AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #1 Skrevet 5. mai 2023 Jeg har er skikkelig udelikat problem: lopper 😬 jeg er rimelig sikker på at det må være katten som er kilden til problemet, for det finnes ikke fuglereder eller lignende i ventiler osv. Vi bor ved skog og katten er mye ute. Problemet har vedvart ett år nå, og det blir bare verre og verre. Jeg orker ikke ha besøk, og sønnen min vil ikke være hos meg lenger fordi han ofte blir bitt. Ikke klarer jeg å finne ut hvor loppene kommer fra heller, og nå blir jeg snart sprø av å konstant få nye stikk! Hva i alle dager kan jeg gjøre? Tips mottas med takk 🙏 NB: skadedyrkontroll har vært her og utelukket veggedyr😅 Anonymkode: 0b06a...4c0
Troyamin Skrevet 6. mai 2023 #2 Skrevet 6. mai 2023 Du bor jo rett ved skogen. Da er det garantert fuglelopper. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #3 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har er skikkelig udelikat problem: lopper 😬 jeg er rimelig sikker på at det må være katten som er kilden til problemet, for det finnes ikke fuglereder eller lignende i ventiler osv. Vi bor ved skog og katten er mye ute. Problemet har vedvart ett år nå, og det blir bare verre og verre. Jeg orker ikke ha besøk, og sønnen min vil ikke være hos meg lenger fordi han ofte blir bitt. Ikke klarer jeg å finne ut hvor loppene kommer fra heller, og nå blir jeg snart sprø av å konstant få nye stikk! Hva i alle dager kan jeg gjøre? Tips mottas med takk 🙏 NB: skadedyrkontroll har vært her og utelukket veggedyr😅 Anonymkode: 0b06a...4c0 Høres rart ut. Fuglelopper overlever ikke inne en hel vinter, de er heller ikke vinteraktive ute. Om katten har fått kattelopper må den behandles. Hva annet utelukket skadedyrkontrollen? Anonymkode: 1e70f...1a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #4 Skrevet 6. mai 2023 Fuglelopper er det vel kun på våren, ikke året rundt? Anonymkode: 1983d...31a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #5 Skrevet 6. mai 2023 Troyamin skrev (4 timer siden): Du bor jo rett ved skogen. Da er det garantert fuglelopper. Det er fullt mulig, men hvordan i alle dager kan jeg bli kvitt problemet, uten å kvitte meg med katten? 😅 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres rart ut. Fuglelopper overlever ikke inne en hel vinter, de er heller ikke vinteraktive ute. Om katten har fått kattelopper må den behandles. Hva annet utelukket skadedyrkontrollen? Anonymkode: 1e70f...1a6 Jeg har lest at lopper ikke overlever lenge inne, så det eneste jeg kan tenke meg er at det er jevnlig påfyll fordi katten ruller seg i noe eller lignende 😬 Eventuelt kattelopper, men hvordan få fastslått at det er det og ikke fuglelopper? Ifølge skadedyrkontrollen er det veldig begrenset hvilke dyr som gir bitt, det er liksom ikke så mange andre alternativer enn veggedyr og lopper, og siden han ikke fant tegn til veggedyr etter å ha endevendt soverom og stue, var han rimelig sikker på at det ikke var det. Jeg har funnet et dyr nå og da som utseendemessig ser ut som lopper, så har satt i gang med omfattende renhold nå i håp om at det hjelper 🙈 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fuglelopper er det vel kun på våren, ikke året rundt? Anonymkode: 1983d...31a Har vært litt bedre i vinter, men problemet har ikke forsvunnet helt 😬 Anonymkode: 0b06a...4c0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #6 Skrevet 6. mai 2023 Du har tatt med katten til dyrlegen? Finnes midler mot lopper. Vask sengetøy, heng det ut når det inne brukes og vask kroppene nøye. Så lenge pusen ikke har funnet en låve med dyr så er det ikke mulig å dra inn lopper på vinteren. Anonymkode: b814b...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #7 Skrevet 6. mai 2023 Gi katta loppemiddel og en loppevask. Resept fås hos dyrlege. Rart at han fra skadedyrkontrollen ikke evnet å informere om det. Anonymkode: 4cb13...bf2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #8 Skrevet 6. mai 2023 Se om du finner en plass du kan fryse dyner og overmadrasser. Rens sofaen. Så kan du ringe dyrlegen å få middel til katten Anonymkode: e4214...518
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #9 Skrevet 6. mai 2023 Spørs om jeg ikke får prøve dyrlegen etter råd fra dere 😊 takk for gode tips 😊 Anonymkode: 0b06a...4c0
SitronTre Skrevet 6. mai 2023 #10 Skrevet 6. mai 2023 Det er ikke verre enn loppemiddel på resept fra veterinær. Katta ruller seg på jorda og gress og jeg har fått flere bitt oppover låret. Utrolig irriterende.
lillevill Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Det middelet man får på flott hos dyrelegen fungerer vel også på lopper ?
Gogglebox Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Kontakt veterinær og få resept på Frontline eller Bravecto. Funker bra mot både lopper og flått.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 7.18): Høres rart ut. Fuglelopper overlever ikke inne en hel vinter, de er heller ikke vinteraktive ute. Om katten har fått kattelopper må den behandles. Hva annet utelukket skadedyrkontrollen? Anonymkode: 1e70f...1a6 Jo de overlever i 18 mnd… Anonymkode: 2eb72...288
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Og barber katten. De legger seg underst inni pelsen. Ta flått/loppekur på katten. Og da minst en gang i måneden, for flere omganger trengs. Kast alt av tekstiler som du ikke får kokt, du blir ikke kvitt de av å fryse de. Anonymkode: 2eb72...288
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 Jeg ville brukt Seresto halsbånd om det er problemer med lopper inne, det tar knekken på lopper rundt katten. Bravecto og Frontline krever at loppene fester seg på katten først. Anonymkode: cbb34...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå