Gå til innhold

Sparer du til pensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En tommelfingerregel er at du skal ha spart en årslønn til pensjon innen du er 30 år. 

Innen du er 40 år skal du ha spart 3 årslønner til pensjon.

Innen du er 50 skal du ha spart 6 årslønner til pensjon. 

Hvordan ligger du an i løypa?

Anonymkode: 2284d...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke helt i rute, men har nedbetalt bolig. Det hjelper, så kommer jeg nok i rute etter hvert.

K45

Anonymkode: c24a7...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En tommelfingerregel er at du skal ha spart en årslønn til pensjon innen du er 30 år. 

Hvor kommer denne regelen fra? Aldri hørt om. 

Har et par mil i fond/aksjer privat, hvorav jeg tenker rundt 1/3 er tiltenkt pensjon. I tillegg kommer det offentlige og overskudd av "siste bolig bytte" :) K 32.

Anonymkode: 6889c...0f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sparer til pensjon, men jeg ligger veldig langt etter det skjemaet. Tror det er ganske urealistisk for de fleste å ha spart så mye. Er dette amerikanske tommelfingeregler? Behovet er et annet i Norge/mye som regnes med i USA inngår i pensjon som spares av arbeidsgiver i Norge.

Anonymkode: ea364...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff. Har ikke spart mer enn hva jobben har spart for meg. Privat ansatt frem til for 15 år siden. De siste 15 årene kommunalt ansatt som avdelingsleder. K55.

Nå nyskilt og måtte kjøpe ny bolig og egen bil (siden vi var to om å dele utgifter på hus og bil før), blir det ikke så mye sparing. Har under 50% i boliglån, ingen andre lån. Får ikke spart til pensjon ut over det jeg får via jobben.

Anonymkode: 84361...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var 30 betalte jeg ekstra ned på boliglån. Vil ha nedbetalt bolig i 50-årene.

Midt i 30-årene begynte jeg å spare i indeksfond. Etter det har jeg økt sparesummen noe hvert år. Men jeg hadde langt fra 3 årslønner ved 40. 

Ved 60 vill jeg ligge langt over denne lineære anbefalingen, da jeg også ønsker å gå av tidlig. 

Så jeg synes planen er ganske idiotisk, da man bør prioritere ulike ting på ulike plasser i livet. Nå sitter jeg trygt i boligmarkedet og har tjent godt på det (i motsetning til om jeg også skulle spart til pensjon) og kan spare litt og litt mer hvert år, og samtidig øke forbruket generelt. 

Uansett. Det viktigste er å ha en eller annen form for plan. Om jeg kun hadde lent meg på folketrygd og arbeidsgiver er ventet pensjon 40% av det jeg har i dag, og pensjonsalder er 70 år. Og det blir vel bare verre de neste årene. 

Anonymkode: 76f15...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Jeg er heldig å arver penger så trenger ikke spare til pensjon. Det hadde jeg uansett ikke hatt råd til da jeg er uføretrygdet. 

Anonymkode: d7d6d...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer på konto ja 😃

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å spare etter fylte femti, og tipper at jeg har tjue år igjen å jobbe. Tar det ikke så blodseriøst, siden jeg har en god tjenestepensjon og bor ganske rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter 500kr i fond hver mnd. Begynte med det fordi jeg så hvilken pensjon man får fra folketrygden og synes den var i minste laget. Fant i ettertid ut at jeg får fra klp også, så da var det ikke så stusselig som jeg trodde. Men de 500kr hver måned vil jo komme godt med de også.

Anonymkode: 95474...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt urealistisk. I dag begynner jo mange ikke å jobbe etter studier før de nærmer seg 30. Så skal man på boligmarkedet, får barn osv. Jeg er 40 år og har 20 000,- såe...ligger litt bak ja. Men det er grunner til det og jeg tjener godt nå, så fremover vil jeg spare fast. Men denne tommelfingerregelen er bare tull...

Anonymkode: bcd16...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nedbetalt bolig og utleieleilighet. Har veldig god pensjonsordningen fra arbeidsgiver og tjener veldig godt. Og bruker relativt lite. Mannen og jeg kunne sikkert levd greit på minste pensjon når ungene er ute av huset. Sparer allikevel rundt 50 000 i måneden til pensjon, så har mer enn nok oppspart allerede og er ikke bekymret.  

Anonymkode: 2104b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger bak skjema etter din regel, fordi jeg begynte i full jobb veldig sent. Men jeg har blitt rådet til å ikke spare privat ennå (er 40 nå).

Men jeg kommer til å arve penger før jeg blir pensjonist, så jeg er ikke bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 32 og begynte å spare til pensjon da jeg var 30. Har som mål å ha spart minst 10 mill øremerket til pensjon innen jeg er 60. Min samboer har gjort det samme.

I tillegg til dette vil det tilfalle oss noe midler via arv, og bolig vi betaler ned på. 

Planen er å ha mulighet til å bestemme litt over egen pensjonisttilværelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mtp at jeg startet for ca 1 år siden, -neppe😂 Men nå kan jeg snart spare mye mer (og som pensjonist tror jeg ikke jeg blir å trenge sammen inntekt som jeg har nå), men når/om jeg kommer ajour...

Kom i jobb sent pga sykdom, har også hatt mye utgifter for jeg er den som står for begravelser, og uforutsette utgifter hos min mor og bror(hhv. Ufør og spesielle behov).

Anonymkode: fc776...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ikke noe som er øremerket pensjon, men har gjort grep i livet som gjør at vi (mannen og jeg eller evt bare jeg hvis vi skulle bli skilt) kommer til å ha deg bra. Arve kommer jeg også til å gjøre. Er opptatt av å leve og oppleve i dag, da jeg dessverre har sett hvor raskt livet kan endre seg når pensjonen nærmer seg.

Anonymkode: 1b5e4...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er jo nesten ikke mulig å få til da. Da må man komme ut i en godt betalt jobb fort, og sette av alt til pensjon. Jeg prioriterer å leve heller, mens jeg vet at jeg er på denne jord. Liker reiser og opplevelser, men har bolig og en buffer. 

Anonymkode: c4b0a...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er greit i løypen, er 30 og hsr spart mellom 2 og 3 årslønner

Anonymkode: dfa31...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...