AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #21 Skrevet 10. mai 2023 Å bli konfirmert handler vel mer om alt som skjer fram til konfirmasjonsdagen med undervisningen en får. Seremonien er en avslutningsmarkering der de kommer fram for forbønn i kirka, eller motta diplom på humanetisk konfirmasjon. Å sitte på scena utover det synes jeg er rart. Fra store norske leksikon: Ordet konfirmasjon kommer fra latin confirmatio, som betyr «bekreftelse», «stadfestelse» eller «styrkelse». Opprinnelig var konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen der konfirmanten avga et løfte eller en bekjennelse om å fortsette å være kristen. I dag avlegges det ikke lenger noe løfte. Konfirmasjonen regnes heller som en forbønn for konfirmanten der presten ber om at konfirmanten vil bli bevart i den kristne troen. Anonymkode: 5d0c1...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #22 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo dette som faktisk er konfirmasjon, og de har aktivt valgt å melde seg på? Å ikke ville være med på scenen underkonfirmasjonen er litt som å melde seg på et realitykonsept men ikke ville filmes? Selv jeg som er sjenert, innadvent og introvert ser ikke problemet med å sitte på en scene sammen med en stor flokk. Anonymkode: 216c2...4af Å bli konfirmert handler vel mer om alt som skjer fram til konfirmasjonsdagen med undervisningen en får. Seremonien er en avslutningsmarkering der de kommer fram for forbønn i kirka, eller motta diplom på humanetisk konfirmasjon. Å sitte på scena utover det synes jeg er rart. Fra store norske leksikon: Ordet konfirmasjon kommer fra latin confirmatio, som betyr «bekreftelse», «stadfestelse» eller «styrkelse». Opprinnelig var konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen der konfirmanten avga et løfte eller en bekjennelse om å fortsette å være kristen. I dag avlegges det ikke lenger noe løfte. Konfirmasjonen regnes heller som en forbønn for konfirmanten der presten ber om at konfirmanten vil bli bevart i den kristne troen. Anonymkode: 5d0c1...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #23 Skrevet 10. mai 2023 Ser ikke problemet. Oppmerksomheten vil jo hovedsakelig uansett rettes mot det som er på programmet, som tale, musikkinnslag, diktopplesing etc. Som andre nevner så er «alt» flaut i den alderen. De har de bare godt av å trå ut av komfortsonen sin en liten stund. Har vært i mange konfirmasjoner både i kirka og humanistisk, og har ikke sett noe stor forskjell i flauhetsgraden blant konfirmantene. Anonymkode: 90418...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #24 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig. Jeg har også vært i en slik konfirmsjon. Og konfirmanten fortalte etterpå at vedkommende hadde syntes det var ubehagelig. Fortalte at det var vanskelig å konsentrere seg om det som ble sagt i talene på scenen. Og det er jo trist. Anonymkode: d2b0a...f24 Det jeg også tenker. At dette er konfirmantene sin dag - og da er det synd at talen og programmet går de over hodet fordi de er mer opptatt av å tenke på om sminken sitter, håret ligger som det skal, at de må sitte rett i ryggen eller om noen så gjespet. Anonymkode: 5d0c1...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #25 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser ikke problemet. Oppmerksomheten vil jo hovedsakelig uansett rettes mot det som er på programmet, som tale, musikkinnslag, diktopplesing etc. Som andre nevner så er «alt» flaut i den alderen. De har de bare godt av å trå ut av komfortsonen sin en liten stund. Har vært i mange konfirmasjoner både i kirka og humanistisk, og har ikke sett noe stor forskjell i flauhetsgraden blant konfirmantene. Anonymkode: 90418...d4c Poenget mitt var at når du sitter på en scene tror du at alle ser akkuratt DEG og alt du foretar deg, og ikke at du forsvinner blant alle de andre 29 på scenen. Det er synd at overdreven selvrefleksjon og selvkritiskhet skal stjele oppmerksomheten fra en seremoni som er din og som du hadde hatt mye større utbytte av fra første rad enn fra scena. Anonymkode: 5d0c1...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #26 Skrevet 10. mai 2023 Konfirmantene har hatt generalprøve så de har allerede hørt talene og sett/hørt alle innslag. Ungdommer må også i mange andre sammenhenger stå «på utstilling», om det er i skolesammenheng, avslutninger, idrett, kor, korps etc. De må faktisk ut av komfortsona si noen ganger, og dette vokser de på. Virker som folk leter etter negative sider med humanistisk konfirmasjon bare for å ha noe å rakke ned på. I alle de konfirmasjonsseremoniene jeg har vært i, av både kirkelige og humanistiske, så er konfirmantenes høytlesing av intetsigende bibelvers som ikke betyr en døyt for dem, det som har sett mest flaut ut for konfirmantene selv. Anonymkode: 90418...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #27 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Konfirmantene har hatt generalprøve så de har allerede hørt talene og sett/hørt alle innslag. Ungdommer må også i mange andre sammenhenger stå «på utstilling», om det er i skolesammenheng, avslutninger, idrett, kor, korps etc. De må faktisk ut av komfortsona si noen ganger, og dette vokser de på. Virker som folk leter etter negative sider med humanistisk konfirmasjon bare for å ha noe å rakke ned på. I alle de konfirmasjonsseremoniene jeg har vært i, av både kirkelige og humanistiske, så er konfirmantenes høytlesing av intetsigende bibelvers som ikke betyr en døyt for dem, det som har sett mest flaut ut for konfirmantene selv. Anonymkode: 90418...d4c Det er forskjell på å stå på ei scene og fremføre noe, og å sitte på ei scene uten å ha noe å gjøre. Og nei - i dette tilfellet hadde de ikke sett innslagene og hørt talen på forhånd. Anonymkode: 5d0c1...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #28 Skrevet 10. mai 2023 Tja, det er en del av livet å øve seg på å stå i fokus foran andre. For noen av oss krever det mer øving enn for andre. Å sitte stille, sammen med ørten andre er ikke veldig vanskelig. De skal ikke presterere noe i akkurat den situasjonen. Så ja, det er kjipt for noen. Men sånn er det i blant Anonymkode: 46b9e...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #29 Skrevet 10. mai 2023 Det får være måte på å sy puter under armene på dem. Ja, det kan være det er ukomfortabelt for noen. Men man må lære å tåle å noen ganger være ukomfortabel. Anonymkode: fc3b5...375 2
Meridian Skrevet 10. mai 2023 #30 Skrevet 10. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har fått inntrykk av at i humanetiske konfirmasjoner er det vanlig at konfirmantene sitter på scena under hele seremonien. Var i en i helga og det var tydelig at noen av konfirmantene var ukomfortable med å sitte på utstilling i en time med 500 tilskuere. Hadde vi voksne akseptert å sitte slik på utstilling? Dette er ungdommer i sin mest usikre og mest selvbevisste alder. Anonymkode: 5d0c1...0f1 Så lenge de slipper å sitte helt alene på scena, så... De satt vel sammen hele gruppen så de var jo ikke alene. Man må tåle litt, tenker jeg. Før i tiden besvimte jo konfirmantene pga presset og mange ble ikke konfirmert fordi de ikke klarte å svare på alle spørsmålene de fikk. De måtte kunne 700 spørsmål og svar, og ble de ikke konfirmert fikk de ikke gifte seg og ikke stemme. De fikk heller ikke kjøpe eiendom. Det var sånn helt til 1912 i Norge. Så det kunne vært værre. De slipper å si noe og svare på masse spørsmål og bli ydmyket foran en stor folkemengde. De kan sitte der i stillhet 1 t, så er det hele over. Endret 10. mai 2023 av Meridian 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #31 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker alle voksne hadde likt om de skulle sitte på utstilling en times tid under møte på første arbeidsdag så alle kunne se godt på den nye kollegaen. Anonymkode: 5d0c1...0f1 Ungdommen har jo valgt dette helt selv. Det er absolutt ingen tvang til å konfirmere seg. Akkurat som at det er helt frivillig hvor man vil jobbe. Trives man ikke, så kan man slutte. Anonymkode: d1ceb...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #32 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke i Bergen. Anonymkode: 0aa4b...24f Bergen er en u-by Anonymkode: 67dd3...db1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #33 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ungdommen har jo valgt dette helt selv. Det er absolutt ingen tvang til å konfirmere seg. Akkurat som at det er helt frivillig hvor man vil jobbe. Trives man ikke, så kan man slutte. Anonymkode: d1ceb...3c5 Ungdommene har vel valgt å gjennomføre ett opplegg for å lære noe, ikke å sitte på en scene på en seremoni. Anonymkode: 5d0c1...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #34 Skrevet 10. mai 2023 Det er helt vanlig. Og de blir jo ikke nistirret på. De fleste av disse konfirmantene får jo mer oppmerksomhet under festen de har etterpå, enn under seremonien. Anonymkode: ecda0...4d5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #35 Skrevet 10. mai 2023 Meridian skrev (1 time siden): Så lenge de slipper å sitte helt alene på scena, så... De satt vel sammen hele gruppen så de var jo ikke alene. Man må tåle litt, tenker jeg. Før i tiden besvimte jo konfirmantene pga presset og mange ble ikke konfirmert fordi de ikke klarte å svare på alle spørsmålene de fikk. De måtte kunne 700 spørsmål og svar, og ble de ikke konfirmert fikk de ikke gifte seg og ikke stemme. De fikk heller ikke kjøpe eiendom. Det var sånn helt til 1912 i Norge. Så det kunne vært værre. De slipper å si noe og svare på masse spørsmål og bli ydmyket foran en stor folkemengde. De kan sitte der i stillhet 1 t, så er det hele over. For meg er det stor forskjell på å sitte på en scene over lengre tid å føle seg beglodd og å ha en kortvarig opptreden. Som ung hadde jeg en ekstrem frykt for å kaste opp, husker jeg sang i kor og alltid stod på scena og var redd for å kaste opp. Jeg hadde også en nese som rant omtrent ustoppelig i klasserommet og var ei som snufsa over alt, og ei overaktiv blære som uansett om jeg gikk på do rett før kunne ha følelsen av å tisse meg ut 15 minutter senere og kaldsvette av smerte etter en time. Å sitte slik i en time uten å kunne snike meg bort 2 minutter for å snyte nesa eller gå på do om det krevdes fremstår for meg som ren tortur. Anonymkode: 5d0c1...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #36 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg er det stor forskjell på å sitte på en scene over lengre tid å føle seg beglodd og å ha en kortvarig opptreden. Som ung hadde jeg en ekstrem frykt for å kaste opp, husker jeg sang i kor og alltid stod på scena og var redd for å kaste opp. Jeg hadde også en nese som rant omtrent ustoppelig i klasserommet og var ei som snufsa over alt, og ei overaktiv blære som uansett om jeg gikk på do rett før kunne ha følelsen av å tisse meg ut 15 minutter senere og kaldsvette av smerte etter en time. Å sitte slik i en time uten å kunne snike meg bort 2 minutter for å snyte nesa eller gå på do om det krevdes fremstår for meg som ren tortur. Anonymkode: 5d0c1...0f1 Det kan jeg forstå. Da må lærere og prester ordne slik at man sitte slik at man kan snike seg bort. Om man sitter ytterst eller nærmest utgangen eller teppet. Anonymkode: 6d071...9ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå