Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 2 år og 3 mnd går i BHG som legges ned 30.juni. Har fått ny bhg plass med oppstart 8.august. Har kun fått innvilget 1 ferieuke i juni da jeg er nyansatt. Det vil si at det går 1 mnd uten barnehageplass. Tenkte da å ansette en dagmamma, men på nav står det at kontantstøtte kun kan utbetales til barn mellom 1 og 2 år. Har noen vært i samme situasjon? Hva gjorde dere isåfall? Er det noen andre støtteordninger man kan søke om? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til ferie selv om du er nyansatt. Uten lønn, men ferie skal et få.

Anonymkode: 88ad0...c7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen støtteordninger. Du må finne noen, f.eks. besteforeldre, som kan passe barnet ditt eller en av dere må ta ulønnet permisjon. Dette må dere ha visst om en stund så dere burde ha spart opp litt eller prøvd å jobbe dere opp litt avspasering dere kan bruke her. Litt sent å komme to måneder før og lure på hvordan dere skal fikse dette. Jeg vet ikke hva slags jobb dere har, men hvis det er mulig kan en av dere kanskje få til en avtale på jobb om at dere jobber bare ettermiddag/kveld og helger slik at dere ikke jobber samtidig og dermed kan ta vare på barnet. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har rett til ferie selv om du er nyansatt. Uten lønn, men ferie skal et få.

Anonymkode: 88ad0...c7b

Det stemmer, men man har ikke rett til å få ferie akkurat når man vil. Loven sier at man har rett på tre uker ferie mellom juni og september, men hun kan ikke kreve å ta dem når det passer henne best og sjefen har rett til å si at hun bare kan ta én av de tre ukene i juni. 

Anonymkode: 5114f...7af

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen støtteordninger. Du må finne noen, f.eks. besteforeldre, som kan passe barnet ditt eller en av dere må ta ulønnet permisjon. Dette må dere ha visst om en stund så dere burde ha spart opp litt eller prøvd å jobbe dere opp litt avspasering dere kan bruke her. Litt sent å komme to måneder før og lure på hvordan dere skal fikse dette. Jeg vet ikke hva slags jobb dere har, men hvis det er mulig kan en av dere kanskje få til en avtale på jobb om at dere jobber bare ettermiddag/kveld og helger slik at dere ikke jobber samtidig og dermed kan ta vare på barnet.

Anonymkode: 5114f...7af

Jeg vet ikke hva slags rettigheter ts har. Og vet ikke hvor denne barnehagen er, men vet at rett ved oss, så ligger det en privat bhg, som nå har gått ut å sagt at de straks er konkurs. Denne meldingen kom for 2 uker siden, og de kan plutselig stå uten plass fra i dag. Spørs hvor mye penger som er igjen. Og nei. Dette har de altså ikke vist før nå plutselig.

Men enig i at en må høre med slekt og andre en kjenner og finne en løsning. Men det er ikke enkelt når en slik situasjon plutselig dukker opp.

Anonymkode: c6cb8...9b1

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så enkelt da jeg er aleneforsørger for barnet og jobber kun dagtid. At barnehagen skal stenge fikk jeg nettopp rede på. Ingen grunn til å komme med spydige kommentarer da du ikke vet hele historien

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Juju92 skrev (1 minutt siden):

Er ikke så enkelt da jeg er aleneforsørger for barnet og jobber kun dagtid. At barnehagen skal stenge fikk jeg nettopp rede på. Ingen grunn til å komme med spydige kommentarer da du ikke vet hele historien

Dette må da gjelde mange barn. Hør om andre er i samme situasjon. Om dere er flere, kan dere forsøke med en uke hver.

• Liker 3
  • Nyttig 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har hørt med de andre foreldrene i bhg. Ingen aleneforsørgere, får det meste par, som tar ferie. Jeg har ikke økonomi til å ta 3 uker ulønnet ferie. Jeg er helt alene med barnet mitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det kommunal eller privat bhg som stenger? Om den er kommunal ville jeg krevd å få sommerplass i en annen barnehage i sommer, mens du jobber❤️

Anonymkode: f4f45...993

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det kommunal eller privat bhg som stenger? Om den er kommunal ville jeg krevd å få sommerplass i en annen barnehage i sommer, mens du jobber❤️

Anonymkode: f4f45...993

Det er ikke gitt at ts bor en kommune med sommeråpne kommunale barnehager. Her er de kommunale stengt, men jeg tror et par av de private er åpne 

Anonymkode: 66931...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Juju92 skrev (På 8.5.2023 den 11.33):

Men hvorfor har det noe å si at barnehagen stenger? Alle barn skal jo uansett ha 3 ukers sammenhengende ferie i juni/juli/august. Du har jo hatt god tid på å planlegge eller spare opp penger til ferie. 

Anonymkode: 20d36...8e0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor har det noe å si at barnehagen stenger? Alle barn skal jo uansett ha 3 ukers sammenhengende ferie i juni/juli/august. Du har jo hatt god tid på å planlegge eller spare opp penger til ferie. 

Hvor står det at barnehagebarn skal ha rett på 3 uker sammenhengende ferie? Jeg er nyansatt så jeg kan få ferie men den blir ubetalt. Og hva gjør man da?? Jeg har overhode ikke økonomi til det. Og Nei jeg har IKKE hatt god tid, som sagt tidligere fikk vi nettopp rede på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Juju92 skrev (6 minutter siden):

Hvor står det at barnehagebarn skal ha rett på 3 uker sammenhengende ferie? Jeg er nyansatt så jeg kan få ferie men den blir ubetalt. Og hva gjør man da?? Jeg har overhode ikke økonomi til det. Og Nei jeg har IKKE hatt god tid, som sagt tidligere fikk vi nettopp rede på dette. 

Det står i vedtekter og noe jeg trudde alle foreldre visste om.

Anonymkode: 0e905...57b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei visste tydeligvis ikke om det, smartiepants. Om du bare skal ha negative comebacks kan du unfollow denne tråden. Skaff deg et liv

AnonymBruker
Skrevet
Juju92 skrev (2 timer siden):

Står som oftest i vedtektene til barnehagen. Men det er da barna som skal ha 3 uker sammenhengende ferie, barnehagen kan fortsatt ha åpent, da det ikke er gitt at alle barna tar ut 3 uker ila sommermånedene..

Utover det; Lykke til❤️

Anonymkode: 1d335...b91

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Juju92 skrev (2 timer siden):

Nei visste tydeligvis ikke om det, smartiepants. Om du bare skal ha negative comebacks kan du unfollow denne tråden. Skaff deg et liv

Og... du er gammel nok til å ha barn? 

Anonymkode: 1e788...ddf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De andre foreldrene har sikkert samme problem. Er det noen du kan alliere deg med for å passe ungen når du ikke har ferie? Ev besteforeldre, tanter, venner av deg som har fri? Jeg hadde lett stilt opp for venner i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 2d3d5...cce

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og... du er gammel nok til å ha barn? 

Anonymkode: 1e788...ddf

Eh ja? Hva har det med saken å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du får det til å høres ut som om dette er lovbestemt, men det er det ikke. Mange barnehager krever det likevel gjennom vedtektene sine, men det finnes også en del som ikke gjør det. I Oslo kommune er det ingen slik regel, og hver bydel har sommerbarnehage hvor de samler alle barn fra bydelen i én barnehage mens resten er stengt. Barna må ha fire uker fri i løpet av året, men det må på ingen måte være om sommeren.

Anonymkode: fd0eb...3a7

AnonymBruker
Skrevet
Juju92 skrev (17 timer siden):

Du bare trodde barnet ditt kunne være i barnehagen uten en eneste pause med ferie? Barn skal ha minst fire uker ferie i løpet av året.

Juju92 skrev (17 timer siden):

Juju92 skrev (1 time siden):

Eh ja? Hva har det med saken å gjøre? 

Skjønner godt at den personen lurer. Måten du skriver på indikerer at du er en "smartiepants" (eller ikke). Bli voksen, du har barn nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bare trodde barnet ditt kunne være i barnehagen uten en eneste pause med ferie? Barn skal ha minst fire uker ferie i løpet av året

Og hvis barnet har en uke på sommeren, to uker i jula og en uke i påske blir det fire uker!

Anonymkode: fd0eb...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...