Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Anonymkode: c4921...a71

De fleste jeg kjenner bruker bunaden de fikk til konfirmasjon, og jeg er 47 år så det er en stund siden jeg konfirmerte meg.

Den eneste av jentene i gjengen min (vi er en gjeng på 18 damer) er ei som har lagt på seg veldig og veier nå 120 kg (ifølge henne selv), og hennes bunad var ikke mulig å justere ut så mye. Selv har jeg lagt på meg 30 kg siden jeg ble konfirmert, og kan fortsatt sy ut bunaden min mer hvis jeg trenger det.

Anonymkode: c0593...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje å leie en bunad er da den beste løsningen for alle parter. Datteren din føle seg fin og lik alle andre akkurat denne dagen, og du trenger ikke å bruke så mye penger på det. Ikke ta sorgene på forskudd, TS, og overtenk det med at hun kommer til å trenge den bunaden ved flere anledninger. Det er ikke sikkert det, og i det hele tatt, den tid den sorg. :) Også har jo hun en festdrakt som kan brukes. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

For en merkelig konklusjon. Ungdom har til alle tider og i alle land vært opptatt av å være like, ha det samme, og helst det som er status. For øyeblikket er bunad status til konfirmasjon, ergo dette problemet. 

Anonymkode: 19e46...782

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov til å låne min tantes bunad da jeg konfirmerte meg. Har dere mulighet til å spørre rundt i nær og fjern slekt om din datter kan få låne noens bunad til konfirmasjonen? 

Anonymkode: 07033...772

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sparer dere ikke til bunad fra barna er små? Vil de ha bunad når konfirmasjonen nærmer seg, så får de det av oppsparte penger. Vil de ikke ha bunad, så får de penger eller noe annet.

Anonymkode: d025e...2a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sparer dere ikke til bunad fra barna er små? Vil de ha bunad når konfirmasjonen nærmer seg, så får de det av oppsparte penger. Vil de ikke ha bunad, så får de penger eller noe annet.

Anonymkode: d025e...2a3

Leste du ikke hi? Fattig er stikkordet her. Da har man ikke råd til å prioritere et sekssifret beløp til bunader til alle barna over andre ting man må spare til for barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg er gift med en utlending så familien hans har ikke bunader til låns, selv er jeg 175 typisk norsk datteren min er 158 og veldig brystfager og om hun er lys og har mine farger men er liten som mannen min sin italienske familie. Så ingen med lik kroppsbygning 

Anonymkode: 5f294...9c4

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man syr den jo sånn at den kan legges om senere… Jeg veide under 40 kilo når jeg var konfirmant, bruker samme bunaden idag, 20 år og 25 kilo senere 😅

Anonymkode: 6eec6...d6c

Jeg og. Jeg var 50 kilo som konfirmant. Nå er jeg snart 40 og veier mye mer. Har sydd ut bunaden, den er laget så det går. Ser ikke dumt ut i det hele tatt. Jeg har sydd inn bunaden til ei venninne. Det ser man heller ikke.

Anonymkode: 50b66...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Jeg kjenner faktisk flere🤪 Og resten har sydd ut bunaden, men det er jo samme bunaden de fikk til konfirmasjonen. En bunad er jo laget for å vare i generasjoner, sys ut og inn, legges opp og ned. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun på sm⁸åplasser bunad er viktig. Og virkelig da, ikke for alle der engang. Datteren din har sikkert én kjip venninne som skulle absolutt heve seg over og derfor rake ned på jenta di, og jenta de tok det seriøst. Men mange av de som får bunad til konfirmasjonen, kommer til angre at de ikke heller fikk penger. Bare søke på finn.no for "bunad konfirmasjon" og du vil finne mange annonser type "fikk bunad til konfirmasjonen men passer ikke lenger ". Pluss at man endrer både smak og prioriteringer, og derfor endrer ønsker om hvilken bunad man vil også. Det er i grunn litt rart å binde seg til en klesplagg for resten av livet som 14 åring? Og har du merket at dette kreves og forventes BARE av jenter? Ingen forventer at en gutt skal bruke og passe samme bunad resten av livet.

Jeg er fra Oslo og alle unntatt meg fikk bunad. Skjønner ikke hvorfor foreldrene mine var så kjipe. Eller mamma da. Skulle gjerne hatt en bunad til festdager gjennom livet som venninnene mine og kusinene mine. 
altså, og sy ut og inn bunader blir jo gjort hele tiden. « passer ikke « ? 

Anonymkode: 06bee...274

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Har blitt? Var sånn når jeg var ungdom på 90- tallet og. Jeg var i samme situasjon som datteren din på for 30 år siden. Foreldrene mine var ikke fattige heller, bare kjipe. Hadde noen fattige i klassen min, men foreldrene deres klarte allikevel og spare til bunad. 

Anonymkode: 06bee...274

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Sykt i så fall. Har aldri hørt om det. Ene barnet vårt har arvet bunad. Andre har gått i festdrakter fra Spar Kjøp eller kjole ved anledninger. Tror ikke de føler forskjell.

AnonymBruker
Skrevet

Festdrakt er fake og bunad er ekte. I denne alderen er det svært viktig. Det hadde kanskje vært bedre med en enkel kjole. Mange får bunad til konfirmasjon, men det er også mange som ikke får, eller ikke vil ha. Bunad brukes gjerne på skoleavslutning i 10.klasse og vgs, men ikke skoleball. Ved disse anledningene kan man også bruke annet pent antrekk. 

Anonymkode: f1d84...83e

Her jeg bor er det mer trendy med festdrakt, eller fantasi-festdrakt. Blir vel sikkert brent på bålet av å si det. Vet du opprinnelsen til bunad? De første bunadene var som regel feststakk, der man brukte det man hadde tilgjengelig for å sy sammen drakten. I nyere tid har bunad fått strengere rettningslinjer for søm. Greit å vite når man er bunadspoliti ;) 

Anonymkode: 84eb6...83e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett alle i min omgangskrets som har bunad bruker den de fikk til konfirmasjonen. Unntaket er en venninne som solgte sin bunad da hun var student, angret da hun ble eldre og kjøpte seg en ny. Har også en venninne som fikk bunad i gave fra hans familie da de giftet seg, og en venninne som har kjøpt ytterligere en bunad som voksen. Min bunad er for liten, men det er fordi jeg gikk fra å være 55 kg som konformant til 115 nå, når jeg er nede igjen i ca 85 kg passer den. 

Hvordan fortelle at du bor på bygda uten å si at du bor på bygda. Hvor mange av guttene har bunad? Guttene vil få disse penger for å kjøpe moped eller båt ja, og ta lappen. Men jentene skal ha en fin kjole som skal henge i skapet til foreldrene, jippi.

Økende andel gutter med bunad, og jeg bor midt i byen. Av mine mannlige venner var det også en del som fikk bunad da de var ferdig utdannet, eller ifm bryllup.

Anonymkode: b4682...409

• Nyttig 2
Skrevet

Her må jeg innrømme at stasen med en bunad har forsvunnet for meg egentlig. Rett og slett på grunn av bunadsgeriiljan i Kristiansund som har brukt bunaden under årelange protester angående sykehussaken her oppe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår datteren din kjempegodt ts, det er ikke kjekt å skille seg ut fra det alle andre har, og i alle fall ikke når det er noe selv folk med lite penger ofte har spart til og tar seg råd til. Jeg kommer fra en familie som telte på kronene, men bunad hadde mine foreldre likevel spart opp til, og en del av sølvet fikk jeg i gave fra familie til konfirmasjonen. Dog er det ikke vanlig å ta bunaden i bruk før konfirmasjonsdagen. Men du kan jo sjekke muligheten for å leie på finn, eller legge ut en forespørsel på fb om noen du kjenner kan tenke seg å låne dere en bunad på selve dagen? jeg hadde gladelig lånt ut min til datteren til en venninne, kollega e.l. som ønsket å¨bruke bunad på selve konfirmasjonsdagen. 

Anonymkode: b4682...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er ikke en fattig familie, fordi dere ikke har råd til å kjøpe en bunad til 50.000+++, som man går i maks to ganger i året. Det er mange familier som ikke har råd, eller kan ta seg råd til det.

Fins det noen som erter datteren for dette, så er ikke det noen man kan kalle for venninner verfall.

Jeg syns festdrakt er så mye finere enn bunad. Jeg ville ikke ha bunad da jeg konfirmerte meg. Jeg har aldri likt å gå i uniform. Hadde festdrakt vært et alternativ på den tiden, så hadde jeg valgt det.

Anonymkode: b96d6...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her jeg bor er det mer trendy med festdrakt, eller fantasi-festdrakt. Blir vel sikkert brent på bålet av å si det. Vet du opprinnelsen til bunad? De første bunadene var som regel feststakk, der man brukte det man hadde tilgjengelig for å sy sammen drakten. I nyere tid har bunad fått strengere rettningslinjer for søm. Greit å vite når man er bunadspoliti ;) 

Anonymkode: 84eb6...83e

Jeg er ikke bunadspoliti. I mange tilfeller syns jeg festdraktene er like fine eller finere.

Jeg refererte til hva som blir sagt i ungdomsmiljøet her. Alt som er fake, er ut. Jeg jobber ganske hardt med å åpne øynene til en del ungdom, når det gjelder holdninger og verdier og få dem til å reflektere selv. At verdien i et menneske ikke ligger i hva man har på seg, eller hvilke materielle goder de har. 

Skrevet (endret)

Jeg ser at mange svarer at de passer sin bunad. Vel, alle jeg kjenner, enten ikke passer det lengre, eller måtte legge ut (som er flere tusen kroner) eller vil ikke ha den bunaden jeg fikk. Da jeg ble konfirmert, for 20+ år siden, skulle "alle" ha Telemark- eller Nordlandsbunad, fordi de ble ansett som finest. Alle hadde plutselig en oldemor fra Telemark eller Nordland. Nå er disse bunader overalt og litt oppbrukt, samt det er blitt flaut å bære Nordlandsbunad i Oslo uten en snev av nordlandsdialekt. 

Min bunad passar, men det er fordi den er sydd ut. Alle bunader er laga for å kunne sy ut og justere både i høgde og bredde:) Og alle forstår at konfirmantkroppen ikkje varer heile livet. 

Det viktigaste i ditt innlegg er likevel det med at ein ikkje har eit forhold til bunaden sin. den vart valgt fordi den var "finast". Her har ALLE samme bunad, med mindre dei har ei mor eller ein far frå ein annan plass i landet. Det er ikkje snakk om å velge ein beltestakk uten å ha tilhøyrigheit til den. Dermed er bunaden eit festplagg som gir identitet. Det er langt viktigare enn at den er "finare" enn andre. 

Og så er jo min den finaste i landet, sjølvsagt...

Men til TS: Prøv å overtale jenta til å bere festdrakta si med stoltheit. Det er virkelig mange fine slike, og det kan godt hende at andre konfirmantar egentlig har meir lyst på den enn bunad. Men tradisjon etc gjer at det vert bestemt for dei. 

Endret av Fjaselina
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke bunadspoliti. I mange tilfeller syns jeg festdraktene er like fine eller finere.

Jeg refererte til hva som blir sagt i ungdomsmiljøet her. Alt som er fake, er ut. Jeg jobber ganske hardt med å åpne øynene til en del ungdom, når det gjelder holdninger og verdier og få dem til å reflektere selv. At verdien i et menneske ikke ligger i hva man har på seg, eller hvilke materielle goder de har. 

Disse verdiene kommer fra foreldrenes holdninger.

Anonymkode: b96d6...3e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...