strilen Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 Jeg er "tvangs"bosatt i Bergen, og jeg hater alt regnet og det våte og det mørke og dystre. Gi meg snø og vinter når det er vinter , gi meg varme lyse lune sommre, gi meg vår ! Her er det høst hele året !!! Nok om det, hvordan i alle dager skal en finne seg til rette i denne byen ? Jeg BER om råd og tips, alt tas imot med takk !
Gjest 1111 Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 Man kan vel ikke tvinge seg selv til å trives når man ikke gjør det. Selv elsker jeg Bergen, men det er nå meg. En ting som hadde hjulpet var kanskje å finne det positive i alt det negative? Javel, det er mørkt og dystert, men kanskje det er noe positivt i det også? Kosen for eksempel? Lyden av regn på taket? Slike små ting.
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 *kremt* Nå har det knapt regnet i Bergen siden før jul, og solen bader for tiden i nydelig solskinn. I dette været er det ingenting som slår en tur på et av byfjellene. Og når regnet setter inn er det masse muligheter, men det spørs jo hva du liker da?
Gjest -eline- Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 Jeg er "tvangs"bosatt i Bergen, og jeg hater alt regnet og det våte og det mørke og dystre. Gi meg snø og vinter når det er vinter , gi meg varme lyse lune sommre, gi meg vår ! Her er det høst hele året !!! Nok om det, hvordan i alle dager skal en finne seg til rette i denne byen ? Jeg BER om råd og tips, alt tas imot med takk ! ← Jeg vet ikke...annet enn at jeg føler med deg, var fastlåst her i sommer og har aldri vært så værsyk og lei som da... Du får satse på at det bare er for en periode? Mulig jeg og blir tvangsbosatt der til høsten, skal søke på mastergrad og Bergen er en av de to stedene i landet jeg kan søke så jeg har vel strengt tatt ikke noe valg...
Væren Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 Selv har jeg aldri bodd i Bergen, men er litt forelsket i den byen! Har alltid sagt at om jeg skulle flytte, måtte det blitt nettopp til Bergen! Trodde kanskje det skjedde en del der som det gikk an å være med på? Og som Mie sier: Det er jo flotte turområder, Fløybanen og mye sjarm og sjel? Men det er vanskelig, så klart. Trives man ikke - så trives man ikke. Har du skaffet det et sosialt nettverk? Noen å bruke fritida sammen med? fra sauen!
Holly Hobbie Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 Skjoenner litt hvordan du har det, for jeg bor i Edinburgh, hvor klimaet er temmelig bergensk...
Malama Skrevet 6. januar 2006 #7 Skrevet 6. januar 2006 Vel, med den innstillinga der er det ikke lett å trives akkurat... Jeg bor også i Bergen. Ja, jeg liker ikke plaskregn, og snø om vinteren hadde vært greit, og for all del ville jeg likt varme sommerdager med sol, men... vel, jeg bor nå her. Været er jo fint for tida.. det gjelder å se på det positive. Det er meldt flott vær til helga, ut og nyt det Nei, været plager meg ikke så mye, men jeg er oppvokst på vestlandet så jeg forventer kanskje ikke annet. Det helt store sosiale livet har jeg ikke, og det savner jeg mer, tvangsbosatt som jeg også er i denne byen. Men det blir hva man gjør det til. Været i Bergen endrer seg ikke. Så enten må du gjøre det beste utav det, eller så må du flytte. eller fortsette å mistrives. Om flytting ikke er aktuelt, invester i støvler eller vanntette sko og en regndress (paraply hjelper lite når det regner oppover og bortover, som det ofte gjør...) og huske å legge merke til hvor deilig det er å sitte inne og høre uværet ute, og vite at du er inne, varm og tørr
Dru Skrevet 6. januar 2006 #8 Skrevet 6. januar 2006 Jeg elsker Bergen. Gatene, de åpne plassene, fjellene, kafeene, alt sammen, egentlig. Og så er jeg av den typen som liker regn, så den biten plager nok meg litt mindre enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #9 Skrevet 6. januar 2006 Ha ha...hvis du er stril vet du sikkert hvordan det er i Bergen da...strile-land er da ikke så veldig langt unna. Du snakker som som bergensere og striler er 2 ulike nasjonaliteter. Spørsmålet er: hvordan skal du holde ut i Norge? Vel: drikke mye rødvin, hør på masse musikk, snakk med venner, reis alt du kan utenlands (flytt gjerne utenlands) og gå så mye du kan ut på byen og klin med kjekke menn (hvis det finnes i vær-Noreg). Styr unna dydsmønstre a'la Sissel Kyrkjebø og hold deg langt unna alt av trossamfunn. Da skulle du stå godt rustet.
Gjest Sukkerert Skrevet 6. januar 2006 #10 Skrevet 6. januar 2006 Hvor lenge har du bodd her? For våren i Bergen er fantastisk. -Like fantastisk som høsten er fæl, for å sette det litt i perspektiv.
kallamilla Skrevet 6. januar 2006 #11 Skrevet 6. januar 2006 Jeg elsker virkelig Bergen, stemningen der og atmosfæren. Men det har kanskje med at det alltid har vært "byen" (oppvokst et stykke sør for Bergen); vi reiste dit på handleturer, teatertureer etc da jeg var barn. Men vet jo ikke om jeg hadde syntes denne byen var så sjarmerende viss jeg ikke har vokst opp nært knyttet til byen. Kanskje du trenger tid til å venne deg til regnet, mørket og korte somre, trådstarter. Kok deg en stor kopp te, sitt inne og hør regnet piske og nyt det
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2006 #12 Skrevet 6. januar 2006 Det er jo slik at noen aldri kan trives her, nettopp pga av været. Det er jo endel bergensere som rett og slett flytter fra byen av den grunn. Jeg er innfødt bergenser og liker klimaet. Det kan selvsagt bli litt i overkant lange regnbyger når de varer sammenhengende i to mnd, men det finnes gode klær og masse å ta seg til. Og når solen skinner i Bergen, så myldrer det av liv i gatene.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 6. januar 2006 #13 Skrevet 6. januar 2006 Jeg er omvendt; jeg savner været i Bergen, mens jeg er drittlei av snøen her i Oslo! Lei av at nå kommer mest sannsynlig denne snøen til å ligge helt til våren, i mars eller april en gang. I Bergen får man i det minste "skifte ut" snøen; den kommer og går. Jeg er lei av å stavre meg frem på isen, og lei av å alltid måtte pakke på meg haugevis av klær for ikke å fryse. Når jeg bodde i Bergen kunne jeg ofte traske rundt i "sommersko" midt på vinteren fordi der ikke var snø eller is. Men vi får vel bare gjøre det beste ut av det på hver vår kant
Gjest Gjesta Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 Jeg skjønner bare ikke at folk gjør seg så avhengig av akkurat vær for å trives. Det finnes da mange ting å gjøre selv om det regner! Man kan fint gå utenfor dørene, man krymper faktisk ikke i vann. Fjellturer, byturer, turer i svømmehall (Vannkanten i Loddefjord f.eks.), kafeer, restauranter, alt ligger innen rekkevidde. Om du har den innstillingen at du er tvangsbosatt kan du umulig trives noe sted. Se det positive, oppsøk mulighetene i stedet for å se bare det negative. Jeg er opprinnelig bergenser, utflyttet til en annen by. Jeg har lært at man må prøve å trives for å trives.
strilen Skrevet 7. januar 2006 Forfatter #15 Skrevet 7. januar 2006 Takker for en del gode svar, og en del tulle svar. Jeg er ikke stril, men valgte det fordi jeg har sansen for strilene.... Jeg er innflytter og gift med en herfra, derfor tvangsflyttet. Han har en jobb han er veldig tilfreds med, og ønsker derfor ikke å flytte, men i utgangspunktet måtte vi flytte til Bergen fra et annet sted fordi han ble forflyttet hit pga. jobben. I tillegg har vi en sønn som er langt oppe i tenårene og han trivest veldig godt i området, så å flytte herfra er ikke aktuelt. Men jeg har da problem med å finne meg et sosialt nettverk, jeg synest Bergen er flott om våren, når de gule trærne i byparken blomstere, og kirsebærtrerne rundt lille lungegårsvann blomstrer og det er OPPHOLDSVÆR ! Men for en som er fødd og oppvokst i innlandet er været i Bergen til frustrasjon, og jeg sliter med å finne meg til rette selv etter 15 år... Håpte å få noen konkrete råd og vink, og noen har jeg da fått.
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2006 #16 Skrevet 7. januar 2006 Takker for en del gode svar, og en del tulle svar. Jeg er ikke stril, men valgte det fordi jeg har sansen for strilene.... Jeg er innflytter og gift med en herfra, derfor tvangsflyttet. Han har en jobb han er veldig tilfreds med, og ønsker derfor ikke å flytte, men i utgangspunktet måtte vi flytte til Bergen fra et annet sted fordi han ble forflyttet hit pga. jobben. I tillegg har vi en sønn som er langt oppe i tenårene og han trivest veldig godt i området, så å flytte herfra er ikke aktuelt. Men jeg har da problem med å finne meg et sosialt nettverk, jeg synest Bergen er flott om våren, når de gule trærne i byparken blomstere, og kirsebærtrerne rundt lille lungegårsvann blomstrer og det er OPPHOLDSVÆR ! Men for en som er fødd og oppvokst i innlandet er været i Bergen til frustrasjon, og jeg sliter med å finne meg til rette selv etter 15 år... Håpte å få noen konkrete råd og vink, og noen har jeg da fått. ← Er fremdeles ikke enig i at du er tvangsflyttet. Du kan selv gjøre noe med din situasjon. Folk i Bergen er ikke annerledes enn andre folk. De er forskjellige. Og mulighetene er mange. Dessuten har været vært usedvanlig fint i lang tid nå. Jeg ville sett meg om etter mulighetene, og prøvd å overse det negative. Den eneste som kan gjøre noe med situasjonen er deg.
SniperCat! Skrevet 7. januar 2006 #17 Skrevet 7. januar 2006 Flytt tilbake til Oslo! Det er nok der omkring du kommer fra.. Greit at vi vasser i snø og kuldegrader om vinteren, men ingen steder i norge kan måle seg med den våren og sommeren vi får.. Så kom hjem! Kom så.. Ingen er tvangsflyttet. Personlig hater jeg nedbør. Ingen kuldegrad kan irritere like mye som å få noe slengt ned i huet hele tiden..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå