Gå til innhold

Konfirmasjonsgave barnebarn vs bonusbarnebarn


Nesly

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig her? Gi samme sum? Eller forskjell i sum på de som er "ekte" vs "bonus"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesly skrev (1 minutt siden):

Hva er vanlig her? Gi samme sum? Eller forskjell i sum på de som er "ekte" vs "bonus"?

Samme sum selvsagt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke samme sum er selvsagt. Det kommer også an på relasjon og varighet på den.

Mine foreldre har vært i livet til mine barn i 15 ved en konfirmasjon. Om broren min nå hadde fått seg en kjæreste med et 14 år gammelt barn hadde det vært rart om det barnet får samme som mitt barn når man såvidt kjenner hverandre.

Anonymkode: 686d3...c75

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kommer an på hvor lenge bonusen har vært i livet ditt. Fra ca baby = samme sum.
Har h*n bare vært bonus et par tre år, ville jeg gitt mindre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om en god og nær relasjon der barnet føler seg like mye verdt og inkludert på ekte, så samme sum…

Anonymkode: c35d8...456

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke samme sum hvis bonusbarnebarnet har 4 "ekte" besteforeldre, mener nå jeg da 🙂. De fleste på 15 år skjønner dette veldig godt. Her har vi ett barn hver. Levd lykkelige sammen i 25 år, barna har aldri reagert på at det var ulik verdi på gaver fra ekte besteforeldre og bonus. Flotte gaver har de fått, selv om det har vært ulik verdi.

Anonymkode: 51e48...678

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt ikke samme sum. Bonusbarnebarnet har sine biologiske besteforeldre som gir gaver/penger. 

Anonymkode: 0dfbb...c57

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye avhenger selvsagt av hvorledes man har hatt bonusbarnebarnet og relasjonene, men svaret er i utgangspunktet forskjell i gaver. Det samme gjelder bursdags- og julegaver. 

Synes ikke det er en selvfølge at bonusforeldtes familie, dvs søsken, foreldre osv skal inviteres, og oppmerksomheten verdi står også i forhold til relasjon og deltakelse i feiring.

Anonymkode: 79ee0...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar gav samme sum til barnebarn og bonusbarnebarn og vi har alltid gitt samme sum både i konfirmasjon og i bursdags-/og julegaver til bonusnevøer/-nieser som resten av nevøene og niesene. For oss er det selvsagt å ikke gjøre forskjell på dem og sørge for at de vet at de er en del av familien på lik linje med de andre. Vi har også alltid blitt invitert i konfirmasjon til bonusnevø/-niese. Å behandle dem likt vil aldri være feil.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et stebarn selv som har stebesteforeldre, så kan jeg si at jeg aldri har forventet samme sum i gaver som de gir sine biologiske barnebarn. Jeg har jo hatt mine besteforeldre som jeg har fått gave av, og gaven fra stebesteforeldre har jo bare vært en bonus. 
 

men har de gitt likt i alle år til andre anledninger så blir det jo feil å gi ulikt nå. Evt så får de heller overføre til en bankkonto litt mer skjult.

Anonymkode: 6837e...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relasjonen dere imellom og varighet på forholdet med bonusbarnebarnet har mye å si. Det er iallfall ingen selvfølge at bonusbarnebarn skal få det samme som barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor gav like mye til sine barnebarn som til mitt barn. Da hadde vi vært sammen i 7 år og hun ser på mine barn som sine egne (min mann har ingen biologiske barn). For henne var dette en selvfølge, men det var absolutt ingenting jeg forventet. 

Anonymkode: 36019...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville overhodet ikke sagt at lik sum er riktig. Mine foreldre har ikke noe spesielt bånd til mine stebarn, selvom jeg har vært stemoren deres i ti år. Det ville vært helt feil å forvente at de skulle gitt samme sum til stebarnebarn og det ville vært helt feil om mine barn skulle fått mindre i gave for at de skulle ha råd til lik sum på alle. Dessuten har mine barn en veldig liten familie, mens stebarna på morssiden har en gedigen familie. Så det at mine foreldre gir mer til mine barn veier litt opp ved jul, bursdager og alt. Da blir det hvertfall litt mer likt med gaver totalt sett. 

Anonymkode: aefda...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasit på det. Relasjon er nøkkelordet. Det samme om barnet har besteforeldre også på andre siden. Min familie har ikke gitt gave til min bonusdatter. De har aldri hatt et forhold til henne. Hun ønsker ikke det. Hun har villet ha pappaen sin for seg selv, og det har hun fått. Samvær mellom far og datter, har ikke involvert ny familie. Hun var stor, når jeg kom inn i bildet.  Min sønn har vært i familien til min mann siden han var tre år. Han har ingen annen familie og svigerfamilien behandler han på lik linje med fellesbarna. Han har fått det samme som sine søsken og søskenbarn har fått. Min familie gir en større gave, de har spart fra barna var små. Unormalt å gi det samme til et barn de ikke kjenner. 

Anonymkode: 4804f...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2023 at 6:40 PM, Nesly said:

Hva er vanlig her? Gi samme sum? Eller forskjell i sum på de som er "ekte" vs "bonus"?

Forskjellig sum

Anonymkode: b82db...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 19.01):

Selvsagt ikke samme sum. Bonusbarnebarnet har sine biologiske besteforeldre som gir gaver/penger. 

Anonymkode: 0dfbb...c57

Man må vel forutsette at de også gir gave til sitt bonusbarnebarn, og da går det opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ulike familier, ulike gavestørrelser. Noen gir 100000, andre 2000, så det blir vel ikke opp i opp.

Anonymkode: 79ee0...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som andre, at det kommer an på familien.

Her fikk alle likt.  Men bestefaren til de eldste var ikke i bildet lenger, og "ste" hadde hatt rollen i alle år. 

Har også vært med på at de skilte besteforeldrene ga sammen, og ste ga en liten oppmerksomhet bare fra denne. Relativt nytt forhold, og godt samarbeidsklima. 

Anonymkode: ae36d...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på relasjonen det. Jeg har selv vokst opp som bonusbarnebarn, og forsto veldig godt at jeg ikke fikk samme gaver/sum som biologisk barnebarn. Jeg var takknemlig for det jeg fikk. 

Anonymkode: e1daf...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...