AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #121 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er bunader som kom i senere tid, som er designet etter folkedrakter de brukte på 1700-tallet. Og jo, da var det løsere i regler i forhold til søm. Anonymkode: 84eb6...83e Hvorfor snakker dere om hvordan bunader er og når dem kom osv, som ikke har noe med innlegget til TS å gjøre? Lag heller en tråd om bunader i stedenfor å diskutere det her. Anonymkode: 0d706...f47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #122 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har de brukt bunaden/penklærne på samlinger? Anonymkode: 9c31c...059 Lurer jeg også på. Har kun opplevd at bunaden har man første gang på konfirmasjonsdagen. Anonymkode: e4083...8f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #123 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var faktisk slik festdrakt/stakk hadde sin opprinnelse jo. Jeg snakker ikke om da bunadene fikk et «fastsatt» mønster å gå etter. Det er senere tid. Anonymkode: 84eb6...83e Kan dere som må snakke om hvordan bunadene er osv lage en tråd om bunader i stedenfor? Dette har ingenting med innlegget til TS å gjøre. Vis respekt. Anonymkode: 0d706...f47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #124 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser at mange svarer at de passer sin bunad. Vel, alle jeg kjenner, enten ikke passer det lengre, eller måtte legge ut (som er flere tusen kroner) eller vil ikke ha den bunaden jeg fikk. Da jeg ble konfirmert, for 20+ år siden, skulle "alle" ha Telemark- eller Nordlandsbunad, fordi de ble ansett som finest. Alle hadde plutselig en oldemor fra Telemark eller Nordland. Nå er disse bunader overalt og litt oppbrukt, samt det er blitt flaut å bære Nordlandsbunad i Oslo uten en snev av nordlandsdialekt. Anonymkode: c4921...a71 igjen, hvis man ikke går til de som selger og produserer for å få fortjeneste, som husfliden, flid, bunadsrose osv så koster det knapt 1000 kr å få lagt ut eller inne n bunad - så å overdrive summene er ingen tjent med. Stoff til bunad koster jevnt over litt under 7000 levert fra flid (materialpakke) for de aller fleste buandene vi har. Alle materialpakker - Materialpakker - Bunad - Norsk Flid nettbutikk og bunader så tar private fra 3500 til 5000 for å brodere og montere alt etter hvilken bunad det er og hvor i landet man er. Anonymkode: acfd1...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #125 Del Skrevet 8. mai 2023 Synes hun skal bære festdrakten sin med stolthet!:) du kan heller si at om noen år,når du er i jobb kan du og ho spare i lag til bunad til henne. VI får ikke alt vi ønsker oss, sånn er Det bare. Med alle kostnader som økes hele tiden, så er 50 tusen enormt mye penger og alle har ikke besteforeldre/familie som kan spytte i. Hadde faktisk ikke lånt/leid til mine, det har noe med Å lære seg å være fornøyd og stolt av de vi har. Om 5 prosent i kirken reagerer på det, er ikke det gjengen man omgås uansett og kan heve seg over det. Jeg er sikker på dere får en nydelig dag uansett:) Anonymkode: 3fec3...fdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 8. mai 2023 #126 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan fortelle at du bor på bygda uten å si at du bor på bygda. Hvor mange av guttene har bunad? Guttene vil få disse penger for å kjøpe moped eller båt ja, og ta lappen. Men jentene skal ha en fin kjole som skal henge i skapet til foreldrene, jippi. Anonymkode: c4921...a71 Ikke hos oss. Gutta får bunad når de er voksne istedenfor til konfirmasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #127 Del Skrevet 8. mai 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? Anonymkode: 5f294...9c4 Bunad på skoleball? What? Anonymkode: 6a543...bea 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #128 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? Anonymkode: 5f294...9c4 Hvilke samlinger før konfirmasjonen er det de bruker bunad og festdrakt? Har jeg aldri hørt om. De fleste går vel med den første gang i selve konfirmasjonen. detter er forøvrig ikke noe nytt bare at før var det ikke så mange fest drakter å velge mellom så det ble enda mer synlig. Anonymkode: 0b1f3...b18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #129 Del Skrevet 8. mai 2023 hvor bor dere TS? aldri hørt om at man bruker bunaden før selve konfirmasjonsdagen. Ei heller på fester og skoleball? festdrakten duger nok helt utmerket, så får dere heller selge den og starte sparing til bunad etter konf? til egen datter som nå er 8, har jeg spart 200kr i mnd til bunaden, så har nå ca 20 000kr. Sølv pleier barna i vår familie få til jul og bursdag de siste årene før konf av nær familie. Anonymkode: 58b90...41b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #130 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvilke samlinger før konfirmasjonen er det de bruker bunad og festdrakt? Har jeg aldri hørt om. De fleste går vel med den første gang i selve konfirmasjonen. detter er forøvrig ikke noe nytt bare at før var det ikke så mange fest drakter å velge mellom så det ble enda mer synlig. Anonymkode: 0b1f3...b18 Når ungene her ble konfirmert så hadde de på konfirmasjonsantrekket ved fotografering - som var 1-2 uker før konfirmasjonen. Anonymkode: eed7a...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #131 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes det er generelt dumt å kjøpe bunad til konfirmasjon med tanke på at mange jenter ikke engang er utvokst ved konf alder. Bruk heller det som unnskyldning og bruk noen flere år til på å spare. Festdrakt er bra nok. Anonymkode: 8457c...60b Nei, det er ikke «dumt». Jenter vokser som regel ikke så mye i høyden etter konfirmasjonsalder, og alle bunader sys slik at de kan legges ut så mye at de passer en alminnelig voksen. Anonymkode: 2b1ec...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #132 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. Anonymkode: c4921...a71 Jeg gjør det. Det er 23 år siden jeg var konfirmant. Jeg kjenner veldig mange som har bunad som passer fortsatt, selv om mange av de har sydd den ut selvsagt. Anonymkode: 9c31c...059 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #133 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvilke samlinger før konfirmasjonen er det de bruker bunad og festdrakt? Har jeg aldri hørt om. De fleste går vel med den første gang i selve konfirmasjonen. detter er forøvrig ikke noe nytt bare at før var det ikke så mange fest drakter å velge mellom så det ble enda mer synlig. Anonymkode: 0b1f3...b18 Kan hende de snakket om hva de skulle ha på seg -ikke at de hadde på seg det de skulle ha på selve dagen. Anonymkode: 98f7c...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #134 Del Skrevet 8. mai 2023 Det er dessverre press, om ikke indirekte. I min vennegjeng (26 år) har ei festdrakt og hun hører ofte «Hvorfor har du ikke bunad?». Ingen sier det for å være frekke, men blir et indirekte press likevel Anonymkode: fa7c4...692 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #135 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gjør det. Det er 23 år siden jeg var konfirmant. Jeg kjenner veldig mange som har bunad som passer fortsatt, selv om mange av de har sydd den ut selvsagt. Anonymkode: 9c31c...059 Samme her. Kjenner bare unntaksvis til folk der bunaden de fikk til komf ikke passer til lengre. Mange har dog sikkert justert den noe med åra, men det er fortsatt den samme drakten. Anonymkode: 2b1ec...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #136 Del Skrevet 8. mai 2023 rampeguri skrev (1 time siden): Ikke hos oss. Gutta får bunad når de er voksne istedenfor til konfirmasjonen. Her også. Fordi mange av gutta ikke er på langt ferdig utvokst i komfirmasjonsalder. Temmelig bortkastet å skreddersy en herrebunad som blir en halvmeter for kort halvannet år etter. Her er det helt vanlig at gutta enten leier bunad for konfirmasjonsdagen, eller bruker dress (som heller ikke koster 20.000,-). Anonymkode: 2b1ec...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 8. mai 2023 #137 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her også. Fordi mange av gutta ikke er på langt ferdig utvokst i komfirmasjonsalder. Temmelig bortkastet å skreddersy en herrebunad som blir en halvmeter for kort halvannet år etter. Her er det helt vanlig at gutta enten leier bunad for konfirmasjonsdagen, eller bruker dress (som heller ikke koster 20.000,-). Anonymkode: 2b1ec...f1c Mine gutter var vel egentlig ferdig vokst i høyden men ikke i bredden så de har brukt dress. Var bare en av gutta i borgelig konfirmasjon her i helga som hadde bunad, har mistanke om at den ikke var sydd til ham nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 8. mai 2023 #138 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er kun på sm⁸åplasser bunad er viktig. Og virkelig da, ikke for alle der engang. Datteren din har sikkert én kjip venninne som skulle absolutt heve seg over og derfor rake ned på jenta di, og jenta de tok det seriøst. Men mange av de som får bunad til konfirmasjonen, kommer til angre at de ikke heller fikk penger. Bare søke på finn.no for "bunad konfirmasjon" og du vil finne mange annonser type "fikk bunad til konfirmasjonen men passer ikke lenger ". Pluss at man endrer både smak og prioriteringer, og derfor endrer ønsker om hvilken bunad man vil også. Det er i grunn litt rart å binde seg til en klesplagg for resten av livet som 14 åring? Og har du merket at dette kreves og forventes BARE av jenter? Ingen forventer at en gutt skal bruke og passe samme bunad resten av livet. Anonymkode: c4921...a71 Tja… Er fra Oslo og bor i Oslo. Begge mine fikk bunad i gave til konfirmasjonen. Både gutten og jenta. Han må riktignok vente noen år på selve gaven din da han må vokse ferdig først (Mye vanskeligere å sy en herrebunad slik at den kan justeres senere) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #139 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? Anonymkode: 5f294...9c4 Dette handler ikke om Norge. Eller om verdi. Dette handler om mennesker som har et behov for å lage en kåhakkeorden der de selv kan stige mot toppen på bekostning av andre. Om mennesker ønsker å etablere en slik hakkeorden så vil de det. Dersom ingen stopper dem. Bunad - inntekt - ferie - alder - kjønn - hudfarge - antall barn - alle velkjente og godt brukte temaer for å etablere hakkeorden. Men det handler ikke om bunad. Det handler om behovet for en hakkeorden. Og hvordan man forholder seg til det behovet. Og det, ts, det må du lære først deg selv og så ditt barn. For lærer du ikke barnet verdien av å nekte å delta i hakkingen? Da får hun like lav livskvalitet som de som velger å delta har nå. Og det ønsker jo ingen sine barn? Så, nei, du behøver ingen bunad. Men du behøver å lære verdien av å velge å ikke delta når andre pensler å bruke deg for å øke egen selvfølelse. Noe du når som helst kan la være. Og noe ditt barn må vite både at hun kan la være. Og t hun blir lykkeligere av å la være. Hva med å kjøpe en dress? Eller en sommerkjole? Å skille seg ut har verdi, ts. Å passe inn har ingen verdi. Anonymkode: 82558...a78 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #140 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Leste du ikke hi? Fattig er stikkordet her. Da har man ikke råd til å prioritere et sekssifret beløp til bunader til alle barna over andre ting man må spare til for barn. Anonymkode: 19e46...782 Men hvis man har dårlig råd, fått flere barn, så man ikke klarer å spare til ting man vet kan bli et problem. Så er det jo de voksne som har valgt å sette barna sine i denne posisjonen. Anonymkode: 3bdee...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå