Gå til innhold

Ikke råd til bunad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Anonymkode: 5f294...9c4

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler med henne, vanskelig å være tenåring og føle man ikke passer inn. Føler med deg også, kjipt med kjøpepress, styr og misfornøyde barn ❤️ Men det kommer til å gå bra skal hun se. Syns festdrakt er kjempe fint. 

Man er like mye verdt bunad eller ikke. De som eventuelt måtte mene noe annet er jo ikke de beste å ha med å gjøre allikevel. 

Anonymkode: e318c...a3d

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er generelt dumt å kjøpe bunad til konfirmasjon med tanke på at mange jenter ikke engang er utvokst ved konf alder. Bruk heller det som unnskyldning og bruk noen flere år til på å spare. Festdrakt er bra nok.

Anonymkode: 8457c...60b

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne hun lånt en bunad av noen i familien f.eks? Det gjorde jeg og arvet en annen bunad senere.

Anonymkode: 4b71f...b27

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er generelt dumt å kjøpe bunad til konfirmasjon med tanke på at mange jenter ikke engang er utvokst ved konf alder. Bruk heller det som unnskyldning og bruk noen flere år til på å spare. Festdrakt er bra nok.

De aller fleste er det, i høyden i alle fall, og bredden kan man jo ta ut.

Anonymkode: 3dca4...61f

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt bunad på Finn? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skal gjennom et rituale nå, det som handler om overgangen fra barn til voksen. Da har du jo en fin anledning til å be henne om å reflektere rundt kjøpepress, gruppepress og forskjell på fattig og rik. 

Du må også få fortalt henne at hennes verdi ikke ligger i et dyrt klesplagg. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk hun med festdrakten på samling, og resten med bunad? Skjønte ikke helt dette.  Festdrakt/ bunad blir vanligvis ikke brukt før på konfirmasjonsdagen. 🤷‍♀️

Anonymkode: b0d19...0d7

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de brukt bunaden/penklærne på samlinger? Det høres litt spesielt ut i så fall. Tror egentlig ikke at det er så vanlig i Norge at bunad blir brukt på skoleball og konf-fest, og den type fester. Jeg har iallfall ikke hørt om noe lignende før. Så plassen dere bor på, er nok spesiell sånn sett. Så da kan det tenkes at det er viktigere for jenter å ha bunad der dere bor, enn andre plasser i Norge. 

Jeg hadde konfirmant i helgen, og de fleste hadde riktignok bunad. Men det var også en del jenter med andre type penklær, både kjoler og penbukser og skjorte. Det samme har jeg sett andre plasser hvor jeg har vært i konfirmasjoner. Jeg har, når jeg tenker etter, kanskje ikke sett noen i festdrakter. Det har vært enten bunad eller andre penklær. Men siden du skriver at du har konfirmant snart, regner jeg med at det er i år? Og at det begynner å bli litt sent å gjøre noe med antrekket? 

Uansett er det mange som ikke har anledning til å kjøpe bunad til barna sine, pga økonomi. Om man ønsker bunad så sterkt, kan man jo begynne å spare til det selv. Man kan jo bruke pengene man får i konfirmasjonen som startkapital. Husk at det også er mange jenter som ikke ønsker seg bunad som konfirmant, så det er jo ikke unormalt at jenter ikke har bunad (iallfall ellers rundt om i landet). 

Anonymkode: 9c31c...059

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det står masse artikler i avisen om alle de som angret på bunad til konf for at de aldri klarte å holde vekten, så det med vekt/høyde er ganske god grunn til å vente. 

Jeg har en kommende konfirmant (neste vår)  og hun kommer nok ikke til å holde 45 kg hele livet, ikke er hun utvokst i høyden enda heller, så avtalen med besteforeldre er å vente med bunad på grunn av dette.  Ikke alle bunader ser like fine ut når man må justere i bredden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad er kostbart. Til konf gikk jeg i vanlig kjole. Det er også lov til å låne bunad fra andre familiemedlemmer om dere har det. Det er helt greit å ikke ha bunad. Bunaden blir jo aldri brukt ellers. Til og med på 17 mai så velger folk å gå i vanlig kjole fordi bunaden blir for varm.

Ikke ha dårlig samvittighet. Jeg har ikke råd til bunad, og jeg er enslig. 

Anonymkode: 64dfa...0e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke det du vil høre, men jeg skjønner henne godt. Her hadde absolutt alle jentene bunad til konfirmasjonen, og da er det ikke godt å være eneste uten. Hva slags plan hadde du og jenta for dette i forkant, i åra før konfirmasjon?

Anonymkode: a9861...7b1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heller ikke råd til bunad til de tre jentene mine. Men jeg har en selv som jeg låner ut til de to eldste på rundgang. Den yngste er for ung foreløpig, men hun blir med etterhvert. 

Lenge før jeg kjøper tre bunader = minst 150 000 kroner totalt, så betaler jeg heller andre ting. 

Det er ikke synd på dem, og det hadde det heller ikke vært om de ikke kunne låne. 

Anonymkode: b3d06...af4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår godt at det ikke føles bra å være den eneste uten bunad, og det er veldig trist at det er sånn. Man kan jo eventuelt leie en bunad. 

Anonymkode: ddde8...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man syr den jo sånn at den kan legges om senere… Jeg veide under 40 kilo når jeg var konfirmant, bruker samme bunaden idag, 20 år og 25 kilo senere 😅

Anonymkode: 6eec6...d6c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Vel, dette er en del av livet - man kan ikke få alt man ønsker seg hele tida. Dette er en god anledning til å reflektere over det.

Det er ikke synd på dem som ikke får bunad, og dere er ikke dårlige foreldre fordi barnet deres ikke får bunad. Men ikke bli med på fortvilelsen hennes, slik det høres litt ut som om dere gjør nå. Da gjør dere det verre for henne, fordi dere da bekrefter at dette er noe å være fortvila for. Stå trygt i det at det er normalt å ikke ha bunad, og at det ikke på noen som helst måte er en menneskerett å ha det. 

Datteren deres får gå i festdrakt som planlagt, eller finn en fin kjole. Kanskje er det siste like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Anonymkode: c4921...a71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Festdrakt er fake og bunad er ekte. I denne alderen er det svært viktig. Det hadde kanskje vært bedre med en enkel kjole. Mange får bunad til konfirmasjon, men det er også mange som ikke får, eller ikke vil ha. Bunad brukes gjerne på skoleavslutning i 10.klasse og vgs, men ikke skoleball. Ved disse anledningene kan man også bruke annet pent antrekk. 

Anonymkode: f1d84...83e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk bunad i min konf. Etter passformen å dømme var jeg definitivt ikke utvokst i overkroppen...

Anonymkode: 18461...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Anonymkode: c4921...a71

Jeg bruker fortsatt min, det er 23 år siden jeg blei konfirmert. Dog sydd ut et par ganger - og siste gangen ble det satt i ekstra stoff i sidene da det var for lite å gå på. Men det funker. Selv om jeg kommer til å kjøpe ny skjorte etterhvert.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...