AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Jeg er en dame med svart hår og mørke grønne øyne og opplever at folk, spesielt gamle folk tror jeg ikke er norsk. Vet at min bestemor med mørkt brunt hår opplevde det samme når hun var ung, og fikk høre at hun så veldig "sydlandsk ut". Samme er det med min mor som har svart hår og grønne øyne. Hun opplever ofte at folk tror hun er utlending. En gang var det til og med en dame som begynte å snakke til henne på gebrokkent norsk. Damen ble forvirret når moren min svarte henne helt normalt med dialekten sin, og da sa hun damen "Oi.. Ja du er kanskje norsk, du? Jeg opplever det ofte, spesielt fra eldre mennesker at de sier f.eks. "åja, men da er du vel sikkert norsk da" når de får høre hele navnet mitt eller at de spør etter hvor jeg "egentlig" kommer fra, eller at jeg får høre at "norsken din er så god". En gang var det en gammel dame som var så sikker på at jeg var utlending at etter hun hadde spurt meg om hvor jeg "egentlig kommer fra" begynte hun å spørre etter hvor faren min "egentlig kommer fra". Når jeg fortalte at han også er norsk sa hun bare "åja så det er moren din som er utlending da, hvor kommer hun fra?" Og når jeg sa at ingen av mine foreldre var utlendinger, og begge er norsk så stirret hun bare rart og forvirret på meg før hun sa "ja, men du er jo så mørk?" Har en partner som også opplever det samme, fordi han har svart hår og brune øyne. Han blir også spurt om hvor han "egentlig kommer fra", fordi han "er så mørk". Noen andre som også opplever dette eller lignende? Jeg begynner å bli vant til det, men jeg syns fortsatt at det er like rart hver gang. Anonymkode: cde1f...e46 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Jeg opplevde det samme noen ganger da jeg farget håret mitt mørkt, sammen med de litt unorske trekkene mine så jeg jo ikke typisk norsk ut. Ofte hørt samisk, asiatisk. Små smale øyne som skrår nedover mot nesa, høye kinnben osv. Det verste var da en full mann lurte på hvorfor jeg som utlending ikke kunne bare dra meg hjem igjen. (er 96,4 % skandinavisk) Anonymkode: 9720d...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Du har jo andre gener, er det ikke bare å eie det ? Norsk er så mangt men det er som oftest blondt med blåe øyne. Anonymkode: 18152...823 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Jeg tar det som et kompliment. Er blå øyne og lysebrunt hår men alltid blitt tatt for å være utenlandsk pga ansiktstrekkene mine Anonymkode: a94cb...289
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Dette er da helt normalt å oppleve for norske nordmenn med «sydlandsk» utseende. Var nok enda vanligere før da nordmenn så «likere» ut. Har ikke med mitt brune hår og brune øyne opplevd det, min mor var veldig lys. Mens faren min så ut som om han var fra Midtøsten/Balkan, ( i likhet med flere av sine søsken, mor og morfar som visstnok toppet det hele med å ha krøller i tillegg til kullsvart hår, brune øyne og noen unorske ansiktstrekk). Ingen utlendinger på slektstavla her. Så veldig rart. Da jeg gikk på ungdomsskolen spurte ei klassevenninne «lenge siden faren din kom til Norge da?» Var bare gøy det… DNA-testen jeg tok for noen år siden oppklarte en del da… Anonymkode: 1440e...b68 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har flere ganger blitt tatt for å være østeuropeisk (polsk, russisk, latvisk). Har også blitt spurt om jeg snakker norsk. Vet ikke hvorfor noen tror det, men er vel oftest folk som selv ikke er etnisk norske som har spurt. Anonymkode: 20f83...7d9
Phoenix Heart Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har også grønne øyne og mørkebrunt hår, de aller fleste tar meg som norsk. Men i noen få tilfeller, har andre trodd jeg var spansk eller fransk. 1
Peanut Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 6 minutter siden, Athena Freyja said: Jeg har også grønne øyne og mørkebrunt hår, de aller fleste tar meg som norsk. Men i noen få tilfeller, har andre trodd jeg var spansk eller fransk. Spansk eller fransk er visst «vanlig» å bli tatt for om man har brunt hår og grønne øyne… <_<
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har flere ganger blitt tatt for å være østeuropeisk (polsk, russisk, latvisk). Har også blitt spurt om jeg snakker norsk. Vet ikke hvorfor noen tror det, men er vel oftest folk som selv ikke er etnisk norske som har spurt. Anonymkode: 20f83...7d9 Det kan ha noe med styling å gjøre kanskje? Kler du deg pent, bruker hæler? Nøye på hår og sminke? Høres sikkert fordomsfull ut nå, men skitt au. Jeg over her med mørk far; testen viste 11, noe % østeuropeer, men har aldri blitt tatt for å være fra regionen 😊 Anonymkode: 1440e...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå