Gå til innhold

Null energi enkelte dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jogget et års tid alt fra 1-3 ganger i uken. Jogger alt fra 4-7 km, men blir ofte 5 km. Jogger ikke fort, ca 9 km/t. 

Men...veldig ofte føler jeg at dagsformen er så laber og at kroppen "gir opp". Føles som jeg aldri har trent liksom. Pusten er fin. 

Alle blodprøver er tipp topp. Har faktisk for mye d vitamin. 

Savner å føle en god rolig joggetur på 7 km uten å bli utslitt. 

Hva kan grunnen være for denne null energi følelsen?

 

Anonymkode: a98a8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettervirkninger av covid eller vaksine?

Anonymkode: 6ac71...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ettervirkninger av covid eller vaksine?

Anonymkode: 6ac71...98c

Det er 2 år siden jeg hadde covid🤔

Anonymkode: a98a8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinert?

Anonymkode: f8ec3...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold? Stress? 

Anonymkode: 2d5e4...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vaksinert?

Anonymkode: f8ec3...903

Det er 1,5 år siden siste vaksine🤔

Anonymkode: a98a8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kosthold? Stress? 

Anonymkode: 2d5e4...173

Hmm sover veldig bra og er ikke en stressa person. Selv om det enkelte dager er full fart i 100% jobb og tre barn. Barna er 10, 15 og 18 så de klarer jo seg selv. 

Virker rett og slett som kroppen min ikke vil ta til seg progresjon lenger. 

Er 44 år, 165 og 66 kilo. Kan det være jeg veier for mye til jogging? Har et vanlig kosthold, kunne sikkert vært flinkere

Anonymkode: a98a8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite energi hvis jeg har trent mye dagen før, og masse energi hvis jeg har hvilt to dager. 

 

66 kg på 165 høy er egentlig en hyggelig vekt, men du kan gjerne bytte den ene joggedagen med å gå en lang tur, gjerne i skogen. Jeg liker turorientering. Eksperter anbefaler å legge inn noe lavintensitet langtur i treningsprogrammet, og da skal det gå så lett at man orker å prate (zone 2 trening).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig normalt og være utladet til tider. Kroppen sin måte og gi beskjed om og slakke ned. Det trenger ikke være noe galt fordel. Man kan heller ikke forvente at energien er som da man var i 30 årene. Jeg har ikke barn og rett som det er er jeg helt tom for energi. Noe som og er normalt når man nærmer seg overgangsalderen. Ikke at jeg sier du er det men mye skjer i kroppen i 40 årene. 

Anonymkode: df6f2...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt vanlig? Noen dager føler jeg meg lett som en fjær, føler jeg nærmest bæres av vinden mens jeg suser avgårde. Andre dager føler jeg meg 15 kilo for tung, som om jeg løper i snø. Får hold og andre vondter selv om har spist akkurat som sist. Uten at jeg kan kjenne på forhånd hvordan turen skal bli. Det eneste jeg har klart å finne et system i er at jeg er i bedre form på kvelden. Og jo senere jo bedre.

Anonymkode: ede08...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er da helt vanlig? Noen dager føler jeg meg lett som en fjær, føler jeg nærmest bæres av vinden mens jeg suser avgårde. Andre dager føler jeg meg 15 kilo for tung, som om jeg løper i snø. Får hold og andre vondter selv om har spist akkurat som sist. Uten at jeg kan kjenne på forhånd hvordan turen skal bli. Det eneste jeg har klart å finne et system i er at jeg er i bedre form på kvelden. Og jo senere jo bedre.

Anonymkode: ede08...f69

Jeg er også en kveldstrener, jo tidligere jeg trener jo tyngre. Kroppen er rar. Skjønner ikke at folk klarer å løpe kl 07 på tom mage. Samtidig deilig å være tidlig ferdig med trening. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: a98a8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du nok protein? Dersom du er veldig aktiv trenger kroppen mer av den riktige "typen" drivstoff.

Når det er sagt, så kan det være at du pusher kroppen din mer enn du er klar over. Og kroppen din forsøker fortelle deg at du må bremse ned

Anonymkode: 7c5c6...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre har nevnt vil formen variere fra dag til dag, men dersom du aldri har noen lette dager er det jo tydelig noe som er galt. Jeg tenker at 1-3 ganger jogging i uka ikke vil ha gjort deg overtrent (med mindre du trener mye i tillegg til dette). Derfor har jeg to ting du kan tenke på: 

1. Invester i en treningsklokke som måler puls, enten direkte på håndleddet eller pulsbelte. Hold deg til sone 2 når du trener. Hvis du trener 3 ganger i uka ville jeg kjørt to økter i sone 2 og én litt tøff intervalløkt. Selv om du tenker at du løper rolig slik du løper nå kan det være du får deg en overraskelse. Jeg f.eks. får  høyere puls enn jeg ville trodd om jeg skulle tippet pulsen min. Så kanskje betyr det at du i begynnelsen må jogge saktere, kanskje til og med gå underveis. Men på lang sikt vil det lønne seg. Det er et uttrykk for denne type trening: «run slow to run fast». Høres motstridende ut, men det er det ikke. Å alltid jogge i en midt-på-treet-fart (sone 3/ lavt sone 4) kan jobbe mot sin hensikt. 


2. Å jogge er energikrevende. Spiser du nok karbohydrater? 

Anonymkode: c9011...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...