Geojak Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Jeg undere meg noen ganger over hvorfor syklister i Norge turer frem som de gjør. Har flere ganger opplevet syklister som kommer i god fart mot lysregulert fotgjenger overgang hvor de har rødt lys., de bremser ikke og stopper opp, men vipper enten sykkelen innom fortauet eller styrer i slalom mellom de stakkars forgjengere som krysser veien. Så var jeg nylig i Danmark, en bred fin vei, hvor det var lysregulert fotgjengerovergang. lyset skifer til rødt i det jeg ser flere syklister som kommer i god fart bortover veien mot "krysset" så skjer det. samtlige syklister stopper opp, de vipper ikke innom fortauet, de sykler ikke videre på rødt. slev når fotgjengerfeltet er tomt for folk, står de å venter på grønt lys før de sykler videre. Hvorfor kan ikke syklister i Norge lære litt av denne danske kultur, stoppe på rødt, og ikke alltid "snike" seg rundt trafikkregler med fare for myke trafikanter, bare for at de slev skal bitte litt raskere frem.. 12 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Danmark er flatt. Anonymkode: 30f95...236 Ikke like flatpannet som den kommentaren. Anonymkode: a3000...16d 14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke like flatpannet som den kommentaren. Anonymkode: a3000...16d Du forstår ikke at det oppstår helt andre situasjoner i et land med mye bakker? Ok. Anonymkode: 30f95...236 1
Geojak Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du forstår ikke at det oppstår helt andre situasjoner i et land med mye bakker? Ok. Anonymkode: 30f95...236 Til orientering er ikke Danmark så flatt som du tror. Inn mot det krysset jeg nevner var det bakke, så man fint kunne trille nedover uten å behøve å tråkke på. Men du mener at fordi vi har bakker her kan ikke en syklist stoppe for rødt lys?? Så om en fotgjenger går på grønt lys i en bakke for de jammen passe seg om det kommer en sykkel… Hva med biler kan de også kjøre på da, for det er jo nedoverbakke for dem også.. Eller hva med sykkelrn som kommer oppover bakken, den kan kanskje heller ikke stoppe 🤔 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Veldig enig! Jeg sykler daglig gjennom torggata som er en gate i Oslo sentrum der det ferdes veldig mange syklister. Det skjer nesten hver gang at jeg har stopper ved rødt lys mens de fleste syklister bare sykler forbi. Har nesten følt meg dum fordi jeg har stått der alene. Men viktig å påpeke at vi er noen syklister som følger trafikkreglene. Håper det også blir lagt merke til selv om mange syklister oppfører seg som idioter. Anonymkode: 9163d...b16 7 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 Det finnes mange idioter både bak ratt og styre. Syklistene i Danmark er livsfarlige og brutale mot fotgjengere. Jeg ønsker ikke dette hit. I Norge er det tilsynelatende et problem at man kan sykle i trafikken uten kunnskap om trafikkreglene. Sykling på rødt lys bøtelegges. Anonymkode: a0795...00b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Geojak skrev (14 minutter siden): Til orientering er ikke Danmark så flatt som du tror. Inn mot det krysset jeg nevner var det bakke, så man fint kunne trille nedover uten å behøve å tråkke på. Men du mener at fordi vi har bakker her kan ikke en syklist stoppe for rødt lys?? Så om en fotgjenger går på grønt lys i en bakke for de jammen passe seg om det kommer en sykkel… Hva med biler kan de også kjøre på da, for det er jo nedoverbakke for dem også.. Eller hva med sykkelrn som kommer oppover bakken, den kan kanskje heller ikke stoppe 🤔 Som du ser forklarer jeg forskjellen mellom norske og dansk syklister og hvorfor det er slik. Anonymkode: 30f95...236
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du forstår ikke at det oppstår helt andre situasjoner i et land med mye bakker? Ok. Anonymkode: 30f95...236 hvilken situasjoner er det du mener kan oppstå? Som syklist har man selv ansvar for å tilpasse farten etter trafikkbildet og omgivelsene. Anonymkode: 9163d...b16 1
PITTY Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finnes mange idioter både bak ratt og styre. Syklistene i Danmark er livsfarlige og brutale mot fotgjengere. Jeg ønsker ikke dette hit. I Norge er det tilsynelatende et problem at man kan sykle i trafikken uten kunnskap om trafikkreglene. Sykling på rødt lys bøtelegges. Anonymkode: a0795...00b Skjønner jeg godt. Når tette nordmenn går som den største selvfølge midt i sykkelfeltet.. Sett flere ganger. Sikkert nordmenn proppfulle av promille fra danskebåten også. Nei Ts. Fatter ikke hva som er galt og hva som mangler i hodet på norske syklister.. Flere situasjoner jeg ser hvor de med sin kjøring er en betydelig fare for selv også. Rett foran panseret på bil i fart, syklisten har rødt lys og ser på snap med én hånd på styret. Og selvsagt i høy hastighet i nedoverbakke. Ja da, dette har jeg opplevd (i dette landet.) 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Som du ser forklarer jeg forskjellen mellom norske og dansk syklister og hvorfor det er slik. Anonymkode: 30f95...236 Strekket inn mot jobben min er paddeflatt. Det er to busstopp, tre fotgjengeroverganger, tre kryss. Sykkelfelt og lysregulering. Syklistene oppfører seg akkurat slik som beskrevet i HI. Hiver seg ut i sikksakk mellom fotgjengere, busser, og saktegående biler. Anonymkode: f5518...6ca
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Sykling har lengre tradisjon i hverdagslivet der enn her Anonymkode: cc92c...e82 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Strekket inn mot jobben min er paddeflatt. Det er to busstopp, tre fotgjengeroverganger, tre kryss. Sykkelfelt og lysregulering. Syklistene oppfører seg akkurat slik som beskrevet i HI. Hiver seg ut i sikksakk mellom fotgjengere, busser, og saktegående biler. Anonymkode: f5518...6ca Jepp, de er fra Norge. Anonymkode: 30f95...236
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hvilken situasjoner er det du mener kan oppstå? Som syklist har man selv ansvar for å tilpasse farten etter trafikkbildet og omgivelsene. Anonymkode: 9163d...b16 Ja. Men de kjører på. Anonymkode: 30f95...236
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 Jeg både kjører og går mye i København og helt ærlig er jeg mye mer nervøs der enn her hjemme, sikkert fordi jeg ikke kjenner sykkelkulturen godt nok. Jeg opplever sykkelkulturen i København som langt mer aggressiv enn her, faktisk (dvs Oslo og småbyene rundt). Jeg ville ikke tort å sykle der selv siden de følger sine egne regler og stopper aldri for å se seg rundt. Et mareritt både når jeg går og når jeg kjører bil. Anonymkode: 26a64...049
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Men de kjører på. Anonymkode: 30f95...236 Men handler ikke det da mer om holdning og ukultur blant nordmenn, og ikke om at det er mer bakker i Norge? Anonymkode: 9163d...b16
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #17 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg både kjører og går mye i København og helt ærlig er jeg mye mer nervøs der enn her hjemme, sikkert fordi jeg ikke kjenner sykkelkulturen godt nok. Jeg opplever sykkelkulturen i København som langt mer aggressiv enn her, faktisk (dvs Oslo og småbyene rundt). Jeg ville ikke tort å sykle der selv siden de følger sine egne regler og stopper aldri for å se seg rundt. Et mareritt både når jeg går og når jeg kjører bil. Anonymkode: 26a64...049 Mye i Køben jeg også. Helt motsatt opplevelse enn deg.. Anonymkode: edf60...183 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 Fra i går, og som syklist synes jeg det er fint. Kjørte på rødt lys – 18 syklister bøtelagt Politiet har tirsdag gjennomført trafikkontroll med fokus på syklister ved Sandaker i Oslo. – I løpet av 25 minutter ble 18 syklister stanset og bøtelagt for sykling på rødt lys, skriver Oslo-politiet på Twitter. Anonymkode: bb36a...8a9 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg både kjører og går mye i København og helt ærlig er jeg mye mer nervøs der enn her hjemme, sikkert fordi jeg ikke kjenner sykkelkulturen godt nok. Jeg opplever sykkelkulturen i København som langt mer aggressiv enn her, faktisk (dvs Oslo og småbyene rundt). Jeg ville ikke tort å sykle der selv siden de følger sine egne regler og stopper aldri for å se seg rundt. Et mareritt både når jeg går og når jeg kjører bil. Anonymkode: 26a64...049 Helt enig. Vanskelig å kjøre der også. Jeg har ikke bare vært på fylle i København, slik Pitty synes å tro. Du får deg gjerne en albue av en syklist om fu er nær sykkelfeltet, men på fortauet også. Det er merkelig feks at du som bilist der har vikeplikt for syklister som kommer bak når du skal svinge til høyre. Anonymkode: a0795...00b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #20 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men handler ikke det da mer om holdning og ukultur blant nordmenn, og ikke om at det er mer bakker i Norge? Anonymkode: 9163d...b16 De påvirkes selvsagt av miljøet de sykler i. Anonymkode: 30f95...236
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå