Gå til innhold

Ikke råd til bunad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Anonymkode: c4921...a71

De fleste jeg kjenner har samme bunad, vi er over 30… i konfirmasjonen var vi 60 konfirmanter, ca 30 jenter og kun 1 som ikke hadde bunad… Ho skilte seg ut, så skjønner denne jenta godt. Bunad er noe man bærer med stolthet, og kan ha hele livet hvis den sys riktig i utgangspunktet.
 Jeg har begynt å spare til jenta mi allerede, hun er 3 år. Planen er at hun skal få arve deler av min, siden det er slektning som har sydd. Så ordner jeg meg ny bunad selv etterhvert. Hun får nytt av sølv, sko, vest , cape og eventuelt kyse om det er ønskelig. 

Anonymkode: 6eec6...d6c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (54 minutter siden):

Hun skal gjennom et rituale nå, det som handler om overgangen fra barn til voksen. Da har du jo en fin anledning til å be henne om å reflektere rundt kjøpepress, gruppepress og forskjell på fattig og rik. 

Du må også få fortalt henne at hennes verdi ikke ligger i et dyrt klesplagg. 

Dette er ikke lett å fortelle en ungdom. Jeg har vært ung jeg og. Og presset er mye større blant ungdommen i dag enn da jeg vokste opp. Ungdom får fort med seg hvem sine foreldre som tjener mest/minst 

Vi har et vennepar som har omtrent den samme inntekt som oss osv. vi har begge døtre. Min datter fikk også bunad til konfen og takknemlig for både det ene og det andre. Mens datteren til vårt vennepar var veldig opptatt av hvor lite penger hun kom til å få til konfirmasjonen. 

Litt utenfor tema:

Jeg er kanskje en av de foreldrene som har kjøpt litt dyre merkeklær til ungdommen  pga jeg har vært litt redd for utenforskap (Sorry.. angrer litt på det nå). Nå som ungdommen tjener penger selv, så bruker dem selv sjeldent penger på dyre klær. Sønnen min som har en veldig bra klesstil kjøper faktisk klær både på HM, Cubus osv 

Jeg har også begynt å handle klær på både HM, Lindex osv (det har vært et press på min arbeidsplass også angående dyre merkeklær, dyre designer vesker, dyre ferier, hytter osv). Men føler det også har roet seg litt

Men kanskje synd å si dette, men bunad er nesten obligatorisk å få fra foreldrene til konfirmasjonen. Jeg hadde nok slitt økonomisk selv om det kun hadde vært meg (enslig forsørger). Har du foreldre du kan spørre om å få låne litt penger av eller få litt økonomisk støtte i fra?

Anonymkode: 82f68...01f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Min ble kjøpt til konfirmasjon og den passer fint fortsatt. Er 39. Jentene mine bruker den også. Jeg veier sikkert 20 kilo mer enn dem, men den kan brukes av oss alle uten omsying.

Det er kanskje forskjell på bunader, men denne kan man velge hvor åpen den er over brystet og hvordan man strammer. Det er også god plass til hofter, mage og bryster, men ser helt fin ut på slanke jenter også. 

Jeg har låneordning for barna på bunaden, som jeg skrev noen innlegg over. 

Anonymkode: b3d06...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Anonymkode: 5f294...9c4

Det er kun på sm⁸åplasser bunad er viktig. Og virkelig da, ikke for alle der engang. Datteren din har sikkert én kjip venninne som skulle absolutt heve seg over og derfor rake ned på jenta di, og jenta de tok det seriøst. Men mange av de som får bunad til konfirmasjonen, kommer til angre at de ikke heller fikk penger. Bare søke på finn.no for "bunad konfirmasjon" og du vil finne mange annonser type "fikk bunad til konfirmasjonen men passer ikke lenger ". Pluss at man endrer både smak og prioriteringer, og derfor endrer ønsker om hvilken bunad man vil også. Det er i grunn litt rart å binde seg til en klesplagg for resten av livet som 14 åring? Og har du merket at dette kreves og forventes BARE av jenter? Ingen forventer at en gutt skal bruke og passe samme bunad resten av livet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I do... jeg passer bunaden min. Brukte den i helgen. Var romslig på konfirmasjonsdagen, nå er jeg 42 og den sitter godt. 

Anonymkode: d1031...bbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det står masse artikler i avisen om alle de som angret på bunad til konf for at de aldri klarte å holde vekten, så det med vekt/høyde er ganske god grunn til å vente. 

Jeg har en kommende konfirmant (neste vår)  og hun kommer nok ikke til å holde 45 kg hele livet, ikke er hun utvokst i høyden enda heller, så avtalen med besteforeldre er å vente med bunad på grunn av dette.  Ikke alle bunader ser like fine ut når man må justere i bredden. 

Anonymkode: 8457c...60b

Her passer ikke min  bunad jeg fikk som ungdom, men heldigvis så kunne min datter arve den. Jeg støtter det med å vente med å kjøpe en bunad til minimum 30 000 tusen kroner til ungdommen er ferdig utvokst. Her er vi to så og si like høye.

Anonymkode: aef25...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle jeg kjenner har samme bunad som de ble konfirmert i. De fleste har justert den. Inkludert meg selv, jeg har både sydd ut og tatt inn igjen noen ganger de siste 25 årene.

Men dette er en avsporing. Faktum er at jenta til TS er den eneste uten bunad, og at det er vondt og leit for henne. Deterlett for oss voksne å bagatellisere dette, men for en gjennomsnittlig 15-åring er det å skill seg ut helt krise. Samtidig, situasjonen er som den er og man må ta det derfra.

Jeg ville forsøkt å få lånt en bunad til den store dagen, og heller oppmuntret til å klare å håndtere ubehaget hun kjenner på ved mangelen på bunad i andre anledninger.

Anonymkode: 3a5c8...5f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste jeg kjenner har samme bunad, vi er over 30… i konfirmasjonen var vi 60 konfirmanter, ca 30 jenter og kun 1 som ikke hadde bunad… Ho skilte seg ut, så skjønner denne jenta godt. Bunad er noe man bærer med stolthet, og kan ha hele livet hvis den sys riktig i utgangspunktet.
 Jeg har begynt å spare til jenta mi allerede, hun er 3 år. Planen er at hun skal få arve deler av min, siden det er slektning som har sydd. Så ordner jeg meg ny bunad selv etterhvert. Hun får nytt av sølv, sko, vest , cape og eventuelt kyse om det er ønskelig. 

Hvordan fortelle at du bor på bygda uten å si at du bor på bygda. Hvor mange av guttene har bunad? Guttene vil få disse penger for å kjøpe moped eller båt ja, og ta lappen. Men jentene skal ha en fin kjole som skal henge i skapet til foreldrene, jippi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fortelle at du bor på bygda uten å si at du bor på bygda. Hvor mange av guttene har bunad? Guttene vil få disse penger for å kjøpe moped eller båt ja, og ta lappen. Men jentene skal ha en fin kjole som skal henge i skapet til foreldrene, jippi.

På bygda får ikke guttene penger. De får beskjed om at de får bunad når de er voksne.

Anonymkode: 3a5c8...5f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterte, men føler for å svare allikevel.. Alle jeg kjenner som har bunad, fikk den til konfirmasjonen. Bunaden blir jo laget for å vare livet ut, altså med litt (mye) slingringsmonn, både på høyde og bredde. Jeg var ca. 160 og veide ca. 45 kg da jeg ble konfirmert, i dag (som 47 åring) er jeg 162 cm og veier nærmere 75 kg, og bunaden har jeg lagt ut og tatt ned slik at den sitter som et skudd.

Anonymkode: fa79a...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her vi bor får guttene også bunad.. Ja, vi bor på bygda :juhu:

Anonymkode: fa79a...527

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kjipt at datteren din følte seg utenfor. 

Da jeg ble konfirmert var jeg også den eneste av jentene med festdrakt. Men jeg hadde valgt selv av to grunner. Først og fremst fordi den var fra plassen som faren min er fra og fordi jeg syntes at en bunad ble for dyrt.   

Må si meg enig i et forslag ovenfor: Enten får hun bruke festdrakten eller så får dere finne en fin kjole. 

Anonymkode: a8796...039

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er generelt dumt å kjøpe bunad til konfirmasjon med tanke på at mange jenter ikke engang er utvokst ved konf alder. Bruk heller det som unnskyldning og bruk noen flere år til på å spare. Festdrakt er bra nok.

jeg har samme bunad og har aldri hatt et problem med den, samme med datteren min - som arvet sin etter oldemor og fikk den tilpasset. Dessuten er de aller fleste som får bunad i dag slik at de kan justeres både inn og ut om man endrer seg litt så det er et dårlig argument eller unnskyldning slik jeg ser det. Jeg syns også det er bortkastet å bruke tusenvis på en festdrakt når en bunad ikke nødvendigvis koster så mye mer om man planlegger godt og ikke bestiller via husfliden eller andre som leverer men kjøper stoff, finner noen som borderer, monterer osv privat. Mange her ønsker seg sølv fra dåpen av i gave til jul, bursdager osv fra familie som går sammen.. God planlegging er et tips. 

Når det er sagt så skjønner jeg at TS sin datter føler seg utenfor. Det er leit, men nå er det slik i livet da at man ikke alltid er "en av flokken" så gi ungene styrke til å stå i slike ting tenker jeg..  

Anonymkode: acfd1...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser at mange svarer at de passer sin bunad. Vel, alle jeg kjenner, enten ikke passer det lengre, eller måtte legge ut (som er flere tusen kroner) eller vil ikke ha den bunaden jeg fikk. Da jeg ble konfirmert, for 20+ år siden, skulle "alle" ha Telemark- eller Nordlandsbunad, fordi de ble ansett som finest. Alle hadde plutselig en oldemor fra Telemark eller Nordland. Nå er disse bunader overalt og litt oppbrukt, samt det er blitt flaut å bære Nordlandsbunad i Oslo uten en snev av nordlandsdialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Anonymkode: 5f294...9c4

Har du bunad?

I såfall kan vel jenta di låne bunaden din disse dagene?   Du kan vel bruke noe annet?

Det er trist at bunad har blitt et statussymbol.
Tidligere var bunad noe man sydde selv, stoffet var rimelig og noe alle hadde råd til, og sølvet fikk man etterhvert, men så ble bunad "mote", det var noe alle skulle ha, og plutselig ble det dyrt.

Anonymkode: 6d105...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Guttene får tilbud om bunad eller en betydelig mindre sum med penger enn bunaden koster… Til gjengjeld har samboer min måtte kjøpe seg 3 forskjellige dresser de siste 5 årene. Så han har sikkert brukt mer penger på penklær de siste 10 årene enn jeg har brukt på bunaden min de siste 20 årene🙄 En dress kan ikke sys om på samme måte, og de blir fortere ødelagt… De skal gjerne ha forskjellige skjorter og slips til forskjellige anledninger, og bukse og jakke skal sitte pent til kroppen, ikke være for kort eller lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er generelt dumt å kjøpe bunad til konfirmasjon med tanke på at mange jenter ikke engang er utvokst ved konf alder. Bruk heller det som unnskyldning og bruk noen flere år til på å spare. Festdrakt er bra nok.

Jepp. Jeg kan ikke gå i min. Jeg vet den kan sys ut, men det er liksom ikke noe jeg prioriterer. Finner heller en annen kjole å gå med. 

TS, jeg fikk bunad, men var også fra en fattig familie. Bunaden ble til forsk mamma kjente hun som sydde den og passet hunden hennes mens hun var i Spania og sånne ting. Utover bunaden passet jeg dårlig inn i hele konfirmasjonshysteriet. Jeg fikk knapt noe annet under festen, fordi jeg hadde gått med på at alt av penger fra gjester skulle gå til betaling for bunaden, som tross alt kostet mange mange tusen selv med redusert pris  - sånne samtaler måtte vi ha i vårt hjem. Det var tross alt JEG som heller ville ha bunad enn cash, klokker og ferieturer. 

Selv om dette var vanskelig, lærte det meg hvor overfladiske og flåsete folk er. Siden jeg var såpass opptatt av bunaden min, lærte jeg også masse om norske tradisjoner, håndarbeid, historie. I ettertid har dette manifestert seg i sterk misnøye med bunadspolitiet. De er en privilegert og snerpete gjeng, og det mest historisk korrekte datteren din kan ha på seg, er faktisk en billig drakt som likevel ser bra ut. 

Hun tenker sikkert ikke på det nå. Men kanskje en dag?

Anonymkode: 9bd8d...be5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir kvalm av samfunnet vi lever i. Ikke alle har råd til en bunad til mange tusen kroner. Egentlig litt kvalmende at så mange kjøper bunad til så mye penger til en 14/15 åring. Jeg var hverken vokst ferdig i høyden eller bredden, så bunaden min ble brukt 2-3 ganger før jeg solgte den. 

Absolutt et flott plagg, men vi må nå ihvertfall lære barna våres at man ikke ser ned på andre som ikke har råd eller ikke ønsker å kjøpe det. 

Anonymkode: 07c21...3bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for et koko land vi har blitt.

Anonymkode: 70c7b...0ac

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir kvalm av samfunnet vi lever i. Ikke alle har råd til en bunad til mange tusen kroner. Egentlig litt kvalmende at så mange kjøper bunad til så mye penger til en 14/15 åring. Jeg var hverken vokst ferdig i høyden eller bredden, så bunaden min ble brukt 2-3 ganger før jeg solgte den. 

Absolutt et flott plagg, men vi må nå ihvertfall lære barna våres at man ikke ser ned på andre som ikke har råd eller ikke ønsker å kjøpe det. 

Anonymkode: 07c21...3bb

Man har jo faktisk 15 år på å spare til den bunaden… Det er 200,- i mnd det. De aller fleste kan nok prioritere det, kanskje kjøpe litt billigere julegaver , drikke mindre brus, droppe den ene shoppingturen osv,  eller kutte ned på sommerferien et år eller to. Det handler om å planlegge og prioritere. Har man ikke råd til å spare 200 i mnd til barnet sitt så har man jaggu ikke råd til å ha barn, for barn koster ganske mye penger. 

Her settes deler av barnetrygd på sparekonto for nettopp konfirmasjonsfest og bunad. Setter jeg av 300,- i mnd så er det over 50 000,- til datteren er konfirmant… Vi kommer til å lage maten selv, ha dessertbord laget selv og ha festen hjemme. Da sparer vi en del der også. Hadde vi skulle leid lokale måtte jeg selvfølgelig tatt med de utgiftene i beregningen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...