Gå til innhold

Stigmatisering EUFP?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Møter man stigmatisering i helsevesenet med eufp eller har det blitt bedre.

Anonymkode: d0d05...040

Hva mener du egentlig med stigmatiserende? 

Har jobbet med denne gruppen tenåringer og unge voksne et dusin år. 

Tror du vi har en annen holdning og tilnærming med en person som er schizo affektiv, bipolar eller andre personlighetsforstyrrelser?

Anonymkode: ef52c...f4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har virkelig ikke filla peiling på hvordan noen med borderline oppfører seg, tenker eller føler. Hvorfor ikke sette seg ned å tilegne seg litt kunnskap før du spyr ut misledende pissprat som indikerer at psykopater og borderlinere er henimot det samme. 

Anonymkode: 5ff77...669

Det er forskjell på psykopater og de med borderline. Borderline har for eks en rekke følelser som psykopater ikke har. De føler også følelser veldig sterkt, samtidig som følelsene er veldig overfladiske i natur. De kan føle ekstremt sterkt om bagateller for eks.

41 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

AB er i en profesjonell rolle. Jeg har jobbet med rusmisbrukere før jeg havnet på kjøret selv, og aldri om jeg hadde omtalt dem på den måten. Jeg var profesjonell og tok ikke en gang en voldsepisode personlig. 

Selvsagt kan det være krevende å jobbe med, men det forventes at man er profesjonell og jobber for å hjelpe pasienten. Og da sier jeg ikke man skal akseptere all adferd bare så det er sagt. 

For øvrig så svartmaler du personer med EUPF i innlegget ditt.

Jepp, det gjør jeg. Jeg har sett flere som har blitt veldig skadet av å være i forhold med dem, eller ha dem som kollega på jobb. Noen har sterke traumer på grunn av personen med borderline. Det er en av diagnosene jeg alltid vil advare andre mot, fordi jeg ser hvordan folk faller for manipuleringen deres og følelsene deres, og ender opp med å bli skada av dem på sikt. Folk tror at når en med borderline gråter og hulker fordi den gjorde noe feil, så betyr det at den angrer og vil endre seg. Det vil den ikke gjøre....

Toleranse er noe man skal være forsiktig med, for det kan bidra til at man lar seg behandle dårlig. Fordi man skal være så forståelsesfull og snill med de som misbruker og mishandler deg. Toleranse skal man bruke i begrenset mengde. Man kan for eks bruke det dersom man er psykolog for sin pasient til en viss grad. Men toleranse er en begrenset ressurs man må bruke med omhu

Jeg ser at du har veldig mye sympati og forståelse for de som er destruktive, som de med borderline og rusmisbrukere. Men jeg ser ikke den samme sympatien og forståelsen for ofrene for disse. Du viser ikke sympati for ab som lever i dette ofte og må tåle misbruk fra pasientene. Du har heller ikke sympati med deg selv som offer for vold fra en rusmisbruker.

Hvorfor det, tror du?

Endret av Refreng
Skrevet
Refreng skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på psykopater og de med borderline. Borderline har for eks en rekke følelser som psykopater ikke har. De føler også følelser veldig sterkt, samtidig som følelsene er veldig overfladiske i natur. De kan føle ekstremt sterkt om bagateller for eks.

Jepp, det gjør jeg. Jeg har sett flere som har blitt veldig skadet av å være i forhold med dem, eller ha dem som kollega på jobb. Noen har sterke traumer på grunn av personen med borderline. Det er en av diagnosene jeg alltid vil advare andre mot, fordi jeg ser hvordan folk faller for manipuleringen deres og følelsene deres, og ender opp med å bli skada av dem på sikt. Folk tror at når en med borderline gråter og hulker fordi den gjorde noe feil, så betyr det at den angrer og vil endre seg. Det vil den ikke gjøre....

Toleranse er noe man skal være forsiktig med, for det kan bidra til at man lar seg behandle dårlig. Fordi man skal være så forståelsesfull og snill med de som misbruker og mishandler deg. Toleranse skal man bruke i begrenset mengde. Man kan for eks bruke det dersom man er psykolog for sin pasient til en viss grad. Men toleranse er en begrenset ressurs man må bruke med omhu

Ok. Ser at deg går det ikke å diskutere nyansert med. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

https://psykologisk.no/2023/03/diagnose-til-besvaer/

Jeg synes den var veldig bra skrevet om stigmatisering. Jeg har ikke den den diagnosen som blir omtalt, men har absolutt følt på en rangordning i psykiatrien. Fordi jeg har en pf så det jeg som er problemet.  Angst depresjon alt som leder opp til mine symptomer blir ikke så viktige.  

Anonymkode: 3656b...255

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Møter man stigmatisering i helsevesenet med eufp eller har det blitt bedre.

Anonymkode: d0d05...040

Det var mye stigmatisering før (ca. 20 år siden), men mitt inntrykk er at vi (EUPF) møtes med mer kunnskap, forståelse og empati. Kunnskap gir bedre holdninger og moral i møte med oss.

Jeg opplever at det er en del stigmatisering, fordommer og forutinntatthet ute og går både i samfunnet og psykiatrien, men etter å ha vært innlagt på ulike psykiatriske avdelinger i kortere og lengre tid i ulike helseregioner, er mitt inntrykk at «policyen» på de ulike sykehusene varierer. Noen steder møtes med med «ta deg sammen» og «dette-har-du-full-kontroll-over siden-du-ikke-er-psykotisk»-holdningene, mens andre steder møtes man med kunnskap, respekt og forståelse og at sykepleierne og legene forstår at det ligger et høyt lidelsestrykk bak uttrykkene/utageringene, ikke «fandenivoldsk».

Jeg har vært innlagt på samme sted i over ett år nå og jeg merker absolutt at det er mangel på kunnskap på EUPF i avdelingen, og jeg blir sett på som en ressurskrevende pasient blant annet på grunn av min alvorlige borderlinestruktur, men at de fleste forholder seg til meg med profesjonalitet og respekt.

Det kjedelige svaret er: Det varierer. Det korte svaret er: Nja.

Håper det var et nyttig svar. 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (5 timer siden):

Mennesker med borderline har veldig grunne følelser. De kan reagere raskt og voldsomt. De har også mindre empati med andre mennesker. Summen av egenskapene gir manipulative mennesker som spiller på følelser.

Ja, mange av de er traumatisert, men mange av de er også kronisk manipulative. Selv når de skal være sårbare, så er det en del av spillet deres for å kontrollere hvordan den andre personen behandler dem. Det er ikke rart at ab har den holdningen når den har opplevd dette gang på gang. Stigma rundt borderline er faktisk et forståelig stigma, for mange av de er ekstremt utspekulerte og utnytter andre menneskers empati og omsorg for egen del. Nå betyr ikke det at man skal behandle dem dårlig i terapi, men det har jeg heller ikke inntrykk av at ab gjør.

Du sier at ab skal være mer forståelsesfull, men er du forståelsesfull for at ab kan bli skadet av å bli utsatt for den type oppførsel over lang tid? Ingen ønsker å bli behandlet dårlig på den måten over lang tid. For noen kan det bli et traume. Det kan ødelegge ens trygghet og tillit til andre mennesker. At andre mennesker er mentalt friske betyr ikke at de er supermenn som tåler alt og som alltid klarer være den som skal nedregulere hele tiden.

Det var da voldsomt til oppgulp, håper ikke du jobber med syke mennesker, virkelig

Anonymkode: 54e7d...5b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye skjult stigmatisering, jeg merker den best når jeg møter folk som ikke stigmatiserer. De har mindre empati, omtanke og forståelse og tålmodighet. Du får mindre validering, de tillegger deg egenskaper/symptomer du ikke har, leter etter manipulering i alt du sier og gjør. Snakker til deg på en mindre hyggelig måte og har mindre respekt for deg, har bestemt seg for hvordan du er og ser deg aldri for sånn du faktisk er. Leter etter ting som kan bekrefte at deres sannhet om deg er riktig. Det er trist, men har du skikkelig flaks møter du noen som ikke er sånn og som har en genuin nysgjerrighet og interesse ovenfor deg. Jeg unngår helsevesenet, men anbefaler å søke deg inn til Dbt behandling, der kan de være litt rundere i kantene og kan ha en litt bredere forståelse for oss.

Anonymkode: ae6e3...3df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (9 timer siden):

Jeg ser at du har veldig mye sympati og forståelse for de som er destruktive, som de med borderline og rusmisbrukere. Men jeg ser ikke den samme sympatien og forståelsen for ofrene for disse. Du viser ikke sympati for ab som lever i dette ofte og må tåle misbruk fra pasientene. Du har heller ikke sympati med deg selv som offer for vold fra en rusmisbruker.

Hvorfor det, tror du?

Nå kan jeg ingenting om noen av disse diagnosene - men med såpass entydige og omfattende påstander går jeg utfra du er psykiater med svært lang erfaring innen psykatritilbud som har gjort mye forskning på denne gruppen?

Hvordan ellers kan man omtale noe så inngående og ensidig? 

Anonymkode: fcdcf...be1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå kan jeg ingenting om noen av disse diagnosene - men med såpass entydige og omfattende påstander går jeg utfra du er psykiater med svært lang erfaring innen psykatritilbud som har gjort mye forskning på denne gruppen?

Hvordan ellers kan man omtale noe så inngående og ensidig? 

Anonymkode: fcdcf...be1

Ja det var mye svart/hvittenkning i det innlegget du svarte på der, nesten så man kan begynne å lure....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Ja det var mye svart/hvittenkning i det innlegget du svarte på der, nesten så man kan begynne å lure....

Dang😂 Du sier noe..🤭

Anonymkode: 5ff77...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...