Gå til innhold

Stigmatisering EUFP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møter man stigmatisering i helsevesenet med eufp eller har det blitt bedre.

Anonymkode: d0d05...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok blitt bedre, men jeg møter det så absolutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Purple_Pixiedust said:

Det har nok blitt bedre, men jeg møter det så absolutt. 

Kan du si noe om hvordan? Vurderer å søke hjelp. Fikk det bare tentativt så bet ikke om jeg har det.

Skrevet

Massiv stigmatisering, desverre, men det finnes lyspunkter

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du si noe om hvordan? Vurderer å søke hjelp. Fikk det bare tentativt så bet ikke om jeg har det.

For eksempel tok det mange år å få bipolar-diagnosen fordi de ikke trodde meg når jeg beskrev hypomanier. De bare mente oppoversvigninger var en del av EUPF. Helt til jeg var innlagt og hypoman tre ganger samt hadde telefonkontakt med behandler under hypomani også. 

Jeg har blitt tillagt egenskaper jeg ikke har. Eller symptomer. Bare fordi jeg har diagnosen. Dette gjorde ikke min behandler gjennom fem år, men andre steder opplevde jeg det. 

Mange blir skrevet ut etter en natt uansett hvor dårlig de er. Det opplever jeg ikke selv. Mulig fordi jeg har hatt andre diagnoser i tillegg. 

Det er mer, men jeg kommer ikke på i farta. Men jeg har nok møtt mindre stigmatisering enn mange. Det kan mulig henge sammen med at jeg er rolig og saklig i samtale. Noen med EUPF sliter jo med å regulere følelser og ordbruk. Men ikke alle da. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, som spl kan jeg ærlig talt si at de med borderline er de mest slitsomme pasientene jeg har. Men det er de som kommer inn med tilstander knyttet direkte til den psykiske tilstanden da, som feks selvskading/suicidforsøk etc. Men er det en «vanlig» tilstand de kommer inn med som er uavhengig av personlighetsforstyrrelsen så merker jeg som regel lite av det. Men jo, ofte er de ekstremt krevende- og derfor er jeg ikke akkurat dritgira på å jobbe med dem.

Anonymkode: ce025...ef4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, som spl kan jeg ærlig talt si at de med borderline er de mest slitsomme pasientene jeg har. Men det er de som kommer inn med tilstander knyttet direkte til den psykiske tilstanden da, som feks selvskading/suicidforsøk etc. Men er det en «vanlig» tilstand de kommer inn med som er uavhengig av personlighetsforstyrrelsen så merker jeg som regel lite av det. Men jo, ofte er de ekstremt krevende- og derfor er jeg ikke akkurat dritgira på å jobbe med dem.

Ja, men du vet vel hvorfor de er krevende? Fordi de fleste er relasjonsskadd av traumer i barndommen. Det burde utløse empati, ikke "ikke akkurat dritgira på å jobbe med dem"

Anonymkode: 54e7d...5b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men du vet vel hvorfor de er krevende? Fordi de fleste er relasjonsskadd av traumer i barndommen. Det burde utløse empati, ikke "ikke akkurat dritgira på å jobbe med dem"

Anonymkode: 54e7d...5b6

Ja, det er jeg klar over. Men det er grenser for hvor mye manipulering og dritt man skal ta imot som sykepleier, selv om de selv ikke har det bra. Jeg sier ikke alle er slik, men mange er min erfaring. Det er slitsomt og alltid trå på glasskår rundt dem, for et eneste blikk eller et feil ord kan trigge dem til å klikke. Ikke alle, men mange.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der er mange sykepleier med denne holdningen, heldigvis ikke fullt så mange leger, psykologer og psykiatere med samme holdning.

Anonymkode: 5ff77...669

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dritgira et ord du lærte på studiet? Er det nivået lissm?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er mange sykepleier med denne holdningen, heldigvis ikke fullt så mange leger, psykologer og psykiatere med samme holdning.

Du skulle bare visst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dritgira et ord du lærte på studiet? Er det nivået lissm?

Selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd stigmatisering pga eupf hos dps men fastlegen min begynte å snakke til meg som om jeg var ett barn når diagnosen kom på hennes bord. Det var en merkbar endring som ikke bare jeg merket. Jeg hadde av og til med meg min mann og han merket det han også. Jeg byttet fastlege og har nå en som snakker til meg som den jeg er og ikke som en diagnose.

Anonymkode: b1b12...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er jeg klar over. Men det er grenser for hvor mye manipulering og dritt man skal ta imot som sykepleier, selv om de selv ikke har det bra. Jeg sier ikke alle er slik, men mange er min erfaring. Det er slitsomt og alltid trå på glasskår rundt dem, for et eneste blikk eller et feil ord kan trigge dem til å klikke. Ikke alle, men mange.

Men hvordan forholder du deg til eupf da? Det er det ts spør om.

Anonymkode: b1b12...06b

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du det samme om et krevende sterkt traumatisert barn også? Det er jo basically det emosjonelt ustabile er, voksne med emosjonsreguleringen til barn som har opplevd enormt mye vondt. Klart du må ta vare på deg selv men som profesjonell burde du klare å ikke ta det personlig. Se hva som ligger bak oppførselen,  korrigere atferd men ikke personen osv.

Anonymkode: 2b8b5...662

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig.

Høres ikke ut som du er sykepleier, mer i retning en uten utdannelse som mangler empati og forståelse for personlighetsforstyrrelser. 

Anonymkode: c67b0...4bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er bra at du skriver at ikke alle er sånn, men likevel bidrar du her til negativ stigmatisering. 

Jeg har vært mye innlagt og er det nå også, og her er jeg aldri i konflikt med mine kontakter. Vi har en høflig og fin tone og flere av de som jobber her bryr seg om meg. Jeg har vært inn og ut siden 2016. Nå har jeg en ny behandler etter å ha hatt samme behandler i 5,5 år. Jeg merker han setter meg mer i bås, men han kjenner meg ikke enda. Uansett ingen form for konflikt med han heller. Mitt hovedsymptom på borderline er at jeg sliter med å være alene og at jeg kan bli ekstremt selvdestruktiv. Ikke manipulativ og konfliktfylt adferd. Og all selvdestruktiv adferd gjør jeg når jeg er ruspåvirket. 

Det er 250 kombinasjoner av symptomer på denne diagnosen og diagnosen går fra mild, moderat til alvorlig. Jeg hadde alvorlig, men har nå mild. 

Tror det vil være mye bedre å lære deg hvorfor de som er mer oppfarende i møte med deg er det. Se mennesket bak. Ingen ønsker å være sånn, og det å bli møtt med aksept og medmenneskelighet er erfaringer de trenger for å lære seg å reagere annerledes. Hver gang mine følelser har blitt sterke i samtale og jeg har grått masse osv så har jeg blitt møtt på en rolig og regulerende måte. Da har jeg etter hvert lært å regulere meg selv ned. Det er nå veldig lenge siden jeg hadde emosjonelle gråteanfall. 

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

Det er bra at du skriver at ikke alle er sånn, men likevel bidrar du her til negativ stigmatisering. 

Jeg har vært mye innlagt og er det nå også, og her er jeg aldri i konflikt med mine kontakter. Vi har en høflig og fin tone og flere av de som jobber her bryr seg om meg. Jeg har vært inn og ut siden 2016. Nå har jeg en ny behandler etter å ha hatt samme behandler i 5,5 år. Jeg merker han setter meg mer i bås, men han kjenner meg ikke enda. Uansett ingen form for konflikt med han heller. Mitt hovedsymptom på borderline er at jeg sliter med å være alene og at jeg kan bli ekstremt selvdestruktiv. Ikke manipulativ og konfliktfylt adferd. Og all selvdestruktiv adferd gjør jeg når jeg er ruspåvirket. 

Det er 250 kombinasjoner av symptomer på denne diagnosen og diagnosen går fra mild, moderat til alvorlig. Jeg hadde alvorlig, men har nå mild. 

Tror det vil være mye bedre å lære deg hvorfor de som er mer oppfarende i møte med deg er det. Se mennesket bak. Ingen ønsker å være sånn, og det å bli møtt med aksept og medmenneskelighet er erfaringer de trenger for å lære seg å reagere annerledes. Hver gang mine følelser har blitt sterke i samtale og jeg har grått masse osv så har jeg blitt møtt på en rolig og regulerende måte. Da har jeg etter hvert lært å regulere meg selv ned. Det er nå veldig lenge siden jeg hadde emosjonelle gråteanfall. 

Mennesker med borderline har veldig grunne følelser. De kan reagere raskt og voldsomt. De har også mindre empati med andre mennesker. Summen av egenskapene gir manipulative mennesker som spiller på følelser.

Ja, mange av de er traumatisert, men mange av de er også kronisk manipulative. Selv når de skal være sårbare, så er det en del av spillet deres for å kontrollere hvordan den andre personen behandler dem. Det er ikke rart at ab har den holdningen når den har opplevd dette gang på gang. Stigma rundt borderline er faktisk et forståelig stigma, for mange av de er ekstremt utspekulerte og utnytter andre menneskers empati og omsorg for egen del. Nå betyr ikke det at man skal behandle dem dårlig i terapi, men det har jeg heller ikke inntrykk av at ab gjør.

Du sier at ab skal være mer forståelsesfull, men er du forståelsesfull for at ab kan bli skadet av å bli utsatt for den type oppførsel over lang tid? Ingen ønsker å bli behandlet dårlig på den måten over lang tid. For noen kan det bli et traume. Det kan ødelegge ens trygghet og tillit til andre mennesker. At andre mennesker er mentalt friske betyr ikke at de er supermenn som tåler alt og som alltid klarer være den som skal nedregulere hele tiden.

Endret av Refreng
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (5 minutter siden):

Mennesker med borderline har veldig grunne følelser. De kan reagere raskt og voldsomt. De har også mindre empati med andre mennesker. Summen av egenskapene gir manipulative mennesker som spiller på følelser.

Ja, mange av de er traumatisert, men mange av de er også kronisk manipulative. Selv når de skal være sårbare, så er det en del av spillet deres for å kontrollere hvordan den andre personen behandler dem. Det er ikke rart at ab har den holdningen når den har opplevd dette gang på gang. Stigma rundt borderline er faktisk et forståelig stigma, for mange av de er ekstremt utspekulerte og utnytter andre menneskers empati og omsorg for egen del. Nå betyr ikke det at man skal behandle dem dårlig i terapi, men det har jeg heller ikke inntrykk av at ab gjør.

Du sier at ab skal være mer forståelsesfull, men er du forståelsesfull for at ab kan bli skadet av å bli utsatt for den type oppførsel over lang tid? Ingen ønsker å bli behandlet dårlig på den måten over lang tid. For noen kan det bli et traume. Det kan ødelegge ens trygghet og tillit til andre mennesker. At andre mennesker er mentalt friske betyr ikke at de er supermenn som tåler alt og som alltid klarer være den som skal nedregulere hele tiden.

Du har virkelig ikke filla peiling på hvordan noen med borderline oppfører seg, tenker eller føler. Hvorfor ikke sette seg ned å tilegne seg litt kunnskap før du spyr ut misledende pissprat som indikerer at psykopater og borderlinere er henimot det samme. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Refreng skrev (10 minutter siden):

AB er i en profesjonell rolle. Jeg har jobbet med rusmisbrukere før jeg havnet på kjøret selv, og aldri om jeg hadde omtalt dem på den måten. Jeg var profesjonell og tok ikke en gang en voldsepisode personlig. 

Selvsagt kan det være krevende å jobbe med, men det forventes at man er profesjonell og jobber for å hjelpe pasienten. Og da sier jeg ikke man skal akseptere all adferd bare så det er sagt. 

For øvrig så svartmaler du personer med EUPF i innlegget ditt.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...