n: «Men visst jeg ikke orker å reise den datoen kan jo jeg bare være hjemme hos dere selv om dere har planer». Jeg: «Det er vel litt stusselig for deg. Vi liker uansett å avtale datoer ift besøk, å det passet at du blir her frem til *dato*. Gleder oss!» H*n: »Vi får bare se det litt an da...» Er dette normalt? Jeg og samboeren min har også en baby her på noen mnd, men med eller uten baby blir vi sliten av besøk over flere dager. Å syns det er temmelig spesielt å ikke ville forholde seg til returdato! Hva gjør jeg her videre nå? Vil helst ikke være ufin mot vedkommende. Er det jeg som er rar og lite raus? Anonymkode: 3110f...81e 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Jeg har to ganger opplevd at gjester bestiller uten å avklare først, etter litt løs prat. Da sier jeg bare "oi, da er vi bortreist, du skulle jo gi beskjed" Dyr lærepenge, som gjør at de neste gang har konkrete datoer som avklares med oss i forkant. Uansett, du må bare sette ned foten for retur. Spørre, har du bestilt *konkret dato* som vi ba om nå? Anonymkode: 4340f...a1f 9 11
SPOCA Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Veldig spesielt! Jeg hadde sagt noe slikt som at dere kan ha overnattingsgjester fra den datoen til den datoen, etter dette må man ordne med overnatting selv et annet sted. Selvfølgelig er det lov å sette ned foten. Det er uhøflig og uten folkeskikk å ta seg slik tilrette. 11 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 Du må nok være direkte. Hvis gjesten blir lenger enn den datoen dere har foreslått, får hen ta seg inn på hotell. Dere kan tilby å betale første natt, men så får hen klare seg selv. Sånne mennesker må få det inn med teskje. Anonymkode: 0dda4...0b9 1
Agaton Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 for en raring. h*n må få feedback så det er mulig å lære litt om folkeskikk, tenker jeg. kjipt at jobben ikke ble gjort av foreldrene. Jeg hadde nok bare sagt "ok, du kan bli til XXX, lenger passer det ikke denne gangen. ser frem til å se deg" 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Agaton skrev (Akkurat nå): for en raring. h*n må få feedback så det er mulig å lære litt om folkeskikk, tenker jeg. kjipt at jobben ikke ble gjort av foreldrene. Jeg hadde nok bare sagt "ok, du kan bli til XXX, lenger passer det ikke denne gangen. ser frem til å se deg" Vedkommende er over 60 år så tror dessverre det folkeskikktoget har gått🙈 Direkte tale blir ignorert («føler værtfall jeg er rimelig direkte når jeg sier «du kan bli til 2. januar» feks). Ønsker å ha en god relasjon så ufattelig slitsomt at det skal være slik! Anonymkode: 3110f...81e 4
Agaton Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Vedkommende er over 60 år så tror dessverre det folkeskikktoget har gått🙈 Direkte tale blir ignorert («føler værtfall jeg er rimelig direkte når jeg sier «du kan bli til 2. januar» feks). Ønsker å ha en god relasjon så ufattelig slitsomt at det skal være slik! Anonymkode: 3110f...81e oj. dette har jeg virkelig aldri vært i nærheten av å oppleve. skjønner det er pes, men det er også litt komisk. bra utgangspunkt for et filmmanuskript 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Haha, det er så typisk den generasjonen. «Vi ser an» (og så blir det bare krøll)😝 Ikke noen andre råd en det du har gjort. Du har jo sagt en konkret dato personen må reise🤪 Anonymkode: 189d6...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har i lengre tid ventet på besøk fra et familiemedlem (krever overnatting). Har forsøkt å avtale konkrete datoer og forklart det med at vi liker å planlegge, men vedkommende har aldri hatt noe svar på når h*n var reiseklar. Plutselig ser jeg at jeg har fått en snap med beskjed om at billett er bestilt.. Ville selv aldri bestilt uten å høre med de jeg skulle besøke om det passet! Værtfall, så kommer vedkommende hit om et par dager. Når jeg spør hvor lenge h*n tenker å bli er svaret «vet ikke». Jeg sier da: «for oss passer det at du blir til *konkret dato*, dagene etter det har vi en del planer». H*n: «Men visst jeg ikke orker å reise den datoen kan jo jeg bare være hjemme hos dere selv om dere har planer». Jeg: «Det er vel litt stusselig for deg. Vi liker uansett å avtale datoer ift besøk, å det passet at du blir her frem til *dato*. Gleder oss!» H*n: »Vi får bare se det litt an da...» Er dette normalt? Jeg og samboeren min har også en baby her på noen mnd, men med eller uten baby blir vi sliten av besøk over flere dager. Å syns det er temmelig spesielt å ikke ville forholde seg til returdato! Hva gjør jeg her videre nå? Vil helst ikke være ufin mot vedkommende. Er det jeg som er rar og lite raus? Anonymkode: 3110f...81e Eh fram til jeg leste det om babyen tenkte jeg wtf feiler denne personen, du har min fulle støtte. Så leste jeg at du har en liten baby også?! Nei kjære vene, dette er IKKE greit. Du har akkurat født; du bestemmer om du orker besøk eller ei. Her får du fortelle mannen din hva du ønsker og så får dere unisont gi beskjed til denne tilreisende. Du nevner ikke relasjonen her, men til og med min søster fikk overnatte bare en natt for det var det jeg orket. Ingen sure miner, hun har født før selv så hun vet hvordan den fasen er. Ps. Les gjerne Lemon clot essay på Reddit, og vis det til mannen din dersom han ikke er på din side. Anonymkode: a872f...72d 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh fram til jeg leste det om babyen tenkte jeg wtf feiler denne personen, du har min fulle støtte. Så leste jeg at du har en liten baby også?! Nei kjære vene, dette er IKKE greit. Du har akkurat født; du bestemmer om du orker besøk eller ei. Her får du fortelle mannen din hva du ønsker og så får dere unisont gi beskjed til denne tilreisende. Du nevner ikke relasjonen her, men til og med min søster fikk overnatte bare en natt for det var det jeg orket. Ingen sure miner, hun har født før selv så hun vet hvordan den fasen er. Ps. Les gjerne Lemon clot essay på Reddit, og vis det til mannen din dersom han ikke er på din side. Anonymkode: a872f...72d Babyen er ikke nyfødt lengre altså, men jeg er enda i mammaperm og vi har ingen ordentlig rutine (lite søvn). Det er jeg som har en nær relasjon til vedkommende, ikke mannen, men han er jo selvsagt enig med meg! Anonymkode: 3110f...81e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Babyen er ikke nyfødt lengre altså, men jeg er enda i mammaperm og vi har ingen ordentlig rutine (lite søvn). Det er jeg som har en nær relasjon til vedkommende, ikke mannen, men han er jo selvsagt enig med meg! Anonymkode: 3110f...81e Babyen er egentlig ikke poenget heller. Syns situasjonen er rar uansett, og med returdatoen jeg har foreslått vil gjesten være her i 5 dager… Denne gjesten har tidligere vært hos folk i 2-3 uker, det er da folk som ikke har klart å si noe underveis så vedkommende har bare blitt og blitt. Anonymkode: 3110f...81e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Babyen er ikke nyfødt lengre altså, men jeg er enda i mammaperm og vi har ingen ordentlig rutine (lite søvn). Det er jeg som har en nær relasjon til vedkommende, ikke mannen, men han er jo selvsagt enig med meg! Anonymkode: 3110f...81e Leste et par mnd som rundt 2 mnd, men likevel, jeg mener at med barn under 1 år så er det unntakstilstand i heimen. Nettopp, lite søvn og sikkert mye som skjer for tiden. Veldig godt dere er enige. men hva skal dere gjøre… Hmm. Har denne mannen en partner du kunne snakket med og fortalt at du helst ikke vil ha besøk lengre enn x og så kunne partneren tatt det opp med han? Eller kanskje du kunne sagt at du trenger overnattingsrommet til noen andre dagen etter han burde reise. Eventuelt bare vært ærlige når han kommer at dere trenger en pause fra besøk etter x dager men at dere kan hjelpe å finne hotell om han vil være der lengre. Ps tror jeg hadde latet som jeg ble skikkelig syk eventuelt, omgangssyka hah. Anonymkode: a872f...72d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Babyen er egentlig ikke poenget heller. Syns situasjonen er rar uansett, og med returdatoen jeg har foreslått vil gjesten være her i 5 dager… Denne gjesten har tidligere vært hos folk i 2-3 uker, det er da folk som ikke har klart å si noe underveis så vedkommende har bare blitt og blitt. Anonymkode: 3110f...81e Huff en person helt uten antenner på det området alrså. Da må man nesten bare bite tennene sammen og si det rett ut. Er jo ingen annen måte å gjøre det på. Legg det fram som om at du/dere må ha alenetid og at gjester er som fisk, det begynnner å lukte Anonymkode: a872f...72d 3
NiceOrNothing Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Babyen er ikke nyfødt lengre altså, men jeg er enda i mammaperm og vi har ingen ordentlig rutine (lite søvn). Det er jeg som har en nær relasjon til vedkommende, ikke mannen, men han er jo selvsagt enig med meg! Anonymkode: 3110f...81e Du må sette en grense , noen folk er litt grenseløse ( hensynsløse ) , men det er opptil vertskapet hvor skapet skal stå. 2
Badebuksa2.0 Skrevet 10. mai 2023 #15 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i lengre tid ventet på besøk fra et familiemedlem (krever overnatting). Har forsøkt å avtale konkrete datoer og forklart det med at vi liker å planlegge, men vedkommende har aldri hatt noe svar på når h*n var reiseklar. Plutselig ser jeg at jeg har fått en snap med beskjed om at billett er bestilt.. Ville selv aldri bestilt uten å høre med de jeg skulle besøke om det passet! Værtfall, så kommer vedkommende hit om et par dager. Når jeg spør hvor lenge h*n tenker å bli er svaret «vet ikke». Jeg sier da: «for oss passer det at du blir til *konkret dato*, dagene etter det har vi en del planer». H*n: «Men visst jeg ikke orker å reise den datoen kan jo jeg bare være hjemme hos dere selv om dere har planer». Jeg: «Det er vel litt stusselig for deg. Vi liker uansett å avtale datoer ift besøk, å det passet at du blir her frem til *dato*. Gleder oss!» H*n: »Vi får bare se det litt an da...» Er dette normalt? Jeg og samboeren min har også en baby her på noen mnd, men med eller uten baby blir vi sliten av besøk over flere dager. Å syns det er temmelig spesielt å ikke ville forholde seg til returdato! Hva gjør jeg her videre nå? Vil helst ikke være ufin mot vedkommende. Er det jeg som er rar og lite raus? Anonymkode: 3110f...81e er det svigermor ?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #16 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har i lengre tid ventet på besøk fra et familiemedlem (krever overnatting). Har forsøkt å avtale konkrete datoer og forklart det med at vi liker å planlegge, men vedkommende har aldri hatt noe svar på når h*n var reiseklar. Plutselig ser jeg at jeg har fått en snap med beskjed om at billett er bestilt.. Ville selv aldri bestilt uten å høre med de jeg skulle besøke om det passet! Værtfall, så kommer vedkommende hit om et par dager. Når jeg spør hvor lenge h*n tenker å bli er svaret «vet ikke». Jeg sier da: «for oss passer det at du blir til *konkret dato*, dagene etter det har vi en del planer». H*n: «Men visst jeg ikke orker å reise den datoen kan jo jeg bare være hjemme hos dere selv om dere har planer». Jeg: «Det er vel litt stusselig for deg. Vi liker uansett å avtale datoer ift besøk, å det passet at du blir her frem til *dato*. Gleder oss!» H*n: »Vi får bare se det litt an da...» Er dette normalt? Jeg og samboeren min har også en baby her på noen mnd, men med eller uten baby blir vi sliten av besøk over flere dager. Å syns det er temmelig spesielt å ikke ville forholde seg til returdato! Hva gjør jeg her videre nå? Vil helst ikke være ufin mot vedkommende. Er det jeg som er rar og lite raus? Anonymkode: 3110f...81e Enkelte skjønner ingenting! Har noen gjester som liker å treffes hos oss da vi har størst plass. Vi har ungdommer som liker å sove på morningen når det først er helg. De har små barn og vil helst stå på døren kl.8.... Vi liker også å spise god frokost sammen og ha en rolig formiddag. De kommer tidlig, sitter i sofarn og lar meg løpe etter de små.. Blir til sen kveld. Hver gang. Kjøper aldri med noe mat eller sier vi kan spleise på pizza takeaway. Neida.. Vi må betale pizzaene for alle.. Eller lage mat. Det blir 3-4 måltid hver gang.For barna er sulten og viø ha mat og de har selvfølgelig ikke matet barba før de kom eller ha med seg noe. En sjeldeb gang ok, men 2-3helger i måneden blir drøyt.. Barna er mye mindre enn ungdommene mine og og de vil gjøre andre ting enn å leke med de og stå tidlig opp.. Selv om vi sier at det er helg, vi vil sove lenge. Spise sen frokost sammen og slappe av litt før besøk... Osv. Noen tar ikke noen hint!Selv om du mater de med teskje! Har og noen som liker å komme å sove her uten å spørre på forhånd. Spiste like mye som oss 4 og betalte aldri noe og løftet aldri en fing. Måtte gi klar beskjed til slutt at det var nok! Gi han beskjed om at nei det passer faktisk ikke. Få deg ett hotellrom! Det gjør vi når vi skal noe. Og vi spør alltid først, vi handler og hjelper til. Det er en selvfølge. Vi betaler for oss selv og! Anonymkode: c9d06...775 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enkelte skjønner ingenting! Har noen gjester som liker å treffes hos oss da vi har størst plass. Vi har ungdommer som liker å sove på morningen når det først er helg. De har små barn og vil helst stå på døren kl.8.... Vi liker også å spise god frokost sammen og ha en rolig formiddag. De kommer tidlig, sitter i sofarn og lar meg løpe etter de små.. Blir til sen kveld. Hver gang. Kjøper aldri med noe mat eller sier vi kan spleise på pizza takeaway. Neida.. Vi må betale pizzaene for alle.. Eller lage mat. Det blir 3-4 måltid hver gang.For barna er sulten og viø ha mat og de har selvfølgelig ikke matet barba før de kom eller ha med seg noe. En sjeldeb gang ok, men 2-3helger i måneden blir drøyt.. Barna er mye mindre enn ungdommene mine og og de vil gjøre andre ting enn å leke med de og stå tidlig opp.. Selv om vi sier at det er helg, vi vil sove lenge. Spise sen frokost sammen og slappe av litt før besøk... Osv. Noen tar ikke noen hint!Selv om du mater de med teskje! Har og noen som liker å komme å sove her uten å spørre på forhånd. Spiste like mye som oss 4 og betalte aldri noe og løftet aldri en fing. Måtte gi klar beskjed til slutt at det var nok! Gi han beskjed om at nei det passer faktisk ikke. Få deg ett hotellrom! Det gjør vi når vi skal noe. Og vi spør alltid først, vi handler og hjelper til. Det er en selvfølge. Vi betaler for oss selv og! Anonymkode: c9d06...775 Glemte å si at de bestiller kanskje pizza som vi må spleie på. Ett måltid.. Anonymkode: c9d06...775 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 time siden): er det svigermor ? Lese tråden før du kommer med slike 'stikk', kanskje? AnonymBruker skrev (13 timer siden): Babyen er ikke nyfødt lengre altså, men jeg er enda i mammaperm og vi har ingen ordentlig rutine (lite søvn). Det er jeg som har en nær relasjon til vedkommende, ikke mannen, men han er jo selvsagt enig med meg! Anonymkode: 3110f...81e Anonymkode: 0821e...ba5 2
Badebuksa2.0 Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lese tråden før du kommer med slike 'stikk', kanskje? Anonymkode: 0821e...ba5 Stikk? På hvilken måte er det et stikk? Det er bare typisk svigermoroppførsel å ture på.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #20 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har i lengre tid ventet på besøk fra et familiemedlem (krever overnatting). Har forsøkt å avtale konkrete datoer og forklart det med at vi liker å planlegge, men vedkommende har aldri hatt noe svar på når h*n var reiseklar. Plutselig ser jeg at jeg har fått en snap med beskjed om at billett er bestilt.. Ville selv aldri bestilt uten å høre med de jeg skulle besøke om det passet! Værtfall, så kommer vedkommende hit om et par dager. Når jeg spør hvor lenge h*n tenker å bli er svaret «vet ikke». Jeg sier da: «for oss passer det at du blir til *konkret dato*, dagene etter det har vi en del planer». H*n: «Men visst jeg ikke orker å reise den datoen kan jo jeg bare være hjemme hos dere selv om dere har planer». Jeg: «Det er vel litt stusselig for deg. Vi liker uansett å avtale datoer ift besøk, å det passet at du blir her frem til *dato*. Gleder oss!» H*n: »Vi får bare se det litt an da...» Er dette normalt? Jeg og samboeren min har også en baby her på noen mnd, men med eller uten baby blir vi sliten av besøk over flere dager. Å syns det er temmelig spesielt å ikke ville forholde seg til returdato! Hva gjør jeg her videre nå? Vil helst ikke være ufin mot vedkommende. Er det jeg som er rar og lite raus? Anonymkode: 3110f...81e Du er litt uklar og går rundt grøten. Ikke alle skjønner det eller tolker likt som deg. Du må tørre å være tydelig. Si at han må dra fra dere xx. dato. Du trenger ikke unnskylde eller forklare. Bare si at dere kan ha besøk til og med den datoen. Hva vedkommende finner på etter det spiller ingen rolle for deg, så lenge ditt hus er fritt for gjester. Anonymkode: 9267d...fe4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå