AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #61 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere er ikke en fattig familie, fordi dere ikke har råd til å kjøpe en bunad til 50.000+++, som man går i maks to ganger i året. Det er mange familier som ikke har råd, eller kan ta seg råd til det. Fins det noen som erter datteren for dette, så er ikke det noen man kan kalle for venninner verfall. Jeg syns festdrakt er så mye finere enn bunad. Jeg ville ikke ha bunad da jeg konfirmerte meg. Jeg har aldri likt å gå i uniform. Hadde festdrakt vært et alternativ på den tiden, så hadde jeg valgt det. Anonymkode: b96d6...3e8 Hvis du skal se på pris pr bruk så blir det ikke nødvendivis så dyrt, selv om det er to ganger i året. Bunaden min er brukt i barnedåp, navnefest, konfirmasjon, bryllup, skoleavslutning både på ungdomsskole, vgs, etter bachelor og master, 17.mai, andre store anledninger jeg har vært invitert til osv. Konfirmasjon når man er 15 og så 2-3 ganger i året frem til man er 70+, så er ikke 50 000 videre mye, faktisk bare ish 300 kr pr gang. Så kan du regne på hva du ville brukt i antrekk til alle disse anledningene i steden for, da er det ikke sikkert bunaden er så dyr. I tillegg kan bunader gå i arv, lånes ut og deles. Anonymkode: b4682...409 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #62 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her jeg bor er det mer trendy med festdrakt, eller fantasi-festdrakt. Blir vel sikkert brent på bålet av å si det. Vet du opprinnelsen til bunad? De første bunadene var som regel feststakk, der man brukte det man hadde tilgjengelig for å sy sammen drakten. I nyere tid har bunad fått strengere rettningslinjer for søm. Greit å vite når man er bunadspoliti Anonymkode: 84eb6...83e Så enkelt er det nok ikke. En bunad kan være basert på nitidig arbeid, studier av gamle bilder og kilder og funn av gamle plagg. Avhengig av hvor i landet man bor, kan det være stor forskjell på hvor mye historie det ligger i bunaden. Sømmene, fargene og designet kan ha en dypere betydning på noen bunader, mens andre igjen kan være designet i nyere tid. Det var ikke sånn overalt i Norge at man hesjet sammen det man hadde. Anonymkode: 07033...772 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #63 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så enkelt er det nok ikke. En bunad kan være basert på nitidig arbeid, studier av gamle bilder og kilder og funn av gamle plagg. Avhengig av hvor i landet man bor, kan det være stor forskjell på hvor mye historie det ligger i bunaden. Sømmene, fargene og designet kan ha en dypere betydning på noen bunader, mens andre igjen kan være designet i nyere tid. Det var ikke sånn overalt i Norge at man hesjet sammen det man hadde. Anonymkode: 07033...772 Det var faktisk slik festdrakt/stakk hadde sin opprinnelse jo. Jeg snakker ikke om da bunadene fikk et «fastsatt» mønster å gå etter. Det er senere tid. Anonymkode: 84eb6...83e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #64 Skrevet 8. mai 2023 Jeg undres når dette bunadshysteriet startet...? Selv var jeg konfirmant på slutten av 80-tallet, borgerlig konfirmasjon, der var det ei som stod i bunad, og det ble sett på som litt rart og litt kjærring. Idag synes jeg forøvrig bunad er fint. Anonymkode: 229ae...fea 1
Bovina sancta Skrevet 8. mai 2023 #65 Skrevet 8. mai 2023 Jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt av slikt tenåringstull (jeg tenker ikke på din datter, men de som får henne til å skamme seg for å ha festdrakt). For det første: det finnes mange flotte festdrakter. For det andre: festdrakt er IKKE billig! Jeg tjener greit og har god råd, men jeg går ikke rundt og kjøper meg kjoler i mange tusenkronersklassen. Festdrakt ville også for meg vært en stor investering, og det er mye annet jeg heller ville brukt titusenvis av kroner på enn en bunad man bruker maks én gang i året hvis man er flink. For det tredje: Ikke alle har lyst på bunad. Jeg har bunad selv, som jeg (med fare for å høres megabortskjemt ut) ble prakka på selv om jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville ha, at jeg syntes det var bortkastet penger. Og den henger fint og pynter opp inni skapet. Skal "mobben" virkelig terrorisere deg til å bruke 30-50 000 kroner på noe du ikke har lyst på, eller i det hele tatt har bruk for? Er det sånn at man må betale så mange tusen for å kunne fremstå som et menneske med verdi i dag? Stopp verden, jeg vil av!! Jeg synes du har gjort en god jobb ved å spare opp nok penger til å kjøpe en flott festdrakt til henne, som hun åpenbart likte før noen tråkket på gleden hennes. Jeg håper at dette roer seg for henne, og at disse bortskjemte tenåringene rundt henne tar til fornuft og ser henne for mennesket hun er, og ikke klærne hun har på seg. Også ønsker jeg dere får en flott konfirmasjon! 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #66 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du skal se på pris pr bruk så blir det ikke nødvendivis så dyrt, selv om det er to ganger i året. Bunaden min er brukt i barnedåp, navnefest, konfirmasjon, bryllup, skoleavslutning både på ungdomsskole, vgs, etter bachelor og master, 17.mai, andre store anledninger jeg har vært invitert til osv. Konfirmasjon når man er 15 og så 2-3 ganger i året frem til man er 70+, så er ikke 50 000 videre mye, faktisk bare ish 300 kr pr gang. Så kan du regne på hva du ville brukt i antrekk til alle disse anledningene i steden for, da er det ikke sikkert bunaden er så dyr. I tillegg kan bunader gå i arv, lånes ut og deles. Anonymkode: b4682...409 Noe så kjedelig. Alltid være lik alle andre. Personligheten min hadde dødd av å gå i et kokvarmt budeie kostymet til alle anledninger. Bruker heller 50.000 over flere år på nydelige kjoler som passer årstiden og anledningen. Eller festdrakt med masse spennende farger og mønster 😊 Anonymkode: b96d6...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #67 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var faktisk slik festdrakt/stakk hadde sin opprinnelse jo. Jeg snakker ikke om da bunadene fikk et «fastsatt» mønster å gå etter. Det er senere tid. Anonymkode: 84eb6...83e Bunader er inndelt i 5 kategorier, og det er stor forskjell mellom en kategori 5- bunad og en bunad i kategori 1. Du ser alle bunader under ett, og da ender du opp med en overforenkling. Anonymkode: 07033...772 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #68 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bunader er inndelt i 5 kategorier, og det er stor forskjell mellom en kategori 5- bunad og en bunad i kategori 1. Du ser alle bunader under ett, og da ender du opp med en overforenkling. Anonymkode: 07033...772 Bunader vi har i dag er inspirert av folkedrakter fra 1700-tallet. Dette trådte frem på 1800-tallet, og på 1900-tallet kom de bunadene vi kjenner i dag. Da Hardangerbunaden var sett på nasjonalisme i seg selv og var særs populær. Før den tid var den ingen regel på hvordan en festdrakt skulle se ut. De representerte bondedrakter de hadde på låvedans osv. og varierte fra sted til sted og gård til gård. Vanskelig for deg? Anonymkode: 84eb6...83e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #69 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kunne hun lånt en bunad av noen i familien f.eks? Det gjorde jeg og arvet en annen bunad senere. Anonymkode: 4b71f...b27 Sånn for en gang så er det vel greit å låne bunad, men skjer det ofte så er det ikke lenger greit. Min datter har flere bunader (konf gave og arv), å da tror andre at det er fritt fram å låne en av hennes ved anledninger. Dette er dyre plagg, og har affeksjonsverdi. Det blir også endel merarbeid for meg mtp vasking og stryking, og da nå på vårparten der det er flere anledninger der bunad brukes. Anonymkode: eed7a...c40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #70 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bunader vi har i dag er inspirert av folkedrakter fra 1700-tallet. Dette trådte frem på 1800-tallet, og på 1900-tallet kom de bunadene vi kjenner i dag. Da Hardangerbunaden var sett på nasjonalisme i seg selv og var særs populær. Før den tid var den ingen regel på hvordan en festdrakt skulle se ut. De representerte bondedrakter de hadde på låvedans osv. og varierte fra sted til sted og gård til gård. Vanskelig for deg? Anonymkode: 84eb6...83e Du kan spare deg hersketeknikkene. Her kan du lese om de forskjellige kategoriene. Og jo, flere steder fantes det regler. F,eks du gift, kunne du ikke gå i de samme fargene som da du var ugift. Hver gård hadde sine broderier, enkelte stoffer vevde man selv og sto da følgelig friere til å velge farger. https://snl.no/bunadskategoriar Anonymkode: 07033...772 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #71 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan spare deg hersketeknikkene. Her kan du lese om de forskjellige kategoriene. Og jo, flere steder fantes det regler. F,eks du gift, kunne du ikke gå i de samme fargene som da du var ugift. Hver gård hadde sine broderier, enkelte stoffer vevde man selv og sto da følgelig friere til å velge farger. https://snl.no/bunadskategoriar Anonymkode: 07033...772 Dette er bunader som kom i senere tid, som er designet etter folkedrakter de brukte på 1700-tallet. Og jo, da var det løsere i regler i forhold til søm. Anonymkode: 84eb6...83e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #72 Skrevet 8. mai 2023 Konfirmasjon handler om å bekreftelse løftet sitt om å være kristen, samt å lære mer om kristen tro og tradisjon. Nå handler det mer om hvor mye penger man får, og hvor dyr bunad man har. Forstår at det er kjipt for tenåringen å føle seg utenfor, men man kommer ikke igjennom oppveksten uten ubehag. Dette kan være en ypperlig andledning til å erfare at man må sette tæring foran næring som man sier. Tåle å stå i ubehaget. Alternativet blir å kaste bort festdrakten og sette seg i gjeld for å kjøpe bunad. Spør henne hvilke løsninger hun ser for seg, og gå igjennom konsekvensene. Sammen finner dere en løsning, om det er å leie en bunad eller bære festdrakten med stolthet. Konfirmasjonsdagen handler i bunn og grunn om andre verdier enn hvilket klesplagg man bærer. Anonymkode: 8749e...ace
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #73 Skrevet 8. mai 2023 Jeg forstår følelsen datteren din har av å skulle stikke seg ut . Dattern min skal konfirmeres til høsten og slik jeg kjenner de jentene der så er de utrolig rause med hverandre. Så om noen skulle ha vanlig kjole eller festdrakt tror jeg ingen hadde brydd seg om. Man er jo som regel mest opptatt av seg selv. Festdrakter kan ofte se ut som en bunad for det utrente øye. Er som regel oss selv som problematiserer slike ting. Så bruk heller tid på å snakke om akkurat dette, at det man ofte snakker seg selv ned på ting som viser seg ikke stemme. Anonymkode: 98f7c...ba5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #74 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er bunader som kom i senere tid, som er designet etter folkedrakter de brukte på 1700-tallet. Og jo, da var det løsere i regler i forhold til søm. Anonymkode: 84eb6...83e Ja, men det var ikke fullstendig frislipp, som mange later til å tro. Man sto friere til å velge design selv, både mht broderier og vevd stoff, man tok på seg det man hadde av sølv, og endte opp med stor variasjon. Men visse regler var det, og jeg tenker man gjør klokt i å forsøke å bevare dem der man kan, men gi individuell frihet der man kan det. Nå husker ikke jeg hvilke bunad det var snakk om ei heller nøyaktig når, men det var en gang i det gamle bondesamfunnet. Et sted i landet var det da sånn at jentene viste frem sine beste broderingskunster på lua, og det var visst sånn man ble populær hos gutta. Man kan si tidene forandrer seg. 😅 En enorm variasjon må det ha blitt, og nå sitter man da igjen med ett standardisert broderi. Er man tro mot tradisjonene og designer og syr sitt eget lue broderi fremfor å kjøpe Husfliden standard, er da ingenting bedre, selv om jeg selv ikke ville hatt kunnskap til det. På bunader hvor gifte kvinner tradisjonelt har hatt en annen farge på strømper/hodeplagg e.l. er det ikke derimot like ok å bytte «fordi man har lyst». Da går man mot tradisjonen, og kan heller kjøpe seg festdrakt som man kan pynte etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 07033...772 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #75 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Bunader vi har i dag er inspirert av folkedrakter fra 1700-tallet. Dette trådte frem på 1800-tallet, og på 1900-tallet kom de bunadene vi kjenner i dag. Da Hardangerbunaden var sett på nasjonalisme i seg selv og var særs populær. Før den tid var den ingen regel på hvordan en festdrakt skulle se ut. De representerte bondedrakter de hadde på låvedans osv. og varierte fra sted til sted og gård til gård. Vanskelig for deg? Anonymkode: 84eb6...83e Du er veldig uvitende og trenger å lese deg opp. Jeg har en bunad som er i uavbrutt tradisjon, det er noe helt annet enn å ha funnet på en drakt for å kalle det bunad. Anbefaler at du leser lenken en annen la ut til deg lenger opp. Skal du være så bastant i dine uttalelser så må du i alle fall gjøre litt innsats for å få det du sier riktig. Anonymkode: b4682...409 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #76 Skrevet 8. mai 2023 Bovina sancta skrev (29 minutter siden): Jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt av slikt tenåringstull (jeg tenker ikke på din datter, men de som får henne til å skamme seg for å ha festdrakt). For det første: det finnes mange flotte festdrakter. For det andre: festdrakt er IKKE billig! Jeg tjener greit og har god råd, men jeg går ikke rundt og kjøper meg kjoler i mange tusenkronersklassen. Festdrakt ville også for meg vært en stor investering, og det er mye annet jeg heller ville brukt titusenvis av kroner på enn en bunad man bruker maks én gang i året hvis man er flink. For det tredje: Ikke alle har lyst på bunad. Jeg har bunad selv, som jeg (med fare for å høres megabortskjemt ut) ble prakka på selv om jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville ha, at jeg syntes det var bortkastet penger. Og den henger fint og pynter opp inni skapet. Skal "mobben" virkelig terrorisere deg til å bruke 30-50 000 kroner på noe du ikke har lyst på, eller i det hele tatt har bruk for? Er det sånn at man må betale så mange tusen for å kunne fremstå som et menneske med verdi i dag? Stopp verden, jeg vil av!! Jeg synes du har gjort en god jobb ved å spare opp nok penger til å kjøpe en flott festdrakt til henne, som hun åpenbart likte før noen tråkket på gleden hennes. Jeg håper at dette roer seg for henne, og at disse bortskjemte tenåringene rundt henne tar til fornuft og ser henne for mennesket hun er, og ikke klærne hun har på seg. Også ønsker jeg dere får en flott konfirmasjon! Nei 1500 kr på SparKjøpe er en del, men kjempedyrt er det ikke. Anonymkode: b4682...409
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #77 Skrevet 8. mai 2023 Jeg blir helt matt av denne diskusjonen som kommer hvert år. Se på konfirmasjons bilder fra 50-tallet og oppover, så ser dere hvor ny denne tradisjonen med bunad til konfirmasjon egentlig er. På 50-tallet var det vanlig at alle kvinnelige konfirmanter hadde lang hvit kjole. På 60- 70- og 80-tallet var det vanlige penkjoler som var mest vanlig, mens bunadtrenden startet fra 90-tallet, og har fortsatt utover. (Ikke fall for fristelsen til å bare se på lokale tradisjoner. Da jeg konfirmerte meg på begynnelsen av 80-tallet var jeg den eneste konfirmanten uten bunad på Averøy. Mens på Smøla og i Bærum var de bunadskledde konfirmantene enten helt fraværende, eller i et klart mindretall) Så ny er altså denne tradisjonen, og bunaden har blitt et statussymbol. Anonymkode: 6d105...511 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #78 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. Anonymkode: c4921...a71 Alle jeg kjenner som fikk bunad til konf, bruker den fortsatt. Min har fått skjørtet lagt ned litt og tatt ut litt. Og vesten er tatt ut. Da jeg fikk den var det 25 cm stoff brettet inn i skjørtet så det kunne legges ned. Det er fortsatt mye folder i skjørtet som kan tas ut i midjen. Og vesten hadde 5 cm på hver side i ekstra stoff til senere utlegg. Noen har kjøpt seg ny vest hvis det ble for lite. Bunad passer hele livet. Og til TS: Jeg hadde nok gått for penkjole heller enn festdrakt hvis jeg ikke kjøpte bunad. Anonymkode: 40160...15b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #79 Skrevet 8. mai 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg undres når dette bunadshysteriet startet...? Selv var jeg konfirmant på slutten av 80-tallet, borgerlig konfirmasjon, der var det ei som stod i bunad, og det ble sett på som litt rart og litt kjærring. Idag synes jeg forøvrig bunad er fint. Anonymkode: 229ae...fea Det har kommet med økt velstand i landet. I Norge har vi ikke mye status i hus og bil, der alle kjører stortsett det samme. Så bunad ble status, slik kan man vise at man er noe med et enkelt klesplagg. Anonymkode: c4921...a71
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #80 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er veldig uvitende og trenger å lese deg opp. Jeg har en bunad som er i uavbrutt tradisjon, det er noe helt annet enn å ha funnet på en drakt for å kalle det bunad. Anbefaler at du leser lenken en annen la ut til deg lenger opp. Skal du være så bastant i dine uttalelser så må du i alle fall gjøre litt innsats for å få det du sier riktig. Anonymkode: b4682...409 Det er bare å lese om bunadens historie, så finner du alt der. Du som virker uvitende, som ikke selv vet at bunad er et nyere fenomen i Norges historie. Anonymkode: 84eb6...83e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå