Gå til innhold

Kan jeg trene med bare 2 sett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trener tung styrke 4 ganger i uken og har skjønt at en trenger minimum 10 sett i uken per muskelgruppe? Det blir fort opp mot 20 sett i uken på beina og det kjenner jeg er i det meste laget. Men det føles så feil med bare 2 sett 😅 men det er vel totalbelastningen som teller? 

Anonymkode: 3d26c...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som hovedregel totalbelastningen som teller, ja. Men, jeg ville heller kuttet en økt, gitt beina mer hvile, enn å trene "litt" mange ganger i uken. Både for å få mer tid til restitusjon, men også for det du sier med at det føles feil for deg med bare 2 sett. Om du vil trene 4 ganger i uken kan du jo heller kjøre en splitt med overkropp/underkropp e.l. 

Anonymkode: ed6c3...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er som hovedregel totalbelastningen som teller, ja. Men, jeg ville heller kuttet en økt, gitt beina mer hvile, enn å trene "litt" mange ganger i uken. Både for å få mer tid til restitusjon, men også for det du sier med at det føles feil for deg med bare 2 sett. Om du vil trene 4 ganger i uken kan du jo heller kjøre en splitt med overkropp/underkropp e.l. 

Anonymkode: ed6c3...00e

Jeg har bare 2 økter på underkropp og 2 på overkropp. 

Anonymkode: 3d26c...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bare 2 økter på underkropp og 2 på overkropp. 

Anonymkode: 3d26c...025

Men om du da tar bare 2 sett, og bare trener underkroppen 2 ganger i uken, så blir det jo bare 4 sett i uken...? Jeg skjønner ikke helt matten din her. 

Man bør optimalt sett ha 8-10 sett pr muskelgruppe pr uke. Om du trener 4 ganger i uken, så holder det da med 2-3 sett pr gang. Men nå sier du at du bare trener halve kroppen hver gang, og da trener du altså bare underkroppen 2 ganger i uken? Da må du jo ha 4-5 sett på hver økt for å komme opp i 8-10 sett i uken. 

Anonymkode: ed6c3...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men om du da tar bare 2 sett, og bare trener underkroppen 2 ganger i uken, så blir det jo bare 4 sett i uken...? Jeg skjønner ikke helt matten din her. 

Man bør optimalt sett ha 8-10 sett pr muskelgruppe pr uke. Om du trener 4 ganger i uken, så holder det da med 2-3 sett pr gang. Men nå sier du at du bare trener halve kroppen hver gang, og da trener du altså bare underkroppen 2 ganger i uken? Da må du jo ha 4-5 sett på hver økt for å komme opp i 8-10 sett i uken. 

Anonymkode: ed6c3...00e

Har jeg misforstått totalt her? Er ikke for eksempel knebøy x3 og utfall x3 da til sammen 6 sett på lår og rumpe? Om jeg da kjører 10x3 knebøy og 10x3 utfall mandag og fredag, blir ikke det 12 sett på lår og rumpe den uken? 

Anonymkode: 3d26c...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jeg misforstått totalt her? Er ikke for eksempel knebøy x3 og utfall x3 da til sammen 6 sett på lår og rumpe? Om jeg da kjører 10x3 knebøy og 10x3 utfall mandag og fredag, blir ikke det 12 sett på lår og rumpe den uken? 

Anonymkode: 3d26c...025

Jo, det blir det. Men sånn du forklarte det i første innlegget, hørtes det ut som om du tenkte 2 sett pr muskelgruppe, ikke pr øvelse på muskelgruppene. 

Så ja: så lenge du er oppi 8-10 sett pr muskelgruppe pr uke, er det i teorien likegyldig om du tar dem fordelt over flere økter med færre sett, eller om du tar mange sett/øvelser på få økter. 

Anonymkode: ed6c3...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra tips over her. Det kan være verdt å merke seg at dette gjelder om du unngår ekstremene og holder deg til moderate tall.

Det er liten tvil om at 12 sett én gang per uke ikke er like bra som 4 sett tre ganger per uke. Men det er et stort spenn i den gylne middelvei som vil fungere veldig bra 😊

Dette er fordi jo flere sett du gjør per økt, jo mindre effekt får du av de siste settene du gjør. Til slutt får du ikke noe muskelvekst ut av dem i det hele tatt, bare muskelskade og lengre restitusjonstid. Det er vel noe sånt som 6 sett per økt som er grensen det ofte ikke er vits å gå over.

Du vil også oppleve en eksponentiell avflatning av kurven for muskelvekst som oppnås med økende antall sett per uke.

Hvis du skal doble muskelveksten du får fra 3 sett per uke (1 sett fordelt over tre dager), så må du faktisk opp i 18 sett per uke.

En seksdobling i innsats for dobling av resultater. Da er det bedre å holde seg til noe man kan gjøre over lang tid om alternativet er å brenne seg ut, og så bare holde på litt lenger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...